Kysymyksiä VPK:sta

Kiinnostunut asiasta

Terve!

Kiinnostaisi liittyä paikalliseen VPK:hon. Maksaako koulutus jotain? Pääseekö hälytystehtäviin mukaan, kun on tarvittava koulutus on saatu? Miten tuo toimii, siis onko jotain "työaikoja" vai voiko mennä kun haluaa? Millaiset kuntovaatimukset tuossa on? Onko tuo enemmänkin harrastus kuin lähempänä oikean palokunnan toimintaa?

10

12674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vepari2

      Palokunta maksaa koulutukset, ja keikoille pääset kun oot 18 ja käynyt sammutustyö kurssin. Ei ole "työaikoja" vaan keikalle lähetään kun tulee hälytys. Ja tietysti harkat on säännöllisesti. Kyllä VPK on enemmän harrastus kuin okea brankkari. Oikeassa brankkarissa on sitten ihan työsopparit, ja työvuorot. Koulutus on siellä tiukempaa. Mene vpk:lle ja kysele lisää. Paras harrastus mitä on!!

    • hrrt

      Tuokin taitaa riippue vpksta.

      Meillä on harkat kerran viikossa ja muuten saadaan käydä harjoittelemassa milloin itse halutaan - vpkn tilat on omat ja auki vpklaisille 24/7.

      Palkkaa saadaan (hälytyksiltä) tuntipalkka sekä hälytyskohtainen korvaus johon vaikuttaa mm. koeaika, koulutukset, vaativuustaso, vpkssa vietetty aika etc etc.

      Keikoille ei pääse mukaan ennen kuin on suorittanut kunto ja työkykytestin. Hyvin pitkälti myös savusukelluskoulutus pitää olla suoritettuna ennen kuin pääsee minnekään sammutuskeikoille matkaan. Ja savusukelluskurssin voi suorittaa vasta, kun työkyky ja kuntotesti on suoritettu.

      Meillä vpk hoitaa myös joitakin ambulanssien tapauksia, joissa ambulanssi on liian kaukana tai estynyt tulemasta paikalle. Tällöin lähtee meiltä porukkaa paikalle. Tuohon taas vaaditaan erikseen vpkn oma ensiapukurssi, joka on laajempi kuin sprn tarjoama ea1 tai ea2.

      Meillä ei ole virallisia työaikoja, mutta hälytysvara on. Jos sanotaan, että vaikka 10 ukkoa on hälytysvaralla, niin niiden kymmenen ukon pitäisi olla tavoitettavissa 10min sisällä ja valmiina lähtöön. Tuon ajan voi viettää sitten vaikka vpkn tiloissa jos ei usko pääsevänsä kotoa paikalle tuossa ajassa.

      • Vepari

        Nyt vähän ihmetyttää että missä vpkoossa oikeen olet.... Meillä päin keikkalistoille lisätään sen jälkeen kun on täyttänyt 16 ja käynyt sammutustyönkurssin eikä mit kuntotestejä tarvittu. Jokanen tietää omat rajansa keikoilla. Olen siis nainen ja toimin keikoilla yleensä konemiehenä yms... Ja jätkät kyllä jeesaa jos apua tarvitsee. Hälytyksen tullessa hööki on lähtövalimiina alle 5 min. Mutta sitten vielä lopuksk voin suositella harrastusta niin naisille ku miehillekkii. Harrastus ei ole pelkkä harrastus vaan elämän tapa :) harrastanut itse 12 vuotta ja mukana pysytään


    • Meidän vpkoossa on tuo 16 ikäräja tuohon hälytys osastoon mutta muuten hyvä harrastus ja kannaattaa aloittaa

    • Anonyymi

      Meilläkin taitaa olla 6 mutta ei saa siis tehä mtn henkeä uhkaavaa esim savusukeltaa yms yms ennen kun on 18. Ite täytän 16 ens vuonna ja haluaisin liittyä (tällä hetkellä junnuna) Mutta en kyllä vrm uskalla 😭 ja en tiiä miten ees onnistuis

      • Anonyymi

        16* tarkoitin


      • Anonyymi

        En ole vieläkään tottunut että avopuoliso on vapaapalokunnassa aina jään kakkoseksi ja kotiin odottelen koska mies tulee että voitais olla kaksin sit se on kymmenen minuuttia kotona ja hälytin soi taas ja taas se on pois eniten tää asia mua harmittaa viikonloppuna kun haluaisin että se olis mun kanssa eikä juoksis hälyytyksillä kun tuulimuna parisuhteen kannalta erittäin huono harrastus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vieläkään tottunut että avopuoliso on vapaapalokunnassa aina jään kakkoseksi ja kotiin odottelen koska mies tulee että voitais olla kaksin sit se on kymmenen minuuttia kotona ja hälytin soi taas ja taas se on pois eniten tää asia mua harmittaa viikonloppuna kun haluaisin että se olis mun kanssa eikä juoksis hälyytyksillä kun tuulimuna parisuhteen kannalta erittäin huono harrastus

        Jos suo häiritsee se et sun mies tekee tärkeetä työtä, auttaa muita ja nauttii duunistaan, sä olet ongelma. Toivottavasti miehes löytää paremman naisen ☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos suo häiritsee se et sun mies tekee tärkeetä työtä, auttaa muita ja nauttii duunistaan, sä olet ongelma. Toivottavasti miehes löytää paremman naisen ☺️

        Itsekäs kommentti kun toinen ehkä haluaa perheen ja läsnäolevana isän lapselle.


    • Anonyymi

      Alä vaan soita 112 joudut maksumieheksi

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe