Apua aloittelijalle! :)

Unduu...

HEISSAN!!!
Joo eli olis tarkoitus hommata pari undua... Ongelmana on se,että Häkkiä ei ole ja se tullaan itse tekemään. Eli nyt näihin mittoihin.
Eli mulla on 2 vaihtoehtoa.
1. Leveys 42 cm ja pituus 164 cm.
2. Leveys 84 cm ja pituus noin 80 Kumpi on parempi vai ei ollenkaan?
Ja sitten minkä laista verkkoa tulisi käyttää häkissä? Entä Haittaako että häkin ULKOPINTA on maalattu?
Mitä muuta tulisi huomioida undulaatissa ja häkin "sisustuksessa"
Kiitos etukäteen Vastauksista! :)

2

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä pieni undulaatti

      tee vielä isompi. ja korkea. ei maalia jos mahdollista. ja semmonen pinna-tyyppi on parasta, pinnojen väli noin sentti. jos verkkoa niin silmäkoko ehdottomasti alle 3cm.
      häkkiin paljon virikkeitä.

    • -M-

      Njaa, ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi pidemmästi yhtenäistä lentomatkaa, mutta leveys on aika niukka, nippanappa minimin täyttävä. Jos tuohon leveyteen saisi 10 tai edes 5 senttiä lisää niin ykkönen, mutta jos tuo lyhyt mitta on ihan ehdoton niin ehkä sitten taipuisin tuon neliöpohjan kannalle etenkin jos linnut saavat paljon lennellä vapaanakin.
      Häkin ulkopuoliset osat voi unduhäkissä maalata ja jopa pienin varauksin sisäpuolenkin jos maali on varmasti myrkytöntä (ts sitä voi käyttää esim lasten leluihinkin) ja toki pitää tarkkailla etteivät linnut ala kovin ahkerasti nakertelemaan maalattuja osia.
      Ylipäätään itse tehty häkki kannattaa suunnitella mahdollisimman helposti siivottavaksi, ulosvedettävä pohjalaatikko tai niin iso huoltoluukku (tai vaikka kokonainen seinä aukeavaksi) että sitä kautta pääsee hyvin käsiksi häkin joka nurkkaan. Toki voi olla pienempiäkin luukkuja kuppien vaihtoa yms pienempää puuhaa varten. Katon rakenne niin että päälle voi laittaa kunnollisen valaisimen UV-pitoisen lintulampun/lamppujen kera, esim akvaariovalaisimet on tukevia ja niihin saa kunnolliset loisteputket, ne kierrekantaiset kompaktimallit on vähän tehottomia mutta toki parempia kuin ei mitään. Johto suojattava hyvin nokkapuuhilta.
      Undulle sopiva verkon silmäkoko on noin sentti, max puolitoista ettei pää vahingossakaan mahdu silmästä läpi. Paras olisi verkko ruostumatonta terästä, mutta jos budjetissa tulee katto vastaan niin undulla saattaa vielä mennä muovitettu sinkkiverkkokin (esim sellainen perusvihreä neliösilmäinen "myyräverkko" mitä löytyy joka rautakaupasta). Metallipintaisessa sinkkiverkossa on pieni riski sinkkimyrkytyksestä, mutta kyllä sekin menettelee jos pesee verkosta irtosinkin huolellisesti pois ennen käyttöä happamalla pesunesteellä, esim etikkavedellä eikä suihkuttele verkkoa vedellä kovin ahkerasti sitten kun se on käytössä niin että linnut voi nuolla pisaroita, tai tunge vaikka omenanpaloja tarjolle verkon silmiin.

      Orsiksi eripaksuisia luonnonoksia, hamppu- tai sisalköysiä ja keinuja. Sijoittelu niin että lentämäänkin vielä mahtuu ja orret ei mene niin ristiin että ylhällä istuva lintu likaa alapuolella olevan orren, ja tietysti ruokakupit niin ettei niihin pääse ulosteita putoilemaan. Vesiastiaksi ehdottomasti paras on hamsterinpullo tai vastaava, tosin pitää ensin opettaa linnut juomaan siitä jos eivät ole moiseen tottuneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe