Naisia rakennustyömailla??

Rakentajatar

Olen juuri aloittanut opiskelun aikuispuolella. Minun kuuluisi suorittaa Rakennusalan perustutkinto ja valmistua Talonrakentajaksi. Olen nyt suorittamassa toista työssäoppimis jaksoa johon lähes koko opiskeluni perustuu, vain 30 % ajasta olemme koulun penkkiä kuluttamassa.

Kiinnostus heräsi että kuinka paljon lopulta on naisia rakennustyömailla töissä koko päiväisenä?? Minkä tyyppistä työtä naisille yleensä suositellaan?? Itse haluan oppia laatoituksen kunnolla mutta en kuitenkaan halua alkaa laatoittajaksi vaikka yleensä naiset siihen työhön alkavat :)

Tänään sanoin yhden firman pojille että varmaankin menen seuraavaksi heidän firmaan työssäoppimaan niin pojat ilmeisesti tykkäsivät :) vastasivat että kiva saada nainen rinkiin mukaan :D :D ja ei tällä kertaa tarkoittanut sitä mitenkään kaksimielisesti vaikka päivät yleensä menee niin ajatellessa :D

7

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjgfl

      Olen valmistunut v.2010 Talonrakentajaksi ja olen meidän firman ainoa naistyöntekijä meidän kunnalla. Aluksi piti ansaita kunnioitus pojilta, että minut otettiin tosissaan. Kuntosalilla kannattaa alkaa käymään, jollet omista jo entuudestaan perushyvää kuntoa. Teen aivan samoja hommia mitä miehetkin, paneloin, raudotan, teen tukkeita, muotteja, perustukset, valut, ikkunoiden ja ovien asennukset jne. Kannan yhtä suuria määriä tavaraa olkapäälläni, kuin miehetkin. Aluksi asiat tuntui hankalilta ja kunnioituksen saavuttaminen oli työn takana.
      Nykyään minua kunnioitetaan, otetaan tosissaan, työni jälki on ihan yhtä hyvää, kuin miestenkin.
      Tietenkin riippuu mihin sinut laitetaan porukassa, lautapojaksi vai kunnon apuriksi :)

    • n.yrittäjä

      Itse olen jo sen verran vanha,ettei koulunpenkille ole ollut asiaa enään vuosiin.Väänsin muksuja tuossa ohessa,jotenka opiskeluun ei olisi ollut työn ohella aikaakaan.
      Teen työtä kiinteistö ja vuokrausalan yrittäjänä,mutta varsinaisen rakentamisen hoitavat minulle kulloinenkin keikalla oleva firma.Pinnat kaikkineen ja kiinteistöhuollot teen itse.Töissä alalla 15v.
      Ongelmani on lähinnä miesten huono työnlaatu ja ylilaskutus.Vakitusta firmaa työhön on ko syyn takia vaikeata löytää.Ilmeisesti on pakko nk kokeilla joka kerta,kun on nainen pomona.
      Pitävät varmaan idioottina.

      Jos jatkuvaa päivittäistä taistelua ei ukkoin kanssa oteta huomioon,ala on varsin antoisa.Nuorten kanssa naispuolisena pärjään paremmin.Eivät yritä opettaa niin paljon.Yleensä vanhemmat miestimpurit puhuvat tulevista töistä pelkästään miehelleni joka on kokki/koti-isä,eikä rakennusalasta oikein mitään ymmärrä.
      No mutta kyllä tässä pärjää...

    • Kaikkea kanssa

      Aika usein rakennustyömaalla tapaa nuoria vastavalmistuneita naistimpureita, maalareita, yms. jotka ovat niin kaikkitietäväisiä että ärsyttää. Yksikin maalarityttö joka oli ensimmäisessä työpaikassaan, kehtasi suureen ääneen arvostella työnjohtajaa/ vastaavaa mestaria joka ei muuta tee kuin "kävelee päivät pitkät ja kyttää". Eihän ne muuta teekkään eikä niillä ole vastuuta mistään...Sit se tiesi kaiken maalaamisestakin. Mutta sen jälkiä piti kuitenkin korjailla sitten. Ja yhdellä työmaalla oli nuori naistalonrakentaja joka piti maalareita vähempiarvoisina kuin timpurit. Onko se tasa-arvo sitä että tullaan ylimielisiksi vai mistä johtuu?
      En ole vastaavaa ylimielisyyttä tavannut nuorten miesten keskuudessa siellä työmaalla.

      • Maalarimies......

        Pakko vähän hypätä tästä NAISET - Työmaalla keskustelusta...---> Olen mies ja parivuotta sitten opiskelin maalariksi....sen olen huomannut lähes joka työmaalla että timpuirit , sähkärit, putkimiehet ...hyvin moni kahtoo Maalaria alaspäin, se vaan on vaan semmoinen juttu että tykkään Maalarin töistä . Sekä esimerkiksi tasoitetöissä lentää hiki 10 :n kertaa kovemmin kuin sähkötöissä..ja kunnon ylitasoittajaksi tullaan pitkän kokemusvuosien jälkeen.-( koskee tietenkin kaikkia aloja ) palkkaluokka alkaa 2:sta - peruskoulutuksen jälkeen ( 1, 5 v ) ja mielestäni 11, 82 e / h plus KAIKKI LISÄT on todella hyvä palkka - verraten koulutuksen lyhyyteen..esim: sairaanhoitajaksi pitää käydä monta vuotta ammattikorkeakoulua - ja palkka ...se on lähes tulkoon sama - eikä oo vuorotöitä maalarilla , että kaikki alat on tärkeitä, eikä kannata ,ei nuoren aloittelijan eikä vanhemmankaan työntekijän ruveta ylpeäksi, voipi kostautua...Ja naisille sen verran että pitäkää puolenne , suoraan sanottuna , aika kova tyttö saa aluksi olla , että miehet lopettavat naisen alentamisen - mutta varmasti loppuu pian kun jaksaa takasin sanoa. että KYLLÄ te varmasti pärjäätte!


    • 6+11

      Katon maalareita alaspäin vain sen takia, että useimmilla ei tunnu olevan mitään järkeä päässä. Saattavat mennä huoneeseen missä varastoidaan tavaraa ja alkaa ruiskumaalaamaan kattoja ilman minkäänlaista ilmoitusta, että tila pitäs tyhjentää. Koitappa siinä sitten saada se kuivettunu maali niistä tavaroista irti...

    • PINOTEXIÄ

      Meitä on katos moneksi...että kait ymmärrät että toiset tajuaa tehä alkuvamisteluja..jne.

    • naismaalari1

      Naismaalarit tekevät työnsä huolellisemmin kuin hutiloiden ja hällä väliä tekevät miesmaalarit. Tekevät keikalla, kuorivat rahat päältä. Muut käy korjaamassa tuntitöinä miesten jäljet. Meitä naisia kätetään myös sukupuolensa vuoksi siivoojina, loppusiivoukset ym saa hoitaa. Kun eihän nämä hyväpalkkaiset miehet voi harjaan saatika rättiin koskea. Tervetuloa rakennusalalle. Samasta työstä meille naisille maksetaan 2-3e vähemmän tunnilta. Työkekemuksesta tai koulutuksesta riippumatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe