Mitä tehdä kun koira ei suostu lenkille?

pomeranian_

Mitä tehdä kun koira ei suostu lenkkeilemään? Lenkille mentäessä koira ei ota askeltakaan, itkee ja ulisee ja yrittää vetää itseään takaisin kotiin päin. Paluumatkalla kotiin koira juoksee hulluna kotiin päin.

En ole huomannut, että jotain pelottavaa olisi tapahtunut lenkin aikana tai mitään, mistä koira saisi traumoja. Lisäksi koira on käyttäytynyt lenkeillä näin ensimmäisestä kerrasta lähtien.

18

6370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joobax

Vie se aluksi vain kotinurmikolle ihmettelemään maailmaa ja ala siitä pikkuhiljaa laajentaa. Tuo on varmaan pikkupentu vai?

• pomeranian_

Meidän pomeranian Leevi on 13 viikkoa. Ensin ajateltiin, että se johtuu pentuvaiheesta. Kaikki on uutta ja outoa, mutta joka päivältä tuntuu vaan vaikebevan tuo lenkkeily. Takapihalla koira juoksentelee ja leikkii hulluna ja tykkää olla ulkona. Lenkille lähtiessä tulee stopit päälle.

• kuijarrisssss

Kai asiaan voi vaikuttaa palkitsemisella?
        Koira kun koira tahtoo palkan. Kana on aina upea palkinto.

Koiranomistajan paras valttikortti on kuivattu kananpalanen.
        Sillä koiran saa tekemään mitä vaan.

Mutta silti pitää osata komentaa kunnolla.

• houkuttelemalla

Se on vielä pieni. Itse olen meidän pikkuisen vanhemman saanut vähän kotinurkkia pidemmälle houkuttelemalla, eli menen kyykkyyn ja sanon että "tule tule" oikein innostuneena, tulee kyllä ja väliin sanon että mennään jne. Välillä kannattaa ottaa syliinkin, ihmettelemään.

ps. moni koira ei käy kotinurkkia kauempana ulkoilemassa ennen kuin yli neljän kuukauden ikäisenä.

• bullipoju

Palkkio tai sisu tai hiukan molempia. Palkkiota kun koira ottaa eleen eteenpäin liikkumisesta ja sillä tavalla houkutellen töppöstä toisen eteen.

Tai sitten vedätte vain sinnillä eteenpäin niin kauan että koira luovuttaa ja alistuu siihen että nyt ollaan lenkillä. Sitten mielellään leikkiä yms. jotta koira huomaa että lenkillä voi olla tosi kivaa ja vasta sitten kun koira tuntuu unohtaneen että lenkillä on tosi inhottavaa, käännytte kotiinpäin.

Koira on varmaankin oppinut että vikisemällä ja kiskomalla, te luovutatte ja se pääsee takaisin kotiin, jos jatkatte samaan malliin tuo tulee vain pahentumaan ja koira saattaa aloittaa kapinoimisen heti kun otatte hihnan esiin.

Yksi hyvä keino tuli myös mieleen mutta se toimii vain turvallisessa ympäristössä. Annatte koiran itse lähteä lenkille. Ette pistä sitä kiinni tai kisko mitenkään vaan annatte koiran ottaa oman aikansa ovesta ulos tulemiseen. Houkuttimia saa käyttää! :) Ja kun koira tulee itse ulos, kehuja hirveästi ja sitten jatkatte matkaa koiran tahtiin. Pitkää köyttäkin tietenkin voi käyttää mutta se voi olla koirasta hämmentävä, joten vapaana olisi paras.

Itselläni oli sama ongelma ja pääsin ongelmasta eroon käyttäytymällä kuin idiootti! :D Eli kun koira pysähtyi, heittäydyin ylipirteäksi ja hypin ja pompin kuin pöljästi ja kun koirani kiinnostuneena käveli luokseni kehuin sitä ja jatkoin kävelyä normaalisti! Nyt koiramme kävelee oikein nätisti mutta kaikki naapurini luulevat että olen hullu! :D

• joobax

Liittyykö tämä teidän ongelma nyt hihnaan? Tuon ikäistä voit "lenkkeilyttää" ilman hihnaakin vielä ja hihnaa kannattaa treenata siellä kotipihalla, jossa tykkää liikuskella.

• pomeranian_

Koskaan ei olla käännytty takaisin, kun Leevi vinkuu ja repii takaisin päin kotiin. Olen kyllä maltillisesti kulkenut lenkin niin pitkälle kun itse haluan. Välillä vaan tuntuu, että alkaako koira pelkäämään enemmän, kun sitä väkisin vie hihnassa perässä.

Hihna ei tunnu Leeviä häiritsevän. Se ei vaan tunnu pitävän lainkaan eteenpäin kävelemisestä, sillä se pitää pihalla juoksentelusta. Myös hihnankin kanssa.

Tänään käytiin päivälenkillä. Leevi oli jotenkin eri tuulella kun aiemmin. Hetken se tuli perässäni pelkästään kun kehuin. Vähän ajan päästä se tajusi, että ollaan jo "kaukana" kotoa ja laittoi perinteiset stopit päälle. Sain kuitenkin lenkin tehtyä loppuun asti, kun houkuttelin sitä koulutuskarkilla ja kehuin sitä jatkuvasti. Karkkia sai kyllä antaa aikalailla, mutta ensimmäistä kertaa ei tullut TÄYSIN stoppeja. Olen yrittänyt karkin voimin ennenkin, mutta silloin karkki ei vain kelvannut herralle. Lisäksi vietin aika paljon Leevin tasolla aikaa, jotta se tuli luokseni. Seisaalleen se ei edes huomannut minua, kun puhuin sille.

Kohta lähdetään uudestaan lenkillä käymään, katsotaan miten menee.

• ei noin

Koiranpentua ei viedä lenkille niin että sinä päätät mihin asti mennään. Kuitenkin tuossa ylhäällä kerroit sen olevan 13-viikkoinen ? Joten on vielä pentu. Koiranpennun ehdoilla tapahtuu ulkoilu, tai joo voit tehdä noinkin mitä nyt teet, mutta saat sen vain vihaamaan lenkkeily.

ps. ota selvää pennuista, ja kai sait rokotuksilla ohjeet pennun hoitamiseen ja opettamiseen ?

• nauran täällä
        ei noin kirjoitti:

Koiranpentua ei viedä lenkille niin että sinä päätät mihin asti mennään. Kuitenkin tuossa ylhäällä kerroit sen olevan 13-viikkoinen ? Joten on vielä pentu. Koiranpennun ehdoilla tapahtuu ulkoilu, tai joo voit tehdä noinkin mitä nyt teet, mutta saat sen vain vihaamaan lenkkeily.

ps. ota selvää pennuista, ja kai sait rokotuksilla ohjeet pennun hoitamiseen ja opettamiseen ?

Kyllä minä olen aina vaatinut pennuiltani, että sinne mennään, mihin minä halua. Toki siis koiraa seuraten ja sitä kunnioittaen, mutta meillä ei päätä mistään asiasta yksikään koira, ei aikuinen eikä pentu. Minä päätän siis tilannetta seuraten, milloin mennään kotiin jne... Uusiin paikkoihin ja ympäristöihin tutustutaan pikkuhiljaa, mutta ihan jatkuvasti. Minun päättämälläni tavalla. Tuloksena poikkeuksetta reippaita ja toimivia koiria. Jos arveluttaa, niin tilannetta sen mukaan sitten muokataan. Käytännössä pennun huomio muualle. Ja en ala kyllä säheltämään mitään, jos pentu tekee stopit, jätän ennemmin huomiotta ja käännän selkäni, kuin jollain pelleilyllä ja namipaloilla houkuttelemaan. Palkitsen kyllä nameilla. Mutta palkitsen vain tietyistä asioista. Pentu ei meillä ikinä määrää lenkin suuntaa. Jo luovutusikäisen kanssa on ihan selviö, että koira kulkee sinne, minne haluan. Jos se sillä reitillä nuuskii, niin annan toki nuuskia. Mutta se ei määrää, ei koskaan. Eikä päätä edes sitä reunaa, jota kuljetaan.

Tiedän yhden koiran, jonka omistajat painivat samantyyppisen ongelman kanssa. Eivät olleet ns. kokemattomia, mutta pentu vaan ei suostunut kävelemään. Yrittivät kaikkensa. Sitten menivät lääkäriin, jossa löydös, täysin sököt lonkat, (koira oli pienikokoinen). Eli vastenmielisyyden alku oli ihan kipuilusta johtuvaa todennäköisesti. Pennulle annettiin kipulääkettä kuurina, ja kuinka ollakkaan, alkoi liikkuminenkin kiinnostaa. Ja halu liikkumiseen jatkuii kipulääkekuurin jälkeenkin, tällä hetkellä ei mitään ongelmaa ole, kun saivat koiran lihaksiston kuntoon. Koira porskuttaa niillä nivelillään, mitkä on saanut. Siihen asti kuin sitten porskuttaa. Mutta täyttä elämää.

Sanotko minullekkin, että ota selvää pennuista :D Ei kannata, niin monta koiraa on taloudessamme ollut. Eikä yhdelläkään ole tullut isompia ongelmia vastaan, vaikka ne "joutuvatkin" tekemään kuten minä haluan. Ikätasoa kunnioittaen tietysti. Mutta yhdelläkään ei ole ollut isompaa hankaluutta kohdata se tosiasia, että joskus on remmilenkki. Ja joskus on vapaampaa. Muuten, meidän himpun alle nelikuisen lenkit kestävät jo kaksikin tuntia. Ei toki tylsää remmilenkkiä kokoajan, mutta ei ne koirat mistään pumpulista ole. Eikä ne mene rikki siitä, että saavat touhuta ja ulkoilla. Katsomme vain, missä koira saa tehdä ja mitä. Isojen koirien kanssa jo pääosin riekkuu pentukin ulkoilunsa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta niissähän ne kyvyt juuri kehittyvätkin. Ja tiedätkö, eläinlääkärillämmekään ei ole koskaan ollut huomautettavaa, päinvastoin. Kehuja vain on tullut. Koira on luotu liikkumaan. Valitettavasti nykyään on ihmisllä taipumus paapoa niitä ihan liikaa. Liian iso osa koirista on liian huonokuntoisia nykyään. Huonokuntoisia ja -hermoisia koiria saa aikaiseksi paapomalla niitä liikaa. Sama pätee käytökseenkin. Makkaralla ei hyvää koiraa kasvateta. Makupalat ovat mainio apuväline moneen asiaan, mutta ei yksinään auta mihinkään. Koira tarvitsee toimintaa ja rajoja kehittyäkseen oikein. Jokainen miettiköön sitten, miten paljon haluaa makupaloilla kouluttaa. Itse en todellakaan palkitse perusasioista muuta kuin hyväksyvällä käytökselläni. Makupalat on ihan erikoistilaisuuksiin, joissa ärsykkeitä on paljon.

• clarma
        nauran täällä kirjoitti:

Kyllä minä olen aina vaatinut pennuiltani, että sinne mennään, mihin minä halua. Toki siis koiraa seuraten ja sitä kunnioittaen, mutta meillä ei päätä mistään asiasta yksikään koira, ei aikuinen eikä pentu. Minä päätän siis tilannetta seuraten, milloin mennään kotiin jne... Uusiin paikkoihin ja ympäristöihin tutustutaan pikkuhiljaa, mutta ihan jatkuvasti. Minun päättämälläni tavalla. Tuloksena poikkeuksetta reippaita ja toimivia koiria. Jos arveluttaa, niin tilannetta sen mukaan sitten muokataan. Käytännössä pennun huomio muualle. Ja en ala kyllä säheltämään mitään, jos pentu tekee stopit, jätän ennemmin huomiotta ja käännän selkäni, kuin jollain pelleilyllä ja namipaloilla houkuttelemaan. Palkitsen kyllä nameilla. Mutta palkitsen vain tietyistä asioista. Pentu ei meillä ikinä määrää lenkin suuntaa. Jo luovutusikäisen kanssa on ihan selviö, että koira kulkee sinne, minne haluan. Jos se sillä reitillä nuuskii, niin annan toki nuuskia. Mutta se ei määrää, ei koskaan. Eikä päätä edes sitä reunaa, jota kuljetaan.

Tiedän yhden koiran, jonka omistajat painivat samantyyppisen ongelman kanssa. Eivät olleet ns. kokemattomia, mutta pentu vaan ei suostunut kävelemään. Yrittivät kaikkensa. Sitten menivät lääkäriin, jossa löydös, täysin sököt lonkat, (koira oli pienikokoinen). Eli vastenmielisyyden alku oli ihan kipuilusta johtuvaa todennäköisesti. Pennulle annettiin kipulääkettä kuurina, ja kuinka ollakkaan, alkoi liikkuminenkin kiinnostaa. Ja halu liikkumiseen jatkuii kipulääkekuurin jälkeenkin, tällä hetkellä ei mitään ongelmaa ole, kun saivat koiran lihaksiston kuntoon. Koira porskuttaa niillä nivelillään, mitkä on saanut. Siihen asti kuin sitten porskuttaa. Mutta täyttä elämää.

Sanotko minullekkin, että ota selvää pennuista :D Ei kannata, niin monta koiraa on taloudessamme ollut. Eikä yhdelläkään ole tullut isompia ongelmia vastaan, vaikka ne "joutuvatkin" tekemään kuten minä haluan. Ikätasoa kunnioittaen tietysti. Mutta yhdelläkään ei ole ollut isompaa hankaluutta kohdata se tosiasia, että joskus on remmilenkki. Ja joskus on vapaampaa. Muuten, meidän himpun alle nelikuisen lenkit kestävät jo kaksikin tuntia. Ei toki tylsää remmilenkkiä kokoajan, mutta ei ne koirat mistään pumpulista ole. Eikä ne mene rikki siitä, että saavat touhuta ja ulkoilla. Katsomme vain, missä koira saa tehdä ja mitä. Isojen koirien kanssa jo pääosin riekkuu pentukin ulkoilunsa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta niissähän ne kyvyt juuri kehittyvätkin. Ja tiedätkö, eläinlääkärillämmekään ei ole koskaan ollut huomautettavaa, päinvastoin. Kehuja vain on tullut. Koira on luotu liikkumaan. Valitettavasti nykyään on ihmisllä taipumus paapoa niitä ihan liikaa. Liian iso osa koirista on liian huonokuntoisia nykyään. Huonokuntoisia ja -hermoisia koiria saa aikaiseksi paapomalla niitä liikaa. Sama pätee käytökseenkin. Makkaralla ei hyvää koiraa kasvateta. Makupalat ovat mainio apuväline moneen asiaan, mutta ei yksinään auta mihinkään. Koira tarvitsee toimintaa ja rajoja kehittyäkseen oikein. Jokainen miettiköön sitten, miten paljon haluaa makupaloilla kouluttaa. Itse en todellakaan palkitse perusasioista muuta kuin hyväksyvällä käytökselläni. Makupalat on ihan erikoistilaisuuksiin, joissa ärsykkeitä on paljon.

Sinänsä samaa mieltä, mutta jos ohjaaja ei ole halukas ottamaan `ohjia`,niin sitten on keksittävä jotain muuta mitä voi kokeilla tai tyytyä siihen mitä on. Siinäpä ne vaihtoehdot.
        Itse en myöskään tekisi tuollaisen koiran kanssa siitä ulkoilusta hirveätä showta,mutta ihmiset ovat erilaisia.

Meillä hinkkaaminen tossa perässä alkoi sateella ja ratkaisin sen toteamalla vaan että nyt mennään ja ottamalla reippaampaa askelta.

Meillä on lenkit pidentyneet todella nopeasti, alkuun oli (normipissatusten ja remmikävelyjen lisäksi) enemmänkin hengailua jossain kivassa mettä/kalliopaikassa jossa vaavi sai rauhassa tutustua ja tutkia. Siinä sitten leikkiä, tutustumista keskenään, harjoittelua ja kävelyä samalla.

Heti kun jalat oli sen verran pidemmät että perässä pysyy, niin lähettiin mettään. Nyt n 6 kk ja parituntisia on mekin tarvottu jo pitkän aikaa. Itte tykkään kyllä käydä vapailla mettälenkeillä entiten mutta totta kai remmikävelyjäkin tulee. Oon myös yhdistellyt juttuja, eli remmilenkki vaikka jonnekin määränpäähän ja sieltä bussiharjoituksella takaisin. Tulee kaks kärpästä samalla iskulla.

Tuo huonokuntoisuus on aika valitettavaa. Olen tarkoituksella käynyt "kalliokiipeilemässä" ynnä muissa haastavissa maastoissa ja tällä hetkellä tämä vaavi hyppää jo vauhditonta korkeuttakin reilusti yli metrin.
        Myös peruskoulutus helpottuu huomattavasti kun koira ei ole koko ajan ihan liekeissä. Kun pari päivää on vähän iisimmin vaikka työtilanteen vuoksi, alkaa kaikenlainen sekoilu kiinnostaa : kotona riehuminen lisääntyy ja joutuu muistuttamaan perusasioista useammin. Uskonpa että monen koiran ongelmat helpottuisi jos ne saisi enemmän liikuntaa ja tekemistä.

Makupaloja pidän kyllä nykyään mukana sillä tälle koiralle se sopii tosi hyvin. Muuten en ole ollut mikään fani siinä asiassa. Käytän koulutuksessa myös neg.palautetta hyväkseni joten pidän huolen siitä, että tilanteisiin löytyy tarvittaessa myös sellainen kompensaatio.

• pomeranian_

Osaan toimia pennun kanssa, olen lukenut kasvattajan antamat ohjeet ja olen omistanut ennenkin koiria, samaa rotua jopa. Nyt opetan koiraa liikkumaan ulkona, joka ei onnistu lainkaan. Lenkille mentäessä mennään niin pitkälle kun minä haluan, eikä käännytä takaisin, kun koira ulisee, itkee ja yrittää repiä itseään kotiin päin. SIlloin koira taas saa haluamansa repimällä, eikä varmasti opi kävelemään.

Mutta en tarkoita nyt sillä "mennään niin pitkälle kun minä haluan", että en ottaisi huomioon pennun jaksamista. Lenkit ovat vielä lyhyitä, että pentu jaksaa niitä kävellä.

Nyt vain yritetään kouluttaa ulkona tulevia stoppeja pois, jotta koira suostuisi lenkkeilemään myös myöhemmällä iällä tulevaisuudessa.

• canis.familiaris

Vie koira sylissäsi pois muutama satametri ja kävellytä kotiin päin.

• kokeile edes

No ei se opi väkisin, päinvastoin. Anna sen rauhassa tutustella houkuttelemalla, vaikka makupaloilla. Ja kun kotiinpäin repii, muista pysähtyä, eteenpäin ei mennä ennenkuin remmi on löysällä. Itse sain tuon nykyisen, neljä kk, kulkemaan juuri niin, että innoissaan kutsuin eteenpäin ja väliin makupala. kyykyssä huutelin tulemaan ja rapsuttelin kun tuli, itku kun tuli niin otin syliin ja juttelin. Nyt käy reippaasti ja kävelee reippaasti, kotiinpäin vetää, mutta sitten seisoskellaan.

• pomeranian_
        kokeile edes kirjoitti:

No ei se opi väkisin, päinvastoin. Anna sen rauhassa tutustella houkuttelemalla, vaikka makupaloilla. Ja kun kotiinpäin repii, muista pysähtyä, eteenpäin ei mennä ennenkuin remmi on löysällä. Itse sain tuon nykyisen, neljä kk, kulkemaan juuri niin, että innoissaan kutsuin eteenpäin ja väliin makupala. kyykyssä huutelin tulemaan ja rapsuttelin kun tuli, itku kun tuli niin otin syliin ja juttelin. Nyt käy reippaasti ja kävelee reippaasti, kotiinpäin vetää, mutta sitten seisoskellaan.

Kirjoitin jo aiemmassa viestissäni, että käytän karkkia apuna ja vietän aikaa Leevin tasolla (viesti 12.11.2012 15:09). Siitä voi lukea kyseisen kommentin paremmin.

Leevi on nyt tuon kommentin jälkeen kävellyt kanssani paremmin. Tänään oli kyllä jalat aika jännittyneet, mutta tuli se perässä kun tein samalla tapaa kuin aiemmin mainitsemassa viestissäni, eli annoin herkkuja ja vietin aikaa Leevin tasolla ja kehuin jatkuvasti.

Kuitenkaan mieheni kanssa Leevi ei kävele vieläkään kunnolla. No, mutta nyt ollaankin vasta alussa, tässähän on aikaa kouluttaa.

• et silleen
        pomeranian_ kirjoitti:

Kirjoitin jo aiemmassa viestissäni, että käytän karkkia apuna ja vietän aikaa Leevin tasolla (viesti 12.11.2012 15:09). Siitä voi lukea kyseisen kommentin paremmin.

Leevi on nyt tuon kommentin jälkeen kävellyt kanssani paremmin. Tänään oli kyllä jalat aika jännittyneet, mutta tuli se perässä kun tein samalla tapaa kuin aiemmin mainitsemassa viestissäni, eli annoin herkkuja ja vietin aikaa Leevin tasolla ja kehuin jatkuvasti.

Kuitenkaan mieheni kanssa Leevi ei kävele vieläkään kunnolla. No, mutta nyt ollaankin vasta alussa, tässähän on aikaa kouluttaa.

Koirille ei karkkia, vaan jotain lihaisaa herkkua. Tai vaikka maksamakkaraa tai kanaa.

• pomeranian_
        et silleen kirjoitti:

Koirille ei karkkia, vaan jotain lihaisaa herkkua. Tai vaikka maksamakkaraa tai kanaa.

Omalla puhekiellelläni karkki käsittää kaikenlaisen koiran herkun koulutusnameista herkkuihin.

Karkki: Koiran herkkupala

et silleen.

• Mitäs jos menisitte jonnekin "puolueettomalle maaperälle" eli kauemmaksi kotoa niin ei ole mitään kohdetta minne koettaa paeta.

Joku kiva mettäpaikka tai kalllio, siinä vapaana rauhassa tutustutte ympäristöön kunnes (varaa aikaa!) koira rentoutuu jokseenkin. Ettei tää elo nyt niin kauheeta ole. Kivoja juttuja ja sitä aikaa mukaan.

Ensin saattaa hyppiä, raapia ja itkeä syliin, mutta ihan rauhassa vain sen kummemmin siihen reagoimatta.

Se nyt ei välttämättä ja suoraan poista ongelmaa, pääsisit kuitenkin alkuun sen kanssa ettei ulkona tartte pelätä. Siitä on helpompi jatkaa.

• pomeranian_

Pitääki ihan kokeilla. Ideana on kyllä ollut mennä jollekin aidatulle aukealle alueelle ja antaa koiran juoksennella ihan vapaana. Esimerkiksi jos lähellä olisi joku kaukalon tyyppinen ym. Tai tämä koira nyt on niin pikkunen ja pentu, ettei kyllä karkuun pääse jos ei olis aitojakaan. Vapaana juoksukin vois innostaa vähän. Mutta tuota vois myös kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3276
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3008
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      136
      2385
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2366
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      400
      1673
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      100
      1185
    Aihe