Pentu syö liikaa

Uusi kissan omistaja

Hei kaikki kissojen ystävät.

Itselläni on lähes nelikuinen uros pentu. jonka ruokahalu on suurenpi, kuin ruoka-annos suositus. Päivän mittaan poika syö yhden whiskas märkäruoka pussin (100g/pussi) napuja vaihtelevasti (50g - 60g) 24:ssä tunnissa. Olen huolissani kissan syömästä määrästä, sillä en halua sen lihovan, mutta en myöskään halua pitää sitä nälässä. Tämä yksilö ei syö kerralla paljon, vaan ruokailee päivänmittaan useita kertoja, pienillä määrillä. Siitä syystä katson, että kippo ei ole tyhjillään. Juuri tänään loppui whiskas kuivaruoka pussi ja avattiin uusi, royal canin penturuoka, jos kissan ruoalla on merkitystä syötyyn määrään. Märkäruoka on yhä whiskasia.

Tuleeko minun nykyisen tyylini sijasta ennemmin vaihtaa säännöllisiin ruoka-aikoihin vai annanko kipossa olla ruokaa kyseisellä määrällä siihen asti, kunnen vien pojan leikattavaksi?

Kyseessä on minun ensimmäinen, täysin oma ja itsenäisesti huolehdittava kissa, jolle haluan taata hyvät, rakkautta ja huolenpitoa täynnä olevat vuodet. Siksi haluan kuulla mielipiteitä ja suosituksia kokeneemmilta omistajilta. Kiitos kaikille =)

9

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+6

Pentukissan voi antaa syödä niin paljon kuin se jaksaa. Pennun ruokamäärät voivat välillä tuntua ihan älyttömiltä, mutta ylimääräinen energia kuluu kasvamiseen. Omaan korvaan tuo kisusi syömä määrä kuulostaa ihan normaalilta, ellei jopa vähän pieneltä. Meillä säännölliset ruoka-ajat ja penturuoasta pois vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi vasta n. 10kk ikäisenä leikkauksen jälkeen. Tuolloin ruokamäärätkin putosivat nykyiseen, eli n. 150g märkäruokaa tai lihaa per päivä.

Ruoan laadulla on kuin onkin merkitystä syödyn ruoan määrään. Laadukasta ruokaa kuluu huomattavasti vähemmän kuin laadukasta. Harmillisesti tosin kumpikaan, Royal Canin eikä Whiskas ole sieltä laadukkaimmasta päästä. :/

• 4+6

Tarkoitus siis oli tietysti sanoa "laadukasta ruokaa kuluu huomattavasti vähemmän kuin huonolaatuisempaa". :)

• vanha kissamamma

Anna kissallesi niin paljon ruokaa kun hän kasvavana tarvitsee.
      Punnitset häntä ja kastselet vartaloa ja tunnustelet kylkiluita.

Märkäruokamäärä minusta tuntuu hieman vähäiseltä,
      Itse ostaisin nappulat eläinkaupasta, juuri Royal Canin kuten annat. Annan omille aikuisilleni märkänä Whiskas,Lzt ja Gourmet ruokaa, noin 100 g x2 per kissa per päivä.

Kasvava poika oli se ihminen tai kissa tarvitsee ruokaa. Muistelen omien ihmispentujeni syöneen melkein jatkuvasti kasvuikäisinä.
      Kissa syö pieniä määriä pitkin päivää. Kun vaihdan märkäruoan 2 kertaa päivässä, on jäljellä jotain , joskus ei.
      Annahan ruokaa edelliseen tyyliin. Kasvava kissa tarvitsee ruokansa. Sitten leikattu on vaarassa lihoa.
      Aikuisen ja leikatun ruokinnassa sitten alat katoa annatko pussillista vai osan vain. Naksuja antaisin edelleen, mutta niitä on leikatuille tarkoitettuna.
      Harvoin olen törmännyt kissaan joka söisi liikaa. Nyt minulla on kolme kissaan. Aiemmin on ollut 4 ja välillä hoidossa kaksi.
      Vain yksi näistä kaikista söi liikaa ja tuli lylleröksi.
      Minun koirani söisi vaikka miten paljon, mutta nykyisistä kissoista ei syö liikaa kukaan, vaan he tietää "ruokamääränsä".

Anna siis pojan syödä, laita tarvittaessa lisää ruokaa kasvavalle lapselle.

• Meillä nelikuinen tyttökissa söi neljä tuorepussia päivässä plus raksuja vaihtelevasti pitkin päivää eikä yhtään lihonut. Alkoi itse rajoittaa syömisiään noin 9kk ikäisenä.

• Uusi kissan omistaja

Kiitoksia vastauksista. Mieleni sai näistä rauhan ja taidanpa kissan oman halun mukaan jopa lisätä tuota märkäruoan määrää =) Ryhdytään seuraamaan annossuosituksia sitten tarkemmin leikkaamisen jälkeen, mutta ei riuduteta nälässä silloinkaan =)

• Sani0

Tosiaan pentukissa omankin eläinlääkärini mukaan syö juuri niin paljon kuin haluaa -kasvaminen vaatii energiaa. Toisaalta kukaan ei antaisi lapsilleen niin paljon karkkia kuin haluavat vaikka olisivatkin kasvuiässä -ja whiskasissa ja sensellaisessa tahtoo olla kauheasti viljaa ja sokeria. Ihmiselle "kasviksia, viljaa ja lihaa sopivassa suhteessa" näyttää todella kivalta, mutta kissat (toisin kuin koirat) ovat puhtaita lihansyöjiä.

Itse annan pienteni syödä haluamansa määrän, mutta vain täyslihapohjaista märkäruokaa. Tai täyslihaa ja vitamiineja. Viljapohjainen kuten Whiskas sopii maalaiskissalle joka jää jonkin saaliiksi ennen kuudetta ikävuottaan, mutta kaupunkikissan omistajalle lähinnä merkitsee hiton kallista diabetesta tai ylipainoa kun kissasta tulee teini.

• Uusi kissan omistaja
        Sani0 kirjoitti:

Tosiaan pentukissa omankin eläinlääkärini mukaan syö juuri niin paljon kuin haluaa -kasvaminen vaatii energiaa. Toisaalta kukaan ei antaisi lapsilleen niin paljon karkkia kuin haluavat vaikka olisivatkin kasvuiässä -ja whiskasissa ja sensellaisessa tahtoo olla kauheasti viljaa ja sokeria. Ihmiselle "kasviksia, viljaa ja lihaa sopivassa suhteessa" näyttää todella kivalta, mutta kissat (toisin kuin koirat) ovat puhtaita lihansyöjiä.

Itse annan pienteni syödä haluamansa määrän, mutta vain täyslihapohjaista märkäruokaa. Tai täyslihaa ja vitamiineja. Viljapohjainen kuten Whiskas sopii maalaiskissalle joka jää jonkin saaliiksi ennen kuudetta ikävuottaan, mutta kaupunkikissan omistajalle lähinnä merkitsee hiton kallista diabetesta tai ylipainoa kun kissasta tulee teini.

Kyllä, ihan asiaa puhelet. Itse päätin, että yritän opettaa pentua raakaruokinnalle raksujen ohella, sillä syön ahkerasti lihaa itsekin. Tällöin jää whiskasit vähemmälle, mutta aivan yhtäkkiä tämä muutos ei onnistu. Pikkumies, kun tuntuu enemmänkin vain ihmettelevän miedon hajuista, oikeaa lihaa, mutta hitaasti ja varmasti tässä edetään ja opetellaan syömään kunnon ruokaa =) Haluan turvata kissani tulevaisuuden, kuten jo aloitusviestissäni olen todennut.

• terveet kissat

Meidän nyt 7 kk vanha kollipoika kastroitiin 6 kk ikäisenä. Painaa nyt 5 kg ja on solakka, jäntevä nuorukainen.
      Ruokahalu on valtava, ruokaa on aina vapaasti saatavana. Muikkuja 3 päivänä viikossa ja 4 päivänä raakaa porsaan sydäntä tai naudanlihaa. Lisäksi märkäruokaa ja kuivanappuloita ja Multicat vitamiinipillereitä.
      Aamuisin ja iltaisin vedellä laimennettua kermaa.

Aikuinen steriloitu tyttökissani on samalla ruokinnalla ja syö melkein puolta vähemmän kuin kollipoika. Pentuna sekin söi enemmän, mutta nyt sen syömä ruokamäärä on vakiintunut ja paino on myös pysynyt neljässä kilossa.

Madotan kissat noin 3 kk välein.

• koolla on väliä

Ei syö kissasi liikaa vaan minusta sinä annat sille liian vähän ruokaa. Ei kissanpennun syömistä tarvitse säädellä; se säätelee sitä itse. Eikä siis ole sinun yksilösi erityispiirre, että syö usemman kerran päivässä pieniä eriä vaan näin se normaali kissa nimenomaan syömistään säätelee.

Minulla on 5 kk ikäinen, 4 kg painava energinen pentu, jolla on upea kiiltävä turkki. Paino ei kerro kaikkea, sillä ainakin tämä poika oli jo 14-viikkoisena melkein aikuisen kissan kokoinen, vaikkakin hennompi ja kevyempi kuin nyt. Se on saanut mainitsemaasi Whiskasia pääsääntöiseti 2 pss päivässä (yksi pv oli, jolloin sille ei maistunut paljon mikään, mutta seur.pv:nä se oli jo taas normitilassa) ja lisäksi kuivanaksuja lisänä.

Kuivanaksut ovat saman valmistajan pentunappeja, mutta se sai kyllä ennen niitä ihan aikuisen kissan Purina-kalanappeja ja minusta se oli aluksi vähän ihmeissään nappien pienennyttyä... ettei vaan vähän yrmeäkin;-). Ilmeisesti se piti isompien nappien pureskelusta ja minä kun olin luullut, että se oli liian rankkaa sille;-). Pentunappien loputtua ajattelin kyllä palata niihin isompiin nappeihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      66
      4157
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      83
      3754
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3235
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2578
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2437
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      52
      2246
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2085
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1798
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36