Tunnettuja huonokuuloisia / kuuroja ihmisiä?

Tiedättekö ketään?

Hei!

Olen huomannut että kuuloni on pahasti heikkenemässä ja saatan joutua hankkimaan kuulokojeen. Ajatus kuulokojeen hankinnasta masentaa minua kovasti, koska olen vasta hiukan yli 20-vuotias. Saattaisin kuitenkin motivoitua laitteen käyttöön ja elämään yleensäkin, jos tietäisin joitakin tunnettuja ja menestyneitä henkilöitä, joilla on huono kuulo. Tarja Halosella on tietääkseni kuulokoje. Myös Beethowenilla oli kuuro henkilö, mutta hän menestyi elämässään suhteellisen hyvin. Onko olemassa muita tunnettuja ja menestyneitä huonokuuloisia henkiläitä?

Tämän ketjun tarkoituksena ei tietenkään ole mitenkään mollata näitä menestyneitä, joskin huonokuuloisia henkilöitä. Tavoitteena on, että henkilöt jotka ovat masentuneet huonon kuulon vuoksi, näkisivät, että elämässään voi menestyä myös huonokuuloisena / kuulokojeen kanssa.

9

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake12345

      eiköhän heitä löydy useitakin. Esim eräästä suomalaisittain hyvinkin tunnetusta iskelmälaujasta olen 'kuullut' (=lukenut) kerrottavan kojeen käyttäjänä. Taitaa olla tosin tällä hetkellä ns keikkatauolla tai olisko sapattivapaalla, tms oleva naisihminen. Mutt en tiedä kuinka korrektia on täällä lähteä nimeämään tai peräti leimaamaan/osoittamaan ihmisiä kuulokojeiden tai esim silmälasien, tms käytön vuoksi.

      Mulla on sekä silmälasit että kuulokojeet tuolla korvieni takana, mutt en kyll mikään kuuluisuus ole ...paitsi tietty lähipiirissäni ;)

    • idiotus123

      Aika erikoinen aloitus. Ajattelitko, että näiden ns. menestyneide ja kuuluisien henkilöiden avulla koet, että kuulokojeen saadessasi - tulet menestymään myös itse? Mielestäni mollaat meitä kaikkia huonokuuloisia kuulokojeiden käyttäjiä.

      • Ap.

        En suinkaan. Ajattelen vain, että onko minulla mahdollista pärjätä elämässä, jos omistan kuulokojeen. Voinko siis tehdä normaalia asiakaspalvelutyötä vai joudunko johonkin muihin hommiin. Eihän huono kuulo ainakaan eduksi ole työnhaussa. Jäänkö kokonaan ilman työpaikkaa ja olen työttömänä lopun elämäni?

        Jos saan tiedostettua , että ihmiset voivat menestyä elämässään myös kuulokojeen kanssa, saan ehkä muutettua ajatellutapaani posiitivisemmaksi. Toisin sanoen, opin ymmärtämään että pystyn elämään sellaista elämää kuin olen suunnittelut, vaikka kuuloni onkin osittain heikentynyt. Olen nyt vain aika pahasti masentunut ja kaipaisin rohkaisua elämääni. En tiedä kenelläkään ikäiselläni olevan kuulokojetta ja pelkään kiusatuksi tulemista.
        Kiitokset myös jakelle vastauksesta. Toivottavasti saadaan keskustelua vielä jatkettua.


      • jake12345
        Ap. kirjoitti:

        En suinkaan. Ajattelen vain, että onko minulla mahdollista pärjätä elämässä, jos omistan kuulokojeen. Voinko siis tehdä normaalia asiakaspalvelutyötä vai joudunko johonkin muihin hommiin. Eihän huono kuulo ainakaan eduksi ole työnhaussa. Jäänkö kokonaan ilman työpaikkaa ja olen työttömänä lopun elämäni?

        Jos saan tiedostettua , että ihmiset voivat menestyä elämässään myös kuulokojeen kanssa, saan ehkä muutettua ajatellutapaani posiitivisemmaksi. Toisin sanoen, opin ymmärtämään että pystyn elämään sellaista elämää kuin olen suunnittelut, vaikka kuuloni onkin osittain heikentynyt. Olen nyt vain aika pahasti masentunut ja kaipaisin rohkaisua elämääni. En tiedä kenelläkään ikäiselläni olevan kuulokojetta ja pelkään kiusatuksi tulemista.
        Kiitokset myös jakelle vastauksesta. Toivottavasti saadaan keskustelua vielä jatkettua.

        ei ainakaan kuulokojeen käyttö heikennä työnsaantia tai opiskeluvalintaa, tms, niinkuin ei silmälasitkaan. Sen kummemmasta asiastahan ei ole kyse.
        Jos kuulolaite korjaa kuulosi työssä tarvittavalle tasolle, niin homma ok.
        Lentäjäksi et ehkä pääse, mutt kyll esim arkkitehdiksi ja moneen muuhun ammattiin, mikäli muut edellytykset sulta löytyy.
        Onnea vaan pyrkimyksiisi.

        ps. useimmat ihmiset eivät ole edes huomanneet käyttämiäni korvantauskojeitani, ei vaikka kuinka käännyn heidän edessään, vaikka olen lyhythiuksinen, vanhempi mies.


    • kuuloxxi

      Olin 23-vuotias kun tinnitus ja kuulonalenema todettiin. Tällä hetkellä 23v myöhemmin voin todeta, että kuulonalenema on jatkanut etenemistään noina vuosina. Olin asiakaspalvelussa, hoitotyössä jne. ja totesin, ettei onnistu kuulolaitteesta huolimatta. Voisi sanoa, että turhia koulutuksia takana, koska nykypäivänä en pysty työskentelemään apuvälineestä huolimatta ko. töissä. Kannattaa miettiä varotoimenpiteenä, mikä ala on sellainen, missä tulet pärjäämään. Mikään ei masenna niin paljon, kuin se, että elät toivossa, ettei kuulokäyrät huonone ja käykin toisin.. kouluttaudut ammatteihin, joissa tulee jossain vaiheessa kuulo olemaan ongelma. Varmasti masentaa kaikkia, joilla on aisteihin liittyviä ongelmia. Toiset selviää ja pysyy positiivisena - toiset masentuu ja kiroavat elämän väärää kohtelua.

    • Sivusta seuraaja
    • kuuloxxi

      Valitettavasti kuulonalentumaa on niin monenlaista, samoin kojeita, mutta eihän apuväline voi vastata normaalia kuuloa missään olosuhteissa. Se kun on apuväline arjessa pärjäämiseen. Taustahälyt, puheensorina (paljon ihmisiä) vaikuttaa siihen, että puheen erottaminen on vaikeaa. Hoitotyössä puolestaan, jos kuulosi on heikentynyt huomattavasti ylä-äänissä ja puheen alueella - olet jo riski potilaiden kannalta. Nykyajan laitteet kun antavat monenlaisia piippauksia hälytyksinä, ei todellakaan voi ottaa sitä riskiä, ettet kuule kuin normaali kuuloinen. Tiedän, että sun iässä on todella vaikea hyväksyä sitä, ettet koskaan tule enää kuulemaan normaalisti - jollei sitten kantasoluhoidot kehity huimasti ja niillä pystyttäisiin korjaamaan kuuloa. Aika heikolta näyttää kuitenkin vielä tuo tutkimusala. Toki voit olla asiakaspalvelussa niin kauan kuin itse haluat ja jos apuvälineet todellakin riittävät - mutta onko oikein ja hyvää asiakaspalvelua se, että jonain päivänä et kuulekaan tarpeeksi hyvin työssäsi. Jos ennakoi ammatinvalinnassa nuorena kuulopuolen, säästyy monelta harmilta ja väärältä ammatinvalinnalta. Jokainen tietysti päättää itse.

      • jake12345

        Tuo kirjoittamasi on varmasti totta, mutta kyllä kojeilla voi paljon parantaakin kuuloa. Kunhan itseKIN ottaa selvää eri mahdollisuuksista ja kojeista ja niiden tasosta.
        Yhteiskunnan maksutta antamat kojeet - ne Kuulokeskusten jakamat eivät ole parhaita, ei. Ne ovat toki halvimmat, koska eivät maksa käyttäjälle mitään.
        Mutt valitettavasti, vaikka monet Kuulokeskukset ovatkin jopa Yliopistollisten keskussairaaloiden yhteydessä toimia, niin ne jakavat vain perustason, budjettiluokan kojeita.

        Paremmat kojeet saa vain yksityiseltä sektorilta, Mehiläisestä, Tohtoritalosta ynnä yksityisiltä kuulontutkijoilta, jne... Myös laitteiden maahantuojat myyvät omissa liikkeissään niitä. Mutta yksityiseltä sektorilta hankituista, niistä paremmista kojeista, joutuu maksamaan monille kovin isolta tuntuvan summan ns 'riihikuivaa' rahaa - jopa yli parituhatta Euroa kojeelta.

        Minulla ei ollut varaa moisiin, mutt monilla muilla on.
        Minä jouduin tyytymään maksuttomiin kojeisiin, mutta teinkin niidenkin välillä kunnon vertailun ennen kuin päädyin valitsemiini, äänellisesti hyviin kojeisiin.


    • tipsukka

      Olen nätti fiksu nainen ja mulla on kuulokojeet ja silmälasit. :)

      En ole kuulisuus minäkään.

      Koulutyössä saan joskus lapsille vastailla kysymykseen 'mikä sun korvassa on..?'
      Ota ne pois nähdään kuinka kuuro olet. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe