Miten parantua alkavasta syömishäiriöstä?

shnm1

Ruoasta on tullut mulle ongelma. Tätä on jatkunut jo yli 2 vuotta, olen nyt 15-vuotias. En tiedä, mitä teen. Haluaisin eroon tästä jatkuvasta ahdistuksesta, mutta en uskalla lopettaa. Pelkään, että alan lihoa.
Olen monta kertaa aloittanut "normaalin" syömisen, yrittänyt olla laskematta kaloreita, kuunnella kehoani, mutta silloin olen aina alkanut lihoa hirveästi. Haluaisin apua, mutta en uskalla hakea sitä. Tiedän, etten pääse tästä itse eroon, koska en halua, en uskalla. Kun ajattelen, että siitä on oikeasti tullut ongelma, jokin pääni sisällä sanoo: "Ei laihdutus ole ongelma, vaan sinä, koska olet niin läski". Ääni pääni sisällä siis sanoo minulle, että ei ole mitään ongelmaa. Että mä kuvittelen tän ongelmaksi.
Tällä tavoin mä myös pystyn hallitsemaan mun ahdistustani.

Tuolta löytyy enemmän tietoa minusta ja ongelmastani.

http://tumminpilvin.blogspot.fi/

Kiitos

68

4639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vmvwvmwvmw

      blogissa laskeskelet, että päivän kulutus on 300 kcal? Mutta laskit vain, mitä tulee lisää lepokulutukseen.
      Husky-koira voi kuluttaa vuorokauden aikana 12000 kcal, jos on mukavan sporttinen päivä.

      >Kyykky 5kg=15 10

      Joo siis jos haluat parantaa kyykkytulosta ja saada lihasta, ja muutenkin energiaa elämääsi, pitää SYÖDÄ. Vertailun vuoksi maailmanennätys kyykyssä yli 400 kg.

      • lihavaluuviulu

        Kyllä tämä neito oikeasti laski itselleen koko päiväksi 300 kaloria.

        Jos oikeasti ymmärrät, hän on sairas, sairauden nimi on
        anoreksia.


      • jätkäasdfasfaf
        lihavaluuviulu kirjoitti:

        Kyllä tämä neito oikeasti laski itselleen koko päiväksi 300 kaloria.

        Jos oikeasti ymmärrät, hän on sairas, sairauden nimi on
        anoreksia.

        Ihmisen päivän tyhjäkulutuskin on varmasti moninkertainen. Istumatyössä sanotaan kuluvan jotain 1800-2000kcal päivittäin. Vaikkei tekisi muuta kuin makaisi sängyssä, niin ihan perstuntumalta veikkaisin että kuluu silti varmaan tuhannen kilokalorin luokkaa ihan vain ruumiinlämmön ja elintoimintojen ylläpitämiseen. Ja heti taas selkeästi enemmän jos tulee pois peiton alta lämpimästä.


      • eveveveveveveveve
        jätkäasdfasfaf kirjoitti:

        Ihmisen päivän tyhjäkulutuskin on varmasti moninkertainen. Istumatyössä sanotaan kuluvan jotain 1800-2000kcal päivittäin. Vaikkei tekisi muuta kuin makaisi sängyssä, niin ihan perstuntumalta veikkaisin että kuluu silti varmaan tuhannen kilokalorin luokkaa ihan vain ruumiinlämmön ja elintoimintojen ylläpitämiseen. Ja heti taas selkeästi enemmän jos tulee pois peiton alta lämpimästä.

        keskim. 1500 kcal aikuisilla.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Basal_metabolic_rate

        For instance, one study reported an extreme case where two individuals with the same lean body mass of 43 kg had BMRs of 1075 kcal/day (4.5 MJ) and 1790 kcal/day (7.5 MJ). This difference of 715 kcal (67%) is equivalent to one of the individuals completing a 10 kilometer run every day.


      • mcvdfkovmio
        lihavaluuviulu kirjoitti:

        Kyllä tämä neito oikeasti laski itselleen koko päiväksi 300 kaloria.

        Jos oikeasti ymmärrät, hän on sairas, sairauden nimi on
        anoreksia.

        Sellaista sairautta ei ole olemassakaan.Se on tuhrhamaisten naisten keksimä "tauti"
        huomion saamiseksi.


      • monark
        mcvdfkovmio kirjoitti:

        Sellaista sairautta ei ole olemassakaan.Se on tuhrhamaisten naisten keksimä "tauti"
        huomion saamiseksi.

        olen 53 ja sairastunut muunmuassa kyseiseen tautiin, ja jos haluta niin ala viettään meidän päiväohjelmaa siitä on kauneus kaukana


      • laihduttaja
        mcvdfkovmio kirjoitti:

        Sellaista sairautta ei ole olemassakaan.Se on tuhrhamaisten naisten keksimä "tauti"
        huomion saamiseksi.

        hei olen ylipainonen ja painan 37 ja oon 136 pitkä oonko ylipainonen?


    • 2+2

      Hanki hyvä poikaystävä ja saat muuta ajateltavaa.

      • Outo ajatus

        Jaaa, tai sitten poikafrendi vain pahentaa tilannetta. Nää nykyisethän vaatii, että naisen tulee olla anorektikko luuviulu. Terveyden tulee lähteä itsestä, ei poikaystävästä tai kenestäkään tai mistään muusta.


