Hei, onko muilla ollut samanlaista tilannetta, jos on niin miten olette toimineet?
Lapsen on ns.pakko käydä päiväkodissa koska hänellä on pidennetty oppivelvollisuus ja hän on päiväkodissa "eskarissa" 4tuntia päivässä. Muuten olisimme lopettaneet hoitosuhteen jo ajat sitten kyseisessä päiväkodissa.
Päiväkodin hoitajat eivät kertoneet että lapsemme on saanut pahoja raivareita hoitosuhteen alusta alkaen ja näissä raivareissa ei ole ollut mitään tolkkua, eli sylkemistä, hoitajiin kohdistunutta väkivaltaa (lyömistä kiinni pidettäessä), kiljumista ja nämä sylkemiset yms. ovat tapahtuneet silloin kuin hoitajat ovat kieltäneet lastamme ja ottaneet hänet syliin rauhoittumaan niin sitten on alkanut kapinointi sitä vastaan. Ja lapsemme on kuulemma hakannut harjalla päiväkodin ikkunoita, heitellyt leluilla hoitajia ja repinyt yksin päiväkodin tiloissa julisteita seiniltä muiden ollessa ulkona. Eli sain kuulla pari vuotta jälkikäteen että tämmöistä käytöstä on päiväkodissa ollut lähes joka päivä kun minulle on sanottu aina että hyvin on mennyt ja edistystä tapahtunut vaikka näköjään todellisuudessa lapsemme on siellä ollut hoitajien mukaan pelokas, hiljainen ja saa noita raivareita.
Kotona on selkeät rajat ja säännöt. Kotona jos lastamme kiellämme niin ei tapahdu mitään raivoamisen kaltaista, vaan hän saattaa olla hetken hiljaa jos on vihainen ja jatkaa leikkejänsä. Uhmaa on mutta ei mitenkään samanlaista kuin mitä päiväkodin hoitajat kertovat päiväkodissa tapahtuvan.
Lapsia on useita meillä ja muut eivät olet samassa päiväkodissa olleet ja heillä ei ole päiväkodeissa eikä koulussa ollut tuommoista käytöstä joten minulla on tunne että he eivät kyseisessä päiväkodissa osaa kommunikoida oikein lapsemme kanssa.
Lapsemme on jonottanut puheterapeutin luokse jo toista vuotta koska on todettu että hänellä on ymmäryksen puutetta ikätasoonsa nähden.
Ja tottakai lapsemme turhautuu jos hoitajat puhuvat hänelle tavalla jota hän ei ymmärrä.
Hoitajat syyllistävät meitä vanhempia kaikesta mm. jos lapsemme ei lopeta raivoamista tarhassa niin hän ei voi suorittaa pidennettyä oppivelvollisuutta. Ja he sanoivat eräässä palaverissa että ovat huolissaan kun hymyilen lapselleni kun hänet tarhasta haen kotiin. Näköjään ei hymyilläkään saa kun lapsi innoissaan tulee halaamaan vanhempiaan kun pääsee kotiin =D Pitäisikö vihainen olla kun lapsen tarhasta kotiin hakee ja hän tulee halaamaan, jo on kummallista.
Jotain varmasti unohdin nyt tähän kirjoittaa kun kiirettä pitää mutta kysykää jos unohdin jotain tärkeää mainita jotta voitte vinkkejä antaa, kiitos =)
Lapsemme on kohta 5vuotias tyttö, joka on kotioloissa reipas, puhelias, omatoiminen ja iloinen pikkuneiti. Tässä kyseisessä päiväkodissa on hoitajien mukaan alusta alkaen mennyt erittäin huonosti kun taas edellisessä päiväkodissa jossa lapsia oli 5kertaa enemmän kuin nykyisessä niin lapsemme oli samanlainen reipas tyttö kuin kotonakin eikä mitään ongelmia ollut. Päiväkoti vaihtui kun muutimme toiselle paikkakunnalle.
Vinkkejä toivoisin että mitä voin tehdä tässä tilanteessa ja jos jollain ollut samanlainen tilanne niin miten on toimittu jne...
Päiväkodin käytös lapsen vanhempia kohtaan
11
1275
Vastaukset
- ap...lisäys viestiin
ja johan unohdin melkein tärkeimmän asian joka siellä pk:ssa on käynyt.
Lapsemme on karannut monta kertaa päiväkodin pihalta ja juossut jopa autoteillä aikuisen juostessa kaukana perässä. Ja näistä karkaamisista ei minulle kerrottu mitään ennenkuin itse näin että lapseni juoksi autotiellä minua vastaan ja hoitajia ei näkynyt missään, pysähdyin tietysti ja otin lapseni kyytiin ja ajoin päiväkotiin päin. Vasta päiväkodin pihalla näin hoitajan parkkipaikalla etsimässä lastani ja oli ihmeissään kun hän olikin kyydissäni. Ja kysyin että mitä ihmettä täällä on tapahtunut kun lapseni juoksi autotiellä ja silloin minulle selvisi että hän on karannut monta kertaa ja hoitajat eivät ole halunneet minua huolestuttaa kun ei mitään ole käynyt.
Järkytyin tapauksesta paljon ja otin päivähoidon johtajaan yhteyttä käymällä hänen huoneessaan samantien mutta johtaja ei välittänyt tapauksesta vaan sanoi vain että toivotaan ettei lapsi karkaa enään kun ei täällä päin kukaan muukaan lapsi ole ikinä karannut. Ja sen lisäsi tuohon että lapsemme kun on hankala niin aina voi sattua jotain (jotenkin noin hän minulle sanoi)..
Tämmöinen päiväkoti täällä meillä päin. Vaihtaisin lapseni "eskari" paikan välittömästi jos se olisi mahdollista mutta täällä ei ole muita päiväkoteja niin pakko se on vain lapsi viedä tuonne... Ja en luota pätkän vertaa hoitajiin tai johtajaan tämmöisten tapahtumien ja salailun jälkeen. Onpa se ihan kiva viedä lapsi hoitoon semmoiseen paikkaan jossa voi näköjään tapahtua mitä vain ja asioista ei kerrota vanhemmille.
Jos päivähoidon johtajasta voi valittaa jonnekin niin kertokaa ihmeessä että minne koska hän on näissä asioissa mukana kun on samoissa tiloissa töissä ja on nähnyt nämä raivokohtaukset ja muutkin tapaukset jota päiväkodissa on käynyt.- Raha vai rakkaus
Jos lapsen on hyvä olla kotona, niin miksi et hoida itse? Se olisi lapsen etu.
- ..........
Raha vai rakkaus kirjoitti:
Jos lapsen on hyvä olla kotona, niin miksi et hoida itse? Se olisi lapsen etu.
Et taida ymmärtää, mitä tarkoittaa pidennetty oppivelvollisuus?
- j j
vai iii n
- hae apua
Sinuna tilaisin ajan perheneuvolaan mitä pikemmin. Lapsen oireilu pkssa on asia joka tulee ottaa vakavasti. Ei ole helppoa olla äiti kun lapsella vaikeaa mutta lapsen hyvinvointi kuitenkin kaikille meille äideille se tärkein. Itsen tai toisten syyttelystä ei lapselle mitään apua!
- oppimassa
...reipas, omatoiminen , puhelias pikkuneiti jolla pidennetty oppivelvollisuus. Eli tästä jo ymmärrettävissä että tuen tarpeessa oleva lapsi.
Toisaalla sanot, että mitään ei kerrota ja päivä mennyt hyvin ja toisaalla sanot että alusta asti mennyt huonosti. Anteeksi, mutta hieman sekavaakin luettavaa.
Vaikea uskoa, ettei noin kovista raivonpuuskista ja häiriökäyttäytymisesta olisi koskaan teidän vanhempien kanssa puhuttu. Mutta joka päivä ei kyllä ole tarpeen kertoa kaikkea sitä ikävää mitä päivän aikana tapahtuu. Jokaisessa lapsessa on hyvääkin ja miellyttävää kaytöstä, myös erityislapsessa. Ehkä teitä on myös haluttu säästää, eikä päivittäin kerrottu vain huonoja uutisia.- erqcqc vq
Ja toista vuotta jonottanut puheterapiaan.....ei kuulosta kovin uskottavalta
- hohhoijaa
Eiköhän tämä ole provo, sen verran ristiin menee jutut.
- hohhohiiihihi
"Lapsemme on karannut monta kertaa päiväkodin pihalta ja juossut jopa autoteillä aikuisen juostessa kaukana perässä. Ja näistä karkaamisista ei minulle kerrottu mitään ennenkuin itse näin että lapseni juoksi autotiellä minua vastaan ja hoitajia ei näkynyt missään, pysähdyin tietysti ja otin lapseni kyytiin ja ajoin päiväkotiin päin. Vasta päiväkodin pihalla näin hoitajan parkkipaikalla etsimässä lastani ja oli ihmeissään kun hän olikin kyydissäni. Ja kysyin että mitä ihmettä täällä on tapahtunut kun lapseni juoksi autotiellä ja silloin minulle selvisi että hän on karannut monta kertaa ja hoitajat eivät ole halunneet minua huolestuttaa kun ei mitään ole käynyt."
Tämän perusteella en usko että puhut totta ollenkaan, olen pahoillani... Näin ei vain voi käydä ilman sen suurempia seuraamuksia. Jokainen äiti olisi tuossa vaiheessa selvittänyt kenelle valittaa (päiväkotitoimisto!!) ja vienyt asian eteenpäin. - zeze1
Pidennetty oppivelvollisuus myönnetään vain ja ainoastaan vaikeasti vammautuneille,kehitysvammaisille,näkö ja kuulovammaisille.Mikäli lapsesi ei kuulu näihin suosittelen ottamaan välittömästi yhteyttä opetushallituksen juristiin.Kyseessä on silloin laittomasti pidennetyn piiriin otettu lapsi.Opetuksen järjestäjä saa hyvät tuet valtiolta siihen.Oph:sivut ja sieltä perusopetus ja pidennetty oppivelvollisuus,sieltä näät tarvittavan.Tsemppiä sinne kovasti,tiedän mikä on edessä.
- järjenkäyttösallittu
Ei pidä paikkaansa. Kyllä meillä on ollut lapsi pidennetyllä oppivelvollisuudella, vaikka ei olekaan mitään noista edellä mainituista. Helposti tuohon päätökseen ei päädytä, mutta tarpeentullen, jos katsotaan, ettei lapsi ole vielä valmis kouluun, niin voidaan päätyä pidennettyyn oppivelvollisuuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389