Ystävänä YH

Mari

Heipä hei. Toivottavasti saisin fiksuja vastauksia tyhmään kysymykseeni.

Ystävättäreni on nyt toisella tai kolmannella kuulla raskaana, lapsi oli silkka vahinko tutun miehen kanssa ja mies lopetti yhteydenpidon ystävääni kun sai kuulla vauvasta.

Onko kellään kokemuksia YH-raskaudesta? Miten toivoisitte ystävänne kohtelevan teitä?

Olen kovin innoissani raskaudesta -kuten tuleva äippäkin on- mutta pelkään jotenkin "jyrääväni" hänet kaikessa innossani, ajattelin tilata hänelle ystävänlahjaksi jonkun vauvalehden ja viedä hänet Helsinkiin vauvantavara-ostoskierrokselle ja myös tuleva synnytys huolettaa - pitäisikö minun tarjoutua avuksi ja miten nopeasti synnytyksen jälkeen tulevaa äitiä saa mennä katsomaan? Olen äidin läheinen ystävä, en kuitenkaan paras ystävä.

Olen tietysti huolissani kun hän "tekee lasta" yksin, ilman puolison tukea ja siksi ehkä tuppaudu liikaakin...

Onko vinkkejä miten olisin hyvä ja kannustava ystävä ?

3

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm

Kysy häneltä!
      Kerro että olet innoissasi vauvasta ja kysy, että eihän häntä loukkaa tai haittaa sinun intosi. Kysy, voitko auttaa ja olla rinnalla odotusaikana, ja sitten kun vauva syntyy. Kerro, että sinä itse haluaisit. Kerro, että olet valmist tulemaan tukihenkilöksi synnytkseen mukaan, jos hän itse niin haluaa.

Jos hän loukkaantuu tuosta, niin ... sille ei voi mitään. Mutta näin täältä etäältä katsottuna tulee ekana mieleen tuo, että ottaa asian puheeksi ihan suoraan ja rehellisesti ja aidosti. Kerrot vain mitä sinä haluat ja toivot, ja kysyt, sopiiko se hänelle ja toivot, että hän kertoo jos hän kokee sinut liian tungettelevana.

Luulisi, että on ihanaa voida jakaa raskausaika ja sitten se pieni nyyttikin jonkun toisen kanssa, joka on yhtä innoissaan kuin itsekin on..??

• tuleva odottava yh74

olet aivan mahtava ihminen.kokemuksesta tiedän,(nyt 24 vk raskautta takana), että tunteet heittelevät ja varsinkin alussa joka toinen hetki olin innoissani raskaudesta ja joka toinen hetki se pelotti. ja tuntui että monet läheiset olivat enemmän innoissaan. minusta tulee yh isän vastuuttoman käyttäytymisen vuoksi ja nyt todella arvostan kaikkia tukijoitani. älä ihmeessä vähennä innoistustasi.

• Alkuperäinen

Kiitos vastauksista :-)

Onnea sinullekin, pärjäät varmasti YH:na hienosti, mieluummin yksin kuin rentun miehen kanssa! :-)

Olen hieman hillinnyt innostustani mutta olen kyllä tehnyt uudelle mamille selväksi että täällä ollaan ja tukea riittää ja vauvajuttuja ollaankin jo puitu aimolailla :-)

Ihanaa ja aurinkoista syksyä sinullekin tuleva mami :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      170
      2620
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      161
      2422
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2047
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      2013
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      2
      1702
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1414
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      196
      1313
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      217
      1078
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1068
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      349
      1002
    Aihe