Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ä ja ö käyttö sähköpostiosoitteessa

östa tulee o

Voinko ottaa oman nimeni sähköpostiosoitteeseen, kun siinä on toisena kirjaimena ö, tarkoitan esim. Elisan kolumbus.fi, hotmail ja Googlen gmail. Englannin kielessä ei ole lainkaan ä ja ö:tä.

19

5823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öööööööööööooooooooo

      Tietysti, jätät vain ö:n pilkut pois.

      • sfthjyyjj

        Heh. Aika näppärä vastaus.


      • Anonyymi

        ei, kun korvaat sen ydistelmällä oe


    • Ihme peeloilua

      Eikä koske vain suomen kieltä!!! Minkä helkkarin takia nää jutut on tehty englannin ehdoilla ja kaikki muut kielet poljettu!!!???

      Alun alkaen kaikki kirjaimet olisi pitänyt ottaa näihin systeemeihin mukaan, internet on kansainvälinen perkkkele!!!

      Maailmanlaajuisesti englannin kielen kirjaimet ovat riittämättömät sillä latinalaisissa kirjaimissa on paljon enemmän kirjaimia kuin mitä englannin kielessä käytetään, on ihan käsittämätöntä että kaikki johdetut latinalaiset kirjaimet ovat tiputettu internetmaailmassa pois!

      • fgdgddfgdfgg

        Banaanitasavaltojen kuten pohjoismaitten erikoismerkit eivät kiinnosta jenkkejä p.a.s.k.a.n.k.a.a.n vertaa että alettaisiin laittamaan taaloja johonkin höpötyksiin. Tosin voi olla että tulevaisuudessa ä ja ö toimii ehkä 30v päästä.


      • ------->
        fgdgddfgdfgg kirjoitti:

        Banaanitasavaltojen kuten pohjoismaitten erikoismerkit eivät kiinnosta jenkkejä p.a.s.k.a.n.k.a.a.n vertaa että alettaisiin laittamaan taaloja johonkin höpötyksiin. Tosin voi olla että tulevaisuudessa ä ja ö toimii ehkä 30v päästä.

        Oikeasti on ihan käsittämätöntä, ettei kaikkia latinalaisten kirjainten aakkosia ole otettu mukaan järjestelmään. Oliko siten tarkoitus jatkaa englantilaisten kolonialismia... jos emme pysty pitämään siirtomaita niin alistakaamme muut kielet englannin ehtoihin?


      • dgfhdgfh

        Osa sähköpostipalvelimista tukee ja osa ei. Pääset kuitenkin vähimmällä tuskalla jos käytät vain ascii merkistöä


      • Anonyymi

        Kaikki merkit kun ei mahdu näppäimistöön.


      • Anonyymi

        Haluaisitko kirjoittaa sähköpostiosoitetta, jossa on kiinalaisia merkkejä?


    • 35343231

      """Maailmanlaajuisesti englannin kielen kirjaimet ovat riittämättömät sillä latinalaisissa kirjaimissa on paljon enemmän kirjaimia kuin mitä englannin kielessä käytetään, on ihan käsittämätöntä että kaikki johdetut latinalaiset kirjaimet ovat tiputettu internetmaailmassa pois!"""

      Onhan se noinkin.
      Mitään teknistä estettä sille ei ole, että nettisivun nimessä (domainissa) olisi skandeja esim. www.öljykääpä.com
      Näitä ei kuitenkaan suosita, koska asiakkaiden yms muiden sukankuluttajien järjestelmät eivät välttämättä tue näitä..

      Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä.

      offtopic: Linuxeissa käyttäjänimi kirjoitetaan perinteisesti pienellä alkukirjaimella vaikka sen voi kirjoittaa isollakin. (tapa periytyy kmpakeraamisen ajan loppupuolelta, kun Unix järjestelmissä kirjainkoko ei ollut merkitsevä)

      • öljhfflkhjf

        Niin. Mitä sitä korjaamaan toimivaa. Näitä historian iänikuisia jäänteitä on paljon tietotekniikassa.


      • Ei ongelmaa!

        "Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä."

        Mikä ongelma siinä olisi??!!

        Minulle ei tuota vaikeuksia suominäppiksellä napsauttaa vaikkapa (myös latinalainen kirjain) ü kirjainta... ääkköset saa yhtä helposti!!!

        Saksalaisia on rapiat 80 miljoonaa... ihme että niinkin isoa kansaa poljetaan englanin kielen vuoksi... miksi me alistumme, miksi me emme vaadi oikeuksia omiin kieliimme. Siinä olisi EU:lle aloitetta laittaa asia kuntoon! Kyllä ne englannin kielisetkin saavat ääkköset ja muut aivan yhtä helposti nipsautettua kuin mekin ü:t, ß:t ja æ:t.


      • sfgnjjsdfg
        Ei ongelmaa! kirjoitti:

        "Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä."

        Mikä ongelma siinä olisi??!!

        Minulle ei tuota vaikeuksia suominäppiksellä napsauttaa vaikkapa (myös latinalainen kirjain) ü kirjainta... ääkköset saa yhtä helposti!!!

        Saksalaisia on rapiat 80 miljoonaa... ihme että niinkin isoa kansaa poljetaan englanin kielen vuoksi... miksi me alistumme, miksi me emme vaadi oikeuksia omiin kieliimme. Siinä olisi EU:lle aloitetta laittaa asia kuntoon! Kyllä ne englannin kielisetkin saavat ääkköset ja muut aivan yhtä helposti nipsautettua kuin mekin ü:t, ß:t ja æ:t.

        Taitaa olla lähtöisin tuo ongelma jo 60-luvulta

        "Asciin kehitti ja julkaisi American Standards Association, nykyiseltä nimeltään American National Standards Institute. Kehitystyöhön osallistuneista huomattavimpiin kuuluu Bob Bemer.

        Merkkivalikoima perustuu lähinnä Yhdysvaltojen tarpeisiin. Tämä on aiheuttanut jatkuvia ongelmia ei-englanninkielisen tekstin käsittelyssä: esimerkiksi suomen kielen aakkosista kirjaimet A–Z sisältyvät kaikkiin Ascii-merkistön muunnoksiin ja näkyvät siis käytännössä aina oikein, mutta niin sanotut ääkköset (Å, Ä, Ö) aiheuttavat yllättävän usein yhteensopivuusongelmia vielä nykyäänkin."


      • cam dem

        "Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä."

        Tuskinpa vain. Minä olen käyttänyt Englannissa kymmeniä yleisiä koneita,
        ehkä 2-3 konetta on olleet ilman skandeja.

        Hotellien koneissa ainakin olettaisi skandit olevan.


      • Anonyymi
        cam dem kirjoitti:

        "Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä."

        Tuskinpa vain. Minä olen käyttänyt Englannissa kymmeniä yleisiä koneita,
        ehkä 2-3 konetta on olleet ilman skandeja.

        Hotellien koneissa ainakin olettaisi skandit olevan.

        Valehtelet


      • Anonyymi

        Nykyäänhän erilaiset merkit ovat sallittuja ja huijarit kiittää. Luodaan tunnus apple.com, jossa ensimmäinen kirjain on kyrilinen. Sitten selainten pitää luoda keinoja suojata käyttäjää. Minusta noita ei koskaan olisi pitänyt sallia.


    • 313132

      """""Jos nyt vaikka itse sattuisi joutumaan Lontooseen ja haluaisi tarkistaa jonkun asian (vaikka oman s-postin ) hotellin koneella, niin jäisi tekemättä."

      Mikä ongelma siinä olisi??!!

      Minulle ei tuota vaikeuksia suominäppiksellä napsauttaa vaikkapa (myös latinalainen kirjain) ü kirjainta... ääkköset saa yhtä helposti!!!

      Saksalaisia on rapiat 80 miljoonaa... ihme että niinkin isoa kansaa poljetaan englanin kielen vuoksi... miksi me alistumme, miksi me emme vaadi oikeuksia omiin kieliimme. Siinä olisi EU:lle aloitetta laittaa asia kuntoon! Kyllä ne englannin kielisetkin saavat ääkköset ja muut aivan yhtä helposti nipsautettua kuin mekin ü:t, ß:t ja æ:t."""

      No joillekkin se ei tuota ongelmaa, mutta jos minä perustaisin firman, niin jättäisin kuitenkin Ö , Ä ja Ü kirjaimet laittamatta domainiin.

      Kukaan ei kiellä koodaamasta ohjelmia joissa noi toimivat, monissa ohjelmissa toimivat jo nyt.

      Jos huomenna laittaisin semmoiset sivut pystyyn jossa olisi noita ääkkösiä. Esim.
      www. ryhäsen_räkä.ööö niin moniko suomalainenkaan tota osaisi kirjoittaa. (kun on tottunut noihin ääkkösten puutteisiin)

      ps. kyllä noi on standardoitu (tai sitä ollaan tekemässä), se asia ei ole kiinni EU:sta; onneksi.

      • Anonyymi

        Kuka ei osaa kielioppisääntöjä edes - kirjoituksestasi ei saa mitään selvää.


      • Anonyymi

        Tiedoksi kommunistipaskalle että kaikki natsit ovat venäjällä, EI ukrainassa!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe