Nahka vai Core-Tex

Alkava_motoristi

Olen aloittamassa elämäni ensimmäisen motoristikauden ensi keväänä ja mietin, kumpi parempi?

9

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan ekaksi

      sellaista materiaalia kuin Core-tex ei ole olemassakaan. Yrittäisit panostaa postaukseesi edes sen verran(facepalm)

      • Joooz

        Höh! Jos Core-Texiä ei ole, on tietysti tyytyminen nahkaan.


    • Goretex-puku

      Se on goretex.. (alkava_motoristi)

    • Mika....

      Tarkoittanet coretexillää tekstiilipukua? noitavedenpitävillä kalvoilla varustettuja pukuja on sekä nahka että tekstiilipuvuissa joskin tekstiilipuvuissa ne kalvot on vakiovaruste ja nahkapukuja on myös ilman kalvoja.

      Itse olen käyttänyt nyt molempia pukuja ja jos jätetään puvun muut ominaisuudet huomiotta, niin nahkan etu on parempi tuulen pitävyys ja hyvin rasvattu nahka pitää vettä ihan kelvollisesti, mutta pitkäkestoisessa tai tosi rankassa sateessa on sadeasu tarpeen, koska nahka jos pääsee vettymään niin se ei kuivu ihan päivässä tai välttämättä edes parissa. Kuten sanottu niin hyvin rasvattu nahka ei helposti vety, mutta jossakin kohtaa sekin alkaa kastumaan kun tarpeeksi koettelee sitä. Toisaalta vaikka tekstiili puvussa on kalvot, niin siellä alla on syytä olla myös vuoret tai ainakin paksumpaa vaatetta sateella, koska se kalvo on siellä kankaan alla ja vesi tulee kankaan läpi siihen kalvolle asti ja jos siinä välissä ei ole mitään, niin se on vähän perhanan kylmä. Tekstiilin etu on, että se kuivuu nopeasti ja on kevyt ja muunneltava ja huoleton. Nahka vaatii hoitoa eli lähinnä rasvaamista silloin tällöin ja aina kun se on päässyt kastumaan.

      Nahkapuku on omasta mielestäni parempi kaikissa muissa olosuhteissa paitsi kaikkein kuumimmilla kesähelteillä joissa tekstiilipuvun keveys ja muunneltavuus tulee eduksi. Monilla varmaan onkin molemmat puvut tämän takia. Nahka suojaa paremmin (siis säätä vastaan, kolaritilanteessa se on ihan luojassaan miten siinä käy ja jos huonosti käy niin mikään suoja ei auta ja jos käy hyvin niin mitään suojaa ei edes tarvita), pysyy jämäkämmin paikoillaan (ei lepata tuulessa ja vähentää ajoviiman vastusta), mutta voi olla kuuma helteellä ja vaatii hoitoa enemmän. Kalvottamattoman ja kalvotetun nahkapuvun ero on siinä, että kalvottamaton joustaa enemmän ja sillä tavalla muotoutuu käyttäjänsä muotoiseksi helpommin. Kalvotettu sitten taas pitää sitä vettä paremmin, mutta toisaalta siinäkin se kalvo on siellä nahan alla joten kyllä sekin puku vettyy ja kuivuu ihan yhtä hitaasti kuin kalvottamatonkin nahkapuku.

      Tekstiilipuku on kevyt ja huoleton eikä vaadi hoitoa, mutta toisaalta se ei ole yhtä jämerä kuin nahkapuku. Hinnaltaanhan nuo on aika lähellä toisiaan eli se ei varmaan kenelläkään valintaa ratkaise.

      Sitten on olemassa pukuja joissa on sekä tekstiiliä että nahkaa ja ne kai on jotain hybridipukuja. Yleensä niissä on jousto-osat tekstiiliä ja kulutusosat nahkaa. Niistä minulla ei ole kokemusta, mutta epäilykseni ja ennakkoluuloni toki on.

      Sitä ajopukua kannattaa miettiä sen käytön kannalta. Täysverinen ratapuku on varmasti ajossa paras, mutta toisaalta aika kömpelö muuten. Touring puvut ja custom vaatteet muistuttavat paljon ihan tavallisia vaatteita joten niiden kanssa voi ajaa prätkällä, mutta toisaalta kun pysähtyy niin ne ovat ihan käytännöllisiä. Ajokengilla ja ajopuvulla täytyy voida myös kävella ja istua kahvilan pöydässä. Toisaalta niiden puettavuus ja riisuttavuus on myös merkittävää ja kannattaa huomata, että reissussa voi joutua käymään kusellakin.

      Mieti sitä minkälaista se sinun käyttösi tulee olemaan ja hanki puku sen mukaan.

      • Fritz The Cat

        Kumpaisellakin pärjää, olennaista on että ostaa laadukkaan ja sopivan. Sopivan niin vartalolle kuin ajoharrastuksen luonteeseenkin.

        Tekstiilipuvut voi pestä koneessa, joten niiden huolto on suoraviivaisempaa. Nykyaikaisissa tekstiilipuvuissa vettäpitävä kalvo on laminoitu pintakerrokseen, joten pintakankaan vettymistä ei tapahdu.

        Oikeastaan vieroksun eniten noita versioita, joissa nahkaa ja tekstiiliä sotketaan. Siinä menetetään vain tekstiilipuvun helppohuoltoisuus, mutta ei saavuteta oikean nahkapuvun muotoutuvuutta ja hengittävyyttä. Toinen outous on kalvovuorilla varustettu nahkapuku, jossa uhrataan nahan hengittävyys ilman että saavutetaan todellista sadekestävyyttä pintanahan vettymisen takia, mihin nimimerkki Mika.... edellä viittasi.


      • XX 1100
        Fritz The Cat kirjoitti:

        Kumpaisellakin pärjää, olennaista on että ostaa laadukkaan ja sopivan. Sopivan niin vartalolle kuin ajoharrastuksen luonteeseenkin.

        Tekstiilipuvut voi pestä koneessa, joten niiden huolto on suoraviivaisempaa. Nykyaikaisissa tekstiilipuvuissa vettäpitävä kalvo on laminoitu pintakerrokseen, joten pintakankaan vettymistä ei tapahdu.

        Oikeastaan vieroksun eniten noita versioita, joissa nahkaa ja tekstiiliä sotketaan. Siinä menetetään vain tekstiilipuvun helppohuoltoisuus, mutta ei saavuteta oikean nahkapuvun muotoutuvuutta ja hengittävyyttä. Toinen outous on kalvovuorilla varustettu nahkapuku, jossa uhrataan nahan hengittävyys ilman että saavutetaan todellista sadekestävyyttä pintanahan vettymisen takia, mihin nimimerkki Mika.... edellä viittasi.

        Kuten jo sanoitkin ajopuvun täytyy olla oikean kokoinen. Nahkapuvun täytyy olla hyvin istuva, jopa tiukanpuoleinen, sill nahka venyy ja muokkautuu käytössä.

        Vielä kiinnittäisin huomiota yhteen asiaan. Ajopuvun täytyy olla uusi tai uudehko. Olen monesti nähnyt käytössä ajopukuja jotka ovat kymmeniä vuosia vanhoja. Ikivanha puku ei missään tapauksessa ole turvallinen, vaan sen ominaisuudet ovat vanhentuneet ja saumat lahonneet. Unohda siis isoveljen tai kirpputorin Sinisalot.


      • esko591

        Lisäys edellä olevaan viestiin. Tarkoitin Rukka Merlin asua


    • Näin o Esko

      Merlinit on erittäin mukavat, ainakin mulle istuu hyvin, sopivat mitoitukset.

      Monesti kun löytää hyvältä tuntuvan puvun niin hihojen lyhkäisyys iskee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      97
      9469
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      75
      4924
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      50
      4619
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2388
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1586
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      44
      1424
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      54
      1340
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1286
    9. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      47
      1269
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1262
    Aihe