Työpaikkani on homeluola

Homesairastunut

Olen töissä kaupassa jossa jokainen oirehtii enemmän tai vähemmän.
Itse tein netissä homeelle altistumiseen liittyvän oirekyselyn ja noin 60:stä oireesta n.45 löytyy minulta.
Olen aina ollut hyvin terve ja se kertookin sen että talossa on todellinen ongelma kun minäkin oirehdin noin paljon.

Jos nyt niin käy että talo poltetaan maan tasalle, mitä elannolleni käy, saanko mitään korvausta siitä että olen joutunut työpaikalla altistumaan suureen terveysriskiin ja että saan elämiseen tarvitsettavat rahat?

Oletteko olleet samassa tilanteessa ja jos näin on niin miten loppujenlopuksi kävi?

Olemme nyt työntekijät aikomuksissa mennä lääkäriin mainitsemaan asiasta ja osa on jo käynytkin, kun ei vain voida hyvin ja työnteosta ei pysty nauttimaan entiseen malliin.
Onhan jokaisella oikeus tienata elämiseen tarvitsettavat rahansa ilman että sairastuu... Vai olenko väärässä?

68

3737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrokerrokuvastin

      Aina odotetaan että joku suurepi taho/laki tulee ja pelastaa tilanteen jotta itse ei tarvi tehdä mitään.

      1) menette ja kerrotte asianne
      2) jos työnantaja ei tee mitään niin erolappua kouraan ja uusiin parempiin duuneihin

      Ei kenenkään tarvi terveyttään menettä... ja jos ongelma on tiedossa ja silti menee sinne terveytensä menettämään niin syyllisen voi löytää peilistä.

      • ei kiitos

        Ja työvoimatoimisto antaa karenssin, kun on itse lähtenyt töistä ja sossu leikkaa 40% toimeentulotuesta ja joudut elämään 200€/kk ?

        Ei kiitos!


      • Samaaa pataaa
        ei kiitos kirjoitti:

        Ja työvoimatoimisto antaa karenssin, kun on itse lähtenyt töistä ja sossu leikkaa 40% toimeentulotuesta ja joudut elämään 200€/kk ?

        Ei kiitos!

        Nimenomaan!!!


      • Työläinen -73
        ei kiitos kirjoitti:

        Ja työvoimatoimisto antaa karenssin, kun on itse lähtenyt töistä ja sossu leikkaa 40% toimeentulotuesta ja joudut elämään 200€/kk ?

        Ei kiitos!

        Siksi pitääkin mennä töihin ja vähän yrittää... Työnteolla tässä moni muukin yrittää perheensä elättää. Jos terveys kestää jollakin tavalla, niin kyllä monelle riittää töitä!!


      • Sosialistiduunarille
        Työläinen -73 kirjoitti:

        Siksi pitääkin mennä töihin ja vähän yrittää... Työnteolla tässä moni muukin yrittää perheensä elättää. Jos terveys kestää jollakin tavalla, niin kyllä monelle riittää töitä!!

        Just,just siinä puhuu oikea 'työnsankari. Oikein rintamerkin vappuna vielä kun sulle joku kommunistipamppu laittais ni sitten olis asiat mallillaan,..---eikös vaan! '


      • Siiklis
        ei kiitos kirjoitti:

        Ja työvoimatoimisto antaa karenssin, kun on itse lähtenyt töistä ja sossu leikkaa 40% toimeentulotuesta ja joudut elämään 200€/kk ?

        Ei kiitos!

        Ei laita karenssiin. Itse jouduin lähtemään homeen vuoksi, alunperin sädesienen, joka oma vielä rajumpi luku sinänsä. Työkuntoisuuteni oli olematon mm. ääniongelmien ja kuumeilun takia. Esimies kirjoitti lyhyesti todistuksen, jossa todettiin kosteusvaurioita rakenteissa olevan ja työterveyslääkäri todistuksen homeallergiastani. Allergisoituminen näkyi verikokeessa, ja oli kuulema onni että näkyi, koskapa läheskään kaikki tapaukset eivät ole mitattavissa millään keinolla.

        Olin ilmeisen pidetty työntekijä, koskapa työpaikan lähin esimies kieltäytyi antamasta (työvoimatoimiston ystävällisen naisvirkailijan neuvomaa!) työtodistusta, jossa olisi lukenut vain että työ päättyy määräaikaisuutensa vuoksi. Minulla oikeastikin loppui tämä määräaikainen työsuhde keväällä, mutta selvää oli että olisin saanut uuden vuoden sopimuksen. Tämän esimies halusi selventää työkkärille, että "työntekijä ei ota annettua työtä vastaan", vaikka päivittäin näki miten sairas olin. Ystävällisesti hän jopa säälitteli, että miten sinä tyttöraasu nyt pärjäät kun joudut karenssiin, heh hölmöä katehenkakkaa. Työkkärin virkailija totesi lappusen nähtyään, että asia vähän viivästyy lautakunnan käsittelyyn joutumisen vuoksi, mutta mitään karenssia sulle ei aiheudu, eikä tosiaan aiheutunutkaan.

        Home on vitsaus, joka viranomaisportaissa otetaan tosissaan. Myöhemmin olen kouluttautunut itsekin "viranomaiseksi" ja koska homesairaana olen joutunut vaihtamaan työtiloja jo neljästi 12 vuoden aikana, on tällainen työnantajatahon asiallinen tuki ollut korvaamaton. Nyt olen töissä terveessä talossa jossa lisäksi viihdyn hyvin; työpaikan vaihto olisikin todella ongelmallista, koska työterveyslääkärin mukaan 75 prosenttia julkisista rakennuksista (=mun työpaikka tässä ammatissa) on homeessa.


      • hohhoijaaa4
        Siiklis kirjoitti:

        Ei laita karenssiin. Itse jouduin lähtemään homeen vuoksi, alunperin sädesienen, joka oma vielä rajumpi luku sinänsä. Työkuntoisuuteni oli olematon mm. ääniongelmien ja kuumeilun takia. Esimies kirjoitti lyhyesti todistuksen, jossa todettiin kosteusvaurioita rakenteissa olevan ja työterveyslääkäri todistuksen homeallergiastani. Allergisoituminen näkyi verikokeessa, ja oli kuulema onni että näkyi, koskapa läheskään kaikki tapaukset eivät ole mitattavissa millään keinolla.

        Olin ilmeisen pidetty työntekijä, koskapa työpaikan lähin esimies kieltäytyi antamasta (työvoimatoimiston ystävällisen naisvirkailijan neuvomaa!) työtodistusta, jossa olisi lukenut vain että työ päättyy määräaikaisuutensa vuoksi. Minulla oikeastikin loppui tämä määräaikainen työsuhde keväällä, mutta selvää oli että olisin saanut uuden vuoden sopimuksen. Tämän esimies halusi selventää työkkärille, että "työntekijä ei ota annettua työtä vastaan", vaikka päivittäin näki miten sairas olin. Ystävällisesti hän jopa säälitteli, että miten sinä tyttöraasu nyt pärjäät kun joudut karenssiin, heh hölmöä katehenkakkaa. Työkkärin virkailija totesi lappusen nähtyään, että asia vähän viivästyy lautakunnan käsittelyyn joutumisen vuoksi, mutta mitään karenssia sulle ei aiheudu, eikä tosiaan aiheutunutkaan.

        Home on vitsaus, joka viranomaisportaissa otetaan tosissaan. Myöhemmin olen kouluttautunut itsekin "viranomaiseksi" ja koska homesairaana olen joutunut vaihtamaan työtiloja jo neljästi 12 vuoden aikana, on tällainen työnantajatahon asiallinen tuki ollut korvaamaton. Nyt olen töissä terveessä talossa jossa lisäksi viihdyn hyvin; työpaikan vaihto olisikin todella ongelmallista, koska työterveyslääkärin mukaan 75 prosenttia julkisista rakennuksista (=mun työpaikka tässä ammatissa) on homeessa.

        Kuka työnantaja tunnustaa, että työpaikalla on hometta? Sama kuin Nokia tunnustaisi, että kännykkäsäteily aiheuttaa syöpää.Työnantajahan joutuu vastuuseen, jos työntekijät sairastuvat ja alkavat vaatia korvauksia.

        En usko, että yksikään työnantaja vapaehtoisesti (ilman kymmeniä vuosia kestäviä oikeudenkäyntejä) tunnustaa että sen työpaikka on vaarallinen terveydelle.


    • Terve elämä

      Nyt kiireesti pois tuollaisesta työpaikasta, jossa on hometta! Terveys on aina kaiken perusta. Ilman sitä ei pärjää!
      Olen itse joutunut kokemaan homeongelman, oikeastaan se loukuttaa ja et enää itse edes tajua sitä. Home tekee nopeasti vahinkoa terveydelle.

      • oire?

        Millaisia oireita on ollut? Hometta esiintyy jokapaikassa, myös ulkona luonnossakin. Ei sitä pakoon pääse missään.


      • ....................
        oire? kirjoitti:

        Millaisia oireita on ollut? Hometta esiintyy jokapaikassa, myös ulkona luonnossakin. Ei sitä pakoon pääse missään.

        On vähän eri asia onko hometta "normaali" määrä vai 100 kertaa tuo normaali määrä!

        Menikö perille?


      • gänäri
        oire? kirjoitti:

        Millaisia oireita on ollut? Hometta esiintyy jokapaikassa, myös ulkona luonnossakin. Ei sitä pakoon pääse missään.

        Home ulkona on ihan normaalia. Home sisätiloissa EI!


    • homeko

      Jaa

    • ophkh

      Saisit oikeutta ja korvauksia missä tahansa muualla, mutta et suomessa. Kaikkein helpoimmalla pääset kun vaihdat duunia, niin ikävältä kuin se kuulostaakin.

    • Markku20

      Työsuojelupiiriin yhteyttä ja sieltä tarkastajat käymään. jos paikka on kelvoton työnteolle/ihmisten oleskelulle niin eiköhän ne saa työnantajaan vauhtia. eli peiliin voi katsoa jos mitään ala tapahtumaan.

    • vierailija3

      Itse olen työskennellyt homeisessa työpaikassa, eli altistuin homeille ja sairastuin.
      Sain allergioita ja lopuksi astman, asia eteni näin:
      - menin työterveyshuoltoon
      - työpaikalta otettiin home näytteet
      - työterveyslaitoksella tehtiin altistukset
      kun diagnoosi annettiin, jouduin lopettamaan työt, sain työnantajan vakuutuksesta 100% palkaa ammattitaudin perusteella sairauslomani, - koulutuksen ajan, vakuutusyhtiö koulutti minut uudestaan ja sain uudessa työpaikassa huonompaa palkaa, niin maksoivat minulle ansionalenemaa ja tietty maksoivat ja maksavat kaikki lääkärikäynnit, tutkimukset ja loppuelämän lääkkeet.
      Ansionalenemaa saa 65 ikävuoteen asti.

      Joten ei muuta, kuin asia vain eteenpäin :)
      Kuullostaa helpolta, mutta paljon oli matkassa kulmakiviä, valituksia vakuutusyhtiölle, mutta loppulta kaikki meni hyvin.
      Tsemppiä sinulle!

      • hometutkija'

        Hyvin vastattu. Kun työnantajalle ja rakennuksen omistajalle on ilmoitettu homeesta, niin heidän pitää ryhtyä toimenpiteisiin ongelman poistamiseksi.
        Homeenpoistoaineesta (esim. ruiskutettava) on vain hetkellinen apu , sillä home on senkaltainen vitsaus, että se poistuu VAIN poistamalla homehtunut materiaali kokonaan olipa se sitten kaapisto, seinälevy, lattialevy, erite, tukirakenne, kattotuoli tms. rakenne. Saastunut siis pitää korvata kokonaan uudella materiaalilla. Uudelleen päälle levyttäminen/maalaminen tms. on vain molempien osapuolten huijausta, sillä home ei siitä mihinkään katoa !
        TYöntekijät luonnollisesti kaikki lääkärin kautta että taudin kehitys selviää.
        JOs työnantaja ei ryhdy toimenpiteisiin, vaikka työturvallisuuslaki sitä vaatii , niin kannattaa ilmoittaa asiasta työsuojelupiiriin, mistä tulee tarkastaja paikalle ja hän vaikka asettaa työjohteen toimenpidekieltoon (käyttökielto), jos muuten ei synny mitään korjaustoimenpiteitä.
        Työturvallisuuslaissa näet sanotaan, että ..... työnantajan on huolehdittava siitä, että työntekijä ei joudu alttiiksi sairaudelle tai tapaturman vaaralle .....


    • Tosi on

      Talvivaaran kaivostoiminta lienee jo opettanut kaikille, että kukaan ei tee mitään, ennen kuin iso ihmisjoukko alkaa painostamaan toden teolla päättäjiä ja viranhaltijoita. Lopulta he sitten puuttuvat peliin pakon sanelemana ja yrittävät olla tekevinään muka jotain. Ainoa seuraamus on, että veronmaksajat maksavat aiheutuneet kulut. Täyttä huuhaata koko toiminta.

    • Mikäli elintarvikkeita myydään siellä,olis jo terveystarkastajan syytä puuttuaaiaan.

    • yksi homekärsinyt

      No, en osaa ottaa kantaa asiaasi sen enempää noin muuten koska vaikka keisseissä on aina tietyt yleislinjat tietenkin miten niin PITÄISI mennä, niin jokainen on aina erilainen kummiskin.

      Voin nyt vain omat kokemukseni sanoa pari vuotta melkoista rumbaa aiheen ympärillä käyneenä yhdessä työpaikassa ja olin vielä ns. joviaali henkilö joka enempi otti asiaa vain "omaan piikkiin" ja hoiteli oireita lekurissa kun liian pahaksi meni. -> Lopputuloksena oli se, että lääkäri yksi kerta sitten (joskin olin aika kyllästynyt jatkuvaan päänsärkyyn jo itsekin siinä vaiheessa) sanoi, että väärinhän tämä on sua kohtaan tietenkin mutta hän voi asiaan ottaa kantaa vain neutraalina ja ulkopuolisena, sillä ne paperit on pistetty ja kaikki tehty mitä hän kykenee. Kuitenkin nyt on mennyt niin pahaksi tuo oireilusi, että eletään kriittisiä aikoja jolloin sulla on ainakin pysyvä astma. -Joudut itse miettimään nyt ratkaisusi.

      -minun ratkaisuni oli, vaikka paikasta pidinkin, homeeseen en niin rakastunut, että sinä päivänä lähti irtisanomisaika rullaamaan ja homman vaihto. Vuoden oli kiikun kaakun paranevatko keuhkot vai eivät, mutta paranivat. Olen syvästi kiitollinen lekurille joka sanoi asian suoraan ja kaunistelematta.

    • Lyäräänks vetoa, että kyseessä on Siwa?

    • Laki-aki

      En usko, että kukaan voi suoranaisesti valita sitä, millaisessa rakennuksessa työskentelee tai asuu. Tai jos voi niin ota ero työpaikastasi ja mene muualle!
      Mutta turhaan: Ole vain tyytyäväinen siitä, että elimistössäsi on enemmän taistelua, kuin ehkä monella muulla Suomessa: "Se mikä ei tapa se vahvistaa, vaikka se yrittäisikin sinut tappaa"(Suomalainen sananlasku)
      Mutta luulenpa, että toiveet korvauksista voit unohtaa, miksi tekisit karhunpalveluksen työnantajallesi, ja vaatisit siltä vielä lisäkorvauksia vaikka saat jo palkkasi. Ei työnanantajasi sellaisen korvausvaateen jälkeen sinua enää arvosta.

      • ihmettelen vaan

        Onko sinusta työnantajalta saatu arvostus tärkeämpää kuin oman terveyden arvostus? Taidat olla työnantaja... Siinä ei mitään pahaa, mutta asenteessasi pientä tarkastamisen varaa vai halulaisitko itsellesi lopulta tulevaisuuden mahdollisesti hengityskoneen varassa?


      • Hahjapyh

        Arvatenkin homepaikan esimies siellä hädissään kirjoittaa...luultavasti sinun arvostamistasi ei kukaan kaipaakaan.


    • Tutkailija

      Täältähän näitä kannattaa kysellä... Mene työsuojeluvaltuutetun ja yhteys työsuojelupiiriin, jos mitään asialle tapahdu...

    • ÄLLITÄLLI

      Ei jumalauta voi olla totta!! Täällä sitä valitetaan ja kirjoitetaan tuollaisia asioita, jotka olisi selvitettävä jostain muualta kun suomi24-keskustelupalstalta. Ihan täyttä soopaa kirjoitat, jos olisi totta, etsisit vastaukset sieltä mistä kuuluukin, eli työpaikkasi/työpaikkalääkärisi jne kautta. Olet täysi pahvi

    • Naa

      Minulla oireita tulee koulussa. Jatkuva yskä, mihin ei auta mikään. Hengästyn jo pelkästä puhumisestakin. Veri tulee nenästä tietyissä luokissa ja kutina koulusta tullessa on jotain ihan hirveää. Jatkuvaa pientä lämpöilyä. Minulta on otettu lääkärissä kokeita, joissa jotkin allergia-arvot pilvissä. Homeiden kanssa olen joutunut tekemisiin usein jo lapsena, kun kodeissa ollut hometta/kosteusvaurio.
      Kuinkahan kauan kestää, että terveys menee pysyvästi, kun tuolla oleskelee.
      En haluaisi lopettaa koulua nyt, mutta onko enää kohta muuta vaihtoehtoa...

      • on nähty

        Jatkuva yskä johon ei auta mikään on merkki keuhkosyövästä, on enää vähän aikaa jäljellä.


      • fdfsdfs
        on nähty kirjoitti:

        Jatkuva yskä johon ei auta mikään on merkki keuhkosyövästä, on enää vähän aikaa jäljellä.

        Home voi aiheuttaa syövän. Tiedän tapauksen, että ihminen, joka työskenteli homeisessa rakennuksessa sai syövän ja kuoli. Mutta kyllä homeesta voi puhdistautua kai, toisaalta keho voi alkaa itse tuottaa hometta. Ei kannattaisi homeen kanssa paljon miettiä.


      • Siiklis

        Selvää on, että joudut vaihtamaan koulua. Homesairaana tiedän, että altistumistilassa ei edes pysty järkevästi ongelmaa ajattelemaan, saati tekemään päätöksiä. Jäät sairaslomalle ja hieman toivuttuasi selvität koulunvaihtomahdollisuudet.


    • onko järkee

      Et ole väärässä.Itse olen jo kaksi ammattitautia saanut ja nytkään ei vielä tiedä tuleeko vielä kolmas.Kukaan ei todellakaan todella paneudu tähän home asiaan.
      Kyllä terveen papereita vaaditaan kun tulet työhön oikein lääkärintodistuksen kanssa, mutta sen jälkeen ei työtekijästä ja sen terveydestä piitata.
      Korvauksia saat kyllä odotella.Työntekijästä otetaan kaikki irti , mutta ihmisyydestä ei puhuta eikä kohtelsta työympäristössä..Kuka vielä ihmettelee kun nuoret eivät ole työhalusia , ovat meitä nohovampia ja aattelevat ettei itseään kannata halvalla myydä ja sairastuttaa, oikeassa ovat.Myös työpaikka kiusaaminen kaiken lisäksi
      on niin suurta ettei yhtäkään työpaikkaa löydy jossa sitä ei olisi.Tässä nämä työantajan edut huonon palkan lisäksi.

    • Köh köh

      Samantapaisessa tilanteessa työnantajan vakuutusyhtiö ohjasi minut Työterveyslaitoksen tutkimussairaalaan. Olin siellä kolmeen eri otteeseen 2-4 pvn jaksoissa, jossa todettiin terveeksi. Koskaan minua ei ole niin perusteellisesti tutkittu missään eikä koskaan. Kalliiksi tuli mutta loppupeleissä yhtiö voitti tietysti satojatuhansia ja työnantaja pääsi kuin koira veräjästä. Työsopimustani ei uusittu ja itselle jäi vain virallinen astma-diagnoosi loppuelämäksi. Työpaikka on itiöiden saastuttama edelleenkin tietääkseni.

      • qwertyasdf

        Joo. Eivätkö osaa Työterveyslaitoksen tutkimussairaalassakaan varmasti erottaa, onko sairautesi ammattitauti vai ei? Voisiko olla niin, ettei ole??? Kyllä sitä ihmiset astmaan sairastuu ilman työpaikka-altisteitakin. Sinun tapauksessasi VARMASTI tiedetään, ettei kyseessä ole ammattitauti (ts. työllä 50 % selitysosuus). Sääli etteivät paremmin sinulle selittäneet työterveyslaitoksessa, mistä on ammattitaudissa on kyse, jos edelleen epäilet itselläsi ammattitautia.

        Irtisanomisperusteena ammattitautitutkimukset ja niihin hakeutuminen toki ovat laittomia, mutta aina työnantaja laillisenkin syyn keksii ja on mahdotonta näyttää oikeaa syytä toteen.


    • kuvamies2
    • pölhöllä

      ilmeisesti oot palvelualalla joten heti yhteys pamiin ja lakkaa täällä parkumasta moista asiaa.

    • pitää yrittää

      Näin kävi minulle, tuli astma ja keuhkotulehduksia ja lisksi asbestia samasta työpaikasta. Näin toimii Suomen oikeus järjestelmä---ei mitään korvauksia, valitat vakuutusyhtiöön ja ei mitään--valitat valkuutusoikeuteen --ovat vakuutus yhtiöitten rennkejä --ei mitään. Pitäis mennä rikosoikeuteen--kesto n. 10 v. ja kulut kymmeniä tuhansia. Tästä maasta on tuhotto kaikki oikeustoimet joilla piti suojella kansalaisia. Rikollisille on annettu kaikki--suurin työllistäjä asianajajilla rikolliset ja konklurssit---katsoon heidän tulojaan verotiedoista---ovat todella hukeita ja valtio maksaa. Tuntipalkat n. 300 e muut kulut. Samoilla käräjillä jkopa 5 asiakasta ja siitää repivät 15- 20 te. päivä

      • Todentaja

        Perheemme on kokenut samankaltaisen oikeudettoman päätöksen / kohtalon tässä lähimenneisyydessä.
        Suomessa ei vaan yksinkertaisesti ole enää oikeuden mukaista ja puolueetonta oikeuslaitosta, vaan korruptoitunut ja tiettyjen tahojen etuja ajava instanssi.
        Eniten maksava ja se joka tuntee oikeat henkilöt, saa sitä omaa "oikeuttaan" / etujaan.
        Elämme maassa, joka on näiden asennevammaisten ja itsekkäiden arvojen vuoksi väistämättömän romahduksen tiellä.
        Tätä menoa toimiva yhteiskunta Suomessa on mennyttä.
        Ja SE ON VALITETTAVASTI TOSI.


    • Musta noki

      - Olisikohan rakennusliikkeillä työnpuute. Hölynkö löysäsivät, että pääsisivät rakentamaan uusia taloja, eikä työttömyyttä tulisi. Pankitkin apajille lainakorkoja nyhtämään , valtio leimaveroja as. vaihtajalta. Kemikaaleja kaikkialla. Silikoonia shampoissa, naamarasvoissa, ruoassa mitälie ja liikenne tupruttaa, lentsikat sumuttaa ... Napajäätiköt näyttää kuon täytekakkukerrosia olisi välissä.. Jotta olisiko tuo yksi ainoa syy ?

    • llllll1

      Apua! miten tämä vaikuttaa asiakkaisiin ja myytäviin elintarvikkeisiin ym. tuotteisiin?
      Saavatko asiakkaatkin korvausta home altistumiselle? Missä kyseinen kauppa sijaitsee?

    • petteripeloton

      Meillä kävi työsuojelupiiristä työsuojelutarkastaja työpaikallamme kartoittamassa tilanteen. Työnantajalle annettiin lista epäkohdista jotka piti hoitaa kuntoo. Työsuojelutarkastaja kävi myös toistamiseen mutta ei sitte enää tarkistanut kohteita pelkkä suullinen keskustelu riitti hänent vakuttamaan että asiat on kunnossa. Työnantaja ei siis tehyt mitään parannuksia. Tässä vaiheessa olis työntekijöiden pitänyt ottaa uudelleen yhteyttä työsuojelupiiriin, no kukaan ei uskaltanut joten tässä sitten niiskutetaan ja ollaan välillä poissa töistä kun on pahimmat oireet. Itselläni on jatkuva nuha ja tukkoisuus väsymys ja vetämättömyys. Nuha paranee kun ei tarvi olla töissä. Etsin kokoaika uutta työtä juuri tästä syystä. Työterveyshuollossa ei ainakaan vielä ole mitenkään puututtu tähän. Ainoastaan ergonomiat on käyty kasomasa työpaikallamme. Mene ihmeessä sinne työterveyshuoltoon jospa teillä olisi vähän asiallisempaa, ja tarttuisivat tilanteeseen todenteolla.

    • Todentaja

      Ilmoita netissä kuntasi terveystarkastajalle (nimettömänä jos tarvis).
      Kerro mistä arvelet hometta löytyvän, jos tiedät ja terveystarkastuksesi tulos.
      Jotkut rakennusfirmat myrkyttävät homekohdat, mutta jotkut joudutaan uusimaan kokonaan.
      Parempi terveenä työttömänä kun duunista suoraan hautaan.

    • höme

      Onko kyseessä elintarvikekauppa??? -paha paha paha juttu...
      vai kenties vaatekauppa? - niihinkin home tarttuu ja leviää muitten kotiin....

      Onko yksityinen vai ketju??

      Kuulutko ammattiliittoon???

      SELVENNÄ VÄHÄN!!!!

    • Homeesta kärsinyt

      Pakko kirjoittaa, koska tämä aihe koskettaa minua. Olin vuoden työpaikassa jossa oli hometta. Sairastelin jatkuvasti, koko ajan oli flunssa, korvatulehdus ja kuume nousi usein. Kukaan muu ei sairastellut niin paljon kuin minä, mutta epäilen, että altistuin enemmän homeelle mitä muut. Työpaikalla otettiin homenäytteet, mutta sanottiin, että ne ovat melko puhtaat, mitä en usko. Kaikista pahinta oli se, että työparini ei hyväksynyt jatkuvaa sairasteluani ja soitteli jopa kotiini ja kyseli, että milloin olen tulossa töihin. Ymmärrän, että hänen työt kärsivät jatkuvasta sairastelustani, mutta minkä minä sille mahdoin. Hänen käytöksensä oli todella ilkeää mikä ikävä kyllä vaikutti lopulta meidän väleihin. Kun puhuin muille työkavereilleni homeen vaikutuksista jatkuvaan sairasteluuni niin olkapäitä vain kohauteltiin, minua ei siis uskottu. Ihan uskomatonta! kun työni loppuivat kyseisessä työpaikassa niin sairasteluni loppui siihen paikkaan. Olen siis 100% varma, että jatkuva sairasteluni johtui siitä homeesta!

      • IL-MAA

        Hometta.. tai sitten koneellinen ilmastointi, se aiheuttaa myös hengitystie ja silmäoireita. Minulla tulee oireita ( päivähoitoala) kun menen näihin kotiseutuni uusiin hienoihin päiväkoteihin. Jo toisena työpäivänä alkaa nenä kutiamaan ja silmät oireilemaan, kuin flunssan alkuvaiheessa, ja pahenee ... nenä alkaa vuotaa ym. kun työ jatkuu pidempään. Ei vanhemmissa päiväk tule tätä.Oireet häviää taas kun olen pois näistä taloista.Lieneekö ilmastointi säädetty väärin ??? Viimeksi joku muukin talossa työskentelevä sanoi että hän on sairastellut enemmän nyt tässä uudessa paikassa kuin vanhassa. Ei kaikki hengitysoireet ole homeen syytä.


    • Homelius Terppo

      Home, Sweet Home! :)

    • kaasutin2

      Ota heti lopputili,tai hanki kaasunaamari!

    • Oln eitse asunut kaupungin homekämpässää vuoden ja oireilen kovasti...lopulta kävin työterveyslääkärillä oireiun takia....
      Siten soitin kaupungin terveysviranomaisille jotka tulivat mittaaamaan ja tutkimaan asunnon.Asunto meni käyttökieltöön eikä ollut asumiskelpoinen ennekuin home ja kosteusongelmat oli korjattu.Nyt soitat viranomasille..itse asiassa työtereyslääkärinne on velvoitettu ajamaan asiaa puolestanna. Talo maan tassalle.. Onko työnantajasi Hyvinkäänkylän Siwa kenties???

    • sweet home

      - olen ollut vastaavassa tilanteessa - työpaikalaa leimattiin "herkemmin reagoivaksi" kuin muut - taisin vain olla lähimpänä homepesäkettä, entiset saunatilat tehty toimistoksi - ja kun jäin pois siitä työpaikasta, niin seuraavaksi sitten siellä sairastui ne ns vahvatkin työntekijät - ett silleen, ei otettu vakavasti kaikesta sairastelusta edes terkkarillakaan....

    • Itsekin altistunut.

      Käytte lääkärissä, haette sairaslomaa ja pyydätte omistajaa hankkimaan terveystarkastajan mittaamaan arvot. Missään nimessä ette sanoudu irti, haetta sairaslomaa niin pitkään kuin tarve vaatii ja pyydätte päästä testeihin. Verikokeita, puhallustestejä, keuhkokuva, kyllä lääkärin pitäisi tietää. Älkää antako periksi. Onne yritykselle.

    • 6 + 4

      Olen työskennellyt pitkään homekouluissa, ja allergisoitunut niin pahasti, että hengenahdistus ja silmien kirvely saattaa jatkua kesälomallakin juhannukseen saakka ennen kuin elimistö puhdistuu niistä. Tätä on jatkunut vuosikausia, eikä parannusta asiaan ole ainakaan lähiaikoina luvassa. Kaikki kotikuntani koulut ovat ihan homeessa, ja Opettaja-lehden tuoreen kyselynkin mukaan peräti 2/3 suomalaisista kouluista ja päiväkodeista on sisäilmaongelmia.

    • Katariinakos

      Ensimmäinen vastaaaja puhuu puuta heinää.
      Onko talossanne työsuojeluvaltuutettua/-asiamiestä? Laitapa hänet asialle, ja jos ei homma maistu, niin yhteyttä tuosuojeluun. Kerrot missä mättää, ja sitä kautta laitetaan pyörät pyörimään. Tulee joka tapauksessa pitemmän päälle halvemmaksi työnantajalle korjata ongelma kuin pitää työntekijöitään sairaslomilla.

    • Home-expertti

      Vaihda kiireesti työpaikkaa. Kauppa on ilmeisesti yksikerroksinen (loiva tai tasakatto) vanha kiinteistö, jossa katto vuotaa eristeisiin.
      Kun altistut nyt homeelle, niin kohta alat oireilemaan joka toisessa kerrostaloasunnossa. Alat oireilemaan jo pienistä homehaitoista. Moni kerrostaloasunto on pilattu huonolla ilmannvaihdolla, kun asukas tiivistää liian huolellisesti ikkunat. Elämisen kosteus (suihku, pyykki, ruuanlaitto) tarttuu seiniin ja seinät alkaa homehtumaan. Jos taloyhtiössä on kellaritiloja tai ullakkotiloja, niin sieltä mahdollinen home tulee oven rakosista rappuun (kun rapussa on aina alipaine) ja asuntosi poistoilma imee ne rapun mahdolliset homeet asuntoon postiluukusta kun ikkunat on niin hyvin tiivistetty. Pitää olla hyvin eristetty asunnon sisäpuolinen ovi. Rautakaupoista pyytämällä saa valmiiksi tiivistetyn (tiivisteet valmiina karmissa) oven karmeineen. Toinen reitti on putkikanavat kylppärissä ja keittiössä. Sieltä voi olla suora yhteys lämmönjakohuoneeseen kellariin. Toki kosteutta ja hometta voi olla vanhan elementtitalon seinäeristeissäkin jos ulkopinnann liitoksia ei ole tiivistysmassalla riittävän usein tiivistetty. Niitä pitää tarkkailla säännöllisesti. Vaihdettava uudet 5-10 vuoden välein. Voi oireilla vaikka omassa autossasikin tai vanhoissa joukkoliikenne busseissa. Jos talvella autosi lattialla lilluu lumen sulamisvedet autosi tekstiilit homehtuu. Siksi on tärkeää, ettei tekstiilimatot kastu ja auto pidetään kuivana vaikka sähkötoimisen sisäilmalämmittimen avulla.

    • Talonmies EVP

      Koulut ja sairaalat on homeessa siksi kun ei ole omaa talonmiestä. Ennenvanhaan oli toisin. Oma pitkäaikainen talonmies tunsi tarkkaan kiinteistön joka nurkan. Hän huomasi heti jos johonkin nurkkaan ilmesty kosteutta ja alkoi heti korjaustoimenpiteisiin. Vahingosta viisastunut ammattitaitoinen talonmies tekee ennaltaehkäisevää korjaustyötä. Hän tarkkaili koko ajan rakenteita, kattoja, putkistoja, alapohjaa, rännejä, ikkunoita jne..
      Nykyisin lähes joka kiinteistössä on huoltoyhtiö. Huoltoyhti tulee paikalle kun katosta tippuu vettä lattialle. Laittaa ämpärin lattialle ja laittaa katolle tiivistysmassaa epäilyttäviin kohtiin ja poistuu.
      Monessa julkisessa rakennuksessa kiinteistöstä vastaava henkilö on jossakin kunnanvirastossa. Miten hän voi aktiivisesti seurata kiinteistön kuntoa. Hän voi 1-2 kertaa vuodessa käydä kiinteistössä kun hänellä voi olla kymmeniä kiinteistöjä huollettavana. Vedet saa valua rauhassa pitkin seiniä ja kiinteistössä vain ihmetellään, että milloinkahan tuokin korjataan.

      • Tuo on niin totta !!

        Joka sana täyttö asiaa tuossa edellisessä kommentissa:

        "Koulut ja sairaalat on homeessa siksi kun ei ole omaa talonmiestä. Ennenvanhaan oli toisin. Oma pitkäaikainen talonmies tunsi tarkkaan kiinteistön joka nurkan. Hän huomasi heti jos johonkin nurkkaan ilmesty kosteutta ja alkoi heti korjaustoimenpiteisiin. Vahingosta viisastunut ammattitaitoinen talonmies tekee ennaltaehkäisevää korjaustyötä. Hän tarkkaili koko ajan rakenteita, kattoja, putkistoja, alapohjaa, rännejä, ikkunoita jne..
        Nykyisin lähes joka kiinteistössä on huoltoyhtiö. Huoltoyhti tulee paikalle kun katosta tippuu vettä lattialle. Laittaa ämpärin lattialle ja laittaa katolle tiivistysmassaa epäilyttäviin kohtiin ja poistuu.
        Monessa julkisessa rakennuksessa kiinteistöstä vastaava henkilö on jossakin kunnanvirastossa. Miten hän voi aktiivisesti seurata kiinteistön kuntoa. "

        Hyvä talonmies tuntee kiinteistönsä kuin omat taskunsa - ja kiinteistö tarvitsee jaykuvaa huolenpitoa, ei riitä että 2 kertaa vuodessa huoltoyhtiön äijä käy häthätää tsekkaas (jos sitäkään)päällisin puolin nurkat ja joutuu kiirehtimään seuravaan.

        TALONMIEHET TAKAISIN (ennenkuin kiinteistöt mätänee pystyyn) !!!!


      • kovat keinot
        Tuo on niin totta !! kirjoitti:

        Joka sana täyttö asiaa tuossa edellisessä kommentissa:

        "Koulut ja sairaalat on homeessa siksi kun ei ole omaa talonmiestä. Ennenvanhaan oli toisin. Oma pitkäaikainen talonmies tunsi tarkkaan kiinteistön joka nurkan. Hän huomasi heti jos johonkin nurkkaan ilmesty kosteutta ja alkoi heti korjaustoimenpiteisiin. Vahingosta viisastunut ammattitaitoinen talonmies tekee ennaltaehkäisevää korjaustyötä. Hän tarkkaili koko ajan rakenteita, kattoja, putkistoja, alapohjaa, rännejä, ikkunoita jne..
        Nykyisin lähes joka kiinteistössä on huoltoyhtiö. Huoltoyhti tulee paikalle kun katosta tippuu vettä lattialle. Laittaa ämpärin lattialle ja laittaa katolle tiivistysmassaa epäilyttäviin kohtiin ja poistuu.
        Monessa julkisessa rakennuksessa kiinteistöstä vastaava henkilö on jossakin kunnanvirastossa. Miten hän voi aktiivisesti seurata kiinteistön kuntoa. "

        Hyvä talonmies tuntee kiinteistönsä kuin omat taskunsa - ja kiinteistö tarvitsee jaykuvaa huolenpitoa, ei riitä että 2 kertaa vuodessa huoltoyhtiön äijä käy häthätää tsekkaas (jos sitäkään)päällisin puolin nurkat ja joutuu kiirehtimään seuravaan.

        TALONMIEHET TAKAISIN (ennenkuin kiinteistöt mätänee pystyyn) !!!!

        Talonmiehet ovat oikeassa. Jos päätoiminen ihminen huolehtisi kiinteistötä tunnollisesti, niin yhteiskunnalta eli kunnalta ja valtiolta säästyisi valtavasti varoja pienentyneinä korjauskustannuksina.
        Minäkin olin virastossa yli 30 vuotta töissä. Viimeisinä vuosina työsuojelupiiri määräsi suuren osan työntekijöistä evakkoon, kun rakennuksen omistaja ei saanut rakennusta edes tyydyttävään kuntoon. Suuressa virastossa on kymmeniä huoneita tyhjillään ja käyttökiellossa. Osa porukasta on kaupungilla toisissa tiloissa ja osa on pihalle rakennetussa parakkikylässä "pari vuotta " mikä kaupunkien ja valtion kertomana tarkoittaa 5-6 vuotta meidän muiden kalenteissa. Eli kyllä homeasiat saadaan hallintaan ja työntekijät tervellisiin tiloihin, kun rohkeasti valitetaan asioista oikeille tahoille. Ei se työterveyslääkäri voi kun raportoida työnantajalle. Lääkärillä ei ole mitään pakkokeinoa, mutta esim. työsuojelupiirillä ja tarveystarkastajilla on .


    • Korkean elintasonmaa

      Tuskin homeesta turhaankaan niinpaljon ääntelehditään,mutta täytyy myös tunnustaa että olemme myös osin innokasta herkästi vedettävää kansaa johon osin mikätahansa uutispommit menevät perille grynderien jvast. iloksi.Esimerkkinä,olin myymässä kauan sitten asuntoani erään miehen tyttärelle joka oli innostunut siitä.Mutta hänen isänsä päätteli en tiedä mistä,että asunnossa oli hometta? Koko melko suuressa taloyhtiössä oli kuitenkin suoritettu ennen asuntoni myymistä putkiremontti ja kylpyammeen poisto ja KH:neen lattian laatoitus,eli kotimaiset ammattimiehet asialla,Eli tyttö ei saannut haluamaansa.Tämä olivain esimerkki kuinka tiedoitusvälineiden paisuttelu voi mennä maamme joka asumuksen niskaan,kuten monimuukin asia ihmisten niskaan joilla ei ole mtään tekemistä esim. rikollisuuden kanssa tai jonkin muun negatiivisen kanssa.Joskus tuntuu ikävältä että ikinä on saannut edes jonkinlaista kotikasvatusta Olisi toivonnut että sitä olisi moni muukin saannut?Muussa tapauksessa on maamme sivistysvaltio jossa ei vaadita mitään muuta kuin junttien leuhkintaa.

      • srufxnkomrtx

        Meidän koulussa (yläaste)on hometta ja yli 30 on saanut astman . Asialle ei tehdä mitään , rahat menee sodankylän ongelmalapsille. Koulu on n. 500 oppilaan koulu.. Vastikään kulutettiin miljoonia urheilukenttään... Opettajat kyllä yrittävät auttaa , mutta kunta ei tee mitään


    • kalsuthoomees

      pitäisikö niittenkin lopettaa työt jotka purkavat ammatikseen homekohteita,ei kai sekään kovin terveellistä touhua? kyllä on kummallisia oireita ja paljon erillaisia niillä jotka asuu homeisissa taloissa, mutta jotka purkaa niitä päivittäin niin niillä ei esiinny muuta kuin nenän tukkoisuutta välillä...ei kai täs uskalla kohta luonnossakaan liikkua kun metsät on täynnä leijaileviä itiöitä....voi tulla nuha=)

      • ko68

        Itselläni oireet helpottivat kun vaihdoin työpaikkaa. Jos olisin jäänyt astman olisin saanut ym. Hometalossa oli myös woc-kaasuja, mitä ne sitten ihmiselle aiheuttaa.. tulevaisuus näyttää?


      • homeitiöt ätschii
        ko68 kirjoitti:

        Itselläni oireet helpottivat kun vaihdoin työpaikkaa. Jos olisin jäänyt astman olisin saanut ym. Hometalossa oli myös woc-kaasuja, mitä ne sitten ihmiselle aiheuttaa.. tulevaisuus näyttää?

        Opiskelin aikoinaan päätoimisesti neljä vuotta eräässä varsin arvostetussa opinahjossa. Luokassa, jossa pääosin opiskelimme oli selkeästi tiedostettu homeongelma, mutta jäi vaikutelma ettei siitä oikein ollut hyvä jutella.

        Oppilaat yskiskeli, oli väsyneitä ja itse muistaakseni kävin välillä 2 kertaakin tunnissa vessassa pesemässä kasvot, kun oli höntti olo ja huimasi.
        Saimme uuden, pontevan opettajan linjasllemme ja sinnittelimme koska opetus oli mainio.

        Aikoinana valmistuin ja muutin pois opiskelupaikkakunnalta. Törmätessäni mahtavaan opettajaamme (joka vieläkin toimi ko. oppilaitoksessa (pääosin samassa opetusluokassakin).
        Täysin terveenä aikoinaan opettamaan tullut henkilö siinä veti astmapiippua ja hengitys vaan pihisi ikävästi.Pyyteli anteeksi kun rintaan pistää. Keuhkoahtautumaa tupakoimattomalla henkilöllä...?


      • järki mukana
        ko68 kirjoitti:

        Itselläni oireet helpottivat kun vaihdoin työpaikkaa. Jos olisin jäänyt astman olisin saanut ym. Hometalossa oli myös woc-kaasuja, mitä ne sitten ihmiselle aiheuttaa.. tulevaisuus näyttää?

        Täällä kerrotaan niin paljon höpöjuttuja, että on viisainta katsella virallisia sivuja, jos todella haluaa perehtyä asiaan. Katsoo vaikka "hometalkoot" hakusanalla, niin pääseen sivuille, missä on mukana mm. ympäristöministeriö tai sitten hengitysliiton sivuille eli "heli" tai etsii tietoa astmaliiton kautta jne.


      • anteeksi kuinka...?
        järki mukana kirjoitti:

        Täällä kerrotaan niin paljon höpöjuttuja, että on viisainta katsella virallisia sivuja, jos todella haluaa perehtyä asiaan. Katsoo vaikka "hometalkoot" hakusanalla, niin pääseen sivuille, missä on mukana mm. ympäristöministeriö tai sitten hengitysliiton sivuille eli "heli" tai etsii tietoa astmaliiton kautta jne.

        Ja mitkäköhän erityisesti mielestäsi ovat niitä "höpöjuttuja", kun niitä niin paljon kirjoitit täällä kerrottavan? Mainitsi yksi.

        Taidat vaan olla jonkun sata kilometriä kiinteistöstä sijaitsevan "edullisen" huoltoyhtiön ponsimies...


      • lue oikein.
        anteeksi kuinka...? kirjoitti:

        Ja mitkäköhän erityisesti mielestäsi ovat niitä "höpöjuttuja", kun niitä niin paljon kirjoitit täällä kerrottavan? Mainitsi yksi.

        Taidat vaan olla jonkun sata kilometriä kiinteistöstä sijaitsevan "edullisen" huoltoyhtiön ponsimies...

        Jos luetun ymmärtäminen on tuota tasoa, niin sinulla taitaa olla loistava tulevaisuus juri huoltoyhtiön kaltaisessa paikassa apupoikana Anselmina.
        Olen joutunut työni vuoksi perehtymään homeasioihin jonkin verran, mistä johtuu se, että nimitän höpöjutuiksi niitä, missä nämä "kaikkien alojen asiantuntijat" antavat arvioita siitä, miten jonkin aloittajan ongelma pitäisi hoitaa.


      • anselmi apupoika
        lue oikein. kirjoitti:

        Jos luetun ymmärtäminen on tuota tasoa, niin sinulla taitaa olla loistava tulevaisuus juri huoltoyhtiön kaltaisessa paikassa apupoikana Anselmina.
        Olen joutunut työni vuoksi perehtymään homeasioihin jonkin verran, mistä johtuu se, että nimitän höpöjutuiksi niitä, missä nämä "kaikkien alojen asiantuntijat" antavat arvioita siitä, miten jonkin aloittajan ongelma pitäisi hoitaa.

        Kyllä ihmiset ovat varmaankin myös mainituilta linkeiltä tietoa hakeneet. On hyvä vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia tälläkin palstalla ko asiasta.


    • altistunut

      Opiskelen yliopistossa, jossa aloitettuani oireet alkoivat lähes heti. Vuoden jälkeen sain astmadiagnoosin, johon minulla on nyt päivittäinen lääkitys. Lisäksi joudun käyttämään muitakin lääkkeitä pärjätäkseni muiden oireiden kanssa. Vein asiaa jokaisella tuntemallani taholla eteenpäin, silläen suinkaan ollut ainoa sairasteleva. Olen jäänyt jälkeen opinnoissani jatkuvan sairasteluni vuoksi, enkä pysty valmistumaan tavoiteajassa. Nyt lähes kaikki kampuksen rakennukset ovat suurten remonttien alla, ja loput odottelevat rahoitusta remonttia varten. Lähes kaikissa rakennuksissa siis mittavat home- ja sisäilmaongelmat. Minulle ehdotettiin opiskelupaikan vaihtoa. Mitä se olisi hyödyttänyt? Olin jo sairastunut, opiskelin nyt tasokkaassa, haluamassani yliopistossa ja mistä tiedän, vaikka se toinenkin yliopisto olisi ihan yhtä homeessa?

      Mutta naurattaa kyllä nämä tällaiset kommentit, että "kenenkään ei ole pakko sairastaa". Joopa joo.

    • vaihda työpaikka

      Hae toinen työpaikka. Et ole naimisissa työpaikan kanssa.

    • Ajattele muitakin

      Jos olet sellaisessa kaupassa missä myydään elintarvikkeita niin ota yhteys kunnalisiinterveysviranomaisiin koska riski on myös muilla kun työntekijöillä
      sairastua homesairauteen eli asijakkailla.
      Valvonta ei aina ole riittävällä tasolla vaativissakaan kohteissa Talvivaaran kaivos
      on tästä hyvä esimerkki.

    • Nenä tukossa alati

      Pakko todeta tämä, että uusissakin taloissa on ilmentynyt hometta mm. kattotuoleissa (pystytys tehty ilmankosteuden ollessa suuri) jolloin ne jäävät rakenteisiin muhimaan. Minulle kerrottiin, että voisin yrittää saada homeenpoistoaineella sitä sieltä pois, mutta mitä sitä p..kaa, se ei ole kuin ensiapua vain ko. ongelmaan. Nytpä sitten asustelen hometalossa ja odottelen, milloin sairastun lopullisesti. Oireita on jo alkanut ilmaantumaan pikkuhiljaa, alkaen toistuvista flunssista ja päänsäryistä. Kaupan purku/hinnan hyvitys odottelee oikeustuomioistuimen päätöstä.

    • työssä myrkytetty

      Jos työpaikalla kaikki oireilevat, viimeistään viranomaiset kyllä puuttuvat asiaan kunhan on näyttöä sisäilmaongelmasta tai homeongelmasta. Kannattaa käydä katsomassa tämä sivu: http://www.tyosuojelu.fi/fi/home-kosteusvauriot

      Omasta kokemuksestani homepommissa, suosittelen näitä juttuja:

      Kaikkien oireilevien on tärkeä käydä työterveyslääkärillä, jos sellainen on nimetty työpaikalle. Tavallinenkin lääkäri käy, jos ei ole nimettyä työterveyslääkäriä. On hyvä käydä lääkärillä joka kerta kun on oireiluja, jotta oireet tulevat kirjatuksi potilastietojärjestelmään, koska niitä tietoja voidaan käyttää ongelman osoittamiseen ja selvittämiseen. Lääkärit eivät välttämättä ota aluksi home-epäilyjä todesta, mutta jos porukka käy sitkeästi joka kerta kun on oireita, rupeavat todennäköisesti uskomaan puheita. Lääkäri ei voi heti ensimmäiseksi epäillä hometta ongelmien aiheuttajaksi potilaan puheiden perusteella vaan joutuu ensin sulkemaan pois muita, todennäköisempiä vaihtoehtoja, siksi voivat tuntua tylyiltä kun ehdottavat muita syitä oireille. (Osa voi kyllä olla oikeasti p-päitä… home-asioissa). Uskoi lääkäri tai ei, tärkeintä on saada merkintöjä potilasrekisteriin eli näyttöä ongelmasta.

      Työsuojeluvaltuutetulle pitää myös ilmoittaa oireista. Varmuuden vuoksi jokainen erikseen ja kirjallisena, jolloin jää myös näyttöä ongelmasta. Työsuojeluvaltuutetun on vietävä asiaa eteenpäin työnantajan suuntaan. Jos mitään ei tapahdu, voi asiasta ilmoittaa oman alueen työsuojelupiiriin (esim. Uudenmaan työsuojelupiiri). Työsuojelupiiri ottaa yhteyttää työnantajaan ja alkaa selvittää asiaa ja vie asiaa eteenpäin, jos on riittävästi näyttöä siitä että työsuojeluasiat eivät ole kunnossa. Työsuojelutarkastaja sanoi oman työpaikkani asioissa että on oltava näyttöä siitä että työnantaja ei ole ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin eli selvittämään asiaa ja tarvittaessa ryhtynyt toimenpiteisiin (nämä löytyy työsuojelupiirin www-sivuilta). Tässä kohta kirjallisena tehdyt ilmoitukset työsuojeluvaltuutetulle voivat olla hyödyllisiä.

      Mun oma kokemukseni on isolta valtion työpaikalta, jonka yksi toimistorakennus loppujen lopuksi tyhjennettiin. Rakennuksen peruskorjauksen valmistumisesta tyhjentämiseen kului aikaa yli 4 vuotta. Sinä aikana useampi ihminen on sairastunut pysyvästi, mutta kukaan ei ole vielä saanut ammattitautidiagnoosia. Työterveydenhuollosta on tehty valituksia valviraan ja työsuojelukin on toiminut lain ja rikoksen harmaalla alueella. Homeongelmiin erityisesti julkisella sektorilla liittyvät isot rahat ja sen huomaa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2226
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      123
      1305
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe