18-vuotiaan elättäminen

epätoivoinen

Täytin juuri 18 vuotta ja asun vielä kotona äitini luona. Ollaan tähän mennessä pärjätty isän antamien elatusmaksujen avulla. Nyt isä ei suostu maksamaan, sanoo ettei rahaa ole. Haluaisin tietää, onko mahdollista että saan rahallista avustusta esimerkiksi valtiolta tässä tapauksessa? Eli siis kun kummallakaan vanhemmalla ei ole kovin suuret tulot. Äiti ei ole tällä hetkellä työkykyinen ja siksi tulot todella alhaiset, eikä isä siis lain mukaan olekaan velvollinen maksamaan. Maksaisi kyllä jos rahaa olisi, kuulemma. Juttelin lastenvalvojan kanssa ja hän sanoi, että tässä tapauksessa isän pitäisi vielä tukea mun opiskelut loppuun asti. Valmistun siis keväällä lukiosta. Opintotukea saan suurimman mahdollisen ja sekin menee jo äitille. Äitille ei ole ongelma elättää minua, mutta mielestäni olisi reilua että hän saa avustusta muualta. Kyseessä olisi siis vain samansuuruinen summa kun isän elatustuki, alle 200 euroa. Kiitos todella paljon jo etukäteen vastauksistanne.

6

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen6

      ja ennen kuin tulette haukkumaan laiskaksi, töihin meneminen ja pois muuttaminen eivät tässä vaiheessa ole mahdollisia.

    • joku vaa

      Miksi et kysy suoraan kunnasta ao. virkailijalta. Täysi-ikäisillä on oikeus toimeentulotukeen, koska vanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää täysi-ikäisiä.

      Vanhempien tulot vaikuttavat kotona asuvan tukeen jonkin verran ilmeisesti 20 v asti.

    • ...

      Vanhemmilla on elatusvelvollisuus jos lapsi on alle 25-vuotias ja vailla ammatillista tutkintoa. Jos vanhemmilla ei ole varaa tukea opiskelua niin sitten on oikeus tt-tukeen.

      • 5+6

        Ja minkähän pykälän mukaan lapsi pitää elättää 25v asti? Ei tää mikään italia ole.


      • 567uj

        Ei todellakaan ole!!
        Pistäpä linkki KO pykälään,ennenkuin tulet puhumaan potaskaa!!


    • surullinen..

      18 v kakara voi häipyä vanhempien elämästä kuin tuhka tuuleen. Jos tuollaisia velvollisuuksia olisi, olisi lapsilla velvollisuus kertoa myös itsestään jotain. Mutta kun ei ole. Jos vanhemmat ovat huolissaan eristäytyneen lapsen olotilasta, ei ole mitään keinoa päästä asioista perille ellei lapsi halua sitä itse. Näin on hienosti asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe