Kuorma-autoille 80km/h rajoitettu todellinen nopeus.

tarpeellinen

Liikenteessä huomaa nyt aina talvisin kun tulee 80km/h rajoituksia teille niin rekat ja kuorma-autot ajaa rajoitinta vastaan liikenteessa noin 90km/h= mittarinopeus lähes sata henkilöautoissa.

Samalla aiheuttavat vaaratilanteita kun suurin osa ajaa henkilöautoilla sen 80km/h ja rekat ajavat perässä kiinni.

Ehdotan että rekoille ja yhdistelmille tulee määrätä 80/kmh rajoitettu todellinen nopeus.

62

1610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 80km/h rajoitin

      Ehdottomasti.Jatkuvasti yhdistelmät ajavat rajoitinta vasten 80km/h alueella talvisin ja vaarantavat liikennettä.

    • ,,,,,,,,,

      Painakaa menemään niillä henkilöautoillanne kovempaa niin ei ole ongelmia...tää on taas se vuodenaika, kun henkilöautot alkaa tulemaan perse edellä vastaan...hyvä kun edes sitä 80 km/h pääsevät. Ja ne vaaratilanteet aiheutuvat aikalailla henkilöautoilijoista johtuvista syistä...

    • Margit / TPLs

      Oikeastaan omien tutkimusten mukaan kuorma-autoista/yhdistelmistä noin 10% ajaa 90km/h

      Lisäksi 30% ajaa lähes aina alle 80km/h pääteillä

      Joten eipä tuo mikään ongelma ole.

      Se on ongelma jos ajaa henkilöauton perässä, jos henkilöauto ei tajua A: vähentää kaasua päästääkseen ohi B: painaakseen kaasua ja lisätäkseen välimatkaa.

      Mikäli minut saavuttaa paku/henkilöauto niin pudotan nopeuttani tasaisesti, tarvittaessa ajan vaikkapa 15 minuttia 50km/h jos ei muuten rupea ohitus alkamaan, tekisipä henkilöautokuskit samoin

    • ABCE

      Hyvin pärjäävät, jos ei jopa paremmin, niiden firmojen rekatkin joilla nopeusrajotin on säädetty firman pyolesta 82 kmt. Henkilöautojen puskurissa ei tarvitse roikkua ja polttoainettakin säästyy.
      Ainut ongelma on ne perässä tulevat rekat , jotka pyrkivät ajamaan 89 kmt.

      • ........

        Ainut ongelma on se että HA kuljettaja luulevat ajavansa 80km/h todellinen nopeus 70km/h. Ja monissa perässä roikkumis tapausksessas HA kuljetta tarjoaa persettä rekalle tekemällä kiusaa tahallaan hidastelemalla


    • Kuljettaja16112012

      Tulee ajeltua arkisin jäämerentietä pohjoiseen. Yleisesti ottaen aamuisin pääsee normaalisti Rovaniemelle,kun matkamittari "GPS" näyttää 80km/h. On sen verran aamutuimaan,ettei hirmusesti liikennettä ole.

      Mutta paluu kuormalla alaspäin niin on aina yleisesti ottaen jokapäivä joku henkilöauto ajamassa 75km/h . Tiellä siis 80km/h rajoitus.

      No en aja ohitse ja tiputan oman vauhdin ja jätän kelivaraa ja nousuvaraa. Suututtaa toki,että miksi sitten pitää ajaa alinopeuttakin?

    • rekka - jeesus

      Höpö, höpö!
      Jos nuppi ei kestä normaalia tieliikennenopeutta käytä bussia, se ajaa sentään tarvittaessa 100km/h
      On järjetöntä vaatia rekkoja ajamaan hiljemmin mitä muu liikenne. Hitaampi raskaan liikenteen nopeus lisää ohitustarpeita ja ne ohitukset tappaa talviliikenteessä.

      • HA työläinen

        Ei tarvitsisi ajaa hiljempaa vaan riittäisi, että rekkakuskit ajaisi samaa nopeutta kuin henkilöautotkin.
        TM:n tutkimuksen mukaan rekat ajavat muuta liikennettä nopeammin eli siirtyvät ha:n takapuskurista seuraavan takapuskuriin kyttäämään ohitusta.


    • Oiva-x

      Mistä johtuu,että ne henkilöautot jotka ajavat hitaasti,kun silmä vältää niin nopeudet
      nousee?Eikä siinä nopeusmerkit mitää määrää,vauhti senverran kovaa.Ilmeisesti
      nämä ovat niitä jotka tänne kirjoittelevat.Teillämme on tilaa jos niiltä positetaan nämä
      kiusantekijät ja samalla onnettumuus tilastoissa luvut pienevät.

    • tasan 80 km/h

      Ei hitto vieköön uskalla näillä nykyteillä ajaa rekalla 80km/h kovempaa. Litilatit, polakit ja eestipojut ehkä kokemattomuuttaan.

      • Margit / Tpls / 87k

        Ja kukaan ei uskalla ajaa yli kahdeksaakymppiä 2.6 metriä leveillä kuormureilla kun ne ovat niiiin leveitääää!! Minä soitan aina poliisit paikalle kun joku edessäni hidastelee ajamalla 80km/h tai alle. Muita syit hitaammin ajamiselle ei voi olla kuin tuo pelko. Ei voi. Onneksi minä suurena kuokkuri-ammattilaisena olen täällä jakamassa FAKTAA mitä tulee ammattiautoiluun koska olen jo kolme vuotta saanut kokemusta SUURISTA kukkureista pullaa ajaessani. Pelko pois,en minäkään mitään pelkää. Eikä näin suurella palkalla jonka kuormuria ajamalla saa edes kannata pelätä. Rekkakuskit on kateellisia palkalleni ja ehkä siksikin hidastavat edessäni.


    • topline2

      mulla on rekassa matkanopeus about 85-86km/h. pääsee perille ajoissa, pystyy hiukkasen kirraamaan nopeutta ylös jos tarve iskee ja kulutus on tuolla nopeudella pienin. Jos nostaa tai laskee nii kulutus nousee..

      • Nopeus maksaa!

        Nopeuden lasku pienentää aina polttoaineenkulutusta. Jos lasket nopeutesi vaikka seitsemäänkymppiin näyttää ajotietokoneesi varmasti pienempää sen hetkistä kulutuslukemaa kuin vaikka kahdeksaakymppiä ajamalla. Perusfysikkaa: Kun kappale kuljetetaan tietyssä ajassa tietty matka se kuluttaa tietyn määrän energiaa. Mitä nopeammin tuon kuljettamisen tekee sitä enemmän kuluu energiaa. Auto käytössä se tarkoittaa polttoainetta. Suurempi nopeus ==> suurempi kulutus.


      • julsika
        Nopeus maksaa! kirjoitti:

        Nopeuden lasku pienentää aina polttoaineenkulutusta. Jos lasket nopeutesi vaikka seitsemäänkymppiin näyttää ajotietokoneesi varmasti pienempää sen hetkistä kulutuslukemaa kuin vaikka kahdeksaakymppiä ajamalla. Perusfysikkaa: Kun kappale kuljetetaan tietyssä ajassa tietty matka se kuluttaa tietyn määrän energiaa. Mitä nopeammin tuon kuljettamisen tekee sitä enemmän kuluu energiaa. Auto käytössä se tarkoittaa polttoainetta. Suurempi nopeus ==> suurempi kulutus.

        Perus-asiat oli oikein, mutta voimansiirrolla on yllättävän iso osuus asiassa.
        Ja nämä autothan on suunniteltu pää-osin keski- ja länsi-euroopan teille ja nopeuksille. Ja kas kummaa ne on optimoitu jo siellä suunnittelu pöydällä manner-euroopan puolella käytettäville nopeuksille eli 90 km/ h.
        Eli pieni nopeuden lasku tuosta nopeudesta alaspäin maksaa poltto-aineen kulutuksena sillä ei olla enää optimi vääntö-alueella ja moottoi tarvitsee lisää energiaa saavuttaakseen maksi väännön jota nykypainot vaatii.
        Eli ei se aina ole yksinkertaista


      • Katse mittariin!
        julsika kirjoitti:

        Perus-asiat oli oikein, mutta voimansiirrolla on yllättävän iso osuus asiassa.
        Ja nämä autothan on suunniteltu pää-osin keski- ja länsi-euroopan teille ja nopeuksille. Ja kas kummaa ne on optimoitu jo siellä suunnittelu pöydällä manner-euroopan puolella käytettäville nopeuksille eli 90 km/ h.
        Eli pieni nopeuden lasku tuosta nopeudesta alaspäin maksaa poltto-aineen kulutuksena sillä ei olla enää optimi vääntö-alueella ja moottoi tarvitsee lisää energiaa saavuttaakseen maksi väännön jota nykypainot vaatii.
        Eli ei se aina ole yksinkertaista

        Sinullakin on varmaan siinä autossasi ajotietokone ja siinä polttoaineenkulutuslaskuri. Laskepa sitä nopeutta ensin 90=>80 ja sitten 80=>70 ja tarkkaile mitä se kulutusmittari kulloisessakin nopeudessa näyttää. Epäilen vahvasti että kympin nopeuden pudotus laskee kulutusta myös kympin prosenteissa.


      • Yksinkertaista matem
        Katse mittariin! kirjoitti:

        Sinullakin on varmaan siinä autossasi ajotietokone ja siinä polttoaineenkulutuslaskuri. Laskepa sitä nopeutta ensin 90=>80 ja sitten 80=>70 ja tarkkaile mitä se kulutusmittari kulloisessakin nopeudessa näyttää. Epäilen vahvasti että kympin nopeuden pudotus laskee kulutusta myös kympin prosenteissa.

        "Epäilen vahvasti että kympin nopeuden pudotus laskee kulutusta myös kympin prosenteissa"


        Ja lisää matkan aikaa = aikaa jonka polttoainetta kuluu 10%


      • Katse mittariin!
        Yksinkertaista matem kirjoitti:

        "Epäilen vahvasti että kympin nopeuden pudotus laskee kulutusta myös kympin prosenteissa"


        Ja lisää matkan aikaa = aikaa jonka polttoainetta kuluu 10%

        Polttoaineen kulutus mitataan matkassa ei ajassa. Jos kuorma-autolla ajaa yhdeksääkymppiä sadan kilometrin matkan se kuluttaa sillä matkalla varmasti enemmän polttoainetta kuin jos saman matkan ajaisi kahdeksaa-tai seitsemääkymppiä siitä huolimatta että yhdeksääkymppiä ajamalla matka taittuu muutamaa minuuttia nopeammin. Sama juttu tietysti millä tahansa moottoriajoneuvolla. Mitä nopeammin tehdään työtä sitä enemmän kulutetaan energiaa. Mitä kovempaa autolla ajetaan sitä enemmän kulutetaan energiaa siis polttoainetta.


      • Yksinkertaista matem
        Katse mittariin! kirjoitti:

        Polttoaineen kulutus mitataan matkassa ei ajassa. Jos kuorma-autolla ajaa yhdeksääkymppiä sadan kilometrin matkan se kuluttaa sillä matkalla varmasti enemmän polttoainetta kuin jos saman matkan ajaisi kahdeksaa-tai seitsemääkymppiä siitä huolimatta että yhdeksääkymppiä ajamalla matka taittuu muutamaa minuuttia nopeammin. Sama juttu tietysti millä tahansa moottoriajoneuvolla. Mitä nopeammin tehdään työtä sitä enemmän kulutetaan energiaa. Mitä kovempaa autolla ajetaan sitä enemmän kulutetaan energiaa siis polttoainetta.

        "Polttoaineen kulutus mitataan matkassa ei ajassa."

        SO? onko joku väittänyt jotain muuta.

        "Mitä kovempaa autolla ajetaan sitä enemmän kulutetaan energiaa siis polttoainetta."

        Tottakai, onko joku väittänyt muuta, ilmanvastus, vierentävastus yms yms kasvaa

        Mutta kovaa ajessa myös matka-aika (aika jonka sitä ianetta kuluu) lyhehee

        Eli simppeliä matematiikkaa


      • Anonyymi

        Se on ylinopeutta koska rajoitus on 80.


    • Fysiikkaa

      Voitko ajaa 89 kmt tasaista nopeutta helpommin kuin 80 kmt Suomessa kun noita moottoriteitä on kovin vähän.
      Kiihdytys ja jarrutus myös kuluttaa polttoainetta.

    • --------------------

      Kumma juttu kun itse ajelen pakettiautolla yli 100 000km/vuodessa ja koskaan ei rekka roiku perässä vaan pitää aina sen kunnon turvavälin ja aina kun saavutan rekan niin sen nopeus on korkeintaan 85km/h.Yli 90% rekoista ajaa nopeudella 75-80km/h.Se vaan on näin.Itse olen havainnut,että henkilöautot hidastavat nopeutta aina kun näkevät isomman auton peilistä tai jopa silloin kun toinen auto tulee vastaan.suomalainen henkilöauton kuljettaja ajaa keskimäärin niin vähän autolla(omastamielestään paljon)että siinä ei voi montaa rekkaa edes saavuttaa ja sitten kun se yksi kerran vuodessa roikkuu peräpellissä talvella,niin kauhea meteli nousee vaikka itse vedetään jonoa kun ei taidot riitä ajamaan edes sitä sallittua nopeutta,mutta kun ollaan teidenritareita niin ei myönnetä.Eihän mikään ole niin ammattilainen kun henkilöauton kuljettaja joka prutkuttelee töihin ja välillä mökille.
      No onhan se toisaalta komian näköistä päästellä sillä rahoitus-yhtiön autolla kun omistettaisiin koko tie.Sitä ei vaan siellä ruohonjuuritasolla huomaa,mutta korkeammalla kun istuu,niin huomaa kuinka paljon henkilöautot aiheittaa vaaratilanteita.Hyvä esimerkki on kun on traktorin kanssa liikenteessä,niin rekkamiehet osaa huomioida työkoneet hyvin kun kummatkin on töissä,mutta muiden kanssa on vaarallista kun ohitetaan jopa vasemmalta puolelta ja väkisin oikealta kun kääntyy.

      • pdfjpghanonhs

        hyvinkin pitkälti näin! jokaiselle ei olisi pahitteeksi päästä katsomaan sitä liikennettä joskus raskaan liikenteen silmin. sieltä kun näkee maailman aivan eri tavoin. mutta kieltämättä mätiä omenoita mahtuu silti joka porukkaan, mitäpä sitäkään kieltämään.


      • rahtari1976

        Kerrankin löytyy asiallinen kirjoitus täältä!

        Ainakin uusia ajokortteja ajaville vois autokouluun lisätä yhden päivän raskaan kaluston ratissa tai kyydissä.

        Ja sit voisvat istua 30-min "tauolla" ennen tunneilta kotiin pääsyä ihan vaan sen takia että antti-hekilö-autolija päätti kouluttaa takana ajavaa rekkakuskia köröttelemällä 70kmh 80-alueella...


    • ------pdfjpghanonhs

      >Sitä ei vaan siellä ruohonjuuritasolla huomaa,mutta korkeammalla kun istuu,niin huomaa kuinka paljon henkilöautot aiheittaa vaaratilanteita.Hyvä esimerkki on kun on traktorin kanssa liikenteessä,niin rekkamiehet osaa huomioida työkoneet hyvin kun kummatkin on töissä,mutta muiden kanssa on vaarallista kun ohitetaan jopa vasemmalta puolelta ja väkisin oikealta kun kääntyy.<

      Ohitatkos sinä sitten oikealta puolelta yleensä?

      Kun istút siellä korkealla niin miksi et huomaa matalaa siltaa?

      Millä tavoin maailma on erilainen raskaasta autosta katsottuna?

      • Nolo Sika

        "Kun istút siellä korkealla niin miksi et huomaa matalaa siltaa?"

        Koska matalat sillat on merkitty SURKEASTI

        Ite kävin 18 tonnisella Mannilla ajamassa Tampereen kekustassa jokunen viikko sitten, oisko autoni joku 3,8-3,9 korkea

        No keskustassa menee junakiskojen alta joku 3,5 korkea tunnelli, ei mitään kunnon merkkejä missään, ainostaan kyltissä joka ohjaa tunneliin on pieni merkki jossa lukee 3,5m

        Ja vastaus ei ole "tuo on merkitty huonosti, koska keskustassa ei ole raskasta liikennettä" onhan, itsekin olin siellä

        Ja esim Turussa on koulukadulla 3,6 korkea silta, kunnon merkit joka suunnasta tullessa, sillan yläpuolella, ja jopa varoitusvalot.

        Ja kuorma-autohan saa tietyissä normitpauksissa olla 4,4 korkea, mutta esim ysitiellä on moottoritiellä silta, jossa lukee ylhäällä vain että oikea kaista 4,3 vasen 4,4 tai kumminpäin se nyt olikaan, hyvä siinä sitten pimeällä 80km/h vauhdissa huomata noita

        Ja 4,2 m on normaali korkeus isommissa autoiss,a joten sen alle oelvat sillat tulisi merkitä KUNNOLLA


    • Näkevä

      Käynti optikolla auttaa sinuakin Nolo Sika.
      Sillat on merkitty asianmukaisesti lain vaatimalla tavalla.

    • Lukevainen

      >Ite kävin 18 tonnisella Mannilla ajamassa Tampereen kekustassa jokunen viikko sitten, oisko autoni joku 3,8-3,9 korkea

      No keskustassa menee junakiskojen alta joku 3,5 korkea tunnelli, ei mitään kunnon merkkejä missään, ainostaan kyltissä joka ohjaa tunneliin on pieni merkki jossa lukee 3,5m<

      Eipä ihme tuon sepustuksen jälkeen että siltoihin kopsahtaa kun ei tiedetä oman ajokin korkeutta vaan arvallaan sen olevan noin jotakin. Ja sitten pieni merkki opasteissa jossa lukee 3,5m ei merkitse mitään on kyllä suuren kuljettajan tunnusmerkit täyttävä lausuma.

      • 030 182 - XXXX

        4,2 metriä on ns. vapaa korkeus suomessa, MAN on alle sen

        Eli alle 4,2 korkeat sillat tulisi mekata KUNNOLLA eikä vain ajatella "kyllä tuo pieni merkki riittää hah ahah, eihän täällä oikesti rekkoja keskustassa liiku"

        Mutta esim. koulukadun sillan muutostyöt 4,2 korkeaksi (maan louhinta) maksaisi äkkiä 20.000€ olisi siinä maksamista


      • Missä silta?
        030 182 - XXXX kirjoitti:

        4,2 metriä on ns. vapaa korkeus suomessa, MAN on alle sen

        Eli alle 4,2 korkeat sillat tulisi mekata KUNNOLLA eikä vain ajatella "kyllä tuo pieni merkki riittää hah ahah, eihän täällä oikesti rekkoja keskustassa liiku"

        Mutta esim. koulukadun sillan muutostyöt 4,2 korkeaksi (maan louhinta) maksaisi äkkiä 20.000€ olisi siinä maksamista

        Ei Koulukadulla ole enimmäistäkään siltaa!!


      • Nolo Sika
        Missä silta? kirjoitti:

        Ei Koulukadulla ole enimmäistäkään siltaa!!

        No kadun nimellä nyt ei ole väliä, mutta vilkkaasti liikennöity tie, jota kautta eism Satamasta tulevat lähtee/lähtisi poriin/vaasaan/tampereelle yms.

        Mutta eihän tuollaista KAHTAKYMMENTÄ TUHATTA EUROA noin vain löydy kaupungilta


      • Pientä tarkennusta!?
        Nolo Sika kirjoitti:

        No kadun nimellä nyt ei ole väliä, mutta vilkkaasti liikennöity tie, jota kautta eism Satamasta tulevat lähtee/lähtisi poriin/vaasaan/tampereelle yms.

        Mutta eihän tuollaista KAHTAKYMMENTÄ TUHATTA EUROA noin vain löydy kaupungilta

        Mistä satamasta mahtaa olla kyse? Vai on kyseinen Satama jokin erityinen paikka kun sen isolla alkukirjaimella kirjoitat? Seinäjoella ei ainakaan ole yhtään satamaa mutta silti sieltä pääsee Poriin,Tampereelle ja Vaasaankin.


    • Birgit/Margit/87k

      Ne on merkitty kunnolla Urpo. Ei kukaan ala sinun takia louhimaan maata siltojen alta että sinä sokea uuno mahtuisit kulkemaan siellä. Opettele jokin toinen reitti itseäsi pätevämmän ja tietävämmä kuljettajan avustuksella.

    • Navi Gaattori

      Lopettakaa vajakit sönkääminen.

      Navigaattoreihin saa tietoja matalista silloista varoittavat softat. Jos ei ole älliä tai lukutaitoa eihän sille mitään mahda, mutta tekniikka helpottaa jos osaa sitä k

      http://www.teleputiikki.fi/ammattituotteet/navigaattorit/snooper-truckmate-s5000-eu.html

      http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?650

      http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/navigon-osaa-kiertaa-matalat-sillat/818040

      http://caravanuutiset.com/2012/06/navigoi-perille-tomtomin-jukan-kanssa/

      http://www.abico.liitin.net/TomTom/links.html

      ***

    • rahtari23122012

      Itse ajan navigaattorin mukaan 80km/h yhdistelmällä. Auton mittari näyttää joskus prikulleen oikein tai sitten joissakin autoissa näyttää hieman mittari alakanttiin. Tarkistan aina navigaattorista matkanopeuden.

      Vaikka ajan 80km/h niin lähes jokapäivä,kun ajan samaa reittiä nelostiellä. On aina jossain vaiheessa jokin henkilöauto edessä,joka ajaa 75-78km/h . Eli mittarivirheitä luultavasti aina. Henkilöauton mittari näyttää varmaan 81-83/km/h ja todellinen matkanopeus on 78km/h.

      Kyllähän tuo aina pistää sapettamaan,kun henkilöautot ajaa alinopeutta. Itsekin myös huomannut sen,että kun ajan nopeusrajoitusten mukaan kerään itselleni välillä todella isonkin letkan taakseni. Varmaan minunkin pitäisi ajaa rajoitintavastaan,että en olisi tientukkona.

      No anyway,vaikka sapettaakin se hitaampi edessä,lasken oman nopeuteni henkilöauton tasolle ja jätän turvavälin ja myös siksikin,että 60t kokonaispainolla ei pääse jyrkimpien mäkien päälle,kuin että ajaa hetken rajoitintavastaan,varsinkin talvikelillä jos tie kuin luistinrata.

      Meillä onneksi töissä uudehko kalusto. Kaikki R Scanioita ja autoja on yli 100 talossa. Ei puhuta edes pienestä kuljetusyrityksestä.

      • rajoitin pois

        Tämä rajotinta vasten ajaminen on typerää keskustelua ,ensinnäkin se rajotin pitäisi poistaa kokonaan ,Suuri porukka valittaa muut ajavat rajotinta vasten ,esim,minä ajoin öljyautollani 83km h kun on säädetty näin nopeus ,niin sieltä tulee joku Aholan auto ja ohi ajetaan rajotinta vasten mikä säädetty 89,n km . Se on ihan sama mihin se rajotin on säädetty kaikki ajavat 100% sitä vasten joskus .tosta vielä ajetaan täysillä että päästään mäen päälle,mitäs teet kun tullaan alas samaa vauhtia eikä pysty korjaa mitenkään kun on rajoitit?


      • 87k=palstan nero!
        rajoitin pois kirjoitti:

        Tämä rajotinta vasten ajaminen on typerää keskustelua ,ensinnäkin se rajotin pitäisi poistaa kokonaan ,Suuri porukka valittaa muut ajavat rajotinta vasten ,esim,minä ajoin öljyautollani 83km h kun on säädetty näin nopeus ,niin sieltä tulee joku Aholan auto ja ohi ajetaan rajotinta vasten mikä säädetty 89,n km . Se on ihan sama mihin se rajotin on säädetty kaikki ajavat 100% sitä vasten joskus .tosta vielä ajetaan täysillä että päästään mäen päälle,mitäs teet kun tullaan alas samaa vauhtia eikä pysty korjaa mitenkään kun on rajoitit?

        Meillä myös Nesteen värisissä autoissa rajoitin säädettiin pari kolme vuotta sitten 82km/h nopeuteen. Muutama viikko siihen kesti totutella mutta sen jälkeen en ole suurempaa nopeutta kaivannut tai tarvinnut. Aina olen ehtinyt ajoissa perille. Tuo nopeus on vain tottumuskysymys enimmäkseen. Tuntipalkalla kun ajelee ja hitaampi keskinopeus päivässä poikii vuoden aikana jonkin verran enemmän Euroja tilille kun tunteja tulee enemmän. Suuri lisä se ei ole mutta kuitenkin. Se vaan harmittaa että usein joutuu tosian letkanvetäjäksi kun väittäisin että vähintään 80% raskaista ajonneuvoista ajaa rajoitin vastaan eli lähempänä yhdeksääkymppiä. Yritän aina tietty auttaa ohituksessa mutta aina se ei onnistu.


    • rahtari23122012

      Jos yleisesti ottaen otettaisiin rajoittimet pois rekoista niin osa kuljettajista ajaisi niin paljon niillä,kun ne kulkee. Näkeehän noita 100km/h kulkevia yhdistelmiä. Harvemmin suomen kilpisiä. Meilläkin jotkin autot kulkevat 93km/h.

      No yleisesti ottaen vauhti hyytyy,kun kipuaa ylämäkeä ylös. Yleisesti ottaen hieman jarrutan,jos alkaa vauhti alamäessä kasvamaan tai sitten laitan triptronicin manuaalille ja laitan vaihteen pienemmälle,niinku ylämäissä laitan automaatin pois päältä.

    • Onneksi Suomen teille on tullut autoja etelästä helpottamaan työ tilannetta.Ei tartte liukastella maantiellä kun muut hoitaa sen homman

    • Tanker Oli

      Tällä palstalla ollut epäselvyyttä ja epäuskoisuutta siitä että eräät öljy-yhtiöt vaativat liikennöitsijöittensä ajoneuvoihin säädettäväksi nopeudenrajoittimen rajanopeudeksi vähemmän kuin normaalin 88-89km/h. Tuossa oman ajokkini rajoittimen säätötodistus. Kyseinen todistus on oltava autossa kun Neste Oil suorittaa erään tarkastusfirman kanssa yhtiökohtaisia ajoneuvotarkastuksia.

      Tuollainen todistus==>> http://tankeroil.kuvat.fi/kuvat/Duunikuvia/Rajoitintodistus.jpg

      • Nolo Sika

        Ei voi olla! Ei,ei voi olla tuollaista! * itku potku raivari * Ei tuollaista voi mitenkään olla ,ei voi!!!! Ei ei ei eeeeeeiiii....... * pomppii tasajalkaa *....... Ei voi olla totta,ei voi olla!! En usko, en ymmärrääääääää!!!!


      • 87K=palstan nero!

        Missähän viipyy totaali-idiootti Nolon Sian/87k:n kommentti linkin todistuksesta? Se ei varmaan voisi uskoa kyseisen paperin todenperäisyyttä. Siinä on vaan säätäjäliikkeen nimi,paikka ja leima mutta ei se silti voi kyseisen aivokääpiötä vakuuttaa. Ei varmaan. Ei vaikka sen mielestä palkkatodistus jossa ei ole mitään henkilötietoja tai muita identiteetin todistavia tietoja on netissä ihan tarpeeksi paperin todenperäisyyden vakuuttava. Saa nähdä mitä aivopieruja kyseinen apina taas tulee selittelemään jos ylipäätään tulee lainkaan.


      • Matka Huolto
        87K=palstan nero! kirjoitti:

        Missähän viipyy totaali-idiootti Nolon Sian/87k:n kommentti linkin todistuksesta? Se ei varmaan voisi uskoa kyseisen paperin todenperäisyyttä. Siinä on vaan säätäjäliikkeen nimi,paikka ja leima mutta ei se silti voi kyseisen aivokääpiötä vakuuttaa. Ei varmaan. Ei vaikka sen mielestä palkkatodistus jossa ei ole mitään henkilötietoja tai muita identiteetin todistavia tietoja on netissä ihan tarpeeksi paperin todenperäisyyden vakuuttava. Saa nähdä mitä aivopieruja kyseinen apina taas tulee selittelemään jos ylipäätään tulee lainkaan.

        Kaveri on haihtunut kuin pieru Saharaan. Ei ole Nollolla sialla selkärankaa tulla vastaamaan väittämiinsä. Väittää ja väittää typeriä juttujaan mutta kun jää taas tietämättömyydestään kiinni niin selitykset loppuu ja kaveri katoaa ketjusta.


      • ???
        Matka Huolto kirjoitti:

        Kaveri on haihtunut kuin pieru Saharaan. Ei ole Nollolla sialla selkärankaa tulla vastaamaan väittämiinsä. Väittää ja väittää typeriä juttujaan mutta kun jää taas tietämättömyydestään kiinni niin selitykset loppuu ja kaveri katoaa ketjusta.

        katoaispa koko palstalta, ei ainakaan minulle tulisi ikävä!!!


      • rajoituksia löytyy!
        87K=palstan nero! kirjoitti:

        Missähän viipyy totaali-idiootti Nolon Sian/87k:n kommentti linkin todistuksesta? Se ei varmaan voisi uskoa kyseisen paperin todenperäisyyttä. Siinä on vaan säätäjäliikkeen nimi,paikka ja leima mutta ei se silti voi kyseisen aivokääpiötä vakuuttaa. Ei varmaan. Ei vaikka sen mielestä palkkatodistus jossa ei ole mitään henkilötietoja tai muita identiteetin todistavia tietoja on netissä ihan tarpeeksi paperin todenperäisyyden vakuuttava. Saa nähdä mitä aivopieruja kyseinen apina taas tulee selittelemään jos ylipäätään tulee lainkaan.

        Shell oli ensimmäinen firma joka vaati asentamaan nopeudenrajoittimen pienempään nopeuteen kuin normaalisti. Essollakin oli samanlaiset yhtiökohtaiset säädökset silloin kun Esso vielä Suomessa toimi.

        Tuolla Shellin liikennöitsijä kertoo lisää yhtiökohtaisesta nopeuden rajoituksesta==>> http://www.skal.fi/files/7271/KY0_3-10_Lehden_sisaltoa.pdf


    • pekkarena

      Ilmeisesti nämä rekkapenat on homoja kun ajavat koko ajan edelläajavan perseessä kiinni.

      • Tanker Oil

        Tuskin ne homoja ovat vaikka perseessä ajavatkin mutta syy miksi niin typerästi jotkut toimivatkin on todennäköisesti se että perseessä hiostavat haluavat päästä ohi. Itse joudun usein olemaan tulppana miille raskaille ajoneuvoille kun ajokkini ei kerta kaikkiaan kulje tuota 82km/h kovempaa. Yritän tietysti mahdollisuuksien mukaan auttaa ohituksessa mutta aina se ei ole mahdolista. Toisaalta usein näkee myös rekan ahdistavan henkilöautojaki joka on typerää sekä vaarallista. On ammattikuskejakin jotka eivät vain yksinkertaisesti kykene ajamaan jonossa muiden takana vaan ohi on päästävä. Niitä ahdistaa kun joku ajaa edessä vaikka vain kilometrin tunnissa hiljempaa vauhtia. Ja ne sitten tekevät niitä vaarallisia ja pitkiä ohituksia kun ensin ovat haistelleet kilometri kaupalla edessä ajavan persettä.


      • ewger ger
        Tanker Oil kirjoitti:

        Tuskin ne homoja ovat vaikka perseessä ajavatkin mutta syy miksi niin typerästi jotkut toimivatkin on todennäköisesti se että perseessä hiostavat haluavat päästä ohi. Itse joudun usein olemaan tulppana miille raskaille ajoneuvoille kun ajokkini ei kerta kaikkiaan kulje tuota 82km/h kovempaa. Yritän tietysti mahdollisuuksien mukaan auttaa ohituksessa mutta aina se ei ole mahdolista. Toisaalta usein näkee myös rekan ahdistavan henkilöautojaki joka on typerää sekä vaarallista. On ammattikuskejakin jotka eivät vain yksinkertaisesti kykene ajamaan jonossa muiden takana vaan ohi on päästävä. Niitä ahdistaa kun joku ajaa edessä vaikka vain kilometrin tunnissa hiljempaa vauhtia. Ja ne sitten tekevät niitä vaarallisia ja pitkiä ohituksia kun ensin ovat haistelleet kilometri kaupalla edessä ajavan persettä.

        "kun ajokkini ei kerta kaikkiaan kulje tuota 82km/h kovempaa"

        Eikös oikeanpuoleisimmalla polkimella, tai vakkari AUS-näppäimellä saa pudotettua vaudin esim 60km/h jolloin ohi pääsee helpommin

        Jos minut tavoittaa joku, eikä ohitus ala minutissa, ajan tarvittaessa vaikka 20 minuttia 50km/h jos ei muuten rupee ohitus luonnistumaan


      • Tanker Oil
        ewger ger kirjoitti:

        "kun ajokkini ei kerta kaikkiaan kulje tuota 82km/h kovempaa"

        Eikös oikeanpuoleisimmalla polkimella, tai vakkari AUS-näppäimellä saa pudotettua vaudin esim 60km/h jolloin ohi pääsee helpommin

        Jos minut tavoittaa joku, eikä ohitus ala minutissa, ajan tarvittaessa vaikka 20 minuttia 50km/h jos ei muuten rupee ohitus luonnistumaan

        " Eikös oikeanpuoleisimmalla polkimella, tai vakkari AUS-näppäimellä saa pudotettua vaudin esim 60km/h jolloin ohi pääsee helpommin "

        Enkös minä kirjoituksessani juuri kertonut että mahdollisuuksien mukaan autan ohituksissa?!


    • Weicco-vuttuilija

      "Ilmeisesti nämä rekkapenat on homoja kun ajavat koko ajan edelläajavan perseessä kiinni"
      Meneppä paisenaama sanomaan tuo 57 vuotiaalle pöllikuskille, joka on neljän lapsen isä ja kuuden lapsen vaari.

    • Nolo Sika

      Kyllä homojakin on rekkakuskeina

      Itse olen umpihomo, samaten poikaystäväni

      Itse ajan 18 tonnin rekkaa, poikaystäväni 26 tonnista

      Ja en usko että olemme ainuat homot rekkakuskit Suomessa, lisäksi Raisiossa asuu eräs Erkka L hän on myös homo, ja hänellä on C-kortti

      Mutta rekan/KA:n ajaminen on kuitenkin "miehekästä työtä" joten uskoisin että TV:stä tutut "s-vikaiset neitihomot" ei alalla pärjää tai edes halua alalle

      Joten saisin karkeasti että homoja rekkakuskeja on sama prosentti kuin naisia alalla

    • rouvahomo

      ai 4 kappaletta vai?

    • EX ookkeri

      Mulla oli Saksasta tuotu Scania 124 420.Ihmettelin sen polttoaineen kulutusta kun ajoin 80-82 km/h.Kerroin Konalassa huollossa että naftaa palaa turhan paljon.Asentaja katsoi valmistenumeron perusteella koneelta ja sanoi että aja kovempaa.Tai vaihda perä tiuhempaan.Auto oli tehty euroopan liikenteeseen ja paras vääntö oli 87-92 km/h.Kulutus tippui ajamalla 85-87 km/h N.2-3 litraa 100 km. Rajoitin oli navin mukaan säädetty 91 km/h.Eikä sitä missään tarkastuksissa alennettu.Todistus oli 89 km/h.

      • Ossi / HK

        Tää on jo sitä ylätason matematiikkaa

        Kovempaa ajamalla kuluu dieseliä nopeemmin, matkaan kuluu vähemmän aikaa, dieseliä kuluu vähemmän aikaa

        Hiljempaa ajamalla kuluu dieseliä hitaammin, matkaan kuluu enemmän aikaa, dieseliä kuluu enemmän aikaa

        Sitten voidaan vielä lisätä mukaan laitteet, joiden kulutus on vakio/h nopeudesta riippumatta, sähkölaitteet, paineilma, lämmitys, jäähdytys, tehostimet yms.

        Miksikö näin? Miksi nopeuden nosto nostaa kulutusta? no siksi koska ilmanvastus, viereintävastus yms lisääntyy

        Miksi näin? Miksi nopeuden nosto lyhentää matka-aikaa? No siksi koska menellä kovaa kuluu matkaan vähemmän aikaa, sen tietää lapsikin

        Sitten vielä kun välimatkat on kilometreissä, ei tunneissa, niin soppa on valmis

        Näiden kolmen välillä pitäisi löytää se kultainen keskitie, jossa kulutus esim 100 kilsan matkalla olisi optimaalisen pieni, se nopeus ei ole täysillä, eikä myöskään madellen, vaan se on autosta, välityksistä, moottorista yms kiinni todella paljon, mutta taloudellisinta ei ole ole vetää niin kovaa mitä moottorista lähtee tai madella

        Ja olempas minäkin ajanut 2009 Mersun KA:ta joka taitaa olla nyt jo purettu, se kulki 92km/h ja jos ajaa yli minutin rajoitinnopeuden yli (90km/h piirturin mukaan) jää virheilmoitus muistiin

        Jos esim. tänään otan tulosteen kortiltani aivan toisella autolla, kummittelee nuo ylinopeudet vieläkin siellä kuitin alhaalla


      • 87k=palstan nero!
        Ossi / HK kirjoitti:

        Tää on jo sitä ylätason matematiikkaa

        Kovempaa ajamalla kuluu dieseliä nopeemmin, matkaan kuluu vähemmän aikaa, dieseliä kuluu vähemmän aikaa

        Hiljempaa ajamalla kuluu dieseliä hitaammin, matkaan kuluu enemmän aikaa, dieseliä kuluu enemmän aikaa

        Sitten voidaan vielä lisätä mukaan laitteet, joiden kulutus on vakio/h nopeudesta riippumatta, sähkölaitteet, paineilma, lämmitys, jäähdytys, tehostimet yms.

        Miksikö näin? Miksi nopeuden nosto nostaa kulutusta? no siksi koska ilmanvastus, viereintävastus yms lisääntyy

        Miksi näin? Miksi nopeuden nosto lyhentää matka-aikaa? No siksi koska menellä kovaa kuluu matkaan vähemmän aikaa, sen tietää lapsikin

        Sitten vielä kun välimatkat on kilometreissä, ei tunneissa, niin soppa on valmis

        Näiden kolmen välillä pitäisi löytää se kultainen keskitie, jossa kulutus esim 100 kilsan matkalla olisi optimaalisen pieni, se nopeus ei ole täysillä, eikä myöskään madellen, vaan se on autosta, välityksistä, moottorista yms kiinni todella paljon, mutta taloudellisinta ei ole ole vetää niin kovaa mitä moottorista lähtee tai madella

        Ja olempas minäkin ajanut 2009 Mersun KA:ta joka taitaa olla nyt jo purettu, se kulki 92km/h ja jos ajaa yli minutin rajoitinnopeuden yli (90km/h piirturin mukaan) jää virheilmoitus muistiin

        Jos esim. tänään otan tulosteen kortiltani aivan toisella autolla, kummittelee nuo ylinopeudet vieläkin siellä kuitin alhaalla

        Jaaha Nolo sika on taas ottanut käyttöönsä uuden nimimerkin. Sillä sitten taas jaksat aivopierujasi kirjoitella. Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?


      • ???
        87k=palstan nero! kirjoitti:

        Jaaha Nolo sika on taas ottanut käyttöönsä uuden nimimerkin. Sillä sitten taas jaksat aivopierujasi kirjoitella. Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?

        ei se ressukka osaa avata ja lukea linkistä, sehän on todettu jo aiemmin. sille pitäisi joka sana kopioida tai kirjoittaa tänne viestikenttään erikseen. tosin uskon ettei se osaa lukea ollenkaan, mutta se ainakin on varmaa vaikka osaisikin niin ei se ymmärrä lukemastaan yhtään mitään.


      • Ossille mailia
        87k=palstan nero! kirjoitti:

        Jaaha Nolo sika on taas ottanut käyttöönsä uuden nimimerkin. Sillä sitten taas jaksat aivopierujasi kirjoitella. Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?

        Edelleen, palstalla ei ole pakko käyttää aina samaa nimimerkkiä, eikä ole myöskään rekisteröintipakkoa.

        Kiitos palautteestasi kuitenkin, se on huomioitu, ja annettu eteenpäin lähimmälle roskakorille


      • 87k=palstan nero!
        ??? kirjoitti:

        ei se ressukka osaa avata ja lukea linkistä, sehän on todettu jo aiemmin. sille pitäisi joka sana kopioida tai kirjoittaa tänne viestikenttään erikseen. tosin uskon ettei se osaa lukea ollenkaan, mutta se ainakin on varmaa vaikka osaisikin niin ei se ymmärrä lukemastaan yhtään mitään.

        Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?


      • Ossi / HK
        87k=palstan nero! kirjoitti:

        Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?

        Muista ottaa myös digipiirturilla varustettuun autoon mukaan 7 rullaa paperia, koska ILTALEHTI on näin sanonut, koska se vaatii 7 rullaa, että saa kuukauden tulosteet :)


      • ???
        87k=palstan nero! kirjoitti:

        Mikset muuten ole kommentoinut edelleenkään tuota ylempänä olevaa öljy-yhtiöiden erillistä rajoitinnopeutta vaikka siellä on linkkinä todistuksia kyseisten rajoitinnopeuksien olemassa olosta?

        miksi minun sitä pitäisi vielä jotenkin kommentoida kun itsekkin sitä tuolle urpolle olen yrittänyt takoa kaaliin???


    • Trukari

      Itse ainakin tykkään liukkaammilla keleillä "linnottautua" nimenomaan jonkun rekan/yhdistelmän perään...

      Yleensä kun nuo ajavat jotain 80-90/km/h välillä ja omaavat kunnon valot/ noissa on riittävästi massaa torjumaan se hirvikin...

      Itse jättäydyn yhdistelmästä riittävän matkan päähän = kuski tajuaa että en pyri ohitse/omat valoni eivät häikäise...

      Tai jos näyttää siltä että itse ajan liian hitaasti = aivan sama mikä on rajoitus, niin nopea vilkun väläytys oikealle = Olen hidas ja väistän ---> seuraava sopiva paikka, niin annan tietä.

      Tuollaisen "symbioosin" huono puoli on se, että itse olen pariin kertaan liittymän missanneena "herännyt" että ei helevetti eihän tuo "rekka" ollutkaan menossa ihan samaan suuntaan kuin minäkin...

    • simppelijuttu

      Apu tulisi siitä, että kaikkien autojen nopeusmittarien näytön oikeellisuus olisi vattimus tavanomaisessa vuosikatsatuksessa.

      Mittarivirheistä nämä jutut kumpuavat.

    • Anonyymi

      Henkilöautoilijan pitäisi tarkistaa mitä todellinen nopeus on verrattuna omaan mittari näyttöön, useimmissa henkilöautoissa mittari näyttää huomattavasti enemmän mitä todellinen nopeus on, voi vaihdella muutamasta kilometristä jopa likelle kymmentä km, rakassa liikenteessä mittari heitto saa olla +-2km/h.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe