Ei mene läpi, tässä joutuisivat maksumiehiksi myös kokoomuslaiset ja kepulaiset.
Kyllä kohteeksi haetaan sellaisia jotka koskevat pienituloisia, sairaita ja eläkeläisi. Näiden avullahan Kokkolan taloutta on aina paikattu tai toisinsanoen yritetty paikata.
Näettepä vain, kokoomus, kepu ja rkp ovat vastustamassa tätä kaupunginjohtajan esitystä.
Ti 12:13 KP24 | Päivitetty: Ti 12:53
Kaupunginjohtaja esittää: Kokkolan veroprosentti nousee 20,50 prosenttiin
Kaupunginjohtaja Antti Isotalus ja rahoitusjohtaja Seija Bexar Kokkolan budjetti-infossa. Kuva: Jukka Lehojärvi
Kokkolan kaupunginjohtaja Antti Isotalus esittää kaupungin veroprosentin nostamista 20,50 prosenttiin ensi vuonna. Hän esittää myös kaikkien kiinteistöveroprosenttien nostamista. Yleinen kiinteistöveroprosentti nousisi 1,25 prosenttiin.
Veroprosentin korottaminen 0,75 prosenttiyksiköllä toisi kaupungille tuloja lisää vajaat viisi miljoonaa euroa. Kiinteistöverojen korotuksella kaupunki saisi 2,8 miljoonaa euroa.
Kaupunki on laatinut myös tiukan talouden sopeuttamisohjelman seuraavalle kolmelle vuodelle. Ensi vuonna käyttötalouden menot saisivat kasvaa vain 1,5 prosenttia.
Investointilistaa on karsittu rajusti. Eniten rahaa, 6,8 miljoonaa euroa, esitetään ensi vuodelle kouluinvestointeihin. Sitä, aloitetaanko ensi vuonna Isokylän koulun, Lucina Hagmanin koulun vai Torkinmäen koulun rakennustyöt, kaupunginjohtaja ei esitä.
Veroprosentin nosto
11
349
Vastaukset
- Eläkeläinen maksaja
-Minä olen esittänyt 5% palkanalennusta, jota kaikki kuntalaiset kannattaa.
Tämä toisi noin 7,5 milj euron säästön.
- Samoin kuntalaiset kannattaa kielilisän poistoa, noin 150,000 tahatta euroa.
-Veroprosentin nousua voidaan harkita jos yllä olevat säästöt ensin toteutetaan.
Nähtäväksi jää jos kuntalaisten toive toteutuu. - näin meillä
RAHAA RIITTÄÄ /VAIKKA KAIKKI JOUTUVAT ELÄMÄÄN NIUKKUUDEN AIKAA
http://kokwww.kokkola.fi/kokkola/DynJulk/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames - näin meillä
RAHAA RIITTÄÄ, VAIKKA ELÄMME NIUKKUUDEN AIKAA.
Kaupungin henkilöstön pikkujoulujuhla
Laajentuneen Kokkolan ja sote-alueen kruunupyyläisten työntekijöiden yhteistä pikkujoulujuhlaa on vietetty kolme kertaa. Kaupunki on järjestänyt kaupungintalolla kaksi samansisältöistä tilaisuutta, jolloin kaikilla kaupungin työntekijöillä on ollut mahdollisuus osallistua pikkujoulun viettoon. Tilaisuudet sisälsivät ohjelmaosion ja ruokailun ja niihin on vuosittain osallistunut noin 850 henkilöä.
Tarkoituksena on, että kaupungin kustannuksella henkilöstölle ei järjestetä muita pikkujoulutilaisuuksia.
Tilaisuuksien ohjelmakustannukset noin 4 000 euroa ja ruokailukustannukset noin 24 000 euroa.
Kaupunginjohtaja
Kaupunginhallitus päättää järjestää henkilöstölleen kaksi samansisältöistä pikkujoulujuhlaa ja myöntää käyttövaroistaan tarkoitukseen 30 000 euroa.
Päätös- veronmaksaja1
Tämä summa tekeen noin 10 euroa kaupungin työntekijää kohti. Eihän sellaista voi sallia. Itse en tule osallistumaan näihin juhliin ja säästän siten omalta osaltani veronmaksajien rahaa. Sitä paitsi minunkin pienestä palkastani maksan kunnallisveroa. Eli, koko palkkani ei suinkaan ole veronmaksajilta pois.
- jeekauha
"-Minä olen esittänyt 5% palkanalennusta, jota kaikki kuntalaiset kannattaa.
Tämä toisi noin 7,5 milj euron säästön.
- Samoin kuntalaiset kannattaa kielilisän poistoa, noin 150,000 tahatta euroa.
-Veroprosentin nousua voidaan harkita jos yllä olevat säästöt ensin toteutetaan.
Nähtäväksi jää jos kuntalaisten toive toteutuu. "
Olen niin samaa mieltä asiasta!! - palkat TESsin mukaan
Minä en esimerkiksi kannata palkkojen alennusta, joten ei voi sanoa, että kaikki kannattavat. Perustelen mielipidettäni sillä, ettei kaupunki voi palkkoja noin vain alentaa, vaan kyllä työehtosopimusten tehtäväkohtaisia vähimmäispalkkoja ja yleensäkin palkkausperusteita pitää noudattaa. Muuten kaupunki häviää työoikeudessa ja maksaa sekä palkan että korvaukset, mikä tulee kalliimmaksi. Kielilisä on asia erikseen ja sen voi tarvittaessa lakkauttaa. (Tiestysti pitää huolehtia, että palvelutehtävissä on riittävän kaksikielisiä asiakaspalvelijoita.) Muuten jos kaupunki haluaa säästää henkilöstöstä, niin silloin täytyy joko lomauttaa tai irtisanoa väkeä ja olla palkkaamatta uutta eläkkeelle lähtevien tilalle.
- Vastuuta
"Minä en esimerkiksi kannata palkkojen alennusta"
Kaksimielistä keplottelua, kuntavero ja palvelumaksujen korotukset pienentävät ei kuntatyöntekijöiden palkkoja.
Kokkolan palkkalistoilla ei taida olla ketään jotka jäisivät minimipalkkojen alle jos palkkoja leikataan 5%.
Palkkausperusteina pitää aina olla tuottavuus eikä alijäämän lisääminen senhän sanoo jo maalaisjärkikin.
Viittaus työoikeuteen on ymmärtämättömyyttä, kun ei ole rahaa niin ei ole rahaa, mennäänkö kaikki kaupunkilaiset vankilaan.
"Muuten jos kaupunki haluaa säästää henkilöstöstä, niin silloin täytyy joko lomauttaa tai irtisanoa väkeä ja olla palkkaamatta uutta eläkkeelle lähtevien tilalle."
Kaupunkihan ei halua muuta kuin lisää rahaa ja kaupunkilaiset taas haluavat kohtuuhintaisia palveluita johon kuntalaisten rahat riittävät.
Minusta kaikki jotka panevat päänsä pensaaseen tämän lamatalouden edessä ovat niitä pupujusseja joilla sielussa lepää se pieni ahneus.
Oikeudenmukaista olisi, että poliitikot yhdessä kuntatyöntekijäin kanssa kustantaisivat homekoulujen tilalle uudet koulut.
He ovat aikoinaan päättäneet mitä, missä ja miten rakennetaan.
Valtaan ja työhön sisältyy TESsin mukaan myös vastuu.
- Miten vitusssa
pikkujouluihin löytyy rahaa muttei tenavien kouluruokaan? Vaihtakaa kaupungin johto äkkiä osaaviin suomalaisiin ihmisiin.
- Veroa maksan minäkin
Kiinteistöverojen korotus voidaan unohtaa ja nostetaan veroäyriä 1%.
Kiinteistövero on tasaverotusta, koska se ei huomioi veronmaksajan tuloja eikä velkoja, joten sen suhteellinen rasitus on kovempi pienituloisille ja niille joilla on juuri velalla rakennettu asunto.
Siis ehdotukseni on että 1% veroäyrin nosto.
Mitä palkkaleikkaukseen tulee niin sehän ei ole mahdollista, koska työehtosopimuksissa sovitaan palkka-asiat, joten kaupungillla ei ole mitään yksipuolista oikeutta niihin.
Lomauttaminen on taas eri asia ja sitä voidaan tietysti harkita jos mahdollisuuksia on. - Tosi asia on tämä
Kaupunginjohtaja haaveilee taas palkankorotuksesta, ei se muuten esittäs veroprosentin ja kiinteistöveroprosentin korotuksia.
Se kaupunginjohtajan palkankorotus päätöshän on sitten salainen, koska eihän se kestäisi päivänvaloa sellaiset korotukset, varsinkaan, kun kaupunginjohtaja esittää päätöksiä, jotka riistävät köyhimmiltä ja itse on palkankorotuksia haluamassa jo hirvittävän suuren palkkansa päälle. - Välilevyn pillahdus
Tärkeintä on muistaa oikea nostotekniikka,ettei tapahdu "niksahdusta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974