Opettele edes yksi solmu

Hege

Näkee monenlaisia solmukötöstyksiä, samoin kuin myös lahoja ja moneen kertaan jatkettuja kiinnitysköysiä. Ei siinä mitään jos ei kerran omasta paatistaan välitä mutta kun siinä toistenkin paatit kärsii laiminlyöntien takia - köydet katkeilee, solmut ei pidä. Ja fendarit - voi taivas mitä penninvenytystä näkee. Ihmiset hoi, kun raaskitte ostaa veneen, investoikaa edes pikkasen kiinnitysköysiin ja fendareihin! Ja oopetelkaa edes se kaikista tärkein solmu - paalusolmu.

39

22465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...©

...mutta siansorkan opetteluun on turha tuhlata aikaa... se kun ei ole pitävä vaikka jotkut niin väittävätkin.

Nopean ja vaivattoman tolppaan kiinnittäytymisen niksi piilee siinä, että köyden päähän on jo ennakkoon tehty reilun kokoinen silmukka paalusolmulla. Ensimmäinen rantautuja heittää silmukan tolpan ympäri ja siinähän pysyy. Seuraava tulija pujottaa lenkkinsä ensin tolpassa olevan köyden (tai useamman) lenkin läpi, ja vasta sitten tolpan ympäri. Näin kaikki veneet pääsevät vapaasti lähtemään kajoamatta toistensa kiinnityksiin. Köyden lenkki kannattaa kuitenkin tehdä solmimalla, jotta sen saa auki mikäli joku muu on kiinnittäytynyt huomioimatta jo kiinnittäytyneiden köysistöjä.

Jos rannassa sattuu olemaan kiinnitysrengas, mahtuu paalusolmu useimmiten siitä läpi ja kiinni samaan knaapiin missä köyden toinenkin pää on kiinni. (Köysihän on tähän tarkoitukseen riittävän pitkä, eihän sillä muuten tekisi luonnonsatamissakaan mitään, vaikka luonnonsatamassa köyden jatkaminen esim. paalusolmua muistuttavalla jalussolmulla saattaa vastaan tullakin.)

Ja ylimääräiset löysät tietysti veneen eikä laiturin puolelle.

Niin, ja fendareiden pesu ei paljoa maksa... eikä ne edes ihmeemmin likastu järkevästi säilöttynä.

Aamen :)

• ...©

Unohtuipahan vielä, että tuo jälkimmäinen kiinnitystapa ei pidemmän päälle oikein toimi jos köydessä on esim kumijoustin jonka venyminen sahaa köyden poikki kiinnitysrenkaan kohdalta.

• kouluttaja

ei todellakaan sellaisenaan pidä kovinkaan hyvin, riippuen tietenkin vedon pysyvyydestä ja suunnasta. Mutta solmuna se on erittäin hyvä paikoissa, joissa on vain tolppapollarit. Täytyy vain muistaa tempaista tämän havslaagin perään vielä ulkosorkka. Jopa alkoi pitää varmasti.

• ...©
        kouluttaja kirjoitti:

ei todellakaan sellaisenaan pidä kovinkaan hyvin, riippuen tietenkin vedon pysyvyydestä ja suunnasta. Mutta solmuna se on erittäin hyvä paikoissa, joissa on vain tolppapollarit. Täytyy vain muistaa tempaista tämän havslaagin perään vielä ulkosorkka. Jopa alkoi pitää varmasti.

...mutta pitää se ulkosorkka sellaisenaankin, ei siihen siansorkkaa alle tarvita... ja teki sen ulkosorkan siansorkalla tai ilman, niin menee ihme säätämiseksi kun samaan pollariin sidotaan monta köyttä ja jonkun pitäsi päästä sieltä välistä liikkeelle.

Siansorkka ei mielestäni ole kovinkaan hyvä missään, kuuluu samaan kastiin kuin ämmänsolmu ja muut väärin tehdyt solmut.

• TJ..

Keskivertoveneilijä (purjeilla tai moottorilla) tarvitsee neljä solmua; paalusolmu, siansorkka, ulkosorkka ja jalus/lippusolmu. Näillä pärjää kun osaa valita oikean ja tehdä solmun oikein ja nopeasti.

Ja jos vielä opettelee pyöräyttämään sen kiinnitysköyden knaapiin kiinni niin hyvä. Varsinkin jenkkiveneissä tuo knaapiin kiinnittäminen on oma taiteenlajinsa.

• Seppo

Mielestäni paalusolmua yliarvostetaan. Sen hyviin puoliin kuuluu lähinnä se, että se on hyvän näköinen. Toki se on ainoa järkevä, kun köyteen halutaan tehdä silmukka. Kuinka usein silmukka sitten on tarpeellinen, onkin eri asia. Tolppakiinnityksessä se on tarpeen, mutta yleensä veneestä pitäisi löytyä tähän tarkoitukseen köydet, joissa silmukka on pleissattu. Tällaisenkin köyden saa toisen alta pois, kun pujottaa sen alakautta päälimmäisen silmukan läpi.

Paalusolmun vakava heikkous on se, että sitä on vaikea saada auki, jos köyteen kohdistuu vetoa. Ulkosorkassa tätä ongelmaa ei ole. Mielestäni ylivoiman solmu veneen kiinnitämiseen laituripollariin, lenkkiin, puuhun, kiveen tms. on kaksinkertainen ulkosorkka. Köysi kannattaa ennen solmua kiertää kaksi kierrosta kiinnitysoisteen ympäri. Pitää takuulla varmasti ja on helppo avata. Valitettavasti solmu on hieman ruman näköinen.

• Puuveneilijä

Mielestäni ja asiantuntijoidenkin mielestä asia on juuri päin vastoin! Bolsteekki eli paalusolu eli pelastussolmu on ainoa solmu, jonka saa varmasti auki vaikka se olisi ollut kovassakin vedossa. Ulkosorkka voi veneen nytkytellessä kiristyä niin tiukkaan ettei sitä ilman malspiikkiä saa auki.

Bolsteekin avaamisessa on pieni niksi, jolla se lähtee avautumaan: köysi käteen solmun tyvestä ja peukalolla pyöräytät köyden yli kulkevaa lenkkiä itseäsi kohti niin se löystyy.

• Puuveneilijä

Asiantuntijoiden ja omastanikin mielestä asia on juuri päin vastoin! Bolsteekki eli paalusolu eli pelastussolmu on ainoa solmu, jonka saa varmasti auki vaikka se olisi ollut kovassakin vedossa. Ulkosorkka voi veneen nytkytellessä kiristyä niin tiukkaan ettei sitä ilman malspiikkiä saa auki.

Bolsteekin avaamisessa on pieni niksi, jolla se lähtee avautumaan: köysi käteen solmun tyvestä ja peukalolla pyöräytät köyden yli kulkevaa lenkkiä itseäsi kohti niin se löystyy.

• Veneilijä
        Puuveneilijä kirjoitti:

Asiantuntijoiden ja omastanikin mielestä asia on juuri päin vastoin! Bolsteekki eli paalusolu eli pelastussolmu on ainoa solmu, jonka saa varmasti auki vaikka se olisi ollut kovassakin vedossa. Ulkosorkka voi veneen nytkytellessä kiristyä niin tiukkaan ettei sitä ilman malspiikkiä saa auki.

kyllä pålsteeki, älä yritä olla liian Phieno. Ja jos paalusolmu jää tiukiksi, niin mitä sitten. Kai sulla on muitakin köysiä, joita voit käyttää, ellei lenkki jostakin (käsittämättömästä) syystä toimisi.

• veneilijä
        Veneilijä kirjoitti:

kyllä pålsteeki, älä yritä olla liian Phieno. Ja jos paalusolmu jää tiukiksi, niin mitä sitten. Kai sulla on muitakin köysiä, joita voit käyttää, ellei lenkki jostakin (käsittämättömästä) syystä toimisi.

Bols-likööristä taisin ton kirjoitus-asun keksiä.
        Mulle noi ruotsin peräisten sanojen kirjoittaminen on ns.hakusessa kun äidinkieli on ihan vaan suomi.

Niin miten se oli, jos satamasta lähtiessä paalusolmu onkin jäänyt niin tiukkaan laiturin lenkkiin ettei aukea. Miten siinä sitten käytetään muita köysiä? Jätetäänkö köysi siihen laiturille seuraavan veneilijän riemuksi, joka osaa aukaista pÅlsteekin??? Ennen pitkään paremminkin köysillä varustellusta paatistaa alkaa köydet alkaa hupenemaan.;) Leikki leikkinä...

Kiinnittymisestä: Kotisatamassa käytän sopivan mittaisia lukittavia happoteräkarbiinihakoja joihin köysi on pleissattu ja niissä on kumijoustimet. Näin eliminoidaan kiinnityslenkin köyden kuluttaminen. Muissa satamissa mennään sitten tilanteen mukaan; paaluihin ja pollareihin käytetään eri köysiä ja solmuista varmin on mielestäni juuri pålsteekki ja kun osaan sen vielä aukaistakin niin ei ole koskaan ollut ongelmia. Jos joudun kiinnittämään galvanoituun renkaaseen solmulla niin käytän aina vain köyden päätä ja kierrän sen kaksi kertaa renkaan ympäri, se vähentää köyden kulumista. Siihen sitten pålsteekki.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä tapaa kiertää köysi kerran lenkistä ja solmia molemmat päät veneeseen. Silloinhan köysi kuluu poikki kovin nopeasti kun se hinkkaa lenkkiin varsinkin jos toisella puolella on joustin. Jos pitää lähtiessä sitten temppuilla köydellä laituriin niin vaihdan erikseen sitä varten sitten pitkän köyden.

• Tuulia jolla

Mielestäni noita solmutaitoja kyllä ylikorostetaan, itse olen pärjännyt veneillessä 35 vuotta pelkällä merimiessolmulla jonka voi tehdä kaksinkertaisena. Ei siinä oikeasti muuta tarvita.

Laiturirenkaisiin on kätevä kiinnittää köysi joka on mitoitettu valmiiksi sopivaksi ja karbiinihaka punottu kumpaankin päähän.

Köysi on todellakin sen verran halpaa, että ne voi ostaa kunnolliset ja uusia joka vuosi.

• ...©

En tarvinnut edes 3,5 vuotta todetakseni, että köyden päähän punottu silmukka on useimmiten väärin mitoitettu tai tiellä. Karbiinihaka kiinnitysköydessä on vielä haitallisempi keksintö.

Karbiinihaka saattaa irrota esim. poijun silmukasta ellei haka ole lukittavaa mallia, ja lukittavan mallin kanssa näpertely on oma luku sinänsä. Heikompilaatuinen haka lisäksi ryytyy suolavedessä varsin nopeasti häiritsevän tiukaksi, ja kohmeisia sormia on kiva repiä verille tällaista hakaa suljettaessa. Köysiä ja köysivyyhtejä käsitellessä täytyy myös varoa kolhimasta venettä köydenpäissä olevilla metallikilkuttimilla.

Lisäksi, jos rannasta lähtö on muuttuneiden olosuhteiden takia hankalaa, on mukavaa kietoa toinen (viimeiseksi irroitettava, eli tuulenpuoleinen) kiinnitysköysi kiinnityspisteen ympäri ilman solmuja ja takaisin veneeseen kiinni. Näin saa veneen irti rannasta veneestä käsin ja köyden vielä mukaansa, ellei köyden päässä oleva turha solmu/silmukka/metallikilkutin takerru rantapusikkoon.

Valmiiksi mitoitetut köydet toimivat vain kotisatamassa, ja siksi onkin mielestäni fiksumpaa tyytyä merkkaamaan reilumman mittaisiin köysiin kotilaiturissa/poijussa/tolpassa hyväksi todettu köyden pituus. Laiturillekin hyppääminen on mukavampaa kun köyttä on riittävästi, ettei vene nykäise hoppilandsatania laiturin ja veneen väliin kesken hypyn.

Kunnollisia köysiä ei onneksi tarvitse uusia joka vuosi, ei ne paksummat köydet sentään ilmaisia ole.

• Tuulia jolla
        ...© kirjoitti:

En tarvinnut edes 3,5 vuotta todetakseni, että köyden päähän punottu silmukka on useimmiten väärin mitoitettu tai tiellä. Karbiinihaka kiinnitysköydessä on vielä haitallisempi keksintö.

Karbiinihaka saattaa irrota esim. poijun silmukasta ellei haka ole lukittavaa mallia, ja lukittavan mallin kanssa näpertely on oma luku sinänsä. Heikompilaatuinen haka lisäksi ryytyy suolavedessä varsin nopeasti häiritsevän tiukaksi, ja kohmeisia sormia on kiva repiä verille tällaista hakaa suljettaessa. Köysiä ja köysivyyhtejä käsitellessä täytyy myös varoa kolhimasta venettä köydenpäissä olevilla metallikilkuttimilla.

Lisäksi, jos rannasta lähtö on muuttuneiden olosuhteiden takia hankalaa, on mukavaa kietoa toinen (viimeiseksi irroitettava, eli tuulenpuoleinen) kiinnitysköysi kiinnityspisteen ympäri ilman solmuja ja takaisin veneeseen kiinni. Näin saa veneen irti rannasta veneestä käsin ja köyden vielä mukaansa, ellei köyden päässä oleva turha solmu/silmukka/metallikilkutin takerru rantapusikkoon.

Valmiiksi mitoitetut köydet toimivat vain kotisatamassa, ja siksi onkin mielestäni fiksumpaa tyytyä merkkaamaan reilumman mittaisiin köysiin kotilaiturissa/poijussa/tolpassa hyväksi todettu köyden pituus. Laiturillekin hyppääminen on mukavampaa kun köyttä on riittävästi, ettei vene nykäise hoppilandsatania laiturin ja veneen väliin kesken hypyn.

Kunnollisia köysiä ei onneksi tarvitse uusia joka vuosi, ei ne paksummat köydet sentään ilmaisia ole.

Paras tapa on tehdä homma just niin kuin itsestä tuntuu parhaalta, kunhan huolehtii, että kiinni pysyy. Karbiinihaasta senverran, että todellakin kannattaa katsoa missä ja mihin sitä käytetään. Itsekin olen kerran meinannut menettää ankkurin sen tähden, mutta laiturin ja poijun välissä se toimii, koska siinä köydet pysyy kireällä. Paljon mukavampi pujottaa keularenkaaseen, kuin solmia solmuja. Mulla ne on haponkestäviä.

Köysiä on mulla ja yleensäkin veneessä vähän enemmänkin kuin vain yhdet kilkuttimilla varustetut eri käyttötarkoituksiin.

• JRxxx
        Tuulia jolla kirjoitti:

Paras tapa on tehdä homma just niin kuin itsestä tuntuu parhaalta, kunhan huolehtii, että kiinni pysyy. Karbiinihaasta senverran, että todellakin kannattaa katsoa missä ja mihin sitä käytetään. Itsekin olen kerran meinannut menettää ankkurin sen tähden, mutta laiturin ja poijun välissä se toimii, koska siinä köydet pysyy kireällä. Paljon mukavampi pujottaa keularenkaaseen, kuin solmia solmuja. Mulla ne on haponkestäviä.

Köysiä on mulla ja yleensäkin veneessä vähän enemmänkin kuin vain yhdet kilkuttimilla varustetut eri käyttötarkoituksiin.

Oletko todella käyttänyt hakaa ankkuriköydessä??? Sitä en ikinä yrittäisi, koska ei voi tietää, mihin se haka pohjassa kolhiutuu ja mahdollisesti aukeaa. Sakkeli on sinne oikea ratkaisu. Mutta poijuhaasta ei haka kyllä aukea itsestään, kunhan köysi on riittävän kireällä.

• skönäri
        JRxxx kirjoitti:

Oletko todella käyttänyt hakaa ankkuriköydessä??? Sitä en ikinä yrittäisi, koska ei voi tietää, mihin se haka pohjassa kolhiutuu ja mahdollisesti aukeaa. Sakkeli on sinne oikea ratkaisu. Mutta poijuhaasta ei haka kyllä aukea itsestään, kunhan köysi on riittävän kireällä.

Kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut, että hän käyttäisi hakaa ankkurin ja ankkuriköyden välissä! Monessa veneessä ankkuriliinaa voi käyttää myös poijuun kiinnityttäessä, jolloin ankkurin TILALLA läytetään hakaa ja koko höskä kiinnitetään poijuun.

• Tuulia jolla
        JRxxx kirjoitti:

Joskus oon ollu höpsö minäkin!
        Tai ehkä oon vieläkin ;-D

• JRxxx
        skönäri kirjoitti:

Kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut, että hän käyttäisi hakaa ankkurin ja ankkuriköyden välissä! Monessa veneessä ankkuriliinaa voi käyttää myös poijuun kiinnityttäessä, jolloin ankkurin TILALLA läytetään hakaa ja koko höskä kiinnitetään poijuun.

Kommentoimani kirjoittaja nimenomaan sanoi olleensa vähällä menettää ANKKURIN haan pettämisen vuoksi.

• veneilijä

Jos pitäisi listata top10 somuista mitä tarvitaan, kuinka ja mitä solmuja siihen tulee

http://www.vaihtolaituri.net kuulemma on tekemässä yksinkertaista solmukirjaa, lähetin jo niille muutaman vinkin...

• JRxxx

Minä en nukkuisi yhtään yötä levollisesti, jos veneeni kiinnitys olisi solmujen varassa. AINOA oikea ja järkevä ratkaisu on ammattilaisen pleissaama, koussilla varustettu silmukka, jossa on kiinni riittävän kokoinen rosterihaka. Se pitää ja kestää. Ja jos haka ei suoraan mahdu lenkkiin tai paikalla onkin pollari yms., niin sitten vain haan avulla köyteen silmukka.
      Kieltäydyn ihan periaatteen vuoksi opettelemasta mitään näitä ns. veneilysolmuja. Ilmeisesti tosin ainoa itse yleensä käyttämäni (fendarien kiinnitykseen useimmiten) solmu on jokseenkin sama kuin jokin niistä teidän sorkistanne, mutta senkin olen oppinut kauan sitten ihan muussa yhteydessä kuin veneilyssä. Normaaliveneilyssä mitään solmuja ei välttämättä tarvita.

• huhhuh!

En voi muuta sanoa kuin että kaikenlaisia ns. veneilijöitä niitä onkin, kun eivät osaa solmuja ja kyhäävät kiinnitysköysien päähän kaikenlaisia hakasia sun muita vempeleitä. No, niitä pitää panna kun ei solmnuja osata! Nämä hakastomppelit ovat vierassatamissa niitä suulaimpia ja "osaavimpia" mutta eivät kuitebnkaan osaa yleensä edes töijausta. Sitten siihen "yhteiseen" pollariin kyhätään sillä hakasnarulla jonkinmoinen kiinnitys ja vaikeutetaan kaikkien muiden kiinnittäytymistä. Pistäkää hakasenne p-hen! Opetelkaa edes siansorkka ja paalusolmu!

• kouluttaja

on elämääkin tärkeämpi, kun putoat veteen, todennäköisesti ilman pelastusliivejä, ja sinulle heitetään avuksi pelkkä köysi. Paalusolmu yhdellä kädellä vedessä tehtynä ympärillesi auttaa kivasti ylösnostamistasi.

• skönäri

Nyt alkaa tuntua, että nimimerkki JRxxx taitaa todella olla provokaatiolinjalla. Kuinka kukaan voi olla periaatteesta opettelematta esim paalusolmua. Käsitätkö, että esimerkiksi veteen pudotessasi pelastusköysi kiinnitetään ympärille juuri paalusolmulla, joka tehdään yhdellä kädellä (tämän vuoksi sitä kutsutaankin pelastussolmuksi). VÄlinpitämättömyytesi vaarantaa ympäristöäsi ja myös itseäsi!

• JRxxx
        skönäri kirjoitti:

Nyt alkaa tuntua, että nimimerkki JRxxx taitaa todella olla provokaatiolinjalla. Kuinka kukaan voi olla periaatteesta opettelematta esim paalusolmua. Käsitätkö, että esimerkiksi veteen pudotessasi pelastusköysi kiinnitetään ympärille juuri paalusolmulla, joka tehdään yhdellä kädellä (tämän vuoksi sitä kutsutaankin pelastussolmuksi). VÄlinpitämättömyytesi vaarantaa ympäristöäsi ja myös itseäsi!

...sillä minä inhoan kaikkia sellaisia traditioita, joita yritetään ylläpitää ilman järkeviä syitä. Tämä solmujuttu on juuri sellainen: kun kerran on olemassa parempi kiinnitystapa (haka), niin solmujen käyttö on yksinkertaisesti typerää. Ja muuten: minun veneessäni on uimatikkaat. Jos en kykene nousemaan niitä pitkin veneeseen yksin tai vähäisellä liiveistäkiskonta-avulla, niin en minä mitään solmujakaan kykenisi tekemään tai edes kietomaan köyttä ympärilleni. Paukkuliiveissäni on muuten lisäksi valmis hela haan kiinnitystä varten...
        Jos tässä joku on ihmisille vaaraksi, niin sinunkaltaisesi vanhentuneeseen teknologiaan ja metodologiaan nojaajat!

• skönäri
        JRxxx kirjoitti:

...sillä minä inhoan kaikkia sellaisia traditioita, joita yritetään ylläpitää ilman järkeviä syitä. Tämä solmujuttu on juuri sellainen: kun kerran on olemassa parempi kiinnitystapa (haka), niin solmujen käyttö on yksinkertaisesti typerää. Ja muuten: minun veneessäni on uimatikkaat. Jos en kykene nousemaan niitä pitkin veneeseen yksin tai vähäisellä liiveistäkiskonta-avulla, niin en minä mitään solmujakaan kykenisi tekemään tai edes kietomaan köyttä ympärilleni. Paukkuliiveissäni on muuten lisäksi valmis hela haan kiinnitystä varten...
        Jos tässä joku on ihmisille vaaraksi, niin sinunkaltaisesi vanhentuneeseen teknologiaan ja metodologiaan nojaajat!

Ensinnäkään en tarkoittanut, ettei hakoja _saisi _ käyttää. On vaan aika kummallista, että kieltäydyt edes opettelemasta mitään korvaavaa juttua. Olen edelleen sitä mieltä, että merellä saattaa joutua yllättäviin tilanteisiin, joissa perussolmujen osaamisella päästään pitkälle. Itse asiassa luulen, että sinun tarkoituksesi onkin nyt vaan provosoida, taikka sitten et ylipäätään ole kiinnostunut itsesi kehittämisestä:-). Korostan vielä, ettei solmujen osaaminen ole mikään poliittinen värintunnustus tai porvariston/vapaamuurareiden salaliittoon kuulumisen merkki. Tällaisten asioiden opettelun laiminlyöminen "periaatteesta" kuulostaa varsin idioottimaiselta!

• hemppa
        skönäri kirjoitti:

Ensinnäkään en tarkoittanut, ettei hakoja _saisi _ käyttää. On vaan aika kummallista, että kieltäydyt edes opettelemasta mitään korvaavaa juttua. Olen edelleen sitä mieltä, että merellä saattaa joutua yllättäviin tilanteisiin, joissa perussolmujen osaamisella päästään pitkälle. Itse asiassa luulen, että sinun tarkoituksesi onkin nyt vaan provosoida, taikka sitten et ylipäätään ole kiinnostunut itsesi kehittämisestä:-). Korostan vielä, ettei solmujen osaaminen ole mikään poliittinen värintunnustus tai porvariston/vapaamuurareiden salaliittoon kuulumisen merkki. Tällaisten asioiden opettelun laiminlyöminen "periaatteesta" kuulostaa varsin idioottimaiselta!

Nämä solmuja puolustavien puheet kuulostavat jotenkin tutuilta. Samaa mesoamista kuului vielä aivan muutama vuosi sitten atk-osaston ihmisiltä, siitä kuinka äärimmäisen tärkeää jokaisen tavallisen mikronkäyttäjän olisi osata kaikki dos- ja unix-komennot, ihan vaan varmuuden vuoksi. Suurella vaivalla opittua oppia kun vaikea myöntää tarpeettomaksi. Itse olen kyllä veneillyt yli 20 vuotta saimaalla ja suomenlahdella. Yhtään "oikeaa" solmua vaan en osaa, kun en tarvitse. Suosittelen näitä paalusolmun varaan laskevia menemään kunnon syysmyrkyssä veteen kokeilemaan sitä narun heittoa/vastaanottoa sekä solmun tekoa yhdellä kädellä. Uima-altaassa se varmasti onnistuu, mutta sieltä nyt pääsee ylös ilman sitäkin. Miksei ns. palohaalla voi kiinnittää yhdellä kädellä köyttä ympärilleen? Ei silläkään mitää kuristuslenkkiä tarvitse tehdä. Samoin haan saa nopeasti kiinni mihin tahansa lenkkiin vaatteissa tai varusteissa. Monilla näyttää olevan pelko tai luottamuksen puute itse mietittyihin asioihin.

• HA_
        JRxxx kirjoitti:

Mitenkäs sitten köysi kiinnitetään silloin, kun on pitää vaikkapa laiturin lnkkujen välistä pujottaa tai rannalta löytyykin vähän järeämpiä lenkkejä, joihin hakaa ei saa. Ja jos sattuu tulemaan tarve heittää köydenpää jollekin, onko silloin vain vastaanottajan asia joko osata solmun teko tai kärsiä seuraukset päin tulevasta haasta. Haka on yksi kiinnityksen erikoistapaus ja ihan kätevä monessakin paikassa. Mutta solmujen ja traditioiden sekottaminen keskenään vaatii jo mielikuvitusta. Tai sitten suurta asiantuntemattomuutta.

• ...©
        hemppa kirjoitti:

Nämä solmuja puolustavien puheet kuulostavat jotenkin tutuilta. Samaa mesoamista kuului vielä aivan muutama vuosi sitten atk-osaston ihmisiltä, siitä kuinka äärimmäisen tärkeää jokaisen tavallisen mikronkäyttäjän olisi osata kaikki dos- ja unix-komennot, ihan vaan varmuuden vuoksi. Suurella vaivalla opittua oppia kun vaikea myöntää tarpeettomaksi. Itse olen kyllä veneillyt yli 20 vuotta saimaalla ja suomenlahdella. Yhtään "oikeaa" solmua vaan en osaa, kun en tarvitse. Suosittelen näitä paalusolmun varaan laskevia menemään kunnon syysmyrkyssä veteen kokeilemaan sitä narun heittoa/vastaanottoa sekä solmun tekoa yhdellä kädellä. Uima-altaassa se varmasti onnistuu, mutta sieltä nyt pääsee ylös ilman sitäkin. Miksei ns. palohaalla voi kiinnittää yhdellä kädellä köyttä ympärilleen? Ei silläkään mitää kuristuslenkkiä tarvitse tehdä. Samoin haan saa nopeasti kiinni mihin tahansa lenkkiin vaatteissa tai varusteissa. Monilla näyttää olevan pelko tai luottamuksen puute itse mietittyihin asioihin.

"Samaa mesoamista kuului vielä aivan muutama vuosi sitten atk-osaston ihmisiltä, siitä kuinka äärimmäisen tärkeää jokaisen tavallisen mikronkäyttäjän olisi osata kaikki dos- ja unix-komennot, ihan vaan varmuuden vuoksi."

Kummaa porukkaa sillä atk-osastolla, kun yrittivät tehdä itsensä työttömiksi...

Atk-alan ammattilaiset tarvitsevat monia noista komentotulkkien komennoista edelleen, ja niin tarvitsevat myös he jotka samoja hommia tekevät huvikseen. Välttämätöntä se ei aina ole, mutta helpottaa ja nopeuttaa asioita huomattavasti.

Ehkä sama pätee myös solmuihin ja merellä liikkumiseen. Merellä enemmän liikkuvat hyödyntävät kiperässä tilanteessa nopeasti mitä käsillä sattuu olemaan, eivätkä jää etsimään sitä tiettyä köyttä. Kun samoja solmuja käyttää aktiivisesti onnistuu ne myös kiperässä tilanteessa. Merellä vaan ei tarpeen tullen yhtä helposti kutsuta "mikrotukea" apuun, eikä olosuhteet (toisin kuin konttorilla) kysy onko paikalla ammattilainen vai amatööri.

Miten itse pelastat sen veden varaan joutuneen, kun ensin olet lyönyt sen tainnoksiin sillä köyden päässä olevalla painavalla palohaalla?

Lisäksi haalla aikaansaa herkästi vähintään epämiellyttävän kuristuslenkin. Itse suosin kyllä kompromissia, eli valjaat (tai vastaava asuste) yllä, ja solmulla köysi lenkkiin kiinni.

• kouluttaja
        hemppa kirjoitti:

muuallakin kuin altaassa, todella kovissa oikeissa olosuhteissa. Sen verran kiinnostuin tuosta "palohaan" kuristamattomasta lenkistä veteen pudonneelle että pyydän sinua kertomaan, mitenkä se tehdään.

Heikkovoimaisen ja ehkä hypotermisen ihmisen nostaminen pystysuorassa kovassa kelissä merestä on aina hengenvaarallista hommaa. Jos nostolenkki ei ole luistamaton, vaan antaa periksi, on piru merrassa.

• JRxxx
        HA_ kirjoitti:

Mitenkäs sitten köysi kiinnitetään silloin, kun on pitää vaikkapa laiturin lnkkujen välistä pujottaa tai rannalta löytyykin vähän järeämpiä lenkkejä, joihin hakaa ei saa. Ja jos sattuu tulemaan tarve heittää köydenpää jollekin, onko silloin vain vastaanottajan asia joko osata solmun teko tai kärsiä seuraukset päin tulevasta haasta. Haka on yksi kiinnityksen erikoistapaus ja ihan kätevä monessakin paikassa. Mutta solmujen ja traditioiden sekottaminen keskenään vaatii jo mielikuvitusta. Tai sitten suurta asiantuntemattomuutta.

eipä ole sellaista tapausta vielä eteen tullut, että lenkki olisi sekä tehty liian paksusta raudasta että niin pienisilmäinen, ettei haka mahdu läpi ja lenkille köyteen. Eikä sellaista laituria, jossa ei olisi kiinnityslenkkejä/-pollareita ja joka kuitenkin olisi ollut tarpeeksi tukeva, että siihen yleensä uskaltaa veneen kiinnittää.
        Haka ei ole mikään kiinnityksen "erikoistapaus" vaan normi, standardi!

• kouluttaja
        JRxxx kirjoitti:

minkä kokoinen paukkuliivi sinulla on ja minkä merkkinen.

• homma solmussa

Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä. Vähemmilläkin solmuilla ja konsteilla pärjää kunhan kokemuksen kautta oppii itselle sopivimmat. Liika kikkailu kostautuu helposti. Pelkillä solmuilla ei pärjää, tarvitaan monenlaista muutakin osaamista.

• Malspirri

Käydään joskus uimassa rannalla jossa veneitäkin parkissa. Jos ei muita paikalla niin aina kusen veneen köysiin. Kuulemma voitelee ne hyvin.

• naps teillekin

JRxxx puhuu asiaa, toki jokainen tekee kuten tykkää kunhan vene pysyy kiinni. Ostetaan veneeseen semmoiset köydet ja haat että murtolujuus riittää. Kun mennään laituriin kiinni, laitetaan haalla kiinni (usein löytyy se rengas tai sitten köysi tolpan ympäri ja haalla lukitaan). Kotisatamaa varten vedetään knaapin kohdalle merkki, jolla köyden pituus löytyy heti. Miksi tehdä veneilystä sen hankalampaa, naps ja taas pysyy kiinni.

• naps ei pysy

Katselin tossa Hangon laiturissa alle 40-jalkaisen veneen keulaköyttä. Sellainen kaupan kauniisti pleissattu lenkki ja lenkissä järeä 12 mm vahvuinen haka. Silti köysi oli solmittu ja oiennut haka roikkui siinä lenkissä. Murtolujuus oli kyllä riittänyt...

• s.mäkelä

Kädettömät keksii aina hyviä tekosyitä;)

• Osaan solmut, mutta:

Muutama hauska huomio:

-Miksi paalusolmu on elintärkeä? Katsastetussa veneessä pitää olla pelastusrengas köysineen sekä heittoliina. Pystysuora nosto?? Kyllä sillä pintapelastajalla kuulkaa on nostoliina valmiina. Ei ne nyt saatana mistään superpuumasta mitään suoraa köydenpätkää laske!

-Miksei saa laittaa karabiinia laiturin lenkkiin ja kiristää knaapiin? Missä sellainen laituri on mihin pystyy kiinnitymään vain solmun tekemällä?

-Uskooko joku todellakin että sellaista hakaa ei ole olemassa mikä kestää merivettä ja murtolujuus riittää huviveneelle?

• Paalusolmu ...

"-Miksei saa laittaa karabiinia laiturin lenkkiin ja kiristää knaapiin?"

Jos laiturissa on lenkki niin sitten kyllä. Mutta jos onkin paalu? Silloin näin tekevät laittavat sen kiristyvän silmukan lähes poikkeuksetta päällimmäiseksi mikä estää alla olevien silmukoiden nostamisen pois paalusta.

"-Miksi paalusolmu on elintärkeä?"

"Elintärkeä" on tietysti liioittelua mutta kyllä paalusolmu on purjehtijalle hyvin tärkeä. Reiviköysien kiinnittäminen puomiin, kiinnitykset puihin/paaluihin, skuuttiköysien kiinnitykset, barberilokien kiinnitykset ... kyllä varmaan normaalipurjehduksessa minulla on veneessä yli kymmenen paalusolmua (siis liikkeellä ollessa), kaikki tosin eivät välttämättä käytössä juuri sillä hetkellä.

• 3+3
        Paalusolmu ... kirjoitti:

"-Miksei saa laittaa karabiinia laiturin lenkkiin ja kiristää knaapiin?"

Jos laiturissa on lenkki niin sitten kyllä. Mutta jos onkin paalu? Silloin näin tekevät laittavat sen kiristyvän silmukan lähes poikkeuksetta päällimmäiseksi mikä estää alla olevien silmukoiden nostamisen pois paalusta.

"-Miksi paalusolmu on elintärkeä?"

"Elintärkeä" on tietysti liioittelua mutta kyllä paalusolmu on purjehtijalle hyvin tärkeä. Reiviköysien kiinnittäminen puomiin, kiinnitykset puihin/paaluihin, skuuttiköysien kiinnitykset, barberilokien kiinnitykset ... kyllä varmaan normaalipurjehduksessa minulla on veneessä yli kymmenen paalusolmua (siis liikkeellä ollessa), kaikki tosin eivät välttämättä käytössä juuri sillä hetkellä.

"laittavat sen kiristyvän silmukan lähes poikkeuksetta päällimmäiseksi mikä estää alla olevien silmukoiden nostamisen pois paalusta."

Miten niin? Alempana olevat vain löysäävät vähän köyttään ja avaavat omassa köydessään olevan haan ja kas, heidän köytensä on irti. Tai jos ovat käyttäneet solmua, niin avaavat solmunsa.

Ainoa paikka, jossa minulla on veneessä solmu, on reiviköysien kiinnityspisteissä puomilla. Kaikki muu toimii hakojen avulla.

• Paalusolmu ...
        3+3 kirjoitti:

"laittavat sen kiristyvän silmukan lähes poikkeuksetta päällimmäiseksi mikä estää alla olevien silmukoiden nostamisen pois paalusta."

Miten niin? Alempana olevat vain löysäävät vähän köyttään ja avaavat omassa köydessään olevan haan ja kas, heidän köytensä on irti. Tai jos ovat käyttäneet solmua, niin avaavat solmunsa.

Ainoa paikka, jossa minulla on veneessä solmu, on reiviköysien kiinnityspisteissä puomilla. Kaikki muu toimii hakojen avulla.

"Alempana olevat vain löysäävät vähän köyttään ja avaavat omassa köydessään olevan haan ja kas, heidän köytensä on irti. Tai jos ovat käyttäneet solmua, niin avaavat solmunsa."

Tuokin edellyttää että saa löysättyä sen köyden. Aina ei niin kauheasti saa. Nostaminen onnistuu helpommin vedossakin.

Mutta todellinen ongelma on tietysti kiinteät silmukat. Sellaisethan ovat paljon paremmat kuin solmut noin vetolujuudenkin takia.

"Ainoa paikka, jossa minulla on veneessä solmu, on reiviköysien kiinnityspisteissä puomilla. Kaikki muu toimii hakojen avulla. "

Saahan sen noinkin tehtyä. Monessa paikkaa haka on tosin se huonompi vaihtoehto mutta jos se sinulle kelpaa niin siitä vaan. Sehän toki on ihan oma asiasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe