buddhalaisuudessako toivo

henkinentie

Hei!

Minä olen hiljattain etsiessäni onnellisuutta kokenut voimakkaan henkisen heräämisen. Ikäänkuin salaisuuksien verho olisi hetkeksi raottunut ja suuri rkkaus vallannut. Olen vain hieman hämilläni, mistä lähtisin etsimään pysyvää onnea ja totuutta. Kuka voisi kertoa minulle, mitä buddhalaisuus on antanut. Miten koet buddhalaisuuden elämässäsi? Mistä voisin löytää yhteisön ja ystäviä? Onko kellään kokemusta jostain toisesta tiestä tai joogasta tai kaiken yhdistämisestä?

11

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs.

      "mistä lähtisin etsimään pysyvää onnea ja totuutta"

      Et mistään.

      Jos lähdet etsimään onnea ja totuutta, silloin etsit niitä itsesi ulkopuolelta, etkä tule niitä koskaan löytämään.

      Voit toki lähteä kulkemaan jotain polkua tai tietä jonka ajattelet johtavan onneen tai totuuteen mutta kaikki tiet ja polut ovat itsepetoksen teitä ja polkuja.

      Polkuja ja teitä on olemassa niin kauan kuin pyyde on olemassa mutta pyyteen avulla pysyvää onnea ja totuutta on mahdotonta saavuttaa.

      Kun oivallat pyyteen toiminta tavat itsetuntemuksen avulla silloin pyyde lakkaa ja mieli on hiljaa.

      Hiljainen mieli on välttämätöntä onnen ja totuuden ilmenemiselle.

      Itsetuntemus on kaikkein tärkeintä.

      Jollemme tunne itseämme silloin takerrumme ajatuksen luomiin harhoihin.

      Itsetuntemus on vapautta ajatuksen luomista harhoista.

      Itsetuntemus on ajatustoiminnon ymmärtämistä kokonaisuudessaan.

      Itsetutkimus ei ole pyydettä vaan itsemme ja asioiden tiedostamista sellaisina kuin ne ovat.

      Pyyde kahlitsee mielen harhoihin.

      Itsetuntemus vapauttaa mielen kahleista, harhoista.

      • henkinentie

        Kiitos vastauksesta. Älylläni ymmärrän, että sisällä on vastaus, itsetuntemuksessa. Kaipaisin jotain neuvoa tähän itsetuntemuksen saavuttamiseen. Mikä olisi paras tie...


      • eräs.
        henkinentie kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Älylläni ymmärrän, että sisällä on vastaus, itsetuntemuksessa. Kaipaisin jotain neuvoa tähän itsetuntemuksen saavuttamiseen. Mikä olisi paras tie...

        Itsetutkimuksessa ei ole päämäärää jota kohti kuljetaan joten tietä ei ole.

        Ei ole mitään saavutettavaa.

        Ei ole mitään opittavaa.

        Itsetutkimus on tiedostamista, ei mitään muuta.

        Jos aihe kiinnostaa, rohkenen suositella:

        J.Krishnamurtin kirjoja.

        Esim mm.

        Erillisyyden päättyminen.

        Selkeyttä kohti.

        Oivalluskyky herää I-II

        Ja muut J.K:n kirjat.

        Arthur Osborne, Ramana Maharshin opetuksia.

        Noissa kirjoissa on kaikki tarpeellinen tieto mitä Itsetutkimus on.

        Kirjojen suositteleminen ei tarkoita sitä, että omaksuisit mitä niissä sanotaan eikä se, että ottaisit heistä itellesi Gurun.

        Vaan se, että oivalluskyky herää.

        Oivalluskyky on se tekijä josta Itsetuntemus alkaa.


    • tavallaan

      Minäkin kiinnostuin aikoinaan buddhalaisuudesta, luin siitä paljon kaikenlaista ja olen jopa omalla tavallani jonkinlainen sen harjoittaja, aika laiska tosin, ja nyt taas lähiaikoina alkanut miettiä näitä unohtamiani juttuja.

      Jos siis onnellisuutta tavoitellaan ja onnellisuus määritellään niin, että ihminen on tyytyväinen. Elää tässä ja nyt, ilman haluja ja vaatimuksia (tosi vaikeaa tällä luonteella ja aina vituttaa joka tapauksessa). Tavallaan täytyisi olla vihannes; ei haluta mitään, ei tavoitella mitään ja suuntautua altruistiseen toimintaan. Mutta eikö ole myös niin, että jos minä toiminnallani tavoittelen hyvää mieltä itselleni, ei sekään ole pyyteetön teko ilman vastineen odotusta.No sama se, ainakin yritän välttää pahan mielen tuottamista toisille.

      Uskon kyllä tämän auttaneen minua omissa ongelmissani paljonkin. Ainakin yritän tiedostaa paremmin omat motiiviini, enkä ehkä hermostu niin helposti kuin aiemmin, toisaalta itsekeskeisenä ja yksinäisenä ihmisenä mietin niitä varmaankin liikaa ja pää kyselee koko ajan miksi sitä ja tätä. Monesti toivoisinkin, että voisin suunnata ajatukseni enemmän ulos itsestäni, mutta en sentään ole vielä lähtenyt taluttamaan mummoja...ainakaan sen tien yli mistä ne ei ikinä aikoneet mennäkään.

      Fyysinen harjoitushan on joka tapauksessa olennainen osa buddhalaisuutta ja esim. joogan harjoitukset elvyttävät selkää ja valmistelevat jalkoja istumiseen...johon luulisi joskus aikaa liikenevän, vaan tähän kyllä jonkinlaista tukea tosiaan tarvittaisiin. Olen itsekin yrittänyt löytää jotain yhteisöä jossa voisi harjoittaa muiden mukana. Niin, kiinnostuin aikoinaan nimenomaan buddhalaisuudesta ja sen monista eri koulukunnista zenistä mutta nyt en enää koe tarpeelliseksi minkäänlaista kuulumista mihinkään tiettyyn juttuun. Olisi tosi mukavaa löytää muita ihmisiä jotka vain harjoittavat ilman mitään muodollisuuksia.

    • henkinentie

      Olen saanut nyt ohjeeksi henkisesti kehittyneeltä henkilöltä, että liika vääntäminen on pahasta ja elämän virtaan on antauduttava...ehkä seuraamalla sydämen ääntä minulle näyetään aikanaan lisää tästä korkeammasta tietoisuudesta. Jos haluatte laittaa minulle postia ja keskustella idän mystiikasta ja henkisestä polusta, olen kiitollinen, osoite [email protected].

    • pelastettu1

      Syvältä pimeydestä!

      On AINOASTAAN yksi tie, joka johtaa elämään ja onnellisuuteen.
      Muut tiet johtavat harhaan.

      Sanon sinulle kauniisti, ja nöyrin mielin: Pakene pimeyttä!

      -"mitä yhteistä on pieydellä ja valkeudella"? Ei mitään!

      Etsi totuutta:Koko sydämestäsi!

      • brina1

        Kaikki tiet (oppisuunnat, uskomukset) ovat enemmän tai vähemmän harhaa. Silti jotain totta niistä jokaisesta kuitenkin voi löytääkin. Mikään niistä ei ole parempi toista. Jokainen voi löytää niistä itselleen, siis kehitykselleen ja tietoisuutensa tasolleen sopivan/tyydyttävän näkemyksen ja ellei löydä, niin aina voi alkaa kuuntelemaan 'omaa sisintään'!
        Jokainen elämän kokemus pimeys-valo-janalla eli kaksinaisuuden maailmoissa johtaa itsekunkin vähitellen omaan suhteelliseen totuuteensa tietoisuuden kasvaessa ja muuntuessa aina kohti suurempaa 'totuutta' kaikesta, kunnes saavuttaa valaistumisen ja tietoisuutensa yhtymisen Jumalan Tietoisuuteen ja voi sanoa Jeesuksen tavoin; "Isä ja minä olemme YHTÄ" !


    • ollakko2

      just ni,,,,,,,,

      On YKSI totuus, yksi tie, yksi valkeus ja yksi Jumala.

      Kaikki nämä kätkeytyy yhteen nimeen Jeesus Kristus!

      Jos ja kun etsit elämää(elämyksiä) jostain muualta, niin et löydä!

      Sisimmässäsi tiedät sen itsekin.

      Kaikki olemme matkalla iankaikkisuuteen->niin minä kuin sinäkin!

      Minun nykyinen vaimoni oli noissa samoissa 'pimeyden' kahleissa, kunnes meni niin pitkälle, että sitä valoa ei enään ollut!

      Sieltä ei LÖYDY >eLÄMÄÄ, josta puhun->armahdusta, rauhaa, toivoa, turvaa, iloa jne jne.

      Lopuksi!

      Ihan rakkaudessa tämän sinulle kirjoitan:
      Isän kotiin (jota sinäkin etsien hapuilet) on yksi tie, yksi ovi ja se on ahdas ja kaita.
      Mutta,, siitä sisälle käyminen avaa eteesi sellaisen Elämän,jota ei mikään maailman uskonto tai uskomus voi tarjota!

      Se on henkilökohtainen uskossa vastaanotettu JUmalan armo ja anteeksianto Jeesuksen Kristuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.

      Käy ystäväni siitä sisälle, niin löydät ihan oikean ja ainutlaatuisen IANKAIKKISEN Elämän!

    • Lääkkeet!

      Hei vaan! Taidat olla vähän eksyksissä, tällä palstalla kun keskustellaan buddhalaisuudesta. Buddhalaisuudessa ei ole tapana tavoitella tuota iankaikkista elämää vaan, enemmänkin päinvastoin eli vapautua sen kiertokulusta. Eikä siinä uskota kaikkivoipiin ulkopuolellamme lepattaviin supersankareihin, jotka jakavat pelastusta ja tuomioita.

      • sorry mut

        ei pitäis ruokkia noita trolleja


      • henkinentie
        sorry mut kirjoitti:

        ei pitäis ruokkia noita trolleja

        Minusta tuntuu ollako2 kirjoittaja kirjoittaa ihan vilpittömästi ja rakkaudesta omasta uskostaan ja näkemyksestään pelastuksesta, mutta minun visioni on erilainen. En tiedä mitä tapahtui, mutta tunsin hetkellisen tietoisuuden laajenemisen ja minulle avautui selvästi ajatus kaikkien uskontojen yhdistymisestä tai että on kuin yksi lähde, josta vettä otetaan hieman eri tavoin. Korostan vielä, että en ole huumeidenkäyttäjä enkä skitsofreenikko tai sellaista, vaan ihan perheenäiti, joka on hämillään. Tunsin valtavaa rakkautta ja haluaisin löytää sen tunteen uudelleen. Ottakaa kantaa tähän kokemukseen. Minua henkisesti kehittyneempi henkilö neuvoi, ettei saisi turhaan yrittää vääntää asiaa, vaan elää rauhassa ja ehkä saan nähdä tämän vielä uudelleen. Joka tapauksessa sieluuni ja mieleeni on tullut jo paljon suurempi rauha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe