Hei, minulla olisi mahdollisuus saada 8-vuotias ulos belggari tervueren.
On kuulemma terve ym. asiat kunnossa. Voiko sen ikäinen tottua ja hyväksyä vielä uuden kodin, itselläni on 2-vuotias Malinois-narttu kotona.
Koiraihmiset jotka tiedätte belggarin terveyden ym. niin vastatkaa onko se viisasta vai ei, ottaa vanha koira?
Ja hyväksyyköhän narttuni pitemmän päälle uuden tulokkaan, sitähän ei varmasti voi tietää.
Kannattaako ottaa 8-vuotias belggari?
13
315
Vastaukset
- fargo
8-vuotiashan ei varsinaisesti ole vielä vanha. Itselläni on sen ikäinen tervuherra ja se on parhaassa iässän,vuosia voi olla edessä vielä 5-6 jos pysyy terveenä. Vanhin narttuni on 14,5 vuotias.
Belgihän kiintyy lujasti omistajaansa ja tämän takia saattaa tulla vaikeuksia ja ainakin aluksi kannattaisi olla varuilaan ettei tämä koira lähde etsimään entistä omistajaansa.
Mutta uskoisin,että uros voisi vielä kiintyä uuteenkin omistajaan kunhan sen kanssa touhutaan ja harrastetaan. Sopeutumista varmaan vielä helpottaa tuo toinen koirakaveri. Narttu ja uros kyllä sopeutuvat yleensä hyvin keskenään toisin kuin kaksi samaa sukupuolta olevat koirat.
Juoksuaikoina tosin saattaa tulla hankaluuksia jos molemmat ovat leikkaamattomia.
Menkää malin kanssa yhdessä tutustumaan tuohon urokseen ja tehkää vaikka yhteislenkki metsässä jos se vain on mahdollista.- Ainoaksi
Kiitoksia vastauksestasi.Pelottaa juuri se että ikävöi omistajaansa..olisimme kyllä jo kolmannet omistajat..koirassa ei kuulemma ole mitään häikkää.Kun olet koiraihminen, niin kysyisin sinulta. Onko kuitenkin parempi että hankkii vanhemman koiran kuin nuoren urospennun nartullemme kaveriksi.? pakkohan ei tietenkään ole olla mitään koirakaveria kotona..mutta jotenkin vaan haluaisimme.
toisen koiran.. olen kyllä miettinyt muitakin rotuja..jotain lempeätä kultaistanoutaajaa tai jotain pienempää, ei ihan miniä kuitenkaan.
- fargo
Nyt kyllä heräsi myötätunto tervuherraa kohtaan...jo kolmas omistaja olisi kyseessä! Voi miksi,miksi on laitettu tämmöinen koira kiertoon?
Itse olen monestikkin miettinyt sitä,että jos joutuisin olosuhteiden pakosta koiristani joskus luopumaan,mitä tekisin?
Ainakin ensimmäisenä ottaisin yhteyttä koirieni kasvattajiin. Tuon nuorimmaisen kasvattaja voisi hyvinkin uudelleensijoittaa sen johonkin harrastavaan ja hyvään kotiin.
Keskimmäinen,tuo 8-vuotias leikattu uros,voisi ehkä myös mennä kasvattajalleen kotikoiraksi.
Vanhin,lähes 15 v narttu,todennäköisesti päästettäisiin sateenkaarisillalle. - belgi ihminen
Kyllä minä suosittelisin jos sinulla on vain mahdollisuus tarjota vanhukselle hyvä ja pysyvä koti! ota mielummin vanhus kun uusi pentu. Pentu saa aina kodin mutta tämä vanhus kaipaa sitä lopullista kotia itselleen. Koira sopeutuu ajan kanssa tosi hyvin ja sinusta voi tulla koiran ykkös ihminen :)
Itse tahtoisin tarjota myös jollekkin vanhemmalle koiralle kotia joka kaipaa sitä lopulista kotia ja ihmistä. Mutta estää jo kaksi projektia mitkä on alla ja tuo x-rotunen narttuni ei toisia narttuja taloon tahdo. Uros gronttu on vasta 1,5vuotias= täysi projekti viellä! Mutta ehkä tulevaisuudessa kun kun ainakin toinen on sateenkari silloille päästetty voisi miettiä ottaa joko vanhempi koiruus tai joku löytökoira.- Ainoaksi
Hei, kiitoksia vastauksestasi!
Ikävä kyllä kun mietin niin kauan otanko vai en ota koiraa, niin koira oli saanut jo kodin, mutta tiedänhän sitten ensi kerralla jos tulee vastaava tilanne vastaan, niin osaan nopeammin vastata ja ottaa vanhemman koiran koirani kaveriksi.
- fargo
Vanhemman koiran puolesta puhuu sekin,että se olisi jo sisäsiisti ja pentumainen yltiöpäisyys/riehakkuus olisi jo tasaantunut. Ja kun aloittajalla on vasta 2 vuotias koira toisena koirana,niin uuden pennun kanssa puuhastelu veisi niin paljon aikaa ettei tuolle toiselle nuorelle koiralle ehkä sitä aikaa liikenisi tarvittavaa määrää.
Ja tästä aikuisesta uroksesta olisi lenkki- ja leikkiseuraakin jo heti tälle jo olemassa olevalle koiralle toisin kuin ihan pikkupennusta. Alkuunhan ne olisi kumminkin ulkoilutettava erikseen kun pentu ei vielä jaksaisi kovin pitkiä lenkkejä.- Ainoaksi
Kiitoksia vastauksestasi,
koira ikävä kyllä on saanut jo uuden kodin, kun mietiskelin asiaa niin kauan.
Mutta tulevaisuudessa sitten osaan tehdä ratkaisut nopeammin, kun sain nyt tietoa!
- koiram1
itse otin 6vuotiaan labbiksen,se otti heti mut isännäkseen,seuraa joka paikkaan mukana. asun maalla,koira on aina vapaana,pysyy hienosti tointilla.4 vuotta sitten koirani sai ns vahinkopennut,kaikki sai hyvät kodit ihan tästä läheltä. nyt koirani on 12,vielä tosi virkeä.on kiva antaa entiselle kaupunkikoiralle hyvä vanhuus,saa nauttia elämästä,ja sen kyllä huomaa. suosittelen kyllä muillekkin.koirani on saanut hyvän peruskoulutuksén nuorena,on tosi helppo käsitellä ja koira tietää mitä tahdon. oon todella tyytyväinen kun sain näin ihanan koiran
- Ainoaksi
Hei, kiitoksia vastauksestasi, mukava tietää, että tollainen vanhempikin koira otti uuden isännän itselleen. tiedän sitten tulevaisuudessa, että vanhakin koira voi hyväksyä uuden omistajan.
- moomoomonttu
Ei. Mut 8-viikkoisen voi vielä ottaa. Sitä vanhemmat ylijäämäkamaa eli monttukamaa.
- vanhassa vara paremp
jos ajattelet noin,on parempi kun ett ota koiraa ikinä.vanhenee se pentukin joskus ja elämäntilanteet voi muuttua,voi tarvita sekin joskus uuden kodin.
- eiylijäämääääää
vanhassa vara paremp kirjoitti:
jos ajattelet noin,on parempi kun ett ota koiraa ikinä.vanhenee se pentukin joskus ja elämäntilanteet voi muuttua,voi tarvita sekin joskus uuden kodin.
Mitä tekee vanhalla neuroottisella karvaläjällä? Pentu on hankittava nuorena. Silloin se kuin "Tabula Rasa" ja sen voi muokata haluamakseen.
- -----
Hei!
Meillä on 14-v tervupoika, joka on myös vaihtanut omistajaa 3 kertaa, ei kuitenkaan viimeiseen 10 vuoteen. Kodinvaihtaja koira ei ole kaikista helpoin tapa hankkia koiraa, mutta jos asiat menevät hyvin sinulla on pian erittäin uskollinen ystävä :) . Perusterve on ainakin meidän koira ollut, mitä nyt vanhuus nykyisin vaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059