Hei!
Olen huomannut että kuuloni on pahasti heikkenemässä ja saatan joutua hankkimaan kuulokojeen. Ajatus kuulokojeen hankinnasta masentaa minua kovasti, koska olen vasta hiukan yli 20-vuotias. Saattaisin kuitenkin motivoitua laitteen käyttöön ja elämään yleensäkin, jos tietäisin joitakin tunnettuja ja menestyneitä henkilöitä, joilla on huono kuulo. Tarja Halosella on tietääkseni kuulokoje. Myös Beethowenilla oli kuuro henkilö, mutta hän menestyi elämässään suhteellisen hyvin. Onko olemassa muita tunnettuja ja menestyneitä huonokuuloisia henkiläitä?
Tämän ketjun tarkoituksena ei tietenkään ole mitenkään mollata näitä menestyneitä, joskin huonokuuloisia henkilöitä. Tavoitteena on, että henkilöt jotka ovat masentuneet huonon kuulon vuoksi, näkisivät, että elämässään voi menestyä myös huonokuuloisena / kuulokojeen kanssa.
Tunnettuja huonokuuloisia / kuuroja ihmisiä?
9
506
Vastaukset
- jake12345
eiköhän heitä löydy useitakin. Esim eräästä suomalaisittain hyvinkin tunnetusta iskelmälaujasta olen 'kuullut' (=lukenut) kerrottavan kojeen käyttäjänä. Taitaa olla tosin tällä hetkellä ns keikkatauolla tai olisko sapattivapaalla, tms oleva naisihminen. Mutt en tiedä kuinka korrektia on täällä lähteä nimeämään tai peräti leimaamaan/osoittamaan ihmisiä kuulokojeiden tai esim silmälasien, tms käytön vuoksi.
Mulla on sekä silmälasit että kuulokojeet tuolla korvieni takana, mutt en kyll mikään kuuluisuus ole ...paitsi tietty lähipiirissäni ;) - idiotus123
Aika erikoinen aloitus. Ajattelitko, että näiden ns. menestyneide ja kuuluisien henkilöiden avulla koet, että kuulokojeen saadessasi - tulet menestymään myös itse? Mielestäni mollaat meitä kaikkia huonokuuloisia kuulokojeiden käyttäjiä.
- Ap.
En suinkaan. Ajattelen vain, että onko minulla mahdollista pärjätä elämässä, jos omistan kuulokojeen. Voinko siis tehdä normaalia asiakaspalvelutyötä vai joudunko johonkin muihin hommiin. Eihän huono kuulo ainakaan eduksi ole työnhaussa. Jäänkö kokonaan ilman työpaikkaa ja olen työttömänä lopun elämäni?
Jos saan tiedostettua , että ihmiset voivat menestyä elämässään myös kuulokojeen kanssa, saan ehkä muutettua ajatellutapaani posiitivisemmaksi. Toisin sanoen, opin ymmärtämään että pystyn elämään sellaista elämää kuin olen suunnittelut, vaikka kuuloni onkin osittain heikentynyt. Olen nyt vain aika pahasti masentunut ja kaipaisin rohkaisua elämääni. En tiedä kenelläkään ikäiselläni olevan kuulokojetta ja pelkään kiusatuksi tulemista.
Kiitokset myös jakelle vastauksesta. Toivottavasti saadaan keskustelua vielä jatkettua. - jake12345
Ap. kirjoitti:
En suinkaan. Ajattelen vain, että onko minulla mahdollista pärjätä elämässä, jos omistan kuulokojeen. Voinko siis tehdä normaalia asiakaspalvelutyötä vai joudunko johonkin muihin hommiin. Eihän huono kuulo ainakaan eduksi ole työnhaussa. Jäänkö kokonaan ilman työpaikkaa ja olen työttömänä lopun elämäni?
Jos saan tiedostettua , että ihmiset voivat menestyä elämässään myös kuulokojeen kanssa, saan ehkä muutettua ajatellutapaani posiitivisemmaksi. Toisin sanoen, opin ymmärtämään että pystyn elämään sellaista elämää kuin olen suunnittelut, vaikka kuuloni onkin osittain heikentynyt. Olen nyt vain aika pahasti masentunut ja kaipaisin rohkaisua elämääni. En tiedä kenelläkään ikäiselläni olevan kuulokojetta ja pelkään kiusatuksi tulemista.
Kiitokset myös jakelle vastauksesta. Toivottavasti saadaan keskustelua vielä jatkettua.ei ainakaan kuulokojeen käyttö heikennä työnsaantia tai opiskeluvalintaa, tms, niinkuin ei silmälasitkaan. Sen kummemmasta asiastahan ei ole kyse.
Jos kuulolaite korjaa kuulosi työssä tarvittavalle tasolle, niin homma ok.
Lentäjäksi et ehkä pääse, mutt kyll esim arkkitehdiksi ja moneen muuhun ammattiin, mikäli muut edellytykset sulta löytyy.
Onnea vaan pyrkimyksiisi.
ps. useimmat ihmiset eivät ole edes huomanneet käyttämiäni korvantauskojeitani, ei vaikka kuinka käännyn heidän edessään, vaikka olen lyhythiuksinen, vanhempi mies.
- kuuloxxi
Olin 23-vuotias kun tinnitus ja kuulonalenema todettiin. Tällä hetkellä 23v myöhemmin voin todeta, että kuulonalenema on jatkanut etenemistään noina vuosina. Olin asiakaspalvelussa, hoitotyössä jne. ja totesin, ettei onnistu kuulolaitteesta huolimatta. Voisi sanoa, että turhia koulutuksia takana, koska nykypäivänä en pysty työskentelemään apuvälineestä huolimatta ko. töissä. Kannattaa miettiä varotoimenpiteenä, mikä ala on sellainen, missä tulet pärjäämään. Mikään ei masenna niin paljon, kuin se, että elät toivossa, ettei kuulokäyrät huonone ja käykin toisin.. kouluttaudut ammatteihin, joissa tulee jossain vaiheessa kuulo olemaan ongelma. Varmasti masentaa kaikkia, joilla on aisteihin liittyviä ongelmia. Toiset selviää ja pysyy positiivisena - toiset masentuu ja kiroavat elämän väärää kohtelua.
- Sivusta seuraaja
Eikö muka nykyajan kuulokojeet tuo ratkaisua ongelmaasi? Itse olen ainakin netissä törmännyt henkilöihin, joilla on vaikea kuulonalenema, ja jotka elävät lähes normaalia elämää kuulokojeiden kanssa (ks. esim http://www.oticon.fi/hearing/testimonials/chili/doreen-koffman.aspx).
- kuuloxxi
Valitettavasti kuulonalentumaa on niin monenlaista, samoin kojeita, mutta eihän apuväline voi vastata normaalia kuuloa missään olosuhteissa. Se kun on apuväline arjessa pärjäämiseen. Taustahälyt, puheensorina (paljon ihmisiä) vaikuttaa siihen, että puheen erottaminen on vaikeaa. Hoitotyössä puolestaan, jos kuulosi on heikentynyt huomattavasti ylä-äänissä ja puheen alueella - olet jo riski potilaiden kannalta. Nykyajan laitteet kun antavat monenlaisia piippauksia hälytyksinä, ei todellakaan voi ottaa sitä riskiä, ettet kuule kuin normaali kuuloinen. Tiedän, että sun iässä on todella vaikea hyväksyä sitä, ettet koskaan tule enää kuulemaan normaalisti - jollei sitten kantasoluhoidot kehity huimasti ja niillä pystyttäisiin korjaamaan kuuloa. Aika heikolta näyttää kuitenkin vielä tuo tutkimusala. Toki voit olla asiakaspalvelussa niin kauan kuin itse haluat ja jos apuvälineet todellakin riittävät - mutta onko oikein ja hyvää asiakaspalvelua se, että jonain päivänä et kuulekaan tarpeeksi hyvin työssäsi. Jos ennakoi ammatinvalinnassa nuorena kuulopuolen, säästyy monelta harmilta ja väärältä ammatinvalinnalta. Jokainen tietysti päättää itse.
- jake12345
Tuo kirjoittamasi on varmasti totta, mutta kyllä kojeilla voi paljon parantaakin kuuloa. Kunhan itseKIN ottaa selvää eri mahdollisuuksista ja kojeista ja niiden tasosta.
Yhteiskunnan maksutta antamat kojeet - ne Kuulokeskusten jakamat eivät ole parhaita, ei. Ne ovat toki halvimmat, koska eivät maksa käyttäjälle mitään.
Mutt valitettavasti, vaikka monet Kuulokeskukset ovatkin jopa Yliopistollisten keskussairaaloiden yhteydessä toimia, niin ne jakavat vain perustason, budjettiluokan kojeita.
Paremmat kojeet saa vain yksityiseltä sektorilta, Mehiläisestä, Tohtoritalosta ynnä yksityisiltä kuulontutkijoilta, jne... Myös laitteiden maahantuojat myyvät omissa liikkeissään niitä. Mutta yksityiseltä sektorilta hankituista, niistä paremmista kojeista, joutuu maksamaan monille kovin isolta tuntuvan summan ns 'riihikuivaa' rahaa - jopa yli parituhatta Euroa kojeelta.
Minulla ei ollut varaa moisiin, mutt monilla muilla on.
Minä jouduin tyytymään maksuttomiin kojeisiin, mutta teinkin niidenkin välillä kunnon vertailun ennen kuin päädyin valitsemiini, äänellisesti hyviin kojeisiin.
- tipsukka
Olen nätti fiksu nainen ja mulla on kuulokojeet ja silmälasit. :)
En ole kuulisuus minäkään.
Koulutyössä saan joskus lapsille vastailla kysymykseen 'mikä sun korvassa on..?'
Ota ne pois nähdään kuinka kuuro olet. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde273020Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342732- 1502328
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542269Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241920Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3921737Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1091695- 3191598
- 1351479
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151472