      • 4+6
        Outo ajatus kirjoitti:

        Jaaa, tai sitten poikafrendi vain pahentaa tilannetta. Nää nykyisethän vaatii, että naisen tulee olla anorektikko luuviulu. Terveyden tulee lähteä itsestä, ei poikaystävästä tai kenestäkään tai mistään muusta.

        Jaajaa. Luulin, että pojat ovat nykyään järkevämpiä kuin ennen ja tykkäävät ihan tavallisista tytöistä tavallisine murrosikäisen muotoineen ja odottavat, että siitä vielä paranee muodot. ;)


      • Outo ajatus kirjoitti:

        Jaaa, tai sitten poikafrendi vain pahentaa tilannetta. Nää nykyisethän vaatii, että naisen tulee olla anorektikko luuviulu. Terveyden tulee lähteä itsestä, ei poikaystävästä tai kenestäkään tai mistään muusta.

        Oikeassa olet että terveyden tulee lähteä itsestä, mutta älä koeta kääntää tuota liikalaihuutta miesten syyksi. Naiset luovat ulkonäköpaineensa ihan itse. Lisäksi luullakseni valtaosa miehistä ei tod. pidä luisevan laihoista naisista.


      • Syy tai seuraus
        lartsu_ kirjoitti:

        Oikeassa olet että terveyden tulee lähteä itsestä, mutta älä koeta kääntää tuota liikalaihuutta miesten syyksi. Naiset luovat ulkonäköpaineensa ihan itse. Lisäksi luullakseni valtaosa miehistä ei tod. pidä luisevan laihoista naisista.

        Yeap, näin olen kuullut ja luullut. Mutta surfailu näillä sivustoilla kertoo jotain aivan muuta - joskin joo-joo, tiedän, täällä kaikkea ei tule eikä pidä ottaa todesta.

        Sitten se toinen jutska aiheessa on, että nuori tyttö ja aikuinen nainen ovat kaksi eri asiaa. Nuori ja kokematon kuuntelee, katselee ja kyselee juuri niiltä muilta, myös poikasilta / miehiltä, aikuinen nainen päättää itse.


      • Jannu vaan..
        lartsu_ kirjoitti:

        Oikeassa olet että terveyden tulee lähteä itsestä, mutta älä koeta kääntää tuota liikalaihuutta miesten syyksi. Naiset luovat ulkonäköpaineensa ihan itse. Lisäksi luullakseni valtaosa miehistä ei tod. pidä luisevan laihoista naisista.

        Niinpä.
        Todella laiha(=luisevan laiha) nainen on kuvottavan näköinen.
        Ja en ole todellakaan ainoa mies, joka on tätä mieltä.
        Mutta toivottavasti shnm1 hankit apua tähän vaivaasi, olet sairastumassa/sairastunut jo anoreksiaan.
        Ja voimia sulle parantua:)


      • Syy tai seuraus kirjoitti:

        Yeap, näin olen kuullut ja luullut. Mutta surfailu näillä sivustoilla kertoo jotain aivan muuta - joskin joo-joo, tiedän, täällä kaikkea ei tule eikä pidä ottaa todesta.

        Sitten se toinen jutska aiheessa on, että nuori tyttö ja aikuinen nainen ovat kaksi eri asiaa. Nuori ja kokematon kuuntelee, katselee ja kyselee juuri niiltä muilta, myös poikasilta / miehiltä, aikuinen nainen päättää itse.

        Taaskin oot oikeessa siinä, että (yleistäen puhuen) teini-ikäinen ei päätä itsenäisesti vaan hakee valinnoillaan kaveriporukkansa hyväksyntää. Mutta esim. se, millaiset kengät, kynnet tai käsilaukku naisella pitää olla, ei kiinnosta miespuolisia, teinipoikiakaan, pätkääkään, vaan tämä on jotain ihan naisten omaa juttua jota useimmat miehistä ei edes ymmärrä, ja silti jotkut teistä laittaa niihin satoja euroja. Eli väittäisin myös tyttöjen vartaloihanteen lähtevän pääasiallisesti tyttöjen omasta piiristä.

        Mutta siis, en oo mikään psykiatri, ehkäpä tätäkin asiaa on joku tutkinut.. ja käsittääkseni anoreksia johtuu paljon muustakin kuin siitä, miltä muut ihmiset toivoo jonkun näyttävän.

        Ja mitä tähän keskustelufoorumiin tulee, niin samaa mieltä, täällä on paljon niin aivotonta kommentointia, ettei moni tolkun kaveri useinkaan jaksa ees näitä lukea saati kommentoida :)


      • Sisäisestä elämästä
        lartsu_ kirjoitti:

        Taaskin oot oikeessa siinä, että (yleistäen puhuen) teini-ikäinen ei päätä itsenäisesti vaan hakee valinnoillaan kaveriporukkansa hyväksyntää. Mutta esim. se, millaiset kengät, kynnet tai käsilaukku naisella pitää olla, ei kiinnosta miespuolisia, teinipoikiakaan, pätkääkään, vaan tämä on jotain ihan naisten omaa juttua jota useimmat miehistä ei edes ymmärrä, ja silti jotkut teistä laittaa niihin satoja euroja. Eli väittäisin myös tyttöjen vartaloihanteen lähtevän pääasiallisesti tyttöjen omasta piiristä.

        Mutta siis, en oo mikään psykiatri, ehkäpä tätäkin asiaa on joku tutkinut.. ja käsittääkseni anoreksia johtuu paljon muustakin kuin siitä, miltä muut ihmiset toivoo jonkun näyttävän.

        Ja mitä tähän keskustelufoorumiin tulee, niin samaa mieltä, täällä on paljon niin aivotonta kommentointia, ettei moni tolkun kaveri useinkaan jaksa ees näitä lukea saati kommentoida :)

        Yeap. Mutta sitten toisaalta: täällä on varmaankin paljon 'liian' nuorta porukkaa, ei voi vielä vaatia 'aivoja'. Aloittajan lailla ei ole vielä tarpeeksi tietoa, käsitystä ja näkemystä, joten esim. omaa ahdistusta, psyyken keskeneräisyyttä, 'hoidetaan' kurittamalla itseä syömällä tai syömättä jättämällä - tai jatketaan kalliilla laukulla ja upeilla kynsillä.

        Toisten ihmisten, vanhempien, muitten aikuisten, kavereitten, kaikkien ... hyväksyvällä asenteella on suurempi merkitys kuin kukaan osaa kuvitellakaan. Kun itse keskenkasvuisena, kehityskaaren alkupäässä, ei vielä tiedä paikkaansa eikä oma persoonallisuus ole valmis eikä jaksa hyväksyä ja kestää omia puoliaan ja virheitään, toisten varaukseton hyväksyntä sellaisena kuin on, auttaisi jaksamaan ja etsimään omaa olotilaansa menemättä liiallisuuksiin.


      • kriittinen katse
        lartsu_ kirjoitti:

        Taaskin oot oikeessa siinä, että (yleistäen puhuen) teini-ikäinen ei päätä itsenäisesti vaan hakee valinnoillaan kaveriporukkansa hyväksyntää. Mutta esim. se, millaiset kengät, kynnet tai käsilaukku naisella pitää olla, ei kiinnosta miespuolisia, teinipoikiakaan, pätkääkään, vaan tämä on jotain ihan naisten omaa juttua jota useimmat miehistä ei edes ymmärrä, ja silti jotkut teistä laittaa niihin satoja euroja. Eli väittäisin myös tyttöjen vartaloihanteen lähtevän pääasiallisesti tyttöjen omasta piiristä.

        Mutta siis, en oo mikään psykiatri, ehkäpä tätäkin asiaa on joku tutkinut.. ja käsittääkseni anoreksia johtuu paljon muustakin kuin siitä, miltä muut ihmiset toivoo jonkun näyttävän.

        Ja mitä tähän keskustelufoorumiin tulee, niin samaa mieltä, täällä on paljon niin aivotonta kommentointia, ettei moni tolkun kaveri useinkaan jaksa ees näitä lukea saati kommentoida :)

        Olen samaa mieltä, etteivät nämä ulkonäkövaatimukset tule miesten taholta, mutta väittäisin, etteivät myöskään naiset/tytöt niitä synnytä vaan yhteiskunta ja markkinamiehet, muotiteollisuus yms. Siellä ne kauneusihanteet syntyvät ja harva niille on immuuni, ne opitaan ja omaksutaan tiedostamatta kun joka puolella meitä ympäröivät kuvat, mainokset yms tietystä naistyypistä. Kaupoissa on se tietty (koko-) valikoima, lehdet pullollaan juttuja laihduttamisesta bikinikuntoon jne.


    • Halua olla terve

      Yksi terveyden ilmenemisen muoto on halu olla terve. Kun se halu ja ajatus on riittävän voimakas ja kantava, niin silloin alkaa etsiä tapoja, joilla pysyy terveenä. Hae apua syömishäiriöösi ja siihen ongelmaan, mikä tekee sinut omasta mielestäsi lihavaksi ja rumaksi. Unohda kalorit ja keskity olennaiseen elämässä.

    • Keijo 69

      Harrasta liikuntaa nii saa syödä mitä tykkää.Muista että ennemmin 5kiloa liikaa ku liian vähän.Siitä me miehet tykätään.

      • 12+3

        Juu ja lumitöitä tehdessä polttaa varmasti tuon saman määrän ja tulee samalla tehneeksi jotain hyödyllistä näin talvella. :) Soppa porisee sillä välin hellalla.


      • enrgiankuluttaja
        12+3 kirjoitti:

        Juu ja lumitöitä tehdessä polttaa varmasti tuon saman määrän ja tulee samalla tehneeksi jotain hyödyllistä näin talvella. :) Soppa porisee sillä välin hellalla.

        15cm:n vahvuisen lumikerroksen työntämistä lumikolalla kulutti 1460 kcal/2,5h, keskisykkeellä 144. Tosin 10 min. tuosta ajasta meni työvälineen korjaukseen hitsaamalla.


    • luulihava

      Ongelma on todella vakava, ymmärrät se itsekkin.

      Se että ääni kertoo sinun olevan läski, on aika paha juttu.

      Nyt neuvoisin sinua kouluterkan puheille. Tai äitisi puheille.
      Tai etsit etistä syömishäiriöiden palstan.

      Syömishäiriöön kuuluu se että luulee olevansa lihava. Vaikka olisi laiha kuin luuranko.
      Syömishäiriöisen peilikuvasta katsoo aina vastaan "lihava" vaikka peilin edessä seisoisi sellainen 40 kg luuviulu.

      Yrität hallita ahdistusta syömällä tai olemalla syömättä.
      Ei ole oikein.Mutta se on ainoa asia jonka pystyt hallitsemaa.

      hae hyvä ihminen apua.
      Kouluterkarta, vannhemmisasi, yksityissektorilta

    • foreverinlove

      Noin 200 000:lle suomalaiselle on annettu virheellinen diagnoosi kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jok kymmenennellä suomalaisella on se. Lääkärit eivät osaa lukea tuloksia. Soita kilpirauhasyhdistykseen ja he kertovat sinulle lääkärit, jotka osaavat lukea tulokset. Yksi lääkäri, joka osaa lukea tulokset oikeik on lääkärini Jukka-Pekka Kouri, hän ottaa vastaan Ortonilla, kipupuolella.

    • Tässä tie

      Syö aamulla jyväpuuroa, ja riko jyvät myllyllä, jota voi pitää pöydällä, .Niissä on kivet ..ja koska jyvissä vitamiinit säilyy, jauhat sen verran kuin tarvitset.

      Hanki tattaria, hirssiä ohraa, kauraa, luomuvehnää, ruista, tummaa riisiä, papuja, herneitä. linssejä, maissia,

      Tee näistä puuroa, ja syö mustikoiden ja muitten marjojen kera.... ei tuu nälkä kuin myöhään illalla, etkä tuu läskiks...

      eikä väsytä. Syö puuron ohessa, pari mantelia, hasselpähkinää, saksanpähkinää ,parapähkinää, jne.. mutta ei maapähkinää

      Älä syö, valkoista sokeria, valkoisia jauhoja, pizzoja, hamburlilaisia, suolaa,älä mitään prossesoitua ruokaa... Syö nopeasti pilaantuvaa ruokaa, mutta ennenkuin se pilaantuu.

      Syö monipuolisia vihannesalaatteja, kylmäpuristettuja öljyjä,.. tuore juustoa , valion kermaa..jne.

      Tällainen ruoka ravitsee solujasi, ja tekee sinut kauniiksi ,ei lihavaksi... tämä ravinto luovuttaa sokerit ja energian hitaasti.. olet aina voimissasi.. heitä makaronit mäkeen, ja kaikki teollinen mössö , lisäaineineen.

      Lihaa, voit käyttää silloin tällöin.. sianlihaa ja naudan rasvaa älä syö.

      Kalaa. kanaa, ja vasikkaa silloin tällöin.

      Kasvisvalkuainen pitää solusi kunnossa... soijaa voit myös käyttää.. älä ajattele tämän muutoksen jälkeen syömistäsi ja juomistasi.. bvaan keskity vaikka lähimmäisesi auttamiseen!--Toimii

      Kiitä Luojaasi joka päivä, ennenkuin ne pahat päivät tulevat, joista olet sanova, " Nämä eivät minua miellytä"!! t. Pena

    • herää jo

      ootko huomannut että sä olet jo sairas

    • 4+7

      Älä kuuntele mitään ääniä pääsi sisällä, vaan luota yksin vaakaan. Ole sille rehellinen ja lue vain se mitä se näyttää. Jos et pysty siihenkään, anna jonkun muun lukea se puolestasi. Tärkeintä on tietää todellinen tilanne eikä se mitä pääsi sisällä liikkuu saa sitä sotkea.

    • Herbalife

      Juttele äidille tai kouluterkalle.
      Ja suosittelen tutustumaan Herbalife-tuotteisiin! Se on ravintorikasta ruokaa joka nautitaan pirtelömuodossa!

      • Äly hoi!

        Voi rakas äly, älä jätä. Tällaisia herbalife-, jyväpuuro-, jumppaohjeneuvoja ilmeisesti ihan tosissaan, sairaalle lapselle annetaan. Nyt menet ap apua oikealta asiantuntijalta hakemaan. Kouluterkkarin, jos on ammattitaitoinen, pitäisi oikeat paikat tietää.

        Ilmeisesti haluttomuutesi avun hakemiseen johtuu siitä, että tiedät itsekin olevasi sairas ja et halua tilannettasi aikuisen oikeesti muuttaa. Jos haluat, menet asiantuntijan puheille. Ei se muuta vaadi, kuin halun parantua. Se voi olla se vaikein paikka. Tsemppiä!


      • ... älä jätä
        Äly hoi! kirjoitti:

        Voi rakas äly, älä jätä. Tällaisia herbalife-, jyväpuuro-, jumppaohjeneuvoja ilmeisesti ihan tosissaan, sairaalle lapselle annetaan. Nyt menet ap apua oikealta asiantuntijalta hakemaan. Kouluterkkarin, jos on ammattitaitoinen, pitäisi oikeat paikat tietää.

        Ilmeisesti haluttomuutesi avun hakemiseen johtuu siitä, että tiedät itsekin olevasi sairas ja et halua tilannettasi aikuisen oikeesti muuttaa. Jos haluat, menet asiantuntijan puheille. Ei se muuta vaadi, kuin halun parantua. Se voi olla se vaikein paikka. Tsemppiä!

        Kannattaa tutustua ensin, ajatella sitten ja vasta sen jälkeen aukoa päätä, kun tietää jostain jotian. Mitä sinä tiedät Herbalife-tuotteista?


    • Aikuinen6

      Voi ristus!!!
      Katselin noita blogisi kuvia ja niistä näkyi ainoastaan anorektisen laiha lapsi.
      Kasvat koko ajan lisää ja elimistösi vaatii kasvuun tarvittavaa energiaa joten älä tuossa iässä ala uhittelemaan luonnonlakeja vastaan.

      • 4645645645

        ''tuossa iässä'' älä koskaan!!


    • Voittaja

      Olin itse juuri samanlaisessa tilanteessa 7 vuotta sitten. Söin päivän aikana lautasellisen salaattia ja pari leipää ja aina kun tuli nälkä tapoin sen vedellä ja purkan jauhamisella. Paino tippui roimasti ja tunsinkin oloni onnelliseksi. Kuvittelin, että tein oikein.

      Totuus on se, että se muutos pitää lähteä SINUSTA ITSESTÄSI! Sinun pitää tajuta, että se mitä teet, ei ole hyväksi kehollesi ja niinkuin tuolla joku mainitsikin, älä kuuntelen ääniä pääsi sisäsällä. Kuuntelisit sen sijaan sydäntä :)

      • ent. sairas

        Tämä on totta! Kukaan ulkopuolinen ei voi auttaa.

        Ulkopuolinen apu on suuri virhe ollut omalla kohdallani. Siitä on ollu erittäin suuri haitta. Kouluterkkari ja muut terveydenhoitajat voivat olla todella törppöjä.

        Terveisin parantunut ja lopulta aivan itse, kun pääsin näistä ammattiauttajista eroon.


    • Voimia Sulle

      Olet selkeästi avun tarpeessa. Avun hakeminen ei todellakaan ole heikkoutta vaan päinvastoin. Kuten olet huomannut syömishäiriö varastaa koko elämän, ei ole aikaa eikä energiaa millekään muulle. Syömishäiriö kontrolloi ajatuksiasi, tunteitasi ja toimintaasi. Se tilanne ei muutu tai parannu vaikka laihtuisit miten paljon, vaan sen onnettomammaksi ja yksinäisemmäksi tulet. Tämä on todella vakava asia. Hae apua.

    • ikävä sanoa mutta anoreksialta tuo kuulostaa :/ hanki nopeasti apua... :((

    • rohkeutta!

      Hae apua! Tuo ei ole normaalia eikä tee todellakaan hyvää. Olen itsekin ollut ikäisenäsi kriittinen oman painoni suhteen ja olin todella laiha. Uskon että sen takia olen nyt vielä aikuisenakin lauta ja vartaloltani poikamainen. Harmittaa. Älä tee samaa virhettä ja pilaa kroppaasi ja terveyttäsi noin nuorena :( Tsemppiä!

    • likeaninja

      Oletko käynyt tällä sivulla? http://www.nettisyli.fi/

      Herätä itsesi todellisuuteen, sinulla on ongelma. Etkä ole yksin asiasi kanssa eikä sitä tarvitse häpeillä.

      Syömishäiriö on viheliäinen sairaus; toisaalta haluaisit apua koska vielä ymmärrät sairaudet seuraukset, mutta toisaalta se on asia, jonka avulla kontrolloit itseäsi ja saat elämällesi tarkoitusta, mistä olet jopa ehkä vähän ylpeä.

      Elämässä on kuitenkin niin paljon kaikkea. Älä luovuta, älä ainakaan tietoisesti!

      Hae apua, kouluterkkarilta, äidiltä, kummitädiltä, keltä tahansa luotettavan oloiselta aikuiselta. Tai nimettömästä tukipuhelimesta, mistä vaan. Itsetuhoiset ajatukset ja negatiivinen puhe itsellesi (äänet päässäsi jotka käskevät olemaan syömättä) vain pahentavat asiaa. Ensimmäinen askel on lopettaa ne ja tietoisesti alkaa puhua itsellesi nätisti, vaikket aina olisikaan samaa mieltä. Luetko muiden syömishäiriöisten nuorten blogeja? Lopeta se heti.

      Syömishäiriöön apua hakenut, apua saanut ja parantunut saa osakseen paljon enemmän kunnioitusta ja ihailua kuin nenämahaletkuissa sairaalassa pakkosyötettävä.

      Anna itsellesi anteeksi, olet ihana sellaisena kuin olet.

      Jos haluat jutella toisen syömishäiriön reunalla käyneen nuoren aikuisen kanssa, voit kirjoittaa [email protected].

    • -helsinki-

      nopeasti vaan apua...tiedän eräänkin tapauksen joka on teinistä asti sairastanut anoreksiaa ja nyt päälle 30 kymppisenäkin edelleenkin kamppailee elämästään ja ei oo mietoo kun näkee ihmisen!!!!!!!!! rohkeesti vaan apua hakemaan!!

    • ddeerfr

      Blogista päätellen oot vain huomionhakuinen penikka ja harvinaisen tyhmä sellainen. Siksikö kirjoittelet, että kaikki hokisivat ettet ole läski... Ei kaikki ruoka imeydy ihmisiin läskiksi, usko tai älä. Kulutat varmasti reilusti enemmän kun 1000 kaloria päivässä vaikket tekis yhtää mitään...

      • ÄLLITÄLLI

        "ddeerfr", joka kirjoittelet "huomionhaluisesta penikasta". Kuule, tsekkaas muutaman kerran (jos ei kerralla mene jakoon) telkasta tuleva Dieetit vaihtoon -ohjelma. Pistää muuten hiukan ajattelemaan asioita syömisen/syömättömyyden syvistä syistä..Kaikin puolin hyvä ohjelma, jota mielestäni sopii kaikkien katsella. Eipä se ole mitään "huomion hakuisuutta"


    • alma9

      Sinulla on sairaus nimeltään anorexia. Mene ihmeessä hakemaan apua vaikkapa terveydenhoitajalta. Syöt aivan liian vähän sen takia olet väsynyt.

      Minulla oli aikoinaan luokkakaveri jolla oli sama sairaus ja hänelle kävi huonosti , hän kuoli ennen kuin täytti 16 v.

    • tervma

      Sun pitää keskittyä siihen ääneen päässäsi.
      Se on se mikä on ongelma. Ei se lihoatko vai oletko luuranko.

      Siis hae apua, kouluterkalta, koulun psykologilta, tai nuorten psykiatrilta.

      Olet oikeasti luuranko, jonka pelikuva on oikeasti harhaa,

    • syösyösyö

      Oot väsynyt ja et jaksa,joten SYÖ. Sitten jaksat! Tsemppiä! :)

    • hohoho hölmö!

      Ihan ku sinä siitä päättäisit vitun pässi.

    • JOHAN ON!

      Jassoo, kuka tuon täällä suomi24.ssa tietää?
      Tietääköhän edes lääkärit?
      Ja vaikka kuin terveellisesti syöt ja olet, kuka tietää, elätkö sittenkään
      huomista pitempään!
      -On sullaki ongelmat!
      Mene kallon kutistajalle, jos siltä tuntuu!!!!

    • Huolestunut äiti

      Anoreksia on pitkäaikainen ja pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus, joka kuitenkin on hallittavissa oikeilla toimenpiteillä. Sinä itse olet avainasemassa.

      Hae pikaisesti apua kouluterveydenhuollosta tai terveyskeskuksesta. Heille ongelma on tavallista arkipäivää, ja he kohtaavat vastaavanlaisia ongelmia jatkuvasti.Toivottavasti pystyt juttelemaan asiasta myös äitisi kanssa. Hän lienee hädissään lapsestaan. Vaikka sukset aluksi menisivätkin ristiin, vanhempien tuki olisi nyt ensiarvoisen tärkeätä.

    • plmb

      Suomalaislasten uudet kasvukäyrät on luotu parina viime vuotena.
      http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/kasvu/kasvukayrat
      Sieltä voi löytää lapsille tyypillisä BMI arvoja. Noin 20 vuoden issä BMI arvo on siinä 20-12 ja myöhemmin aikuisilla on BMI 25 sellainen keskiverto normaali, kun keho on tiivistynyt luustolta, lihakislta ja rasvakudoksilta aikuiselle tyypillisellä tavalla.
      www. Fineli.fi antaa hyviä neuvoja elintarvikkeista
      Kannattaa syödä aamiainen, lounas ja illallinen ja pri välipalaa ja pieni iltapala, niin jaksaa hyvin.

    • heittäydy rohkeasti

      Lopettaa?? Lopettaminen tarkoittaa,että on joskus aloittanut...
      Anna itsellesi kuukausi vapaata, maksimi mitä pystyt lihoomaan
      tuossa ajassa on 5 kiloa. Sen saat taas heti pois. Samalla tavalla kun
      laihdutetaan ja antaudutaan sille laihduttamiselle
      ja alle 1000 kcalorille..Antaudu normaalille elämälle.
      Karkeille, sipseille ja muulle.. Edes kaksi viikkoa cocacolaa ja sitten katsotaan uudestaan. Huomaat että kroppa on osin jo oppinut

    • megalovania

      EN kärsi syömishäiriöstä, vaan masennuksesta, mutta kertomasi vähättelevä ääni pään sisällä on erittäin tuttu. Tiedän ettei viestini välttämättä vaikuta mitenkään, mutta toivon todella todella todella että haet apua. Vaihtoehtoja on aina. Varmastikin iso osa sinua haluaa laihtua, vähättelee ongelmaa ja sairautta. Varmasti sinua myös harmittaa todella paljon jos menet hoitoon ja lääkäri taputtaa olkapäälle että hyvä hyvä kun olet lihonut kaksi kiloa, ja itse vain tunnet suurta kauhua. Jos hankkiudut hoitoon, se tulee varmasti olemaan raskasta, kun mielesi joutuu taistelemaan itseään vastaan. Mutta usko minua, se ei ole mitään siihen verrattuna jos jäät yksin. Uskottelet itsellesi vain loppuelämäsi että ei se mikään ongelma ole, olet kunnossa, hallitset itsesi. Jätät huomioimatta paistavat luut kun näet vain läskiä, puhumattakaan muista ihanista oireista kuten hiusten oheneminen ja irtoaminen, jatkuva palelu ja untuvavilla peittämässä kehoa. Kärsit jo nyt. Haluatko kärsiä vielä enemmän? Sinun täytyy oppia vaikein asia joka ikisen ihmisen elämässä, sinun täytyy oppia hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet ja rakastamaan itseäsi. Ei rankaista itseäsi noin ja vaatia koko ajan pienempää numeroa vaa'alla. Tiedän että sinua täytyy pelottaa kamalasti, mutta toivon että uskallat myöntää itsellesi olevasi heikko ja avun tarpeessa. Älä lankea ylpeyteesi.
      En ole varma oliko tästä viestistä mitään hyötyä, mutta toivon että se ainakin herätti ajatuksia.

    • bingolotta

      Kyllä sanoisin syömishäiriöistä kärsivien terapioihin tutustuneena, että paras keino on pyrkiä normaaliin syömiseen ILMAN täällä mainostettuja rajoituksia tai erikoisdieettejä. Esimerkiksi urheilu-, kasvis- tai luomuruokavalion tiukka noudattaminen vaatii alkuun tarkkuutta ja ruokailujen "kyttäystä", mikä kietoo syömishäiriöistä vain lujemmin syömisen ympärille. Ensin on tartuttava itse sairauden hoitamiseen ja vasta myöhemmin mietitään mahdollisia elämänmuutoksia. Terveelliseen kalorimäärään pääsee aluksi helpoiten kiinni itselle ennen sairastumista tuttujen elintarvikkeiden kautta.

    • Saman läpikäynyt

      Mulla oli aivan samanlaisia ajatuksia sun ikäisenä. Aloitin lukion niihin aikoihin, kun vartalokuvani alkoi vääristyä.

      Meidän koulun naulakoilla oli jättipeili ja joka aamu katsoin itseäni ja ajattelin oikeasti että olen lihava. Olin 45kg/170cm.

      En uskaltanut myöskään hakea apua, nolotti, valehtelin kaikille että olen luonnostaan tosi hoikka jne jne.

      Lopetin sen koulun 2 vuotta myöhemmin kesken. Se oli elämäni paras päätös ja luultavasti sen takia olen vielä hengissä. Se koulu oli mulle se "triggeri", viimeinen niitti, joka sai mun henkisen terveyden horjahtamaan pahemman kerran.

      Nyt olen 21-vuotias, 62kg/170cm ja TYYTYVÄINEN. En ole miettinyt painoani ja syömisiäni vuosiin. Peilistä katsoo takaisin onnellinen tyttö.

      Pystyt parantumaan. Jos tunnet olosi yksinäiseksi, mene kuraattorille. Kävin itse masennuksen takia kuraattorilla parisen vuotta kouluaikoina, enkä kadu yhtään. He ovat ammattilaisia ja ovat nähneet kaiken - he eivät tuomitse tai luule että tulet kerjäämään sääliä.

      Tsemppiä, oikeasti.

    • ffrr435

      saa sitä huomiota noinkin, etkö päässyt bb taloon?

    • normaalipainoinen

      älä ajattele kaloreita, ajattele niin että aamulla ja päivällä voit syödä mahasi täyteen ja sittenkun illalla tulee nälkä niin otat jotain pientä, lihot silloin kun syöt illalla enemmän ruokaa sillä et kuluta sitä mihinkään

    • enymmärr

      Kun elämä niin lyhyt on sä tuhlaat aikaa näin turhaan matikaan... Ruoka ei ole enään pääasia että ajatella siitä liian paljon . Syö aamulla joku palaa ja unohda ruoasta päivällä edelleen. Taida olla sun nykyelämä on täys tylsä jos ei ole muut ongelmat...

    • anorexia1

      tai sitten vaan oot anorektikko
      have good life

    • arttu50

      Olen luottanut Jumalaan, siis olen ns. tavallinen uskovainen, ev. lut, 50 vuotias mies. En tiedä vastausta tunteisiisi ja muuhun, kun olet nuori nainen, mutta tiedän, että jos uskot, että olet arvokas ja rukoilet että löytäisit Jeesuksen elämääsi, niin hän alkaa vaikuttaa varmasti jollakin tavalla anoreksiaankin. Olen itse päässyt tupakasta ja huonosta itsetunnosta eroon ja ne ovat olleet vaikeita juttuja molemmat.

      • Kaikki jeesustelijat

        on sellaisia tyyppejä, jotka eivät itse kykene käsittelemään ongelmiaan vaan piiloutuvat niitä jonkun "ukon" , (jota kukaan ei koskaan ole edes nähnyt), selän taakse.


      • Arttu51
        Kaikki jeesustelijat kirjoitti:

        on sellaisia tyyppejä, jotka eivät itse kykene käsittelemään ongelmiaan vaan piiloutuvat niitä jonkun "ukon" , (jota kukaan ei koskaan ole edes nähnyt), selän taakse.

        Pääosin ihmiset, uskovaisetkin luottavat itseensä niin kauan kun matto on elämässä tiukasti jalkojen alla. On vain yksi puhtaasti rakastava osoite koko maailmankaikkeudessa, kun kaikki hylkäävät ja hylkäämme itse itsemme. Se on Jeesus. Saatana vihaa tuota nimeä aivan sopimattomalla tavalla, mutta se nimi on hänenkin tuomitsijansa.


      • maallista......
        Kaikki jeesustelijat kirjoitti:

        on sellaisia tyyppejä, jotka eivät itse kykene käsittelemään ongelmiaan vaan piiloutuvat niitä jonkun "ukon" , (jota kukaan ei koskaan ole edes nähnyt), selän taakse.

        Kyllä niitä on uskovaisia anorektikoitakin. Uskosta on apua vain jos sen tahtoo ottaa vastaan. Anoreksia mörkä yleensä vie voiton....


    • Olet kasvavassa

      iässä ja sun ei kuulu laskea mitään kaloreita. Aiheutat itsellesi ongelmia aikuisiälle kun luustosi ja elimistösi ei pääse kehittymään kunnolla.

    • rakkaus

      Jumala on luonut sut omaksi kuvakseen ja hän auttaa sua kasvamaan täydelliseksi naiseksi=hyväksymään itsesi ja ruumiisi. kädet ristiin sillä Jeesus tunetee sut läpikohtaisin koko elämäsi..ennenkuin olit äitisi kohdussa minä näin sinut sanoo Raamattu.

      • usko tappaa maailmaa

        eikö ruumis ole vain kuolleella hlö:llä? noihin muihin huhuinen sanon, sulla ei ole niistä hajuakaan,vain luulo.


    • surinat päästä pois

      lopeta höpöhommat...syöt päivittäin 5-6 kertaa "kaikkea" vähän ja mielellään kohtuu monipuolisesti joka pvä ja vaihdellen ruokia..et takuulla liho jos olet muuten terve.

      se toimii kaikille kaikkialla,myös laihdutukseen,koska vain liikaa syömällä lihoo jos ei ole sairauksia. sairaudet ja allergiat eri asia,ruokailu niiden kanssa tapauskohtaista.

      mitään pillerivitamiinia ihminen ei myöskään tarvitse ,kun syö mahdollisuuksien mukaan kohtuu monipuolisesti.

      kaikki muut höpinät ovat suoraan tuulesta temmattuja,samoin pakkosyötteiset kuntosalit. kävely ulkona päivittäin 2-5km sään ja tuntemusten mukaan riittää raitistamaan myös pääsi. silti ei ole pakko joka pvä lenkkeillä,huilaile väliin,vaikka ikävien säiden aikoina.
      tämä toimii takuulla lähes kaikille ja ilman ongelmia.

    • ÄLLITÄLLI

      Anorexia. Oletko puhunut vanhemmillesi? Jos et, puhu heille heti, siitä se lähtee. Terkkari, sieltä lähete eteenpäin. Et kuitenkaan ole "toivoton tapaus", koska ymmärrät missä tilanteessa olet. Äkkiä hakemaan apua, ennen kuin on liian myöhäistä. Toipumisaikasi tulee olemaan kyhyempi, koska sinulla on vielä älli päässä syömistilanteessasi. Kuitenkin pidän todella outona sitä, että vanhempasi eivät ole huomanneet mitään, tai koulun terveydenhoitaja. Koulun terveydenhoitokin on tosin sitä, että ei tutkita tai edes katsota sillä silmällä vaan kysytään lapselta "miltä sinusta tuntuu, onko hyvä/huono.." jokainen voi arvata, mitä se lapsi vastaa.

    • kumma juttu!

      Sinähän ihme tyyppi olet, kun et halua sairastua! Kaikkea sitä kuuleekin, kyllä ovat nykyajan nartut nirppanokkia kun ei sairaus kelpaa!

    • Katos tänne
    • lynderpix
    • 2+13=18

      Päivittäinen minimi kalorikulutus on painokilot x tunnit, 50 kiloisella esim. 50 x 24 = 1200 kcal, eli se määrä kuluu jos nukut koko vuorokauden. Ihan elintoiminkoihin eli hengitykseen, verenkiertoon yms.

      300 kcal / vrk on huomionkerjuuta. Hanki elämä.

    • huolestunut ihminen

      voi tyttö! kävin kattoon vähän sun blogia, enkä oikein tiedä mitä kirjottaisin. mulla ei oo ollu syömishäiriötä mutta joskus jonkunlaisa syömiskielteisiä ajatuksia oli jotka vaikutti jonkun aikaa muhun. jo eka lause minkä kirjotit "ruoasta on tullut mulle ongelma" on se tärkein pointti sun viestissä! se on ongelma, eikä se ole normaalia. tarkoitan että sen ei pitäisi olla niin, eikä vika ole sinussa vai sun kropassa vaan sun ajatuksissa mitkä menee nyt väärillä urilla! en tarkoita pahalla, vaan sillein että oot nyt vähän heikoilla jäillä. voi kun tuntisin sut, puhuisin sun kanssa jotenkin että ymmärrät että tämä on vakavaa!!! sä oot vielä nuori, ja sun kuuluu ajatella muita asioita. oikeesti mä ymmärrän että avun hakeminen tuntuu mahdottomalta tai todella suurelta kynnykseltä. mutta sun täytyy ymmärtää että oikeesti on tosi tärkeetä että sä saisit apua. tästä viestistä paistaa läpi mun huoli. nää ajatukset ei mee ihan järjellä, mutta kaiken järjen mukaan ei ole järkevää eikä _oikein_ koittaa laihuttaa itseäs! jos susta tuntuu että et selviä ns. "normaalista elämästä" itseksesi niin kannattaa auttaa itseänsä ja hakea apua. mun mielestä sä kirjotat kuvailevasti, ehkä kirjottaminen voi olla helpomaa kuin puhuminen? jos olisin hetken aikaa sä niin menisin terveydenhoitajalle. ja jos se tuntuu haastavalta, niin yks idea on että kirjotat paperille mitä haluaisit sanoa. jos et pystykään sanomaan niin anna se paperi terkkarille! siihen on syy miks syömishäiriö on sairaus. se syö ihmistä niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja uskon että moni toivoo että olis hakenut apua. nyt on parempi hetki kuin liian myöhään. kohta ei enää tiiä ees että millon on liian myöhään. painon Ei pitäis olla määritin sille kuinka hyvä olet, koska sä olet jo hyvä!! ihan totta. se on pinnallista onnea mitä laihdutus tuo, ei aitoa. aito onni on sitä kun ei tarvi murehtia moisista asioista. tsemppiä paljon

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe