Kolmikantapalaveri

Apuva11000

Isoissa laitoksissa on työterveyslääkäri omasta takaa. Työeläkeyhtiö ei noteeraa kenenkään muun kuin työterveyslääkärin lausuntoja. Eikös tällöin tt-lääkärin kannata mitätöidä kaikki sairaan työntekijän vaivat, koska iso työnantaja joutuisi maksamaan uudelleenkoulutuksia, eläkkeitä yms?

Kaveri on menossa sellaiseen kolmikantapalaveriin jossa todetaan että työtä ei sairaalle enää ole. Kaverista ei oo enää ollu aikoihin minkään tekijäksi mutta eihän tt-lääkäri puolla eläkettäkään. Uudelleen koulutettavaksi sairaaksi kortistoon vaan. Onko tuollaisessa palaverilla sairaalla työntekijällä itsellään mitään vaihtoehtoja muuta kuin tehdä mitä käsketään?

20

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikeaa on

      Suosittelen, että kaverisi ottaisi mukaansa kolmikantapalaveriin työsuojeluvaltuutetun. Jos työsuojeluvaltuutettu on tehtäviensä tasalla, hän pystyy huolehtimaan siitä, että asiat käsitellään lakien edellyttämällä tavalla.

      Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on tehty vuosi vuodelta hankalammaksi, joten sellaiselle pääsee vain harvat ja valitut, valitettavasti.

    • Eläke-einari

      Työnantajani vaati ollessani pitkällä sairauslomalla myös tuota palaveria.
      Työterveyslääkäri ei ollut samaa mieltä eikä edes kirjoittanut työkykyäni koskevaa lausuntuoa. Tämä voidaan tehdä vasta kun sairausloma on päättynyt. Palaverikin voidaan pitää vasta tämän jälkeen. Tämä ei toteutunut, koska jouduin sairauslomalta työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Työkyky pitää siis arvioida sairausloman jälkeen ei sen aikana.

      • Yleinen käytäntö?

        En tiedä, milloin tämä sinun tilanteesi on tapahtunut, mutta nykyään suositellaan kolmikantatapaamista jo sairausloman aikana. Tosin tuolloin lienee oletus, että työntekijä kykenee palaamaan työhönsä ja paluuta ryhdytään valmistelemaan siksi hyvissä ajoin.


      • Eläke-einari
        Yleinen käytäntö? kirjoitti:

        En tiedä, milloin tämä sinun tilanteesi on tapahtunut, mutta nykyään suositellaan kolmikantatapaamista jo sairausloman aikana. Tosin tuolloin lienee oletus, että työntekijä kykenee palaamaan työhönsä ja paluuta ryhdytään valmistelemaan siksi hyvissä ajoin.

        nimimerkille: Yleinen käytäntö?
        Työnantajani vaati tuota palaveria reilut vuosi sitten.
        Työterveyslääkärini ei siis suostunut palaveriin eikä edes kirjoittamaan lausuntoa terveyden tilanteestani eikä mahdollisesta työhön paluusta. Lausunto sekä palaveri voidaan hänen mukaansa tehdä vasta, kun sairauslomat on lusittu ja potilas on todettu työkykyiseksi. Suositukset ovat suosituksia ja niitä jokainen voi tietenkin tehdä omiin tarkoituksiinsa sopiviksi.Sinäkin teit näin! Oletukset ovat myös perseestä. Niillä ei ole mitään käyttöä todellisen elämän kanssa.
        Älä oleta, vaan ota asioista selvää sekä toimi niiden mukaisesti.


      • Yleinen käytäntö?
        Eläke-einari kirjoitti:

        nimimerkille: Yleinen käytäntö?
        Työnantajani vaati tuota palaveria reilut vuosi sitten.
        Työterveyslääkärini ei siis suostunut palaveriin eikä edes kirjoittamaan lausuntoa terveyden tilanteestani eikä mahdollisesta työhön paluusta. Lausunto sekä palaveri voidaan hänen mukaansa tehdä vasta, kun sairauslomat on lusittu ja potilas on todettu työkykyiseksi. Suositukset ovat suosituksia ja niitä jokainen voi tietenkin tehdä omiin tarkoituksiinsa sopiviksi.Sinäkin teit näin! Oletukset ovat myös perseestä. Niillä ei ole mitään käyttöä todellisen elämän kanssa.
        Älä oleta, vaan ota asioista selvää sekä toimi niiden mukaisesti.

        Minun ja monen muunkin (tiedossani oleva) työnantaja toimii juuri kuvaamallani tavalla ja siksi esitin kysymyksen, olisiko kyseessä yleinen käytäntö. Pohdin siis asiaa kysymyksen muodossa. Tämähän on kuitenkin keskustelupalsta, eikö niin.


    • Apuva11000

      Kiitos tiedosta Einarille! Työnantajallahan on jo selkeä käsitys että uudelleenkoulutukseen vaikka kaveri on vielä sairaslomalla. Kiitos vielä tiedoista!

    • oikeusturvaa lisää

      IS Veikkaaja kirjoitti 29.1.08 (Oikeusministeri: Lääkärien sidonnaisuudet selvitettävä):

      ”Jo vuonna 2003 oikeusministeriön erikoistutkija Maija Sakslin totesi tutkimuksessaan, ettei Suomen vakuutusoikeusjärjestelmä täytä länsimaisen oikeuskäytännön minimikriteereitä.”

      • Taisteluväsynyt

        Tästä syystä olenkin omalla kohdallani päätynyt siihen, että mieluummin irtisanoudun työstäni ja jään työttömäksi kuin yritän taistella tuulimyllyjä vastaan törkeän huonosti toteutetun vakuutusoikeusjärjestelmämme kanssa. Eihän se työkkärissäkään olo mitenkään mieltä hivelevää ole, mutta parempaakaan ei taida tässä "hyvinvointivaltiossa" olla tarjolla.


    • Siivoilijaämmä

      Niin ja saat kolmen kuukauden karenssin? Millä elät ajan jolloin ei ole tuloja mistään? vai onko joku elättämässä tai paljon säästöjä?
      Itse olen samassa tilanteessa, enkä kuvittelekaan irtisanovani itseäni vaikka kuinka mielin tekisi.
      Talouteni ei kestä pitkää karenssia ja on vielä huollettava lapsikin .
      Potkut tulossa, mutta toivon että tulisi lakisääteinen irtisanomisaika eikä siltäseisomalta lähtö. Sairaslomalla olen ollu pian kaksi kuukautta perussairauden vuoksi.

      • Taisteluväsynyt

        Tiedän, että karenssi on tulossa, mutta johonkin se raja on vaan vedettävä.

        Säästöjä on pikku hiljaa saanut kasaan juuri sen verran, että tuon karenssin ajan pärjään. Muutama kuukausi pitää vielä kitua.


    • myös väsynyt......

      Tsemppiä sitten sinulle taisteluväsynyt, muista esittää lääkärinlausunto työkykysi heikentymisestä työkkärissä. Muuten voi rapsahtaa pitempikin karenssi .
      Valmistaudu perustelemaan todella perinpohjaisesti irtisanoutumisesi.
      Kaikkea hyvää ja parempaa loppuelämää sinulle.

    • Ilma.Rinen

      Mulla on ollut pitkän sairausloman aikana useita kolmikantapalavereita ja seuraavakin on tiedossa ens vuoden puolella.Työnantaja kehoittaa kouluttautumaan unelma-ammattiin ,mutta työeläkelaitos torppasi ammatillisen kuntoutuksen kuin myös kuntoutustuen jatkohakemuksen .Nyt sairastellaan ansiosidonnaisella eikä työnantajallakaan ole antaa muuta työtä johon voisin mennä eikä potkuja ole myöskään antanut .Valitukset on laitettu ,mutta epäilen ettei niistä ole mitään hyötyä.

      • kuntoutukseenko vai.

        Kauanko olet jo sairaslomalla ollut? Minkä ikäinen olet? Itse olen saikutellut pian pari kuukautta aina pätkän kerrallaan ja vuosia on yli puolen vuosisadan. mietin juuri vakuutusyhtiöön ammatillisen kuntoutumisen hakemusta....
        Perussairaus, jonka vuoksi nyt sairaslomalla (Kelan..) on todettu reilut kuusi vuotta sitten.


      • Ilma.Rinen
        kuntoutukseenko vai. kirjoitti:

        Kauanko olet jo sairaslomalla ollut? Minkä ikäinen olet? Itse olen saikutellut pian pari kuukautta aina pätkän kerrallaan ja vuosia on yli puolen vuosisadan. mietin juuri vakuutusyhtiöön ammatillisen kuntoutumisen hakemusta....
        Perussairaus, jonka vuoksi nyt sairaslomalla (Kelan..) on todettu reilut kuusi vuotta sitten.

        En tiedä tarkoititko mua ,mutta oon ollut 09 syksystä asti saikulla ja viisvitonen ,että
        vielä olis työuraa jäljellä ,kunhan olis semmosta hommaa mitä vois tehdä. Monen moista vaivaa on ,mutta pääasiallisesti kädet ongelmana


    • kuntotuxeenko vai...

      Kiitos Ilma.Rinen. Miksi ne ei hyväksyneet sinun ammatillista kuntoutustasi, jos saan kysyä? Ikä, liian huono kunto tai...? Ihan vain siksi utelen, kun suunnittelen itse laittavani hakemusta ammatilliseen kuntoutukseen.
      kuntoutukseenko vai...

      • Ilma.Rinen

        Ei siihen ollut sen kummempaa perustetta ,kun työkykyä on vielä jäljella ,vaikka oikea käsi joka on dominoiva käsi ei kunnolla toimi .Mun työssä ei pysty yhdellä kädellä tekemään työtä ,mutta silti katsotaan ,että pystyn elantoni hankkimaan .Sehän tässä jännä onkin kun mut laitettiin työkyky arviointiin ja kun sieltä tuli testien tulokset ja koko homma kesken vielä niin päätettiin ,että olen terve.Testit näytti ihan muuta .


    • kuntoukxeenko...

      Voihan vihne! Kuulostaa melkoiselta. Kestikö odottelu, tutkimukset ym kauankin ennenkuin älysivät, että ethän itseasiassa edes tarvitse kuntoutusta! (vakuutusyhtiön mielestä!)
      Pistää miettimään laitanko hakemusta. Krooninen vaikeahoitoinen keuhkoastma vaivanani. Työni fyysistä, likaista ja kiireistä.
      Ei kyllä moiset kokemukset yllytä kuntoutushakemuksia täyttelemään..
      Ei todellakaan vaikuta oikeudenmukaiselta päätökseltä sinua kohtaan...

    • Ilma.Rinen

      Kuukausi meni ennenkun päättivät hylätä kuntoutustuen jatkohakemuksen ja 2 viikkoa kun laitoin valituksen sinne ja nyt se on työeläkelaitoksen muutoksenhaku lautakunnassa .Yksi kuukausi meni ihan ,etten saanut rahaa mistään ,kun venyttivät tuota päätöstä .
      Kannattaa sitä aina yrittää hakea ,vaikka mulla se ei onnistunut ,mun tulevaisuus on varmaan niin ,että saan sen 500 pv ansiosidonnaista ja sitten sitä kelan työttömyyspäivärahaa ,kun varmaan työnantaja ei pysty työllistämään niin varmaankin irtisanoo .

    • kuntotukxseenko.....

      No niinpä, kuukausi on pitkä aika olla ilman rahaa. Kynsien syöntikään ei riitä kuukaudenn eväiksi. Todella vaikeaksi on muodostunut sairastuneen ja työelämässä kulahtaneen ihmispolon elämän taival.
      Taidan kuitenkin yrittää anoa kuntoutusta suosituksesi perusteella vaikka työterveyslääkärikin sanoi että 50 vuotta yleensä pidetään rajana ammatilliseen kuntoutukseen.
      Sitten vielä suuri ihmettely, mikä työ vielä soveltuisi ja kuka yli viisikymppisen räähkän ottaisi duuniin?
      Olo on kuin Liisalla ihmemaassa...

    • Ilma.Rinen

      Aina kannattaa hakea ,mulla ei auttanut vaikka työterveyslääkärin ja kuntoutustutkimuspolin lääkäri eri alan asiantuntijoiden testien pohjalta kirjoitti b-lausunnot .Siellä,kun hylkypäätös annetaan niin ei siihen muutosta tule,muissakaan lautakunnissa vaikka miten perustelisi asian.Tympeintä tässä on se ,että joutuu käyttämään ansiosidonnaista sairausloman ajan ,kun ei se työnantajakaan keksinyt sellaista työtä mitä voisin tehdä elannokseni eikä irtisanokkaan .Työtähän sitä ei kukaan enää tarjoa ,vaikka kuin olisi työnhakijana ,kun on terveitäkin työttömänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe