Mikä puoliautomaatti haulikko ?

fdfsdfsd

Olen kääntynyt niihin tuttuihin eli Berettaan ja Benelliin. Jomman kumman ostan. Mutta mikä malli olisi paras? Ostan aseen puutukkisena ja uutena. Hintahaarukka -1700e.

Mitä eroa kaasu- ja inertiatoimisissa, kumpi parempi ja luotettavampi ja helpompi puhdistaa. Ehdotelkaas malleja.

57

10253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lampela&Lampela

      Tuossa hintaluokassa on perusmetsästäjälle aika yhdentekevää, onko ase inertia- vai kaasumäntätoiminen. Käy liikkeessä katsomassa ja tunnustelemassa eri malleja. Ota se, joka miellyttää silmää ja tuntuu hyvältä.

      Inertiatoimiset ovat rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempia. Ei kaasuvuodatusreikiä, ei mäntiä, sylinterejä, linkityksiä, hukkaportteja. Lataussyklin hoitaa lyhyt, mutta hyvin jäykkä inertiajousi, joka "varastaa" aseen rekyylistä tarvittavan energian ja käyttää sen rekyylivaiheen jälkeen lataussykliin. Helppo purkaa ja huoltaa. Ruutikaasut eivät ohjaudu minnekään muualle kuin piippuun, joten ainoa likaantuva ja puhdistusta vaativa osa on piippu itse.

      Inertiatoiminen on yksinkertaisuudestaan johtuen myös paljon halvempi valmistaa, jolloin on perusteltua olettaa, että samalla rahalla saa kokonaisuudessaan laadukkaamman inertiatoimisen.

      Kuitenkin pidän näitä eroja muutamia laukauksia metsällä ampuvalle ja silloin tällöin kierkkoradalla käyvälle perusjannulle aika merkityksettöminä. Kumpikin toimii kuin junan vessa eikä huoltotoimenpiteiden suorittaminen juuri aikaa vie. Valitse se, mistä itse tykkäät.

      Netissä liikkuu hyvin paljon kumpaakin toimintatapaan liittyviä perättömiä myyttejä, joita ei kannata ihan sokeasti uskoa. Suosittelen, että keskustelet asiasta jonkun ammattilaisen kanssa, jos koet tuon "kaasu vai inertia" -väännön oleelliseksi.

    • fasdfd

      Joo. Onkos kestävyydessä mitään eroa inertian ja kaasutoimisen välillä, sillä aseen tulisi kestää pitkän aikaa.
      Ehdotteles hyviä malleja. Puutukkinen, kevyt

      • fdsfdsfgds

        niin ja piippu 28"


      • Lampela&Lampela

    •  metsämies

      Osta se kolmas B, eli Baikkali. Jää rahaa olusiinkin eikä ukot naura sua pihalle ku jonkun italian vehkeen kanssa heilut...

      • no miksikäs

        sitten moni " metsämies" pitelee sitä baikaliaan selän takana kohdattaissa metsällä kyräilevä ilme naamallaan, eikä ole vielä ylvästellyt värkillään ?


      • tuplaputket
        no miksikäs kirjoitti:

        sitten moni " metsämies" pitelee sitä baikaliaan selän takana kohdattaissa metsällä kyräilevä ilme naamallaan, eikä ole vielä ylvästellyt värkillään ?

        Aito ja rehti metsästäjä ei aseellaan retostele, aivan sama mulle mikä ase kunhan se toimii halutulla tavalla.

        Nämä välineurheilijat esittelevät aseitaan ja kehuvat niillä, itse en viitsi edes mainita mikä ase minulla, ei ei se ole se jota luulette, ei B.llä alkava ollenkaan ei siis benelli eikä baikal eikä beretta, sinistykset jo kuluneet ja tukki kolhiintunut mutta ase toimii ja olen siihen tyytyväinen, samaa haulikkoa olen kantanut jo lukemattomat metsästysreissut liki kaksikymmentä vuotta.


    • baikal se ase on

      Se on ihan sama minkä ostat kun et näköjään tajua aseista mitään, maksat vaan oppirahat ja samalla tulee tutuiksi nuo kaikenmaailman rimpulat.

    • munat pataan

      On otettava huomioon että on kahdenlaisia metsästäjiä, niitä jotka miettivät missä mitsästää ja mitä sekä kaivavat tietoa riistan käyttäytymisestä sekä elinympäristöstä ja on niitä joille aivan sama pääsevätkö metsästämään lainkaan eivätkä ole kiinnostuneita riistasta vaan pelkästään siitä että saavat hipelöitäväksi aseen.

      • tuliluikku70

        Samaa mieltä. Itelläki kavereita joilla on viimesenpäälle benellit ja on varusteet niinku nato sotilaalla, mutta kun tulee paikka ampua niin hutiksi menee aina. Toki saalishan ei se tärkein juttu metsästyksessä olekkaan, mutta miksi sitten siitä aseesta pitää niin vouhottaa. itelläni on papan perintöase 2-piippunen 12/70 Tikka. Oon huomannu että kaverit sille naureskelee, mutta kyllä se hymy aina hyytyy ku Tikka laulaa kuoleman säveliä ja riistaa tulee. Ampumataito on tärkiämpi kun ase. Oon ampunu myös niillä kaverien hienoilla Benelleillä ja Franceilla ja tippuuhan nuo elukat niilläki.


      • Lampela&Lampela
        tuliluikku70 kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itelläki kavereita joilla on viimesenpäälle benellit ja on varusteet niinku nato sotilaalla, mutta kun tulee paikka ampua niin hutiksi menee aina. Toki saalishan ei se tärkein juttu metsästyksessä olekkaan, mutta miksi sitten siitä aseesta pitää niin vouhottaa. itelläni on papan perintöase 2-piippunen 12/70 Tikka. Oon huomannu että kaverit sille naureskelee, mutta kyllä se hymy aina hyytyy ku Tikka laulaa kuoleman säveliä ja riistaa tulee. Ampumataito on tärkiämpi kun ase. Oon ampunu myös niillä kaverien hienoilla Benelleillä ja Franceilla ja tippuuhan nuo elukat niilläki.

        Valtava tarve on metsästäjillä aina perustella, miksi se oma haulikko on ainoa oikea, eikä tarvitsisi tai huolisikaan minkään muunlaista haulikkoa. Siis mitä ihmettä?! Käyttekö te oikeasti metsällä lainkaan?

        Jos minä metsästän tyytyväisesti omalla haulikollani, niin ei minun tarvitse sitä kenellekään muulle lähteä julistamaan ja todistelemaan. Minä metsästän itseäni varten. Elämyksiä ja nautintoja tavoitellen. En siksi, että saan retostella miten "aseeni laulaa kuoleman säveltä" ja pyyt tippuu oksilta. En siksi, että voisin kokea ylemmyyden tunnetta niitä kohtaan, jotka saavat vähemmän riistaa tai ovat huonompia ampujia. Minun metsästyselämykseni ja harrastukseni on täysin riippumaton siitä, mitä muut siitä ajattelevat. Ei minun tarvitse sitä muille perustella tai missään nettipalstalla julistaa. En myöskään koe katkeruutta siitä, jos joku metsästää aseella, jota itse en huolisi.

        Nämä Baikal-miehet ovat aina julistamassa sitä, miten se ase ei ole oleellinen tekijä, mutta silti itse kokevat sen erityisen oleelliseksi tekijäksi kun heti ollaan huutelemassa jos jollain onkin joku muu kuin Baikal. Ristiriitainen sanoma on se, että haulikon merkillähän ei siis ole mitään väliä kunhan se on Baikal. Tällainen uskonnollista hurmosta muistuttava Baikal-julistus tuskin on eduksi kyseisen asemerkin maineelle, joka muuten tekee hintoihinsa nähden varsin mainioita vekottimia. Enkä nyt viittaa erityisesti kehenkään ketjun kirjoittajaan, vaan yleisesti näihin Baikal-julistajiin, joita on kaikki aseaiheiset nettipalstat pullollaan. Metsällä tai ampumaradalla harvinaisempi näky.

        Käykää ihmiset metsällä ja antakaa muiden metsästää omalla tyylillään ja välineillään. Ei se ole teidän metsästyselämyksistä pois jos joku metsästää aseella, jota te itse ette huolisi.


      • Massi Jykä
        Lampela&Lampela kirjoitti:

        Valtava tarve on metsästäjillä aina perustella, miksi se oma haulikko on ainoa oikea, eikä tarvitsisi tai huolisikaan minkään muunlaista haulikkoa. Siis mitä ihmettä?! Käyttekö te oikeasti metsällä lainkaan?

        Jos minä metsästän tyytyväisesti omalla haulikollani, niin ei minun tarvitse sitä kenellekään muulle lähteä julistamaan ja todistelemaan. Minä metsästän itseäni varten. Elämyksiä ja nautintoja tavoitellen. En siksi, että saan retostella miten "aseeni laulaa kuoleman säveltä" ja pyyt tippuu oksilta. En siksi, että voisin kokea ylemmyyden tunnetta niitä kohtaan, jotka saavat vähemmän riistaa tai ovat huonompia ampujia. Minun metsästyselämykseni ja harrastukseni on täysin riippumaton siitä, mitä muut siitä ajattelevat. Ei minun tarvitse sitä muille perustella tai missään nettipalstalla julistaa. En myöskään koe katkeruutta siitä, jos joku metsästää aseella, jota itse en huolisi.

        Nämä Baikal-miehet ovat aina julistamassa sitä, miten se ase ei ole oleellinen tekijä, mutta silti itse kokevat sen erityisen oleelliseksi tekijäksi kun heti ollaan huutelemassa jos jollain onkin joku muu kuin Baikal. Ristiriitainen sanoma on se, että haulikon merkillähän ei siis ole mitään väliä kunhan se on Baikal. Tällainen uskonnollista hurmosta muistuttava Baikal-julistus tuskin on eduksi kyseisen asemerkin maineelle, joka muuten tekee hintoihinsa nähden varsin mainioita vekottimia. Enkä nyt viittaa erityisesti kehenkään ketjun kirjoittajaan, vaan yleisesti näihin Baikal-julistajiin, joita on kaikki aseaiheiset nettipalstat pullollaan. Metsällä tai ampumaradalla harvinaisempi näky.

        Käykää ihmiset metsällä ja antakaa muiden metsästää omalla tyylillään ja välineillään. Ei se ole teidän metsästyselämyksistä pois jos joku metsästää aseella, jota te itse ette huolisi.

        Mitä järkee on maksaa 1700€ pyssystä jos samaan tulokseen pääsee 400€ pyssyllä? Toki kauppias kiittää...


      • Lampela&Lampela
        Massi Jykä kirjoitti:

        Mitä järkee on maksaa 1700€ pyssystä jos samaan tulokseen pääsee 400€ pyssyllä? Toki kauppias kiittää...

        Mitä järkeä on maksaa 10 000e uudehkosta autosta kun 70-luvun Kadettillakin pääsee perille?

        Ehkäpä joillekin on itse se matka myös tärkeä, eikä ainoastaan päämäärä.
        Niin autoilussa kuin metsästyksessäkin.


      • niinpäniin
        Lampela&Lampela kirjoitti:

        Mitä järkeä on maksaa 10 000e uudehkosta autosta kun 70-luvun Kadettillakin pääsee perille?

        Ehkäpä joillekin on itse se matka myös tärkeä, eikä ainoastaan päämäärä.
        Niin autoilussa kuin metsästyksessäkin.

        Mitä järkeä maksaa 10 000€ autosta joka vie aina ohi tai ojaan.


      • Mitä järkeä
        Massi Jykä kirjoitti:

        Mitä järkee on maksaa 1700€ pyssystä jos samaan tulokseen pääsee 400€ pyssyllä? Toki kauppias kiittää...

        on ostaa konjakkia, kun koskenkorvakin nousee päähän?


    • baikalmies

      Eräällä tutullani on benelli ja sateella sillä on öljyriepu aina taskussa jolla hinkkaa asettaan koko ajan, onpa mennyt niinkin pitkälle ettei lähde enää sateella metsästämään kun ase kastuu. no taitaa olla nämä benelli-ja berettamiehet tällaisia aurinkokelin metsästäjiä.

    • dgsgsdgsd

      Baikalmiehet pois ja beretta- ja benellimiehet tänne. Ehdottakaa näistä haulikoista malleja. Kumpi parempi inertia vs kaasu (pitkäikäisyys, puhdistus, luotettavuus, syöttöhäiriöttömyys ettei hajoa tms muita ongelmia)

      • patarautaa

        Kyllä kertalaukeava, tai inertiahaulikko on aina parempi kuin ruutipierulla toimiva pyssy. Mutta mene toki kauppiaitten vipuseen. Oppirahat joutuu aina maksamaan.


    • persu4u

      Herrasmiehen pitää ostaa kallein mahdollinen ase, mihin hänellä on varaa. Tällöin saa sellaisen työkalun, joka pitää arvonsa ja sen olemassaoloa ei tarvitse perustella kenellekkään.
      Mielestäni uusi on parempi kuin vanha, joten osta uusinta mallisarjaa, geeleillä ja laskureilla.
      Ainoa toimintatapa millä on merkitystä, on se miten toimit itse.

    • Selvä juttu.

      Onko olemassa muitakin kuin Beretta ???

      • baikkali

        On Baikkali, ja se onkin paljon parempi.


      • venäjällä vaan
        baikkali kirjoitti:

        On Baikkali, ja se onkin paljon parempi.

        kaikki tehdään vaikeimman mukaan, myös "aseet".... ja sen kyllä huomaa.


      • venäjällä myös
        venäjällä vaan kirjoitti:

        kaikki tehdään vaikeimman mukaan, myös "aseet".... ja sen kyllä huomaa.

        Niinpä, Baikkalissa ei ole turhia hienouksia. Siksi se on niin hyvä, luotettava ja arvostettu!


      • paskanmarjat sanon !
        venäjällä myös kirjoitti:

        Niinpä, Baikkalissa ei ole turhia hienouksia. Siksi se on niin hyvä, luotettava ja arvostettu!

        minulla on ollut eläessäni kaksi baikalia ja voin vakuutta että en arvosta niitä tippaakaan. sovitukset olivat uudessa päällekkäisessä rauta vastaan rauta, mikä takasi tosi viheliäisen taittamisen sekä sulkemisen, varmistin olemattoman pieni ja karhea, perä lyhyt, perälevy kovaa bakeliittia tänäkin päivänä, piippuparin sidoslevyn juotos epätasainen jopa ala-arvoinen osalta matkaa.
        haulikossa ei tarvitse olla "hienouksia" että se on hyvin viimeistelty, baikalista sellainen ominaisuus puuttuu .
        mitä tulee tähän mp 153:seen niin se on hirvittävä katsella ja kosketella, ampumisesta puhumattakaan.


      • kylläpä tästä

        valittamisesta näytät huolehtivan sinä yksin. kerroin vain omat kokemukseni kyseisetä" laadusta".


      • Skotaaja

        Eikö sulla ole tietokonetta juntti. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein.


      • Hahaa1111
        paskanmarjat sanon ! kirjoitti:

        minulla on ollut eläessäni kaksi baikalia ja voin vakuutta että en arvosta niitä tippaakaan. sovitukset olivat uudessa päällekkäisessä rauta vastaan rauta, mikä takasi tosi viheliäisen taittamisen sekä sulkemisen, varmistin olemattoman pieni ja karhea, perä lyhyt, perälevy kovaa bakeliittia tänäkin päivänä, piippuparin sidoslevyn juotos epätasainen jopa ala-arvoinen osalta matkaa.
        haulikossa ei tarvitse olla "hienouksia" että se on hyvin viimeistelty, baikalista sellainen ominaisuus puuttuu .
        mitä tulee tähän mp 153:seen niin se on hirvittävä katsella ja kosketella, ampumisesta puhumattakaan.

        Ja siitä huolimatta ostit?


    • Jänismies

      Inertia Benelli synteettisellä tukilla. Helppohoitoinen ja toimintavarma peli vuosikymmeniksi. Huvilalla halvimmillaan "uusvanha" Premium Plus n.950e.
      Itse ostin keväällä. Radalla toista sataa 24g paukkua ilman yhtään häiriötä.
      Mettäpaukut toimii moitteetta tietenkin. Synteettinen tukki työkalumaisen huoleton,
      tosi kevyt ja siro sekä yllättävän mieto rekyyli mangnum paukuilla. Kaikin puolin helvetin hyvä. Jos ostat vielä jonkun kalliimman mallin, ei kai se siitä kuin parane.
      Ai niin ja viiden vuoden takuulla.

      • teerimies

        Ostin kans tun Benelli premium plussan 12/76 26" piipulla ja synteettisellä tukilla. Aivan mahtava ase tosiaan. On tasapainoinen ja nousee poskelle hyvin. Nyt oon tykitelly n. 300 laakia ilman yhtään toimintahäiriötä. Hyvin ampuu 24g paukkua ja 12/70 patruunakin pelaa loistavasti. En kyllä keksi että mikä tekee vielä tuosta paremman aseen. Rekyyli magnumeilla on kyllä lopulta yllättvänki mieto. Kaiken kukkuraksi saalistakin on tullu :)


    • Isältä pojalle
    • heksuliini2

      Kyllä on hepposia teidän jutut itse olen metsästänyt 30v
      Hulikoita 7kpl elä vaan balalaikkaa osta osta borving auto 500.
      käytettynä on ikuinen peli niin kauvan kuin näet jyvän.
      Borving on kaasumäntäase.

    • Kyllä minä kehottasin vaa ostamaan vanhan valmet 412

    • Minä ja mun paras

      Puolari kuin puolari, älä kysy muilta kun et koskaan saa järkevää vastausta, tutki ja ota selvää eri malleista ja jos mahdolista niin kokeile jonkun toisen niin pääset jyvälle tässäkin hankinnassa, merkillä ei väliä knhan se on sulle sopiva! :D

    • ketunpyytäjä

      Elekää vitussa ostoko winsun super x2:sta.Vähän ammuttuna muutaman vuoden jälkeen lukonpalautusjousi kuoleentuu jäykäks eikä jaksa vetää lukkoa taakse edes käsin.Pakkaskelillä jää pati piippuun mikäli et asetta pura!Pelas kyllä pari vuotta moitteettomasti!Ja turha tulla sanomaan et paskanen/öljynen koneisto,kesti aikansa hoksata missä vika kun puhdistuksen jälkeen toimi päivän pari mut heti viikon "levättyään"sama homma!Paska mikä paska!Nyt ruostumisherkkä finnclassikki!

    • kuhajottain

      Heh heh..joku neiti tuolla edellä valitti kun omistanut kaksikin baikalia niin niiden viimeistelyä ja sittä kun on oikein rauta vasten rautaa ja jäykkä taittaa auki kuulemma.

      Että oikein epätasainen tinauskin ollut piippuparin välissä, no johan, eipähän sitten sellaisella aseella varmaankaan mitää tee, paska mikä paska.

      Itse ostin männä vuosina finnglassikin ja ensimmäinen paukku..ei kuulunut kuin naps ja samoin toisen kans, ei muuta kuin purkamaan ase ja sieltähän se vika löytyi, liipasinkoneistossa työstön jäljiltä lastua niin turkasen paljon että ei toivoakaan että olisi toiminut. Lisäksi supistaja kuin supistaja, patruuna kuin patruuna niin ei hyvää läjää ja kaiken kukkuraksi täyssuppea täräyttää rengasmaisen kuvion, silloin lähti klassikki vaihtoon, ostin 9mm pistoolin ja baikalin rinnakaispiipuisen haulikon, kiinteillä supistajilla, joka pelaa ja on toiminut jo kymmenkunta vuotta moitteetta ja riistaa tullut sen minkä halunnutkin, en nyt tarkoita että nyt jokaisen tulisi ostaa baikal vaan jokainen ostaa sen minkä haluaa ja kykenee, sanoin vaan että baikal on metsästykseen tehty ase eikä turhia koreiltu vaikka käsinkaiverrukset tai mitä koukeroita nuo lieneekään, löytyy, tosin uudemmassa baikalin rihlakossa on jo säästetty ja jätetty turha koristelut pois.

      Itse pidän baikalin rinnakkaispiippuisesta koska tasapainoinen ja kevyt kantaa ja nopea suunnata vaikka yhdellä kädellä tarvittaessa.

    • jkfrhwiuv

      Rinakkaispiippuinen balalaikka ja finnclassic ei vaan ole puolareita joita tämän ketjun pitäisi käsitellä. Yhdyn edellä oleviin mielipiteisiin benellin premium plussasta, tai jostain hiukan hinnakkammasta mallista. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto vois olla CZ 712 tai uudempi malli 912. Saanut jenkkisivuilla hyviä arvioita, ja edesmennyt rekyyli lehti arvioi todella hyvänoloiseksi aseeksi. Mielenkiintoista että showampuja Tom Knapp on siirtynyt Benelliltä CZ usa:n talliin.
      Tuskin antaisi maineensa ja nimensä mennä mainostamalla jotain kelvotonta vehjettä. Erämessuilla hypistelin ja vaikutti tosi asialliselta. Kyselin myyjiltä ja mistään ei meinaa saada. Kaikki sanoi ettei ole ja todennäköiseti ei tule myyntiin. Multa jäi sitten siihen, mutta kannatta vilkaista. jos puolaria meinaa. Saattaa saatavuus olla parantunut viime alkukesästä.

    • kuhajottai

      Ei olekaan rinnakasipiipuinen palalaikka puolari mutta olihan pakko vastata kun joku tuolla edellä mainitsi palalaikan ja sen että sitä on työläs auki taittaa, puolaria ei kai noin vain auki taiteta? Keskustelu yleensä rönsyää ja sehän on vain hyvä asia ja näin keskustelusta saa useampi jotai irti.

    • kjegdlg2fiu

      Ei siinä sinänsä mitään että keskustelu rönsyää, mutta välillä tympii että näissä haulikoihin liittyvissä ketjuissa menee about 2 viestiä ja ollaan näissä iänikuisissa baikal väittelyissä vaikka aloittaja ei niistä kirjoittanutkaan. Kehukaa ja haukkukaa niitä jossain muualla. Tosin tekeehän baikal puolareitakin.

    • Tyytyväinen

      Tuo CZ 712 on kyllä todella hyvä, itsellä CZ-USA on tän syksyn matkassa kulkenut ja olen kyllä aseeseen enemmän kuin tyytyväinen ei mitään vikaa ja on loistava ammuttava ei tee häiriötä edes 24g kiekkopaukuilla. Lisäksi ase on tehnyt erinomaista kuviota kaikilla patruunoilla joita olen kokeillut. Itsellä on ollut Benelli aiemmin ja pidän silti cz:taa parempana vaikka on puolet halvempi. Käykää kokeilemassa jos ette usko.

    • jEeJeEjep

      Joo, joku tuolla edellä vaan valitti tosiaankin baikalin ominaisuuksista, "varmistin olemattoman pieni ja karhea, perä lyhyt ja kovaa bakeliittia.."

      Turvallista koska varmistin on pieni, ei ainakaan vahinkossa mene pois päältä, itselläni vielä varmistin jäykähkö työntää pois päältä ja se onkin juuri hyvä, tottakai siinä karhennus on, tyhmää olis tehdä aivan sileä, pieni varmistin ja perä on bakeliittia siksi että ei takerru nopeassakaan aseen nostossa takkiin kiinni kuten pehmeällä ja kumisella perällä on tapana, perän mitta nyt on hieman kiinni ampujan koostakin ja itse tykkään että perä on lyhyt sillä varsinkin talvella jänisjahdissa paljon vaatetta päällä ja silloin olisi pidemmästä perästä haittaa, mieluummin myös ase saa ampua yli kuin alle. Sorry jos taas baikalista jauhetaan mutta siitä näköjään juttua riittää.

      Onpahan halvassa aseessa automaattisesti päälle menevä varmistin kun aseen avaa jee ja kovakromatut putket jee!

    • Persu4u

      Asiahan on selvä, eli jos on varaa 450€ Baikaliin, niin se on se ase mikä ko. miehelle kuuluu. Jos on varaa kalliinpaan niin todennäköisesti saa jotain enemmän tai jotain parempaa? Oletuksena tietenkin, ettei joudu huijatuksi. Tämä nyt on taasen aika hankalaa, jos vertailee hintoja. Tämä on varsin helppoa esim. internetin kautta.
      Hämmästyttää tuo ylistys ko. asemerkkiä kohtaan. En toki väitä, että se on huono ostos mutta loogisesti päätellen se ei ole korkealle arvostettu brändi laajasti näiden nettifoorumien ulkopuolella.
      Tästä päättelisin, ettei se voi olla kovin ylivoimainen muihin verrattuna.
      Eli aseita pitäisi ostaa elinikäiseen käyttöön ja ei haittaa jos seuraavakin ikäluokka niillä voisi toimia. Ikuisia eivät ole edes kalleimmat.

    • mettämies vm. 1946

      Soon kuule poka ihan sama otakko interia tai kaasutoimisena joko baikkalin tai benellin. Täältä on ihan turha hakea neuvoja. Minä voin kuitenkin antaa yhen hyvän neuvon. Ota semmonen ase mikä tuntuu sinun kätösiin hyvältä ja nousee vaivatta poskelle. Huomioi myös kiskon näkyvyys kun "vedät poskeen" :) Paras ase on se mikä tuntuu hyvälle ja muutenkin täyttää nuo etellämainitut riteerit. Kas kun semmosen valittet niin alakaa saalistaki tulemaan. En oo ikinä vielä huonoa haulikkoa nähnykkään. Kaikista niistä lentää haulet pihalle ja ovat merkistä riippumatta aina kunkin aseen ampujalle hyviä. Kahta samanmoista asetta ei oo, eikä kahta samanmoista ampujaa. Jos jollekki on Baikkali hyvä niin jollekki se ei sovi yhtää. Elikkäs summasummarum. elä niinkään kato merkkiä, vaan valitte sen mukaan mikä on ittelles hyvä.

    • tupla huti....

      Ja kohta täällä joku kiljuu taas päällekkäispiippuisen ihanuudesta vaikka kukaan ei ole siitä kiinnostunut! :D

      Hitto se on vaikeeta ymmärtää että jos joku on ostamassa puolaria niin SE SAATANA ON OSTAMASSA PUOLARIA!

    • Persu4u

      Siinä se onkin, että se on ihan sama lähtikö se hauli halvasta tai kalliista haulikosta.Se on ihan sama lähtikö se hauli inertia- vai kaasutoimisesta.
      Se on ihan sama huollettavuuden kannalta, jos sen vain viitsii tehdä tai teettää. Niin hankalaa asetta ei olekkaan, ettei sitä opi huoltopurkamaan. Ja lopulta voi kuitenkin teettää, jos oma halu ei riitä. Samalla voi teettää muutakin ennakoivaa huoltoa. Pakkohan ei ole huoltaa, eikä teettää mitään. On kuulemma sellaisiakin aseita, joita ei tarvitse huoltaa lainkaan ja vielä on sellaisiakin, jotka puhdistavat itsensä. Toiset ovat toisen mielestä helpompia, koska niissä on vähemmän osia tai yms.
      " Poskeen vetoa "en osaa arvioida toiselle mutta ihan kaikissa nykyaikaisissa itselataavissa on varsin hyvät säätöpalat. Tasapainoa, piipun painoa / pituutta voi sitten arvioida 28" -2" välillä. Etutukkejakin on erilaisia ja toiset "heiluu" ja toiset on väärää halkasijaa.
      Minulle ei ole ole ihan sama mitä ase painaa, koska lintujen perässä tulee kuljettua huikeita lenkkejä. Tämä taas on minun tapani metsästää. Mutta esim. Remington 11-87 olisi tämän takia huonompi vaihtoehto. Jaksan kyllä kantaa kamppeeni ja vielä jää reserviäkin. Jos ei ymmärrä mistä puhun, niin silloin voi jättää tämän pois valintakriteereistä. Rekyylistä en vaivaudu väittelemään, koska liike-energianlait ovat vakiot. Lisäksi vaimennuksen voi ostaa.

      Miltä näyttää, niin se on ja siltä se myös itsestä tuntuu. Hyvät kamppeet ja viimisenpäälle aseet sekä oikea käytös niin aina saa enemmän. Lopulta kokemus opettaa lisää ja loput hyvällä tai huonolla onnella.

      Tämä oli sitten tässä, amen

    • rymypekka

      Puolari Benelli ja Beretta itselläkin vaihtoehdot toiseksi haulikoksi! Molemmista merkeistä kuullut hyvää.

    • Cz c-back

      Ei tavallaan liity aiheeeen koska aseeni on päällekkäispiippuinen mutta kirjoitan aikaisempien kirjoittajien innoittamana omat kokemukseni CZ-USA Canvasback haulikostani.

      Olen ampunut aseella noin 1000 laukausta (tiedän ettei määrä ole suuren suuri) mutta olen aseen ostanut vasta elokuussa joten pienessä ajassa kuitenkin aika paljon ammuttu. Ase ei ole tehnyt yhtään häiriötä tai mitään muutakaan vikaa tai ei ole ilmennyt. Ase on mitoiltaan ja tuntumaltaan berettamainen eli perän mitat ovat samat kuin beretta 686:ssa ja ampumatuntumaltaa samantyylinen aseen lukkoratkaisu on alapuolinen liukulukitus (Browning Miroku ym) eli sen puolestakin uskon aseen olevan pitkäikäinen. Ase on paljon paremman oloinen kuin hintalappu tai valmistusmaa antaa ymmärtää. Kaikki sovitukset työnjälki puiden laatu ym. ovat paljon parempia kuin 600 euron hintalappu antaa ymmärtää.

      Eli miten tämä liittyy puoliautomaattiin...? Ei mitenkään mutta jos 712 tai 912 on edes lähes yhtä vakuuttava kuin c-back se on varmasti joka euron arvoinen. Lisäksi näitä aseita on myyty amerikan mantereella jo lähes 10 vuotta ja niistä olen lukenut lähes poikkeusetta positiivisiä kommentteja. Ja ovathan ottaneen nämä kyseiset aseet siellä kestotestiinkin. C-backillä on ammuttu ilman yhtään vikaa jotain 24.000 laukausta ja 912 jossain 6000-7000 tällä hetkellä. Joten ainakin niiden perusteella on pitkäaikainen jahtikumppani odotettavissa pilkkahintaan.

    • asemiesxd

      Iteki haluisin ostaa käytetyn 16 kaliperin rinakais tai päälekäis piipusen haulikon hinta haarukka 60 € et oisko vinkei mistä ?!

    • marlinisti

      beretta b302 olen ampuillut vuosia (vuosi 85 kauna on aikaa siis....) ja paljon -toiminut on ehkä 10 syöttöhäiriötä/20000 patruunaa , kaksi vikaa koneistossa ,puutukkinen malli,perä helppo säätää vaihtosupistaja turpamutterilla kiinni -helppo sorvata uusia jos joku on parempi niin ehkä benelli
      baikkalit oli vanhempina hyviä,jos sattui kohdalleen kunnollinen ,myin omani pois liiankin halvalla kun piti jostakin luopua-oli tosi tappokone
      rinnakkaispiippuisia sauereita on myynnissä pilvin pimein 100-300 e saa tosi hyvän haulikon jos vaan vähänkin on huolta pidetty ja puut eivät ole halki-sauer on ehkä paras halpa haulikko,perän kun vaan saa säädettyä itselle sopivaksi että ampuu kohdalleen niin se on siinä

    • hessumobiili

      Miten tää muuten voi olla mahdolista, että näillä foorumeilla mennään sivuraiteille asiasta viimeistään jo kolmannessa kommentissa? Yleensä se on vielä Baikal vs muut merkit tappelua! Jotenkin tuntuu, että tää anonyymi kirjoittelu herättää ihmisessä jonkun alkukantaisen riidan haastamisvietin, sit kun puhuttais saman pöydän ääressä aiheesta, ukot käyttäytyis aivan normaalisti. Pahimmillaan tietysti eivät sais edes suutaan auki, varsinkin jos olis useampi ukko paikalla :). Ei voi kun toivottaa onnea kavereille, jotka haluavat kysellä apua/tietoa näiltä foorumeilta.

    • oikiaMettämies;)

      nyky ajan (muka) mehtämiehet ette s**tana selviäis edes vkoakaan metsässä ilman että pitäisi saada kaljoo tai lidilin ruokia tai naista. muistakaa että mehtämies on se oikia mies eikä kato sitä kalleinta pyssyy. muistakaa myös että oikia mehtämies ei tarvitse asetta vaan veitsen millä pystyy tappaa vaik karhun.

    • a-rappu

      Voipi se oikia mehtämies olla sellanenkin joka ei kehuskele että kaataa karhun veitsellä ja eikä osta baikkalia vaan hieman kalliimman, vaikkapa benellin tai beretan, nekin alkaa beellä.

    • Beretta A400

      tällähetkellä erittäin hyvä tarjous on ainakin beretta A400... 1390euroa lähes kaikissa noissa aseliikkeissä mitä netistä löytyy :)

    • Benelli M2

      Hommasin B..M2 ja kävin koeampumassa saatuani aseen käsiini. Erittäin mukava ampua, kevyt ja siro ase, 56g latauksellakim rekyyli oli pehmeä. Simppeli purkaa ja puhistaa ja öljytä "työhuone". Ei paskaannu, ku piipusta, koska inertiatoiminen kyseessä :) hinta 1380e eikä kyllä paljoa työvälineestä, jossa 5 vuoden takuu. -mehtuumies-

    • Discus

      Itse kävin kanssa vääntöä Benelli m2 ja Beretta A400 välillä. Molemmat hyviä. Valinta oli A400 light, jossa aseen paino oli ratkaiseva tekijä.

    • Eero4

      Useasti on jo kirjoitettu, että "osta se mikä tuntuu hyvälle käteen", on tasapainoinen, ja mikä tärkeää, kun vedät poskelle niin kisko ja tähtäin ovat heti linjassa, eikä sitä tarvi asetella ennen kuin laukaiset !!! Inertia tai kaasumäntä... kumpikin käy. Panokset ja lataukset ovat yksi osatekijä miten ase toimii. Itse olen ampunut n.40v yksipiippuisella Baikalilla, koska se oli halvin silloin ostaa, käpy- ja marjarahoilla. Riistaa olen saanut. Nyt ei enää kerkiä ladata toista kertaa, jos eka menee ohi. Olen katsellut uutta asetta, puoliautomaattia, olen testaillut oikeastaan kaikki aseet ja päätynyt inertiatoimiseen Marocchi SI 12 12/76. Tuo ase sopii minun poskelle parhaiten, se on heti ampumalinjassa. Kirjoitelkaa asiallisesti kun kyselijänä on vasta-alkava uusi metsästäjä, että hän saa asiallista ja opastavaa neuvontaa meiltä kokeneilta metsästäjiltä.

    • A. Virtanen

      Niimpä niin. Minä hommasin uuden Baikalin MP-155 12/89 musta. Mun mielestä hinta/laatusuhde sen verran hyvin kohallaan, ettei muut uudet vastaavat tulleet edes kysymykseenkään. Mulla on myöskin se 6000e auto ja rahat riittää bensaan, paukkuihin, vuokramökkiin, lupiin ja huikkaan... olen tyytyväinen. En omaa asetta, enkä autoa muiden mielipiteiden pohjalta. Ko. Baikalin hinnasta olen samaa mieltä useimpien kanssa, että sen hinta on pikkasen pitkä. Jos joku eräliike järkkäis "talvimyynnin" aseelle ja hintaa pois 20pros., niin rohkenen väittää, että hän pelkällä volyymilla tekisi todella hyvän myyntituloksen.

    • HiekkaLaatikolleHopHop

      Semmosia luusereita ei kannata noteerata ollenkaan, jotka väheksyy hintahaarukkaa tai teksti on töykeää/agressiivistä. Näillä vellihousuilla tuskin on ollut supersoukkeria tai nallipyssyä kummempaa asetta. Oikeat metsämiehet keskustelee asiallisesti ja pysyy asiassa eikä sen vieressä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe