Mikkonenkin pulassa...

Kurjaa julkimoilla m

17

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkåpoio

      niinkö

    • gretaw

      Tiesin heti alkuun että Mikkosen rouvalla tulee olemaan vaikeaa. Ehkä suuret puheet joutuu näin lunastamaan.
      Kaksi ala-ikäistä lasta ja parantumattomasti sairas, paljon vanhempi mies jolla ei ole tulevaisuutta.

      En silti kirjoita pahansuopaisuuksissani, toivon hänelle sydämestäni jaksamista, voimaa hän tarvitsee ja paljon.

      • rankkaa duunia

        Näinpä. Kotona tapahtuva (omais)hoitotyö on niin raskasta että vain itse sen kokenut sen ymmärtää. Jos olet kodin ulkopuolella työssä, saat sen työvuoron jälkeen tehdä mitä lystää. Omaishoitajalla ei tätä vapautta ole. Vapaata on huikeat 3vrk/kk, josta yleensä se eka päivä mnee nukkumiseen, ainakin minulla.

        Kaiken lisäksi omaishoitajalla harvemmin on ketään, joka hänet elättäisi. Toimeen täytyy tulla yht. kunnan avustuksilla jos ei ole eläkkeellä ja hoidettava myös saa eläkettä, joilla rahoittaa kaikki.

        Olisi kiva päästä virkatyöhön "lepäämään"...


      • oma.hoitaja
        rankkaa duunia kirjoitti:

        Näinpä. Kotona tapahtuva (omais)hoitotyö on niin raskasta että vain itse sen kokenut sen ymmärtää. Jos olet kodin ulkopuolella työssä, saat sen työvuoron jälkeen tehdä mitä lystää. Omaishoitajalla ei tätä vapautta ole. Vapaata on huikeat 3vrk/kk, josta yleensä se eka päivä mnee nukkumiseen, ainakin minulla.

        Kaiken lisäksi omaishoitajalla harvemmin on ketään, joka hänet elättäisi. Toimeen täytyy tulla yht. kunnan avustuksilla jos ei ole eläkkeellä ja hoidettava myös saa eläkettä, joilla rahoittaa kaikki.

        Olisi kiva päästä virkatyöhön "lepäämään"...

        Mikä ihmeen kolme vuorokautta? Ei täällä meidän kunnassa omaishoitaja saa kuin tasan kaksi vuorokautta. Maanantaina iltapäivällä vien äitini intervallihoitoon ja joudun hakemaan keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Vai tulkitsevatko kunnat lakia eri tavalla. Minusta todellisia vapaapäiviä on vain yksi. Eli tuossa esimerkkitapauksessani se on tiistai.


    • katselija, kuuntelij

      Katsoin ohjelmaa Nina Mikkosesta.Hänellä on rankkaa, mies on täysin avuttomassa tilassa, toisella pojista on touretten syndrooma, on varmaan vaikea lapsi. Timo T.A saattaa elää vielä kauan, olisikohan parempi luovuttaa hänet laitoshoitoon jo poikenkin takia. Kunhan pojat tulevat murrosikään alkavat toisenlaiset haasteet. Nuori nainen kaipaisi myös miestä rinnalleen.
      Minulle tuli sääli, vaikka Nina silloin kun kaikki oli vielä hyvin laukoikin mielestäni ajattelemattomia ja liian ehdottomia mielipiteitä. Nyt joutuu vastakkain todellisten vaikeuksien kanssa.

      • ärsyyntynyt

        No johan oli ehdotus: Jos Niina selvästikin rakastaa miestään, tuskin hän sitten tuosta vaan uutta kumppania osaa ja pystyy etsimään, vaikka nykyisen laitokseen laittaisi! Hohhoijaa.

        Mielestäni perheen pitäisi saada enemmän tukea kotiin, että Niina ei väsy liikaa ja jäisi aikaa lapsille ja itselleenkin.

        Jotkut vain eivät PYSTY laittamaan rakastamaansa ihmistä laitokseen, miksi se on niin vaikea ymmärtää? Ja vaikka näkö on mennyt, kuntoutuahan voi muuten vaikka kuinka hyvin. Eihän sokeitakaan laiteta automaattisesti laitokseen! Ja eikös Timolla ole järki täysin tallella, eikä hän ole kokonaan halvaantunut, niin kuinka niin hän on "täysin avuttomassa tilassa"?


      • 8+8
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        No johan oli ehdotus: Jos Niina selvästikin rakastaa miestään, tuskin hän sitten tuosta vaan uutta kumppania osaa ja pystyy etsimään, vaikka nykyisen laitokseen laittaisi! Hohhoijaa.

        Mielestäni perheen pitäisi saada enemmän tukea kotiin, että Niina ei väsy liikaa ja jäisi aikaa lapsille ja itselleenkin.

        Jotkut vain eivät PYSTY laittamaan rakastamaansa ihmistä laitokseen, miksi se on niin vaikea ymmärtää? Ja vaikka näkö on mennyt, kuntoutuahan voi muuten vaikka kuinka hyvin. Eihän sokeitakaan laiteta automaattisesti laitokseen! Ja eikös Timolla ole järki täysin tallella, eikä hän ole kokonaan halvaantunut, niin kuinka niin hän on "täysin avuttomassa tilassa"?

        Minun ehdoton mielipiteeni on, ei nuoren ihmisen pidä uhrata omaa elämäänsä parantumattomasti sairaan hyväksi.
        Kyllä Timo T:A on niin huonokuntoinen että laitospaikka olisi hyvä ratkaisu.
        Jos sinä et PYSTY laittamaan omaistasi laitokseen, tee kuten sinun on tehtävä, mutta älä puutu muiden ratkaisuihin.
        Voi olla että tulee hetki jollion on PYSTYTTÄVÄ, ihmsen voimavarat ovat rajalliset.


      • Kyllä on avuton
        8+8 kirjoitti:

        Minun ehdoton mielipiteeni on, ei nuoren ihmisen pidä uhrata omaa elämäänsä parantumattomasti sairaan hyväksi.
        Kyllä Timo T:A on niin huonokuntoinen että laitospaikka olisi hyvä ratkaisu.
        Jos sinä et PYSTY laittamaan omaistasi laitokseen, tee kuten sinun on tehtävä, mutta älä puutu muiden ratkaisuihin.
        Voi olla että tulee hetki jollion on PYSTYTTÄVÄ, ihmsen voimavarat ovat rajalliset.

        Mikkonen on myös menettänyt osan ajattelukyvystään, ei esim. muista, että on halvaantunut ja sokea.... vaatii siis vahtimisen 24/7, koska muuten romahtaa lattialle yrittäessään pystyyn. Meillä on samanlainen, paitsi että ei ole sokea. Unohtaa siis välittömästi kaiken, jos vahti poistuu viereltä, ja kaatuu silloin aina rähmälleen, ihmeen kaupalla ei vielä luita ole murtunut. Sittenhän joutuukin sairaalaan, jos esim. lonkka murtuu. Kyl mä sanoisin tuota täysin avuttomaksi potilaaksi.


      • Ei hoitopaikkoja
        Kyllä on avuton kirjoitti:

        Mikkonen on myös menettänyt osan ajattelukyvystään, ei esim. muista, että on halvaantunut ja sokea.... vaatii siis vahtimisen 24/7, koska muuten romahtaa lattialle yrittäessään pystyyn. Meillä on samanlainen, paitsi että ei ole sokea. Unohtaa siis välittömästi kaiken, jos vahti poistuu viereltä, ja kaatuu silloin aina rähmälleen, ihmeen kaupalla ei vielä luita ole murtunut. Sittenhän joutuukin sairaalaan, jos esim. lonkka murtuu. Kyl mä sanoisin tuota täysin avuttomaksi potilaaksi.

        Se on sitte eri juttu, miten tuo "laitokseen laittaminen" onnistuu ja miten nopeasti... etenkin pienellä paikkakunnalla, on paljon vanhuksia ja vähän hoitopaikkoja. Kun on nuori ja raavas hoitaja, niin takuulla pihtaavat hoitopaikkaa viimeiseen asti. "Kyllä kai jaksat kun tähänkin asti olet jaksanut" jne. Just oli lehdissäkin, kuinka kaikki mahdolliset vanhat ja sairaat, myös dementikot, ajetaan kotiin "pärjäilemään". Ei siis kannata asua sellaisten kanssa samassa osoitteessa, koska muuten joutuu väkisin omaishoitajaksi.


      • närkästynyt

        Tuollainen toisen ihmisen elämän järjestely on kyllä vihonviimeistä touhua. Koitapa nyt vaan keskittyä oman elämäsi järjestämiseen. Siinä on sinulla varmasti aivan tarpeeksi työmaata


      • oma.hoitaja
        8+8 kirjoitti:

        Minun ehdoton mielipiteeni on, ei nuoren ihmisen pidä uhrata omaa elämäänsä parantumattomasti sairaan hyväksi.
        Kyllä Timo T:A on niin huonokuntoinen että laitospaikka olisi hyvä ratkaisu.
        Jos sinä et PYSTY laittamaan omaistasi laitokseen, tee kuten sinun on tehtävä, mutta älä puutu muiden ratkaisuihin.
        Voi olla että tulee hetki jollion on PYSTYTTÄVÄ, ihmsen voimavarat ovat rajalliset.

        Kun omaishoitaja tekee päätöksen laittaa hoidettavansa niin sanottuun laitoshoitoon, niin Suomen laitoshoidon tason tuntien, se on samalla päätös antaa lupa tappaa hoidettavansa. Näin se vaan käytännössä menee. Ei tuollaista päätöstä kovin helpolla tehdä. Siksi usein ajaudutaan siihen pisteeseen, että hoitaja ja hoidettava viedään samalla kertaa ambulanssilla sairaalaan.


    • -----

      Minusta on kohtuutonta odottaa että nuorehko nainen sidotaan paljon vanhempaan ja todella huonokuntoiseen mieheensä pahimmillaan jopa vuosikymmeneksi. Jos ei olisi ala-ikäisiä lapsia ja olisivat samanikäisiä niin jotenkuten ymmärtäisin.
      Olisi myös lasten parasta ajatellen hyvä jos äiti voisi antaa miehelle menevän huomion heille.
      Tuossa tilassa kun Mikkonen, parempi hänen on ammattitaitoisen henkilökunnan huostassa.
      Ei suurinkaan rakkaus sellaiseen voi velvoittaa. Joka väittää muuta ei ole koskaan joutunut edes lähelle samanlaista tilannetta.

    • ei käy kateeksi

      Herra laitokseen, rouva voi päivät uhrata miehelleen eli käydä siellä, tulla illaksi kotio ja olla äiti lapsilleen ja ehkä huokaista vielä hetken illemmalla.

    • lapset ensin.

      Silloin kun kaikki oli hyvin Nina haukkui työssäkäyvät äidit maan rakoon.
      Hän oli jyrkkä mielipiteissään.
      En pitänyt hänestä silloin.
      Nyt tunnen sääliä, hän on lujilla. Varmaan yrittä selvitä parhaansa mukaan toivottomassa tilanteessa.
      Olen ehdottomasti sitä mieltä että Ninan kannattaisi keskittyåä nyt lapsiinsa, mies on iäkäs eikä hänen tilansa todennäköisesti korjaannu.
      Ei miestä silti tarvitse unohtaa vaikka olisi laitoshoidossa.

    • Jaa-aa...

      No omaa omaistani en halua ainakaan vielä laitoshoitoon koska se lisäisi vastuutani ja työtäni. Laitoksessa ei voi olla varma saako ruokaa ja saako sitä tarpeeksi, pitäs hypätä valvomassa. Ja lääkkeitä voidaan muutella ilmoittamatta yms. Voi olla hankalaa henkilökuntaa jne. Toki voi mennä hyvinkin mutta todennäköisesti ongelmia tulee. Eikä meilläkään pääse laitokseen edes sitä eniten tarvitsevat, kaupunki säästää todella rajusti vanhustenhoidosta.

      • huominen-ko

        Ongelmia tulee, mutta ei voi mitään jos keinot loppuu.
        Itse olen sairas, en jaksa enää kauan. Se on vain uskottava ja luotettava.


      • oma.hoitaja

        Juuri noin. Asiaa kirjoitat. Hyvä huomata että täällä kirjoittaa myös henkilöitä, jotka ovat oikeasti toimineet omaishoitajana, kun välillä tuntuu siltä, että täällä kirjoittaa pääasiassa henkilöitä, jotka selittelevät itselleen, miksi eivät voi ryhtyä omaishoitajaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2266
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      170
      1873
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      170
      1687
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      32
      1339
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe