Olen katsellut tyttöystävälle uutta autoa ja Toyota Yaris on ehkä se kiinnostavin vaihtoehto. Ajatukseni minulla oli ostaa (tai siis en minä sitä maksa) pari vuotta vanha 5-ovinen pikkuauto, jolla on ajettu selvästi alle 100.000 km ja joka maksaisi reilu 10.000 euroa. Mutta hintoja katsellessani silmät putosivat päästä. Noin 4-vuotta vanha Yaris, jolla on ajettu noin 70.000 km maksaa, tai ainakin siitä pyydetään jopa yli 12.000 euroa!!! Siis mitä hittoa!?
Osaako joku täällä selittää, miksi käytetty Yaris maksaa noin sikamaisen paljon. Tiesin kyllä, että se säilyttää hintansa paremmin kuin moni kilpaileva tuote ja siksi sellaisen ajattelinkin ostaa, mutta eihän tuossa ole enää mitään järkeä. Ja toivottavasti kukaan ei nyt naura, että eikö ole varaa...blaa blaa blaa...sillä siitä ei niinkään ole kyse. Vaan ihan ihmettelen, miksi ihmeessä joku maksaisi käytetystä, vanhakoppaisesta mallista tuollaisen hinnan, kun uuden saa pienellä lisäsijoituksella. Itse ainakin päädyin nyt siihen tulokseen, että ennemmin ostan sittä täysin uuden Yariksen ja maksan siitä 15.000 euroa. Jos malli ei olisi uudistunut tässä välissä, niin ehkä vielä jotenkin asian voisin ymmärtää, mutta nyt en mitenkään tajua noita käytettyjen hintoja.
Niin ja vielä, päädyn sitten käytettyyn tai uuteen, niin mielellään otan vinkkejä vastaan Yariksista. Mitä kannattaa miettiä sellaista ostaessa. Onko tyyppivikoja. Onko jotain varusteita, jota pitäisi hoksata ostaa/varoa. Tai onko jotain kilpailevaa tuotetta, jota kannattaisi harkita? Fiesta tai ranskalaiset? Ranskalaisetkaan eivät enää ole laadultaan niin huonoja kuin ennen, niin ainakin olen ymmärtänyt.
Yaris : uusi vai käytetyy?
26
1958
Vastaukset
- Tinkaaja
Voin vahvistaa havaintosi. Käytetty Yaris on todella arvokas.
Laitoin viime tammikuussa vaihtoon -08 40tkm ajetun Yariksen ja sain siitä paperilla 12,7ke vaihdossa, mutta kun lasketaan käteisalennukset pois oli nettovaihtohyvitys n. 11,5ke. Eli en jaksanut tuohon rahaan alkaa sitä itse myymään.
Auto tuli ko. liikkeeseen 13,9ke pyynnillä myyntiin ja meni viikossa.
En keksi muuta selitystä hinnoille kun vanha mantra että "kannattaa ostaa käytetty se on aina paaaljon edullisempi kuin uusi". Mainitaan nyt että tuo vaihdossa mennyt auto maksoi 15,6ke uutena tuontikulut , renkaat ja varusteet. Mielestäni Toyotan kohdalla usein miten kannattaa vähän käytetyn sijaan ostaa uusi auto. Pitää sitä 3-4 vuotta ja saat vielä 70% hinnasta. Se on edullista ja huoletonta ajoa.
Joillekkin ostajille on myös hinnalla merkitystä siten että roposet eivät vain riitä yhtään kalliimpaan autoon vaikka uuden saisi muutaman tonnin lisäinvestoinnilla.
Toinen hauska hintaesimerkki on nämä muka "edulliset" esittelyautot. Useinmmiten saat varsinkin näin syksyllä saat käteisellä huomattavasti parempia diilejä tingittyä ihan uudesta autosta verrattuna vuoden vanhaan 10tkm ajettuun esittelyautoon.
-----
Vinkkeinä Yariksen käytetyn ostoon on ihan normi hommat eli tarkistaa että kaikki huollot tehty ja etsit auton jossa on ilmastointi. Mitään tyyppivikoja noissa ei ole.
Uudessa 2012 Yarisessa on vakiona luistonesto eli siinäkin on yksi turvavaruste mikä puoltaisi uuden ostoa. Lisäksi uudessa mallissa on BT-hands free, navigaattori ja peruutuskamera.
Rehellisesti sanottuna en näillä hinnan eroilla harkitsisi vanha koppaisen ostamista lainkaan. - Päristin
15 tuhannella ei saa uutta yarista. Moni haluaa uuteen autoon toiset renkaat ja vanteet ja ainakin lohkolämmittimen asennettuna. Nämä ja toimituskulut, kenties vetokoukkua, kumimattoja sun muuta tarpeellista ja ollaan jo kaukana 15 tuhannesta.
Käytettyä yarista ostatellessa moottorin moitteeton toiminta kannattaa todentaa. Ruosteet vilkaista ja kokeilla napsuuko ohjaus. Yariksissa on vakiona mopon akku, mutta isopmpia saa kaupasta.- Beentheredonethat.
3-ovisen perusmallin ovh. 14,9ke. Tuosta pois käteisalennus. Ja lisäksi tuomituskulut ja renkaat. 14 0,6 0,6=15,2ke. Ei se kovin kaukana ole siitä 15 tonnista.
Tuohon 500e lisää niin saa lohkolämppärin ja sisäpistokkeen asennettuna. Jos kaupungissa asustelee ja kadunvarressa pysäköi, niin tuo 500e on turha sijoitus.
Kumimatot sisältyivät ainakin 2kk sitten vielä auton ovh. hintaan ja jos eivät sisälly vaihdan liikettä. - Audisti11
Renkaat toki pitää ostaa, mutta eivät ne käytetyssäkään yleensä kovin hyvät ole, eli vuoden kahden sisällä pitäisi siihenkin renkaita ostella. Lohkolämppärin toki tarvitsen. Uuden hinta 5 ovisena ilman lämppäriä on 15 tonnia, lämppärillä ehkä noin 15.500 kun se käytetty siis on noin 12.500 euroa. Uudessa on takuu ja siis mikä oleellisinta, uusi korimalli joka on varmasti turvallisempi ja parempi kuin vanha. Mielestäni olisi aivan idioottimaista ostaa 12.500 eurolla se käytetty vanhakoppainen Yaris. Ja lopulta luulen, että jos sen auton 4-vuoden päästä myy, niin siitä uutena ostetusta saa vähintään sen 2.500 euroa enemmän kuin siitä käytetystä, eli lopulta ei häviä oikeastaan mitään.
Edelleen siis ihmettelen, kuka hullu noita käytettyjä ostaa tuohon hintaan....jokuan niitä ostaa, kun pyyntihinnat tuollaisia ovat. Tuskin niistä kuitenkaan tonnikaupalla tinkimälläkään lähtee? - Audisti11
Audisti11 kirjoitti:
Renkaat toki pitää ostaa, mutta eivät ne käytetyssäkään yleensä kovin hyvät ole, eli vuoden kahden sisällä pitäisi siihenkin renkaita ostella. Lohkolämppärin toki tarvitsen. Uuden hinta 5 ovisena ilman lämppäriä on 15 tonnia, lämppärillä ehkä noin 15.500 kun se käytetty siis on noin 12.500 euroa. Uudessa on takuu ja siis mikä oleellisinta, uusi korimalli joka on varmasti turvallisempi ja parempi kuin vanha. Mielestäni olisi aivan idioottimaista ostaa 12.500 eurolla se käytetty vanhakoppainen Yaris. Ja lopulta luulen, että jos sen auton 4-vuoden päästä myy, niin siitä uutena ostetusta saa vähintään sen 2.500 euroa enemmän kuin siitä käytetystä, eli lopulta ei häviä oikeastaan mitään.
Edelleen siis ihmettelen, kuka hullu noita käytettyjä ostaa tuohon hintaan....jokuan niitä ostaa, kun pyyntihinnat tuollaisia ovat. Tuskin niistä kuitenkaan tonnikaupalla tinkimälläkään lähtee?Ja piti siis vielä kysyä, itse kun en tätä autoluokkaa oikein tunne, että mitkä ovat Yariksen järkevät vaihtoehdot. Mieleen tulee lähinnä Fiesta ja jotain ranskalaisia. Ranskiksiin en oikein luota vaikka laatu onkin parantunut ja ainakin niissä hinnat putoavat niin nopeasti, että niihin ei kannata sekaantua. Fiesta sen sijaan taitaa säilyttää hintansa melko hyvin, vai onko jollain asiasta parempaa tietoa? Polo säilyttäisi varmasti hintansa, mutta on todella tylsän näköinen eikä oikein sytytä minua tai tyttöystävääni.
- Päristin
Beentheredonethat. kirjoitti:
3-ovisen perusmallin ovh. 14,9ke. Tuosta pois käteisalennus. Ja lisäksi tuomituskulut ja renkaat. 14 0,6 0,6=15,2ke. Ei se kovin kaukana ole siitä 15 tonnista.
Tuohon 500e lisää niin saa lohkolämppärin ja sisäpistokkeen asennettuna. Jos kaupungissa asustelee ja kadunvarressa pysäköi, niin tuo 500e on turha sijoitus.
Kumimatot sisältyivät ainakin 2kk sitten vielä auton ovh. hintaan ja jos eivät sisälly vaihdan liikettä.Onnea yritykselle.
- Vaikea päätös
Audisti11 kirjoitti:
Ja piti siis vielä kysyä, itse kun en tätä autoluokkaa oikein tunne, että mitkä ovat Yariksen järkevät vaihtoehdot. Mieleen tulee lähinnä Fiesta ja jotain ranskalaisia. Ranskiksiin en oikein luota vaikka laatu onkin parantunut ja ainakin niissä hinnat putoavat niin nopeasti, että niihin ei kannata sekaantua. Fiesta sen sijaan taitaa säilyttää hintansa melko hyvin, vai onko jollain asiasta parempaa tietoa? Polo säilyttäisi varmasti hintansa, mutta on todella tylsän näköinen eikä oikein sytytä minua tai tyttöystävääni.
Suomessahan yleensäkin pikkuautot tuntuvat säilyttävän arvonsa kohtuu hyvin, Toyotassa tietysti vielä mukana "laatulisä" hinnoissa.
Kyllähän sitä mieluummin uuden ostaa, kuin kalliin käytetyn.
Fiestan arvon säilymisestä en osaa sanoa, mutta ajo-ominaisuuksissa on paljon parempi kuin Yaris. Ajo-ominaisuuksienkin puolesta mieluummin ihan uusi Yaris, kuin käytettynä vanhempaa mallia.
Suosittelen koeajamaan Fiestan ja miks ei Polonkin. - uusi poloilija
Audisti11 kirjoitti:
Ja piti siis vielä kysyä, itse kun en tätä autoluokkaa oikein tunne, että mitkä ovat Yariksen järkevät vaihtoehdot. Mieleen tulee lähinnä Fiesta ja jotain ranskalaisia. Ranskiksiin en oikein luota vaikka laatu onkin parantunut ja ainakin niissä hinnat putoavat niin nopeasti, että niihin ei kannata sekaantua. Fiesta sen sijaan taitaa säilyttää hintansa melko hyvin, vai onko jollain asiasta parempaa tietoa? Polo säilyttäisi varmasti hintansa, mutta on todella tylsän näköinen eikä oikein sytytä minua tai tyttöystävääni.
2 vuotta sitten valitessani Polon oli kakkosvaihtoehtona Fiesta, jossa oli kyllä parempi ohjaus. Yaristakin kävin tutkailemassa päältä ja sisältä, mutta kun myyjät eivät kiinnittäneet minuun ollenkaan huomiota, lähdin pois ilman koeajoakaan.
Corsa oli meluisa ja tuntui heikoimmalta ajossa, eikä siihen luottoa löytynyt kestävyydenkään osalta. Kuten ei ranskalaisiinkaan. Kokeilin myös hiukan isompaa, vain vähän kalliimpaa Kiaa, mutta petyin meluun.
Jos nuo hinnat alkaen -mallit kiinnostavat, kolmisylinterisissä moottoreissa Polo 1.2 on voimakkaampi kuin Yaris 1.0: Vaikka suurin teho on sama, Polon vääntömaksimi on 112 Nm / 3000 rpm, Yarisin 93 Nm / 3600 rpm eli 20 % enemmän ja alemmilla kierroksilla. Yaris kaiketi kulkee vähemmällä bensalla ja vuotuinen vero on myös hiukan pienempi. Näistä kahdesta Toyota sopinee paremmin kaupunkipyöritykseen ja Polo maantieajoon.
Mainostan näin lopuksi omaa valintaani: Polossa on vakiona ajonvakautus & sutimisenesto, mäkilähtöavustin, ajovalojen pesulaite, kuljettajan penkin korkeudensäätö, lämmitettävät ulkopeilit ja sähköikkunat joka ovessa. Lisäksi se oli luokkansa hiljaisin (Tuulilasi 3 v. sitten http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kymmenen-pikkuauton-vertailu) ja maantiellä vakaus luo tuntuman isommasta autosta. Ajan paljon, joten myös pitkät 30 tkm:n huoltovälit ovat minulle iso plussa Polossa.
- tyytyväinen jarppa
Osta vaan se yaris, on luotettava ja pitää hintansa, ja ainakin tämä eka korimalli on lämmin talvella, en tiedä onko uusi yhtä lämmin. 2002 jarpalla ajeltu sata tuhatta kilometriä ja eipä ole merkkihuollossa käynyt, huollot tehty itse. Remonttia ei ole ollut.
- Audisti11
Kiitoksia asiallisista kommenteista. Täällä näemmä voi ihan keskustella aiheesta. Sama ei onnistu lainkaan esimerkiksi Audipalstalla.
Elämä on täynnä valintoja
Tilasin aikoinani punaisen Yaris Ts 1.8 dualin ja sain sen helmikuussa 2007.
Olen ollut tosi tyytyväinen, esim yhtään lamppua ei ole palanut, autolla ajettu ajetty nyt noin 60 000km.
Huollot on tehty ja jarrupalat kerran vaihdettu.
Talvella tosi lämmin, kun pieni auto ja iso kone.
Laskin, että maksan vapaaehtoisesti noin 500 euroa extraa vuodessa siitä, että ajan isommalla koneella, mutta se on minun valintani. ;O)
Onhan tuo jarppa 1,33 koneella?- Audisti11
tapsu55 kirjoitti:
Elämä on täynnä valintoja
Tilasin aikoinani punaisen Yaris Ts 1.8 dualin ja sain sen helmikuussa 2007.
Olen ollut tosi tyytyväinen, esim yhtään lamppua ei ole palanut, autolla ajettu ajetty nyt noin 60 000km.
Huollot on tehty ja jarrupalat kerran vaihdettu.
Talvella tosi lämmin, kun pieni auto ja iso kone.
Laskin, että maksan vapaaehtoisesti noin 500 euroa extraa vuodessa siitä, että ajan isommalla koneella, mutta se on minun valintani. ;O)
Onhan tuo jarppa 1,33 koneella?Jos uutena ostaisin, niin Yaris olisi 1,0 l koneella. Itseäni se hieman epäilyttää, mutta toisaalta tytsyni ajaa kaupungissa ja tuskin tehoja siis kaipaa. Käytettynä Yaris voisikin olla sillä 1,3 l koneella. Siinä on myös yksi syy, miksi uutena ostaessa harkitsen myös Poloa ja Fiestaa, että niissä on hieman isommat koneet ja varmasti vähän parempi alavääntö.
Poloa mainostavalle kiitoksia myös asiallisesta vastauksesta. Vakiovarusteet näissä kaikissa on jokseenkin samat, mutta jos sieltä muutaman "pakollisen varusteen poimii, niin hinnoiksi tosiaan tulee 16-16.500 euroa oikeastaan kaikista malleista. No lohkolämppäriä tuossa ei vielä ole ja sen hinta tietysti vaikuttaa myös asiaan. Eniten kuitenkin vaikuttaa se, paljonko saataisiin emännän vanhasta romusta vaihdossa. Luulenpa että kyseiset autot ovat sen verran tasaväkisiä, että se saattaa ratkaista koko ostopäätöksen. Jos suunilleen samoihin välirahoihin päästään, niin päätös on edelleen aika mutkikas. :) Polo ehkä paras maantiellä, Ford parhaimman näköinen ja myös hyvä ajaa, Yaris on varmasti kestävä peli....vaikeaa... - uusi poloilija
Audisti11 kirjoitti:
Jos uutena ostaisin, niin Yaris olisi 1,0 l koneella. Itseäni se hieman epäilyttää, mutta toisaalta tytsyni ajaa kaupungissa ja tuskin tehoja siis kaipaa. Käytettynä Yaris voisikin olla sillä 1,3 l koneella. Siinä on myös yksi syy, miksi uutena ostaessa harkitsen myös Poloa ja Fiestaa, että niissä on hieman isommat koneet ja varmasti vähän parempi alavääntö.
Poloa mainostavalle kiitoksia myös asiallisesta vastauksesta. Vakiovarusteet näissä kaikissa on jokseenkin samat, mutta jos sieltä muutaman "pakollisen varusteen poimii, niin hinnoiksi tosiaan tulee 16-16.500 euroa oikeastaan kaikista malleista. No lohkolämppäriä tuossa ei vielä ole ja sen hinta tietysti vaikuttaa myös asiaan. Eniten kuitenkin vaikuttaa se, paljonko saataisiin emännän vanhasta romusta vaihdossa. Luulenpa että kyseiset autot ovat sen verran tasaväkisiä, että se saattaa ratkaista koko ostopäätöksen. Jos suunilleen samoihin välirahoihin päästään, niin päätös on edelleen aika mutkikas. :) Polo ehkä paras maantiellä, Ford parhaimman näköinen ja myös hyvä ajaa, Yaris on varmasti kestävä peli....vaikeaa...Pikku lisäys muistui vielä mieleen: Fiestaan ei saanut ajovalopesimiä edes lisävarusteina. Tällaisilla kurakeleillä olisi ärsyttävää pysähdellä tuon tuostakin huoltoasemalle lamppuja pesemään, jotta näkisi eteensä. Mutta toisaalta valaistulla taajama-alueella pysytellessä puute ei ehkä niin haittaa.
Polttimoiden kestävyydestä kiinnostuneelle tiedoksi, että ensimmäinen vaihtoa kaivannut polttimo Polossani oli oikeanpuoleinen rekisterikilven valo 119.978 km:n kohdalla. Vasemmanpuoleinen kesti 10.000 km pidempään, mutta "hopeasijalle" ehti kiilata vasen takavalo 700 km ennemmin. - 1,3 VVT-i
tapsu55 kirjoitti:
Elämä on täynnä valintoja
Tilasin aikoinani punaisen Yaris Ts 1.8 dualin ja sain sen helmikuussa 2007.
Olen ollut tosi tyytyväinen, esim yhtään lamppua ei ole palanut, autolla ajettu ajetty nyt noin 60 000km.
Huollot on tehty ja jarrupalat kerran vaihdettu.
Talvella tosi lämmin, kun pieni auto ja iso kone.
Laskin, että maksan vapaaehtoisesti noin 500 euroa extraa vuodessa siitä, että ajan isommalla koneella, mutta se on minun valintani. ;O)
Onhan tuo jarppa 1,33 koneella?Mikän verran tuo TS-malli kuluttaa maantiejussa?
1,3 VVT-i kirjoitti:
Mikän verran tuo TS-malli kuluttaa maantiejussa?
6.5-7.5 ajotyylistä riippuen.
- Yaris 2012 sol
uusi poloilija kirjoitti:
Pikku lisäys muistui vielä mieleen: Fiestaan ei saanut ajovalopesimiä edes lisävarusteina. Tällaisilla kurakeleillä olisi ärsyttävää pysähdellä tuon tuostakin huoltoasemalle lamppuja pesemään, jotta näkisi eteensä. Mutta toisaalta valaistulla taajama-alueella pysytellessä puute ei ehkä niin haittaa.
Polttimoiden kestävyydestä kiinnostuneelle tiedoksi, että ensimmäinen vaihtoa kaivannut polttimo Polossani oli oikeanpuoleinen rekisterikilven valo 119.978 km:n kohdalla. Vasemmanpuoleinen kesti 10.000 km pidempään, mutta "hopeasijalle" ehti kiilata vasen takavalo 700 km ennemmin.Mitkähän mahtaa olla poloisen huoltohinnat. Vieläkö on laatikko ehjä. Vaönpesimiä ei kaupugissa tarvita.
- AutoDrAlbaani
Ota vanha, ei lastentaudit vaivaa.
- Audisti11
Nyt autoja tarkemin tutkittuamme, päädyimme Yarikseen. Tämä siis johtui selvästi paremmasta hyvityshinnasta vanhaan autoon. Muita vaihtoehtoja emme enää edes harkinneet tarjousten jälkeen.
Tosin päädyimmekin 1,3 litraiseen sol malliin, sillä ehkä se parin tonnin säästäminen ei tässäkään kohtaa olisi ollut järkevää. Aivan varmasti senkin rahan saa takaisin joskus autoa myydessä. Nyt koneessa on riittävästi puhtia ja varustus on todella hyvä, esimerkkinä navigaattori, bluetooth ja peruutuskamera. Täytyy muuten sanoa, että kylläpä ovat pikkuautot kehittyneet huimasti viimevuosina. Yaris oli oikein miellyttävä ajettava, eikä enää mikään "lelu", kuten tämän kokoluokan autot ovat aikaisemmin olleet. Jopa melutaso oli varsin miellyttävä kitkarenkailla.
Kaupassa tutustuimme myös muutamaan käytettyyn vaihtoehtoon, enkä kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa. Ei siis mitään järkeä. Tietysti jos kertakaikkiaan rahaa ei ole enempää, mutta siinäkin tilanteessa sitten säästäisin ja ostaisin uuden vaikka myöhemmin.
Mutta kiitoksia vielä kaikille kommentoijille asiallisista vastauksista.- Päristin
Ostitko siis uuden? Ja jos niin paljonko sait alennusta Ovh-hinnasta? Itse sain uudesta muutama vuosi takaperin suoralla kaupalla n. 6,9 %
- Tinkaaja
Onnitelut erittäin fiksusta valinnasta.
- uusi poloilija
Kiva että kerroit päätöksestänne. Se tekee automarkkinoille hyvää, kun autokanta nuorentuu. Pari eriävää mielipidettä vielä:
"Tosin päädyimmekin 1,3 litraiseen sol malliin, sillä ehkä se parin tonnin säästäminen ei tässäkään kohtaa olisi ollut järkevää. Aivan varmasti senkin rahan saa takaisin joskus autoa myydessä."
Ehkä hintaero voi parhaimmillaan pysyä prosentuaalisesti samana, mutta autojen arvon laskiessa kalliimman omistaja menettää euroja enemmän. Isomman moottorin arvo säilyy ymmärtääkseni aika kohtuullisesti, mutta lisävarusteita ei kannata käytännössä ostaa kuin omaan tarpeeseen.
"... miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa."
Hinnaston mukaan 1,33 Sol 5-ov. maksaa 17.579,11 € veroineen. Lisäksi vähintään
toimituskulut 600 €,
moottorilämmitin 365 € ja
talvipyörät 700 € (?)
tekee 19.244,11 euroa.
Jos kaksi vuotta vanhan saa 14.000:lla, se on 72,75 prosenttia uudesta eli yli neljänneksen halvempi kuin uusi. Molempiin voi toki laskea erilaisia alennuksia, mutta ei hinta minusta mitenkään tolkkua vailla ole. (Näillä suomalaisilla automarkkinoilla siis.) Normaalistihan auton hinta puolittuu viidessä vuodessa ja siten, että ensimmäisinä vuosina laskee kovempaa vauhtia: Tässä suunnilleen 1. neljännes pois kahdessa ja 2. neljännes kolmessa vuodessa. - Tinkaaja
uusi poloilija kirjoitti:
Kiva että kerroit päätöksestänne. Se tekee automarkkinoille hyvää, kun autokanta nuorentuu. Pari eriävää mielipidettä vielä:
"Tosin päädyimmekin 1,3 litraiseen sol malliin, sillä ehkä se parin tonnin säästäminen ei tässäkään kohtaa olisi ollut järkevää. Aivan varmasti senkin rahan saa takaisin joskus autoa myydessä."
Ehkä hintaero voi parhaimmillaan pysyä prosentuaalisesti samana, mutta autojen arvon laskiessa kalliimman omistaja menettää euroja enemmän. Isomman moottorin arvo säilyy ymmärtääkseni aika kohtuullisesti, mutta lisävarusteita ei kannata käytännössä ostaa kuin omaan tarpeeseen.
"... miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa."
Hinnaston mukaan 1,33 Sol 5-ov. maksaa 17.579,11 € veroineen. Lisäksi vähintään
toimituskulut 600 €,
moottorilämmitin 365 € ja
talvipyörät 700 € (?)
tekee 19.244,11 euroa.
Jos kaksi vuotta vanhan saa 14.000:lla, se on 72,75 prosenttia uudesta eli yli neljänneksen halvempi kuin uusi. Molempiin voi toki laskea erilaisia alennuksia, mutta ei hinta minusta mitenkään tolkkua vailla ole. (Näillä suomalaisilla automarkkinoilla siis.) Normaalistihan auton hinta puolittuu viidessä vuodessa ja siten, että ensimmäisinä vuosina laskee kovempaa vauhtia: Tässä suunnilleen 1. neljännes pois kahdessa ja 2. neljännes kolmessa vuodessa.Tuossa käytetyn hintavertailussa pitänee kuitenkin otaa huomioon, että vanha koppainen malli on:
1. Pienempi
2. Huomattavasti heikommin varusteltu (mm. ajonvakautus, navigointi, perutuuskamera, bluetooth puuttuvat).
Mm. näiden seikkojen vuoksi 2012 koppainen tulee olemaan tulevaisuudessa kysytympi käytettynä kuin vanhakoppainen malli. - Audisti11
uusi poloilija kirjoitti:
Kiva että kerroit päätöksestänne. Se tekee automarkkinoille hyvää, kun autokanta nuorentuu. Pari eriävää mielipidettä vielä:
"Tosin päädyimmekin 1,3 litraiseen sol malliin, sillä ehkä se parin tonnin säästäminen ei tässäkään kohtaa olisi ollut järkevää. Aivan varmasti senkin rahan saa takaisin joskus autoa myydessä."
Ehkä hintaero voi parhaimmillaan pysyä prosentuaalisesti samana, mutta autojen arvon laskiessa kalliimman omistaja menettää euroja enemmän. Isomman moottorin arvo säilyy ymmärtääkseni aika kohtuullisesti, mutta lisävarusteita ei kannata käytännössä ostaa kuin omaan tarpeeseen.
"... miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa."
Hinnaston mukaan 1,33 Sol 5-ov. maksaa 17.579,11 € veroineen. Lisäksi vähintään
toimituskulut 600 €,
moottorilämmitin 365 € ja
talvipyörät 700 € (?)
tekee 19.244,11 euroa.
Jos kaksi vuotta vanhan saa 14.000:lla, se on 72,75 prosenttia uudesta eli yli neljänneksen halvempi kuin uusi. Molempiin voi toki laskea erilaisia alennuksia, mutta ei hinta minusta mitenkään tolkkua vailla ole. (Näillä suomalaisilla automarkkinoilla siis.) Normaalistihan auton hinta puolittuu viidessä vuodessa ja siten, että ensimmäisinä vuosina laskee kovempaa vauhtia: Tässä suunnilleen 1. neljännes pois kahdessa ja 2. neljännes kolmessa vuodessa.Ongelma siinä pienemmässä moottorissa oli juuri se, että siihen ei saanut oikein mitään lisävarusteita. Oli siis "pakko" ostaa auto suuremmalla koneella, jotta saimme muutamat haluamamme varusteet. Uskon että tämän hintaeron saa melko hyvin takaisin autoa myydessä. Esimerkiksi peruutuskamera ja bluetooth ovat varsin järjeviä varusteita. Omassa autossani on bluetooth ja en kyllä siihen tottuneena osta enää autoa, jossa sitä ei ole.
Tinkaaja jo viestiäsi kommentoikin ja osui mielestäni naulan kantaan. Olisi eri asia, jos puhuttaisiin samasta autosta. Mutta nyt siis korimalli on vaihtunut. Uusi malli on suurempi, selvästi paremmin varusteltu ja selvästi parempi ja mukavampi ajaa. Se on myös aivan varmasti turvallisempi ja sisältää esimerkiksi sen erittäin tärkeän ajovakausjärjestelmän. Nyt hintaeroa tämän ostamamme uuden ja vanhan mallin välillä on siis 5000 euroa, mutta sen pienemmällä moottorilla varustetun uuden mallin saisi siis noin 16.000 eurolla, jolloin hintaeroa ei olisi kuin kaksi tonnia.
Renkaita ei mielestäni voi hintaan täysin laskea, sillä 3-4v vanhalla 70.000 ajetulla autolla alkavat renkaat joka tapauksessa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella.
Itse tavallaan olisin pitänyt Polosta, mutta välirahan ero oli suorastaan naurettava verrattuna Yarikseen. - uusi poloilija
Audisti11 kirjoitti:
Ongelma siinä pienemmässä moottorissa oli juuri se, että siihen ei saanut oikein mitään lisävarusteita. Oli siis "pakko" ostaa auto suuremmalla koneella, jotta saimme muutamat haluamamme varusteet. Uskon että tämän hintaeron saa melko hyvin takaisin autoa myydessä. Esimerkiksi peruutuskamera ja bluetooth ovat varsin järjeviä varusteita. Omassa autossani on bluetooth ja en kyllä siihen tottuneena osta enää autoa, jossa sitä ei ole.
Tinkaaja jo viestiäsi kommentoikin ja osui mielestäni naulan kantaan. Olisi eri asia, jos puhuttaisiin samasta autosta. Mutta nyt siis korimalli on vaihtunut. Uusi malli on suurempi, selvästi paremmin varusteltu ja selvästi parempi ja mukavampi ajaa. Se on myös aivan varmasti turvallisempi ja sisältää esimerkiksi sen erittäin tärkeän ajovakausjärjestelmän. Nyt hintaeroa tämän ostamamme uuden ja vanhan mallin välillä on siis 5000 euroa, mutta sen pienemmällä moottorilla varustetun uuden mallin saisi siis noin 16.000 eurolla, jolloin hintaeroa ei olisi kuin kaksi tonnia.
Renkaita ei mielestäni voi hintaan täysin laskea, sillä 3-4v vanhalla 70.000 ajetulla autolla alkavat renkaat joka tapauksessa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella.
Itse tavallaan olisin pitänyt Polosta, mutta välirahan ero oli suorastaan naurettava verrattuna Yarikseen.Ahaa. En tiennyt, että vanhan mallin Sol-varustetasoon ei kuulunut ajonvakautus. Oletin automaattisesti, että koska Poloon se tuli vakioksi v. 2009 malliuudistuksessa, se olisi seuraavana vuonna mukana Yarisin varustepaketeissa perustason yläpuolella. No eipä se sitten olisi "ostoskoriin" päätynyt itselläni. Ajonvakautus on minunkin mielestä välttämätön ja erityisesti juuri pikkuautossa, joka keveytensä vuoksi irtoaa vähän herkemmin luistoon ja lyhyen akselivälinsä takia on vaikeampi oikaista luistosta.
"Renkaita ei mielestäni voi hintaan täysin laskea, sillä 3-4v vanhalla 70.000 ajetulla autolla alkavat renkaat joka tapauksessa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella."
70 tkm:ssa talvirenkaat ovat tosiaan jo kuluneet noin puoliväliin, jos kesäpyörillä oletetaan huristeltavan vuosittain enemmän. Uusiminen tietysti maksaa, mutta talvipyörien hintaan kuuluvat myös ne tuiki tärkeät vanteet. Jos uusien talvikumien hinnaksi oletetaan 500 e, käytetyissä tapahtunut arvonalennus on 250-300 e.
"Kaupassa tutustuimme myös muutamaan käytettyyn vaihtoehtoon, enkä kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa."
Tarkastelin tätä uudestaan kriittisemmin ja hain Nettiautosta Yarista ehdoilla 'Polttoaine Bensiini, Vaihteisto Manuaali, Vuosi 2008 - 2009, Moottorin tilavuus 1.3 - 1.4 l, Ovien lukumäärä 4-5, Varustetiedot Kahdet renkaat, Lohkolämmitin'. Tavanomainen pyyntihinta on 13-13½ te:n luona eli toteutuvat hinnat jotain siitä vähemmän.
Siis merkkiliike kirjoittaa käytetyn lasiin ison hinnan, johon asiakas huomaa joutuvansa taipumaan. Sitten välirahasta puhuttaessa asiakas ilahtuu, kun omasta käytetystä saa siellä isomman hyvityksen ja tekee kaupat & poistuu tyytyväisenä. - Audisti11
uusi poloilija kirjoitti:
Ahaa. En tiennyt, että vanhan mallin Sol-varustetasoon ei kuulunut ajonvakautus. Oletin automaattisesti, että koska Poloon se tuli vakioksi v. 2009 malliuudistuksessa, se olisi seuraavana vuonna mukana Yarisin varustepaketeissa perustason yläpuolella. No eipä se sitten olisi "ostoskoriin" päätynyt itselläni. Ajonvakautus on minunkin mielestä välttämätön ja erityisesti juuri pikkuautossa, joka keveytensä vuoksi irtoaa vähän herkemmin luistoon ja lyhyen akselivälinsä takia on vaikeampi oikaista luistosta.
"Renkaita ei mielestäni voi hintaan täysin laskea, sillä 3-4v vanhalla 70.000 ajetulla autolla alkavat renkaat joka tapauksessa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella."
70 tkm:ssa talvirenkaat ovat tosiaan jo kuluneet noin puoliväliin, jos kesäpyörillä oletetaan huristeltavan vuosittain enemmän. Uusiminen tietysti maksaa, mutta talvipyörien hintaan kuuluvat myös ne tuiki tärkeät vanteet. Jos uusien talvikumien hinnaksi oletetaan 500 e, käytetyissä tapahtunut arvonalennus on 250-300 e.
"Kaupassa tutustuimme myös muutamaan käytettyyn vaihtoehtoon, enkä kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi joku ostaisi vanhakoppaisen mallin, joka maksaa noin 70 tkm ajettuna 14t euroa."
Tarkastelin tätä uudestaan kriittisemmin ja hain Nettiautosta Yarista ehdoilla 'Polttoaine Bensiini, Vaihteisto Manuaali, Vuosi 2008 - 2009, Moottorin tilavuus 1.3 - 1.4 l, Ovien lukumäärä 4-5, Varustetiedot Kahdet renkaat, Lohkolämmitin'. Tavanomainen pyyntihinta on 13-13½ te:n luona eli toteutuvat hinnat jotain siitä vähemmän.
Siis merkkiliike kirjoittaa käytetyn lasiin ison hinnan, johon asiakas huomaa joutuvansa taipumaan. Sitten välirahasta puhuttaessa asiakas ilahtuu, kun omasta käytetystä saa siellä isomman hyvityksen ja tekee kaupat & poistuu tyytyväisenä.Renkaista vielä, että toki siinä käytetyssä ovat kuluneet sekä kesä- että talvipyörät. Näin ollen siis jossain kohtaa pitäisi molempia uusia.
Toki käytetyn hinnasta olisi hieman pudonnut, jos olisimme kauppaa tosissamme vääntäneet. Mutta kyllä se väliraha olisi mielestäni kuitenkin ollut edelleen kohtuuton verrattuna tähän uuteen.
Mielestäni uutta ja vanhakoppaista Yarista voisi lähestulkoon verrata siten, että jos molemmat olisivat täysin uusia, niin ero olisi lähes sama kuin Yariksen ja Auriksen välillä. Puhutaan siis aivan eri luokan autosta monessa mielessä. Moni maksaa jo siitä sen muutaman tonnin eron. Ja tässä tilanteessa siis tosiaan se vanhakoppainen Yaris on myös käytetty. Tässä siis tulee esille se pointtini, jos tästä ajatuksesta nyt kukaan saa tolkkua. :)
Ja kyllä, ajonvakautus on erittäin tärkeä varuste. En muuten itsekään olisi tajunnut sen puutetta, ellei sitä joku olisi täällä maininnut. Eli hyötyä oli näistäkin keskusteluista. Itse myös pidän sitä bluetoothia erittäin tärkeänä turvavarusteena. Tuolla liikenteessä kun seurailee noita naiskuskeja, niin joka toisella tuntuu olevan luuri korvassa. Oma emäntäni on yksi pahimmasta päästä ja mielestäni (sekä tutkimuksien mukaan) se on aikamoinen riskitekijä liikenteessä. Unohtamatta tietenkin sakon mahdollisuutta.
- Ex Grande
3 vuotta vanhan Grandepunton saa 8-9 tonnilla. Vähän ajetun vielä.. Mulle tarjottiin 6400 vaihdossa uuteen Evoon. Vaihdoin Yarikseen. Sain pari tonnia enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070