OPPISOPIMUS

sarikoo-

Hei,

Olen 18-vuotias nuori nainen. Opiskelen parhaillaan kolmatta vuotta lastenohjaajaksi ja tarkoituksena olisi keväällä valmistua. Olen miettinyt mitä haluan elämältä tämän koulun jälkeen. Olin kesätöissä sairaalassa ja jotenkin tykästyin lähihoitajan työhön mutta ruotsinkielen osaaminen on se pahin ongelma, ehkä sen oppis.

Jos pääsisin sairaalaan oppisopimuksella niin olisin kiinnostunut lasten sairaanhoidosta. Onko kenelläkään kokemusta lasten osastoista? Onko se raskasta nähdä pieniä potilaita huonossa kunnossa? Yksi mahdollisuus olisi myös lähihoitajan alaa koskettava työpaikka eli vanhainkoti. Kenelläkään kokemusta vanhainkodissa oppisopimuksella? Monia aloja on jotka kiinnostavat mutta tulevaisuus näytää siltä että sellaisiin aloihin ei ole hyviä työllistymismahdollisuuksia. Terveydenhoitaja tai sairaanhoitajakin kiinnostaa. Onko oppisopimus aivan huono idea vai kannataako vain istua koulun penkillä istumassa oppimassa asiat? itse ainakin koen tämän hyväksi, siitä saa palkan ja työtä tekemällä oppii kaikkein parhaiten!

Kokemuksia kenelläkään ihan miltä alalta tahansa! :)

-Sarikoo-

2

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu8

      Hei!

      Olet jo valmiiksi kouluttautumassa alalle, mikä työllistää tulevaisuudessa. Lähihoitajana voit työskennellä päiväkodissa, vanhusten puolella, kehitysvamma puolella jne. Kuten myös sairaanhoitajana. On eri asia, mihin haluat erikoistua, eli painottuu opiskelusi. Itse olen lähihoitaja aikaisemmalta koulutukselta ja työskennellyt lasten sekä vanhusten kanssa. Menin työhön sinne, mistä pidempi sopimus tarjottiin. Nyt valmistun pian sairaanhoitajaksi ja vanhusten hoitotyö tarjoaa ainakin omalla paikkakunnalla paikkoja ympäri kaupunkia.

      Lasten puolella lähihoitaja työskentelee sairaalassa erilaisilla osastoilla ja päävastuu on usein perushoito. Luonnollisesti, tietenkin työpaikasta riippuen, näkee joskus ikäviäkin asioita. Vaativammat työt sairaalassa tekee usein sairaanhoitaja, vaikka toki hänkin tekee perushoitoa lääkehoidon, jne muun vaativan sairaanhoidon ohella. Mutta perushoito on yksi ihanimmista, saat olla tekemisissä potilaan kanssa työssäsi koko ajan.

      Mikäli sinulla ei ole työkokemusta, suosittelen koulun penkillä istumista.. Silloin voit ainakin rauhassa käydä eri lukukausiin kuuluvat harjoittelut ja varmasti tehdä keikkatyötä koulun ohella. Näin löytää oma juttusi.. Oppisopimus koulutus vaatii usein enemmän, koska opiskelu on itsenäisempää. Toki tämä riippuu aina ihmisestä, toiset selviytyvät itsenäisemmin, eivätkä tarvitse ympärilleen ns luokkaa tueksi. Mikäli lähdet opiskelemaan lähihoitajaksi, ehkä silloin oppisopimus kannattaa, saatat saada jotain kursseja hyväksiluettua aiemmalla koulutuksellasi. Luulisi ainakin lastenohjaajalla olevan jotain samoja kursseja, kuin lähihoitajalla lasten ja nuorten opinnoissa.

      Mutta, työtä riittää ainakin ja varmasti voit huoletta vaihtaa työpaikkaa vanhusten puolelta lasten puolelle, mikäli toinen alkaa kiinnostamaan. Kannattaa ainakin hakea kouluun, ainahan sitä voi siirtää vaikka vuodella ja tehdä lastenohjaajan työtä sen vuoden. Näin saat lisäaikaa miettiä asiaa.

    • mimoos1981

      Hyvä vastaus!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe