Endometrioosi?

Undine

Menin gynekologille kovien kuukautiskipujen vuoksi, hän kysyi onko kipuja ollut alusta asti, ja kun vastasin myöntävästi, hän määritteli sen heti primaariseksi dysmenorreaksi, välittämättä enää lainkaan siitä, että kerroin kipujen selkeästi muuttuneen ja pahentuneen vuosien aikana.

Turhauttavaa.

Sattuu, sattuu, sattuu... Kivut alkavat jo n. viikkoa ennen vuotoa, jatkuvat koko vuodon ajan ja pari päivää jälkeenkin.
Selkää särkee, vatsaa särkee, koko lantion alue särkee sietämättömästi. Oksentelen. Alavatsan kouristukset/supistukset tulevat aaltoina, jotka ovat niin voimakkaita, että välillä ihan kirjaimellisesti vievät jalat alta.
Välillä ummetusta, välillä ripulia. Joka tapauksessa ulostaminen sattuu, ajoittain istuminenkin sattuu. Tärinä sattuu, joten esim. liikunta vain pahentaa asiaa.

Ultraäänessä ei näkynyt mitään, tosin sehän paljastaa vain munasarjoissa olevat endometrioosipesäkkeet.
Asia kuitenkin jäi siihen.

E-pillereitä kokeiltiin. Helpottivat ehkä hieman, mutta sairastan vaikeaa masennusta ja pillerit saivat mielialani taas heittelemään pahasti, joten sen jouduin lopettamaan lyhyeen.

Tällä hetkellä Miranaxia minulla, auttavat jotenkuten, eivät aina, ja se pitää muistaa ottaa ajoissa, muuten ei mitään hyötyä.

Väsyttää ja turhauttaa.
Tuon masennuksen ja kaiken muun vuoksi en edes jaksa tapella lääkärin kanssa asian tutkimisesta. Siis kidun.

Sulkeeko muka primaarinen dysmenorrea pois endometrioosin mahdollisuuden? Pah!

3

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anniina

..jonkun muun lääkärin vastaanotolle. En tiedä missä lääkärissä oot käynyt mut yksityiselle kannattais mennä. Voisivat kirjottaa lähetteen sairaalaaan jossa vatsa tähystettäis. Navan alle tehdään nukutuksessa pieni viilto ja ne pääsis tähystämään vatsan ym- alueelle. Itse oon ollu tässä toimeenpiteessä ja tuli maksamaan vain n. 70 euroa. Pääsin samana iltana kotiin. Minulta ei tosin löydetty paljoakaan endometrioosia, suolen "päällä" oli mutta sitä ei poistettu kun oli niin vähästä.
      Syön itse kuukautiskipuihin Naprometin nimistä särkylääkettä joka vie kivun hyvin pois. Myös Litalgin nimistä särkylääkettä olen kokeillut ja se oli paras lääke mitä olen kuukautisiin syönyt mutta siitä tuli niin kauheet sivuvaikutukset etten pystynyt enää syömään niitä. Kaikille näitä sivuvaikutuksia ei tule.
      Toivottavasti näistä tiedoista oli sinulle hyötyä.

• miia

Mene homeopaatin vastaanotolle, itse sain homeopaattisista valmisteista avun hormonaalisiin ongelmiin ja hormooneilla uskoisin olevan eniten vaikutusta ongelmiisi.Oire kuvauksesi oli juuri kuin olisin itse kirjoittanut,raskuden jälkeen omat menkkakipuni ovat helpottaneet huomattavasti.

• -mari-

Nimim.Undine, kuukautiskipu oireesi ovat juuri samanlaiset mitä itselläni on. E-Pillereitä olen syönyt reilun 4 vuotta, välillä on merkkiä vaihdettu jos helpottaisi kipuihin, mutta ei. Keskussairaalassa kävin sisäisessä ultraäänitutkimuksessa, mitään ei löytynyt.(Terveyskeskuslääkäri epäili endometrioosia.) Kaiken lisäksi kohdalleni sattunut mieslääkäri joka teki ultratutkimukseni oli erittäin törkeä. "Kohdun poisto on yksi vaihtoehto tai sitten syöt särkylääkkeitä"! , hän sanoi. Toinen korvaan sattunut kommentti oli, että "en viitsisi lähteä tähystämään mahaasi". Viitsisi??

Mukava olo jäi lääkärireissun jälkeen... Päätin kokeilla helpottavia (?) särkylääkkeitä, Litalginia, ei auta mitään. Yritän vielä sinnitellä vähän aikaa ja sitten mennä yksityiselle. Kivut ovat jatkuneet kohta vuoden pahoina, enää ei jaksaisi. Kuukautisten aikaan olen melkein työkyvytön. Toivottavasti sinä undine saat myös apua kipuihisi. Kiitos myös muille vinkeistä millä kipuja voi lievittää!!
      Hyvää syksyn alkua kaikille!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      248
      5672
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3231
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      134
      2552
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      2013
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      64
      1542
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1007
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      937
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      813
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      781
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      758
    Aihe