Aloittelijan mokia FSX

aloittelevapilotti

Freeflightissa yritin ja kyllä onnistuinkin lentämään Rovaniemi-Tornio reitin.
Otin vaatimattomasti cessnan ja huomasin ettei Rovaniemen torni anna edes vfr:nä tehdyssä lentosuunnitelmassa lähtölupaa. Muutin ifr:ksi ja alkoihan sieltä tornista kuulua muutakin kuin denied.
Kaikki menee hyvin ja pääsen oikeaan korkeuteen ja hallitsen koneen hyvin. Käytän sitä jeppeseniä tasainen sää on tylsä.
Juuri kun pääsen Roista vähän matkaa niin torni suorastaan pakottaa ottamaan yhteyttä uudelleen ja yhtäkkiä Lentosuunnitelma muuttuu ja pitäisi palata takaisin Roihin?
Yritin toisella lennolla olla välittämättä koko Roin tornista mutta kun lähestyin Kemi-Torniota niin Radio pysyi itsepintaisesti Roin kanavalla. Oli pakko laittaa cancelia ifr:lle että sain Tornioon yhteyden.
Lennon alussa se mainitsi jotain squakeista tai jostain mutta niistä en tajunnut mitään.
Kaipa teen tuossa kohtaa jotain väärin vai noinko se pitääkin mennä?
Olen käynyt sitä lentokoulua mutta opettaja on niin pikkutarkka ettei kärsi pientäkään virhettä ja maltti menee.
Tehtävät olen kyllä suorittanut melkein kaikki.

Kuva lennosta jos tuo se onnistui,
http://imageshack.us/photo/my-images/211/201211124410781.png/

7

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Airbus pilotti123

      Pari hyvää neuvoa:
      1. Lennä IVAOssa
      2. Opettele Fraseologiaa.
      3. tee mitä lennonjohto käskee.

    • mr hemingway
    • ap.

      Olen jo rekisteröitynyt fsnordiciin vahvistusta ei vaan ole tullut.
      Ehkä ne ei huoli minua sinne?

      En edes löytänyt sitä fraseologiaa se on ilmeisesti hukutettu tuhannen sivun alle kun googlellakaan ei löytynyt.
      Osaan kyllä englantia mutta onko hätätapauksessa Suomi mahdollista vai tuleeko risuja?
      Toimiiko se mikrofonilla fsx:n omilla asetuksilla vai onko siihen joku team-speak.
      Lensin on-linessa siinä typerässä simun omassa palvelussa (en muista mikä se oli) ja itse kuulin tornin mutta torni ei minua.
      Ääni mikrofoniasetukset kunnossa.

      Onhan ne fiksuja kavereita nordicilla mutta olen joistain vastauksista huomannut että vastaillaan omituisilla lyhenteillä joista ei ota pirukaan selvää.
      Onko se jonkinlaista brassailua tiedä sitten muttei helpota aloittelevia lentäjiä.

      Airbus pilotti123 ja mr hemingway.
      Yritän etsiä sen fraseologian mutta voisitteko vastata miten pääsen ivaoon ja tietääkseni siihen tarvitsee asentaa jotain softaa.
      Yritän olla oma-aloitteinen mutta tietoa on yksinkertaisesti liikaa.

      Saisin edes yhden lennon suoritettua vaikka sitten ivaossa (suomi) jatkossa voisi helpottaa.

    • ap.

      Esimerkkinä tuo ketju.
      http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,72061.0.html
      "Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä"

      Jos nuo ovat tyhmiä kysymyksiä mitkä ovat sitten viisaita?
      Sid/star?????
      Jälleen uutta opeteltavaa... huoh....

    • ap.

      No juu rekkasin ivaoon latasin ne kolme softaa ainakin melkein.
      Team-speak ilmoittaa virheen voiko sitä ladata muualta kuin ivaosta?
      Ilmoittaa virheen kun yrittää ladata.

    • chgchg

      Uhmmm.

      VFR tarkoittaa visuaalisäännöillä lentämistä. Eli sään pitää olla aika hyvä ja aurinkoinen että pääset lentämään VFR (visual flight rules)

      Jos torni ilmoittaa ettet pääse ilmaan, niin sää on silloin huono tai on myöhä tai liian aikainen (siis hämärä).

      IFR säännöt, eli instrumenttisäännöillä voit lentää pimeässä ja sumussa.

      Tuota en kyllä ymmärrä että lentosuunnitelman perusteella torni käskisi sinua palaamaan Rovaniemelle.

      Oletko varma ettei kyse ole siitä että lennät toisen tutkan alueelle, ja jälleen takaisin rovaniemen tutkan alueelle?

      Jos olet huomannut niin lentokentillä on oma torni joka ohjaa sinut laskuun tai nousuun kentältä. Kaikilla lentokentillä ei ole tornia, joten siellä joudut tekemään ne ilmoitukset aina itse.

      Lisäksi kun lennät tornilla varustetun kentän tutkan ulkopuolelle, sinut ottaa vastaan (olikohan sellainen kuin aluelennonjohto) Aluelennonjohto on lapissa, eli rovaniemellä, sekä muistaakseni tampereella, ja olikohan vielä helsingissäkin oma. Nuo lennonjohdot eivät opasta sinua laskeutumaan, vaan ohjaavat sinua taivaalla oikeaan suuntaan.


      Lisäksi simulaattorin oma lennonjohto on lievästi sanottuna typerä ja voi bugailla aina välillä. Erityisesti kun lennonjohto käskee sinua menemään johonkin suuntaan, on parasta pitää huoli siitä mihin olet menossa ja korjata lennonjohdon käskytyksiä jos ne alkavat toistaa itseään.

      Koska olet rovaniemen kanavalla ollut tornioon asti, niin uskoisin että kyse ei ole ollut roin lentokentästä, vaan nimenomaan aluelennonjohdosta. Sitä en muista että onko tornion kentällä omaa lennonjohtoa, joten syy voi olla siinäkin ettet ole saanut sieltä mitään yhteyksiä.

      Squawkistakaan minä en muista mitään. En ole simulaattoriin nyt vuoteen koskenut joten voi olla että tämä ei nyt auttanut mitään.

    • fsx asiantuntia

      Aluelennonjohto on vain Tampereella ja sekin siiretään jossain vaiheessa Helsinki-Vantaalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe