Mitä maksaa lentolupakirja?

Ritari Ässä

Pääkaupunkiseudulla? Onko jotain vaatimuksia terveyden/näön suhteen? Eli kiinnostaisi aloittaa lentäminen jollakin Cessnalla. Paljonko vuodessa pitää lentää että lupa pysyy voimassa ym.ym tietoa! Kertokaa viisaammat!

37

11169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cessna 152

      Tuolta löytynee vastaus suurimpaan osaan kysymyksiä:
      http://www.bf-lento.com/yksityislentajakurssi.html

      Maksaa tuolla näköjään 12 500 euroa. Normaali terveys rittää ja näkövaatimus taitaa olla pienempi kuin ajokortilla, paitsi molemmilla silmillä pitää nähdä. Joka toinen vuosi pitää lentää 12 tuntia, niin kelpuutuksen uusinta onnistuu kertauskoululennolla. Vähempikin riittää, jos lentää tarkkarin, mutta turvallinen lentäminen vaatii enemmän.

    • jdkjsd

      Ohhoh! Hinta on kyllä ihan posketon! Ei missään suhteessa todellisiin kuluihin!!!!

    • Cessna 152

      No enpä tiedä. Kerhot yleensä perivät peruskoulutuksesta korotettua vuokraa, 7000 taitaa olla aika yleinen konevuokra PPL-koulutuksen 45 tunnista. Jos maksat opettajalle pimeänä pari tonnia ja teoriakurssista tonnin, ollaan kerhossakin kymppitonnin lukemissa.

      Kaupallinen koulu joutuu maksamaan alvit ja open sosiaalikulut, toisaalta voi vaatia myös palvelua.

      Tässä eräs pääkaupunkiseudulla toimiva kerho:
      http://mik.kapsi.fi/

    • kjlkjjkjl

      Ok. Mulla oli käsitys että siitä selviää noin 5000-6000 eurolla! Hinta on todella kallis mun mielestä. Ei yksinkertaisesti ole varaa tuollaiseen. Suorastaan törkeä hinta! Tuon konevuokran vielä ymmärrän mutta luenosta 55 euroa /tunti on ihan käsittämätöntä paskaa! Luento hinnan laskin yhteishinnasta 12500-7000=5500. Ja jos luentoa on 100 tuntia. Paljonko noi maksaa ulkomailla?

      • Nuorena aloittanut

        No, A2-lupakirja kiinteäsiipisille (vastaa nykyistä PPL:ää) maksoi jo 1992 n. 30.000 mk ja pyöriväsiipisille 80-120.000 mk, niin miten uskoisit 5000-6000 euron riittävän edes kiinteäsiipisen lupakirjaan 20 v myöhemmin?


    • Cessna 152

      Unohdat sen, että opettajalle pitää maksaa palkkaa myös lentotunneista, jotka hän on koneessa mukana tai maassa valvomassa. Ennen ja jälkeen on briiffaus, joten työtunteja tulee lisää lentotuntien päälle. Kaupallinen koulu maksaa noista lisäksi 23% alvia. Kaupallisella puolella teoriakurssi maksaa yleensä 2000 € luokkaa.

      Latviassa hinta on näköjään 5995€.
      http://avioservice.eu/en

      • Cessna 152

        Latvian halpa hinta perustuu paljolti siihen, että koulutus on Tecnam P92-JS:llä, jonka Rotaxille kelpaa autobensa. Pikku-Cessnan pelkät polttoainekulut ovat 75€/tunti ja Tecnamilla ne jää alle puoleen. Teoriatunteja ei tuossa hinnassa ilmeisesti ole, vaan ne täytyy suorittaa itse etäopiskeluna.

        Tecnamin vuokrahinta näyttää olevan 90 € ja opettajan kanssa 120 €.


    • oi silloin ennen ...

      lupakirja tuli hankittua vuonna 1988, kurssi maksoi hieman alle 20000 markkaa. Aika kova hinnannousu noista ajoista.

    • fsdda

      Oho! Ompa hinata noussut! Varmaankin samoilla koneilla kumminkin lennetään!

    • Cessna 152

      Itse hankin lupakirjan 1985, jolloin hinta oli 15 000 markkaa, tosin lentotunteja vaadittiin silloin vain 35. Koneena oli pääasiassa Cessna 150, kun nykyisin yleisin taitaa olla 152. Suurin kustannusvaikutus on lentobensalla, joka oli silloin paljon halvempaa kuin autobensa, mutta maksaa nykyisin yli 3 €/litra.

      Ultralupakirja saa alle viiden tonnin, sisältäen 25 lentotuntia.
      http://www.kevytilmailu.net/oma-lupakirja

    • cierva

      Tutustuppa autogyroon. lupakirja irtoaa n.6000€ ja muutama tunti vuodessa riittää pitämään kirjan voimassa. Erittäin mielenkiintoinen vekotin.

      • tsudari

        Mitä järkee on pistää 6000€ tai enemmän johonkin lupakirjaa että pääsee muutaman tunnin vuodessa lentämään?


      • Veneilevä lentäjä
        tsudari kirjoitti:

        Mitä järkee on pistää 6000€ tai enemmän johonkin lupakirjaa että pääsee muutaman tunnin vuodessa lentämään?

        Aivan yhtä paljon järkeä kuin maksaa kymmeniä tai satoja tuhansia purjeveneestä jotta pääsee muutaman kerran vuodessa hölmöilemään vesillä...


    • stratosfaari 1

      Terve ! PPL elikä yksityslentäjän lupakirja maksaa noin 12 - 15000 e. nykyään kirjat uusitaan tarkastuslennolla ja käsittääkseni24 kk pitää lentää 10h. ( ennen ).
      Tällä hetkellä lupakirjoissa on siirtymä aika.Jar - lupakirjat säilyttävät oikeutenas 8.4.2012 asti. lupakirjoja ei tarvitsemuuntaaPART - lupakijoiksi ennen määräajaksi umpeutumista. EASA lupakirja määräykset muuttaa useita asioita. Suosittelen BF-lentoa , tai salpalentoa.

      • 5gtrfdxw4

        Mistä saa lupakirjan 12 eurolla? Ja jos kalleimmillaan on luokkaa 15000 euroa niin melkoinen hintahaitari...


      • No sieltä...
        5gtrfdxw4 kirjoitti:

        Mistä saa lupakirjan 12 eurolla? Ja jos kalleimmillaan on luokkaa 15000 euroa niin melkoinen hintahaitari...

        Venäjällä myyvät lupakirjoja useissa kioskeissa 12 eurolla. Ei vaadi mitään lentotunteja tai teoriaopetusta... ajokortti irtoaa 1,50 eurolla.


      • Kotiin kuljetus
        No sieltä... kirjoitti:

        Venäjällä myyvät lupakirjoja useissa kioskeissa 12 eurolla. Ei vaadi mitään lentotunteja tai teoriaopetusta... ajokortti irtoaa 1,50 eurolla.

        Mikähän sinne olisi osoite hommaan heti molemmat kortit, pitääkö käydä ihan paikan päällä vai lähetetäänkö kotiin ???


      • Hommaa muualta

        Ei niihin et saa rahoillesi vastinetta


    • Pekka

      Moi kannattaa kysyä kuitenkin kauempaa, jos pystyy matkustamaan esim. hyvinkäälle. Jukolanpiloteilta saa halvemmalla kuin esim BF-lennosta hintaa en tiedä mutta kysyä kannattaa.

    • samuli järkinen

      Kyllä on halpa tuo lentolupakirja!!!
      Kaikkea voi verrata entisaikaan, vaikkapa Nokian kurssiin :-). oleellista ei ole se miten hinnat muuttuvat, vaan se, että ne muuttuvat: mikä ylös ja mikä alas ja lentokoneella lennetään ylös :-).
      samu

    • Kuka tietää?

      Mikä on hintatilanne tällä hetkellä? Noin yleisesti?

      • joku tietää

        Voin myydä omani, voimassa vielä melkein vuoden. Medikaali kaupan päälle.


    • Kalliilta tuntui

      Aikanaan kun itse sain PPL maksoi 1750 Markkaa vuonna 1970, tuntui se silloinkin tosi kalliilta

    • NÄKÖ

      Ulkonäkö on tärkeä A1

      • lupakirja

        PPL oli silloin A2.


    • pätäkkää on

      Jos sun pitää kysellä mitä lentolupakirja maksaa, niin se on sulle liian kallis.

    • Ystävällistä :-(

      Ai jaa?

    • Pysyn_merillä

      Nykyään PPL maksaa edelleeb sen 12.000e. Ainoa ero on se, että Helsingissä ei järjestetä enää lähiopetusta, eli opiskelet kaiken 100% kotonasi. Itse maksoin opetuksen alkumaksun mutta totesin, että täysin vieras asia ilman tukiopetusta on liian haastavaa minulle. Tukitunteja saa kyllä varata lisämaksusta. Itse käsitin aluksi että lähipäiviä olisi, mutta.

    • KeljuMela

      Pysy merillä, parempi meille kaikille.

    • HuippuPaikka

      Pyhtäällä alkaa koulutus ensi kesänä. Kenttä käytössä keleistä riippumatta aina ja myöskin vapaa ilmatila,toisin kuin malmilla oli! Suurin käyttäjäkunta malmilta siirtyvät lentäjät.

    • Puupääpilotti

      Siis että Pyhtää on kenttä jonne suoritetaan mittarilähestymisiä ilman lennonjohtoa kaikissa säissä. Ja samalla koulutetaan... niin ketä ja mihin ?

      Mikä siellä on niin erinomaisen nykyaikaista?

      Kuka siellä kouluttaa?

      Mitä koulutus maksaa?

      • BisnesKenttäAvautuu

        Hinnat selviää kun Kansaivälinen kenttä kesällä avutuu. Säännölliset Bisnes liikelennot euroopasta myös sinne. Vapaa ilmatila . Malmin korpikentällehän ei pystynyt kuin hyvällä säällä laskeutumaan.Lisäksi ilmatilarajoitukset. Ollut suljettuna useamman päivän tänään muutama operaatio sentään.


      • Sikinsokinilmassa

        WAU! Tuo kuulostaa tosi upealta. Mitä sellaiset bisneslennot ovat? Siis niinkuin kuka tekee bisnestä niillä?

        Tarkoittaako vapaa ilmatila että siellä kaikki saa lentää sikin sokin ilman lennonjohtoa. Niinkuin hyppykoneet, koulukoneet ja bisneskoneet?


    • Vierastyyppi

      Lentolupakirja voi maksaa yhtä paljon kuin käytetty cessna 150 , joka on kyllä aika posketonta

    • Anonyymi

      Kaikilla on omat omistautumisensa elämässä. Ei riittäisi ittellä aikaa moiseen vaikka kiinnostaisikin tosi paljon. Oishan se hienoa kun omalla koneella vois lähteä vaikka Italiaan tai ihan vaikka omaa kotiseutua yläilmoista kattelee.

      No eipä ole kyllä niin paljon ylimääräistä, että tyhjänpantiksi hommaisin lupakirjan, jota ei olisi sitten varaa edes pitää voimassa.

    • Anonyymi

      Vanha avaus, mutta aihepiiri ajaton.

      Lupakirjan hinta on yksi asia.

      Mutta kaikkein oleellisin asia on se, että mitä sillä lentoluvalla haluaa, suunnittelee ja taloudellisesti kykenee tekemään, sillä ne vuokrakoneen lentotunnit kustantavat ihan mittavasti.

      On jo omalle ja potentiaalisti toistenkin turvallisuudelle kyseenalaista lentää vain vähän tai minimi, jolla ei kunnolla kykene edes pitämään siihen mennessä hankkimaansa alan untuvikon "lentotaitoa" yllä, puhumattakaan että saisi kunnolla kokemusta ja edistyisi lentämisessä sen eri osa-alueineen.

      Itse vuonna yksi ja kaksi meinasin hankkia A2:n, mutta arvioin ehdottomaksi minimiksi vuosittaiseksi lentotiimaksi noin 50 tuntia, jotta harrastus olisi suhteellisen turvallista, edistyvää ja mielekästä.

      En olisi edes ottanut kyytiin ketään ennen kuin olisin ensin kartuttanut riittävästi kokemusta ... mikäli yksin tilttaa, niin se on omalla vastuulla, mutta jos untuvikkouttaan tuottaa vahinkoa toisillekin, niin se on njet.

      Mutta laiha lopakko otsalla jäädytti tuon vuosibudjetiltaan aivan liian hintavan hankkeen.

    • Anonyymi

      Tuosa artikkelissa on koulutuksen hinnasta varmasti tipahtanut yksi nolla pois.

      Ps. Olisi kiinnostava tietää tilastoja liikelentäjän koilutuksen käyneiden tautoista.

      Oletettavasti ani harva tulee taloudellisesti pystymetsästä, (ehkä henkisestikin) heikon hapen ns. duunariperhe-tautoista, joissa ei liene yleensä muutenkaan toimita erityisen kannustavasti pidempiin opintoihin ja elämän suunnitteluun nähden.

      *

      "Yhä edelleen lentäjien on vaikeaa löytää töitä. Rahti- ja yksityislennot palkkaavat reittilentoja enemmän, mutta suuri osa alalle valmistuneista on yhä ilman työkokemusta."

      "Pulkkinen valmistui liikennelentäjäksi Suomen Ilmailuopistosta vuoden 2019 syksyllä, Luoma helmikuussa 2020. Kummankin valmistuminen iski pahimpaan saumaan, hetkeen juuri ennen koronaa."

      "Koulutus maksaa 15 000 euroa, joten työttömäksi jääminen iskee myös rahallisesti."

      - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008109319.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe