.243 Win vai 6,5x55 SE

Kumpi vai Kampi ?

Terve,

Ajattelin hankkia metsäkanalinnustukseen kivääriä ja päädyn myös näitäkin nettikeskusteluja lukiessani näihin kahteen otsikon mukaiseen vaihtoehtoon.

Toivon ja pyydän, ettei tule keskusteluja tai aasinsiltoja muihin asioihin/kaliipereihin.

Kumpi em. kaliiperi-malleista aseen/patruunan osalta olisi parempi ko. käyttöön ja miksi?
Mitä hyviä ja huonoja puolia em. kaliipereissa on?

Suunniteltuina metsästysalueina olisivat valtion maat Pohjois-Hämeen alueella.
Mahdollinen jatkokäyttö joskus voisi olla valkohäntäpeura (ei kuitenkaan hirvi), mutta alku-/pääkäyttö tuo metsäkanalinnustus.

Sanottakoon tarkennuksena, että tarkoituksena on käyttää valmiita tehdaspatruunoita. Suunnitelmissa ei ole aloittaakkaan patruunoiden itselatausta.

Kiitos.

5

4914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpikampi

Yleisempi taitaa olla tuo ns. ruotsin mauser-kaliiperi eli 6.5x55SE, itselläni oli vuosia sitten .243win ja olin kyllä hyvin tyytyväinen kaliiperiin, aseena oli vanhahko sakolainen.

Jos tänä päivänä joutuisin valitsemaan kaliiperin ns. yleiskäyttöön, rata-ammunta, linnustus ja ehkä juuri peura/hirvi niin miettimättä sen enempää ottaisin .308win.

Tuosta kaliiperista löytyy tehdaslatauksin patruunavaihtoehtoja ehkä eniten kuin mistään muusta kaliiperista ja hintakin on kilpailukykyinen. Lintupaukku löytyy myös valikoimasta ja kaliiperina tarkka.

Keskustelut siitä että se ja se kaliiperi repii ja pilaa lihaa esim lintua ammuttaessa kannattaa jättää omaan arvoonsa sillä useimmiten kyseessä on jonkun muun kaliiperin mollaaminen ja juuri sitä kaliiperia ei kirjoittajalla varmastikaan ole.

Ainoastaan luodin huima nopeus ja lyijykärkiset luodit ne lihaa pilaa lintua ammuttaessa.

:243win ei kokovaippaluodilla repinyt eikä tuhonnut lihaa liikaa lintua ammuttaessa, tämä oli minun kokemukseni ja kokemuksia oli paljon. Nykyään ammun linnut .222 kaliiperilla ja muulle riistalle on 7.62x53R. Nämä kaliiperi valinnat ei tehty harkiten vaan siksi että aseet oli saatavana edullisesti, huomattavan edullisesti. Tyytyväinen olen ollut noihinkin kaliipereihin ja myös aseisiiin jotka tällä hetkellä kaapissani on.

Mutta..jos noista täytyisi valita niin silloin tuo 6.5x55SE ja perusteluksi se että siinä riittää potkua myös hirvelle, laillista, jota ei toisesta vaihtoehdosta löydy.

• 6+13

Itse kallistuisin tuohon 6.5 milliseen. Henkilökohtaista kokemusta ei ole kummastakaan. Parilla kaverilla on 6.5mm ja niiden kokemuksella tuntuu käyvän aika tarkasti vähän luodilla kuin luodilla. 243 taas tuntuu olevan krantumpi käymään. Itselataajat saavat senkin käymään mutta tehdaspatruunoilla on aika iso hajonta. jotkut toimii mutta toiset käyvät mihin sattuu. 243:sta saa kyllä suoralentoisemman kaliiberin kuin 6.5:stä mutta jos se olisi pääkriteeri niin kaliiberi olisi joku muu kuin 243.

• retpulli

Kerran eräs aseseppä sanoi että juuri tuo .243 on hieman hankalampi saada hyvin tarkaksi koska luoti on pienehkö ja hylsyn ruutitilavuus taasen suuri, en tiedä oliko asiassa perää mutta tämä kyseinen aseseppä on itse ampunut kasa-ammuntaa ja menestynytkin siinä hyvin joten kai hän tiesi mistä puhuu.

.243 luotihan on 6.16 mm:n, korjatkaa jos olen väärässä.

• tikkam55

Vähän vahaan kirjotan mutta kyllä tätä varmaan käydään lueskelemassa. Itse ostin vuosi sitten tikka m55 243win. Ekaks kokeilin lapuan ja sakon tehdas kokovaippoja joita tuli pyssyn mukana. Lapualaisella 15mm kasa kymppiin, sakolaisilla 24mm kasa 3cm kympin yläpuolelle. Koska kivääri tuli pääasiassa pienpeto hommiin, kokeilin v-maxia, ja 150m matkalta 20mm kasaa ampuu. On kymmeniä supeja sillä poksauteltu. on vaan kalliita tehdaspaukkuna niin nyt lataan itse leen vasaralataus sarjalla 5grammasta scenaria, radalle, käy 100m melkein samaan reikään. kasat 10-30mm 5laukausta hyvältä tuelta ammuttuna. ja noslerin varmageddomia supeille, lähdöt n. 1200m/s tekee aika rumaa jälkeä vielä ainakin 150m matkalta. käynti 150mm 30mm luokkaa. Ja samalla tähtäyspisteellä oon ampunu supit 50-200m matkalle ku kohdistus tuo 150m. Kokeilin myös rasiallisen norman 6,2gr jaktmachia, 20mm kasaa 100m. jos täällä eteläsuomessa lintuja olisi, niin tuolla 5g scenu latauksella, tai norman kokovaipalla linnut putoaisi. Helvetin hyvä kaliiberi. Kiväärinä Tikka M55, piippu lyhyt, BR-tuotteen vaimennin, ja meoptan r2 2,5-15x56 kowa paketti. Suosittelen :) paa meiliä [email protected], niin voin jakaa latausreseptiä (kokeilut sitten omalla vastuulla) lataukset kylläkin oppaan min ja max rajojen sisällä, eli turvallista, kun kokeilet pikkusen pienemmästä alkaen.

• reett3

Tikapuutestillä pitäisi löytää hyvin käyvä lataus omaan vehkeeseen. 0,1...0,5 mm irti rihloista ja sitten esim. 0,3 grainin välein taulukkominimistä maksimiin ja eikun radalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe