Heips, saisinko "rautalangasta" väännettyn ohjeen, paljonko vuokra nousee joulukuun alusta, kun se nyt on 990 € ja sopimuksessa lukee, että elinkustannusindeksiin sidottuna tarkistus ja korotus. Vuokranantajan mukaan uusi vuokra olisi 1100€. Itse kun en oikein ole perilla näistä jutuista .
kiitos.
vuokran korotus- elinkustannusindeksiin sidottuna
10
2988
Vastaukset
- Varo kusettajaa
Jos vuokrasopimuksesi on solmittu joulukuun alussa 2011, katsot joulukuun elinkustannusindeksin tuolta: http://www.stat.fi/til/khi/2012/09/khi_2012_09_2012-10-15_tau_002_fi.html Se on siis toiseksi alimmalla rivillä ja toinen luku oikealta. Huomaat että se on 1828. Tätä lukua vertaat lukuun joka on viimeksi julkaistu, tänään se siis on 1872, joka on viimeisellä rivillä oleva luku. Jaat suuremman luvun pienemmällä ja kerrot saadun luvun vuokran määrälläsi eli näin: (1872/1828)* 990= 1013,8 €. Vuokranantajasi korotta vuokraa liikaa mikäli aikoo 1100 laittaa vuokraksi. Enpä tiedä minkä indeksin mukaan hän aikoo korottaa jos tuota summaa käyttää.
- Varo kusettajaa
Lisään vielä että vuokrankorotus lasketaan siis sen kuukauden alusta milloin muutit vuokralle. Voihan tietysti olla ettei vuokraa ole korotettu sinulta useampaan vuoteen niin siinä tapauksessa korotus lasketaan ko. vuoden ja kuukauden mukaan. Normaalisti vuokra nousee vuosittain mutta jos näin ei ole niin kertarysäyksellä saatat saada suuremman korotuksen.
- nopsa laskenta
Varo kusettajaa kirjoitti:
Lisään vielä että vuokrankorotus lasketaan siis sen kuukauden alusta milloin muutit vuokralle. Voihan tietysti olla ettei vuokraa ole korotettu sinulta useampaan vuoteen niin siinä tapauksessa korotus lasketaan ko. vuoden ja kuukauden mukaan. Normaalisti vuokra nousee vuosittain mutta jos näin ei ole niin kertarysäyksellä saatat saada suuremman korotuksen.
Jos edellinen vuokrantarkastus on ollut helmikuussa 2007 tai vuokrasuhde on alkanut silloin, eikä vuokraa ole sen jälkeen korotettu, niin silloin tuo 10% korotus 990 -> 1100€ on oikein.
- sokeako1
nopsa laskenta kirjoitti:
Jos edellinen vuokrantarkastus on ollut helmikuussa 2007 tai vuokrasuhde on alkanut silloin, eikä vuokraa ole sen jälkeen korotettu, niin silloin tuo 10% korotus 990 -> 1100€ on oikein.
Missä sanottiin että edellinen vuokranratkastus on ollut helmikuussa 2007?
- kertaa...
sokeako1 kirjoitti:
JOS....
Indeksi on noussut vuodesta 2007 tuota korotusta vastaavasti. - näkeväkö1
sokeako1 kirjoitti:
Missä sanottiin että edellinen vuokrankorotus ei ole ollut helmikuussa 2007?
- 19+17
Kerro hieman millainen asunto ja missä?
pk-seudulla, ehkä jossain Vantaan lähiössä kaksio tai kolmio?
Tiesitkö, että 1000€/kk maksaisit helposti jo omaa 150.000€:n asuntoa?
Vastike n.300€ , lyhennys 600€, korko 100€
20v. laina-aika, etkä ole kusettajien vietävissä. - ohohää
kauhee vuokra! aika hullua kyllä vuokraa maksaa tollasia summia, omaa mielummin!
- lintu
kysymys; muutin vuokra-asuntooni elokuussa 2005, vuokra 400, 2009 vuokra nousi 435, vuonna 2012 500, menikö oikein? elinkustannusindeksiin sidottu!
- Sieltä löytyy
Laske itse tilastokeskuksen sivulta näkyy pisteluvut ja laskenta ohjeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384