Kohdun poisto ja seksihalut...ja ehkä esivaihtareitakin?!

ApeaNeiti

Onko teillä muilla kohdun poisto vaikuttanut seksuaalisuuteen mitenkään? Minulle lääkärit vannottivat että kohdun poistolla ei ole mitään tekemistä seksin kanssa, että yhtä hyvältä tuntuu ja ehkä jopa paremmalta. Ja pyh sanon minä!!!!!!
Neljä vuotta kohta kohdunpoistosta aikaa ja kertaakaan ei ole seksi tuntunut siltä mitä se oli vielä kohdun kanssa. Se ihana hyvän olon tunne syvällä emättimessä... (Ehkä se kuuluisa g-piste?)Se puuttuu. Usein on jopa fiilis että itse yhdyntä ei tunnu yhtään miltään. Kaipaan sitä ihanuutta kun miehen ensimmäiset hitaat työnnöt tuntuvat taivaallisen hyvältä.
Ikää minulla vasta 37 ja kohtu poistettiin rajujen vuotojen takia, kun jatkuvasti kasvoi uusia polyyppeja. Ja anemia kierre oli jatkuva. Lapsiakin neljä, joten lääkärit sitten ylipuhuivat tähän poistoon. KADUN, siis kadun todella.

Halutkin tätä nykyä ihan kadoksissa. Pari vuotta ollut ihan yhtä helvettiä ennen kuukautisia. Migreeniä mihin ei auta mitkään lääkkeet. Masennusta, mielialan ailahtelua, uupumusta, itkuisuutta ja ärtyisyyttä. Pää ihan sumussa ja keskittyminen nollassa.Unettomuus rajua ja yöllä herään siihen että on kuuma.(en kuitenkaan hiestä märkä, vaan sellainen olo että ikkunan auki just nyt) Pms aikaan myös virtsakirvelyä ja poltteen tunnetta alapäässä. Ei kuitenkaan mitään tulehduksia..tutkittu on monet kerrat. Puolitoistaviikkoa yhtä painajaista ja jokunen päivä siihen päälle vielä toipumiseen. Pari viikkoa menee kohtalaisesti, tosin mielialat hieman heittelee silloinkin ja väsymys on kroonista. Kunnes taas lähdetään kohti myrskyn silmää.

Ei tätä jaksa enää... Itku on tullut monta kertaa. Tänään nyt sitten mitattiin hormooniarvoja... Saas nähdä mitä tuleman pitää.

17

895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L(k)ohduton

Onpa hyvä, että joku muukin on sitä mieltä, että kohdunpoisto VAIKUTTAA EPÄEDULLISESTI SEKSIELÄMÄÄN. Itse olen tullut samaan tulokseen. minulta kohtu poistettiin adenomyoosin vuoksi. se aiheutti jatkuvaa kipua yötä päivää kierrosta riippumatta. No, mulla kans lääkärit vakuutti ettei vaikuta seksielämään. vaan samaa syvää tunnetta seksiin kaipaan minäkin. Ei todellakaan tunnu samalta kuin enenn poistoa.
      Ehkä kaikki naiset ei ole tunteneet yhdyntää samoin kuin sinä tai minä.
      Nuo muut fyysiset oireesi viittaa kyllä vaihtareihin niihin saa estrogeenia.

• qwertyui3

Vaihdevuodet on varmaan aikaistuneet aloittajalla kohdunpoiston vaikutuksesta. Noin nuoren ehkä kannattaa harkita estrogeeniä.

Kohtu poistettu multakin. Seksiin se ei vaikuttanut kokonaisuudessaan, mutta kyllä uusia psyykkisiä ajatelmia huomasin kehitteleväni. Eli tuntui epänaisellisemmalta ja sitten kun hoksasin sen, niin aloin taas nauttia seksistä. Jotain erilaistakin siinä seksissä on kuin ennen kohdunpoistoa, mutta ei nautintoa estävää.

Lkohduton viittaat aina silloin tällöin siihen, että muilla ei olisi kokemusta oikeasta ja todella hyvästä seksistä. Aliarvioit siinä meitä muita eikä huvita vastata sinulle..

• L(K)ohduton

"Ehkä kaikki naiset ei ole tunteneet yhdyntää samoin kuin sinä tai minä."
      Eihän tässä lauseessa aseteta kenenkään tuntemuksia mitenkään paremmuusjärjestykseen. Itse sinä luet asian vain niin. Se on siis omasta päästäsi lähtöisin oleva ajatus.
      Kaikkien yhdyntäkokemukset ovat yksilöllisiä ja minulle ja aloittajalle vain ei ole ollut onni myötä siinä suhteessa, että seksielämän ei pitänyt kärsiä poistosta.
      Minulla ei olo tunnu edes epänaisellisemmalta kuin ennen vaan oikeast fyysiset tuntemukset on hukassa siltä osin kuin aloittajakin kirjoittaa. Lantion hermotus ei ilmeisesti saa enää stitä stimulaatiota mitä enenn poistoa.

• samoin1

"Lkohduton viittaat aina silloin tällöin siihen, että muilla ei olisi kokemusta oikeasta ja todella hyvästä seksistä. Aliarvioit siinä meitä muita eikä huvita vastata sinulle.."

Aivan samaa olin tulossa sanomaan.

• Outoa menoa tääl

voi jumankauta, siis tänne ei saa tulla kertomaan jos joku asia on huonosti. Kehua vaan pitää ihanaa kohdutonta elämää. Niinkö?
      jos jollain on asiat menneet ns päin persettä, niin sitäkö ei saa sanoa tällä foorumilla ja nimenomaan aloittajahan kertoi oman kokemuksensa, johon L(k)ohduton komppasi.

• Outoa menoa joo

Jos viittaat qwertyn ja samoin- tyyppien kirjoituksiin, niin nehän kritisoivat muiden ihmisten seksielämän aliarvioimista, ei itse kohdutonta elämää.

• metsä vastaa

Jos käyttää kovaa kieltä kuten l(k)ohduton nii on kai valmis lukemaan muilta samanlaista, eikä aina tarvis hyökätä sanoilla nii kovaa takasin. Vois kai joskus miettii ett sorry jos olen sanonut liian kipakasti.

• L(k)ohduton

En kyllä vieläkään ymmärrä, miten te minun kirjoitustani luette. En kästiä, miten siitä voi päästä siihen käsitykseen, että väheksyn toisten seksielämän kokemista. Kuten kirjoitin, jokeinen kokee asiat omalla tavallaan.
      Sille en voi mitään, että suututtaa oma kohtalo, kun asiat ei menneet niinkuin luvattiin, vaan joudun mahdollisesti loppuelämäni kärsimään vaillinaisesta seksituntemuksesta, joka aivan varmasti johtuu jostain syntyneestä hermovauriosta. Yritin asiaa lääkäreille selitttää leikkauksen jälkeen, kun minun piti olla jo muka toipunut. Hyssyttelivät vain ja sanoivat, että asia korjaantuu. No, eipä ole korjaantunut.
      Välillä suututtaa ja olen miettinyt että olisivat vieneet halutkin saman tien. Silloinhan ei mitään ongelmaa olisikaan.

• 555444

Mä tulkitsen L(k)ohduton tämän kohdan " Ehkä kaikki naiset ei ole tunteneet yhdyntää samoin kuin sinä tai minä" näin: ne naiset, joille kohdunpoisto ei tuonut muutoksia seksielämään tai joilla se mahdollisesti jopa parani sen jälkeen, eivät ole tunteneet ennen kohdunpoistoa yhdyntää yhtä hienosti ja totaalisesti ja syvästi ja ainutlaatuisesti kuin sinä ja aloittaja. Jos seksi tuntuu kohdunpoiston jälkeen yhtä hyvältä kuin ennenkin, on se mielestäsi ollut jokseenkin mitäänsanomatonta ennen kohdunpoistoakin. Näin tuo sinun lausahduksesi minulle välittyy. Uskon, että jotenkin tähän tyyliin muutkin tuon ovat tulkinneet, koska ovat sitä kommentoineet. En kyllä tiedä, selvensikö tämä yhtään.

• L(k)ohduton

samoin tai samalla tavalla tunteminen ei kyllä mielestäni tarkoita sitä, että tuntemukset olisi mitenkään huonommat tai paremmat, vain erilaiset.
      Olisiko tulkintasi siksi tuollainen, että jatkotekstissä omakohtainen kokemukseni seksin huonontumisesta värittää kommenntini lopun.
      en kuitenkaan ole tarkoittanut sitä, että kenenkään tuntemuksia vähättelisin ennen tai jälkeen leikkauksen. Olen vain kertonut sen miten itselleni on käynyt. Minun tuntemukset ovat huonontuneet leikkauksen seurauksena ja varmaan siksi, että omat tuntemukseni ennen leikkausta tuntuivat paremmilta kuin nykyään.

• Lohduttomalle

Lohduttomalle kohduttomalle:

Alkuperäinen kirjoittaja kuvasi oloaan näin: "Se ihana hyvän olon tunne syvällä emättimessä... (Ehkä se kuuluisa g-piste?)Se puuttuu. Usein on jopa fiilis että itse yhdyntä ei tunnu yhtään miltään. Kaipaan sitä ihanuutta kun miehen ensimmäiset hitaat työnnöt tuntuvat taivaallisen hyvältä."

Ja sinä vastasit: "Ei todellakaan tunnu samalta kuin enenn poistoa.
      Ehkä kaikki naiset ei ole tunteneet yhdyntää samoin kuin sinä tai minä."

Vaikka sanasi miten päin lukisi, tulee samaan tulokseen kuin 555444.

• L(k)ohduton

Niin niin. Eli toiset tuntevat asiat ERILAILLA eivät SAMOIN. Eihän siinä sanota, että muut tuntisivat seksin HUONOMMIN. Aloittajasta ja minusta seksi vain tuntuu huonommalta kuin ennen poistoa. En tosiaankaan ole kirjoittanut, että muut naiset eivät tuntisi seksiä hyvänä kokemuksena. Vaan tästä on turha väitellä. Kirjoitin tosiaan vain omakohtaisen kokemukseni ja huomasin tämän ketjun aloittajan kokeneen asioita SAMOIN kuin itse. Siitähän tässä on kyse.
      Mutta ymmärä asiat minun puolestani miten huvittaa.

• maassa maan tapa

Eipä taida "pilkun nussijoilla" omassa elämässä olla kaikki hyvin ja vähän kiinostavaa, kun tuollaisesta "ottavat nokkaan".Tehdään numeroa jostain ja jauhataan sitä ja oikea asia jää varjoon.

• L(k)ohduton

Hei apeaNeiti,
      Kun saat tietää hormonitasosi, niin poikkea kertomaan, johtuiko oireesi vaihtarioireista. Itsellä ainakin oli juurikin mielialan heittelyä ja virtsatieärsytystä univaikeuksia sun muuta ja ne oli ainakin minulla vaihtareista johtuvia juttuja. Sitlä osin olen päässyt tasapainoon estogeni hoidolla. Nukun taas hyvin ja alapään limakalvot on kunnossa. Mieliala on - voisikohan sanoa - tasaisen "harmaa" mutta en kuitenkaan räjähtele lähipiirille kuten aiemmin.
      En siis omalla kohdallani odottele enää kuin sitä "hyvää ja jopa parempaa seksielämää" jota lääkärit niin hehkutti.

• ApeaNeiti

Heissan!!!

Verikokeista tuli seuraavanlaiset vastaukset:

S-FSH 29.3
      S-E2 0.16

Ja koe otettu ns. kuukautivuodon aikana... Noin suurin piirtein. Kun vuotoahan mulla ei ole, vaan tunnistan kierron pms- oireista, migreenistä ja rintojen arkuudesta.
      Gyne oli sitä mieltä että fsh alkaa olla siinä rajoilla että voisi vaihdevuosioireita hyvin ollakkin. Määräsi 50mg estradot laastarin. Laitoin laastarin aamupäivällä ja jo saman iltana oli todella vaikea nukahtaa. Siis todella!!! Muutenkin seuraavana päivänä oli todella hermostunut olo ja ahdisti kamalasti. Sydän tykytti ja ahdostuneisuuden tunne tuntui oikein hengenahdistuksena. Pelästyin kamalasti oloa ja nappasin laastarin irti. En tiedä miksi...Mut jotenkin tuntui että olo meni niin hurjaksi. Pidin yhden päivän väliä ja laitoin laastarin uudestaan. Edelleen minulla siis oli se sydämmen tykytys päällä ja hengen ahdistuneisuus. Nyt ajattelin että tulee mitä tulee, niin laastari on ja pysyy. en ota sitä pois.

No, kuinka ollakkaan. Laastari oli ollut vuorokauden ja luoja miten epätodelliselta oloni tuntui. en osaa edes selittää. Silmissä tuntui todella oudolta ja olo kuin eläisi ulkopuolella tästä hetkestä. Menin ihan paniikkiin. Itkin ja yritin etsiä tietoa netistä. Että voiko estrogeeni aiheuttaa kuvailemiani oireita. Hädissäni otin laastarin pois ja nyt olen kyllä sillä ajatuksella että ei ikinä enää hormooneita. Olo on vieläkin todella kurja... Vaikka otin laastarin pois jo toissapäivänä. Olen jotenkin jumissa itseni kanssa. Lamaantunut ja masentunut. Laastarin pois oton jälkeisenä yönä näin painjaista että olin psykoosissa.
      En tiedä mitä ihmettä tapahtui. Olen kyllä erittäin lääkeherkkä ihminen ollut aina, jopa lääkärit sen myöntäneet. Tavalliset antibiootitkin aiheuttavat usein ikäviä sivuvaikutuksia. Ehkä tuo 50mg laastari oli liian vahva ja reagoin rajusti estrogeenitason nopeaan nousuun??

Minusta oloni meni kuin lehmä häntä alespäin tämän estrogeenikokeilun myötä...Siis todella :-( Tuntui että masennus kolahti pysyvästi minuun, samoin vaikea ahdistus jatkuvaa.

• L(k)ohduton.

no, hui sentään.
      kylläpä kuullostaa sitlä, että annos on liian suuri. varsinkin jos on jo todettu että olet lääkeherkkä. Itse käytän geeliä, jota on paljon helpompi annostella. Oma gyneni sanoi nimenomaan, että geeliä voi annostella tuntemusten mukaan. Laastarin täytyy varmaan olla aika vahvaa lajia. Onhan se tosi pieni ja siitä pitää riittää -- siis en tiedä kauanko yhtä llaastaria pidetään. No, pinta-ala on kuitenkin erittäin pieni.
      Kun itse aloin käyttää geeliä, lääkäri sanoi, että sen vaikutuksen kokonaisolotilaan tietää vasta kun on jonkin aikaa käyttänyt. Mutta jos sivuoireita tulee niin niistä pitää kyllä kertoa lääkärille. Onhan olemassa monen merkkisiä tuotteita. ja aivan kuin esim pesuaineissa ja ruuissa jne, niin kaikki ei sovi kaikille.

• tsemppaan

Varmaan annos oli liian suuri, koska arvosi olivat vaihdevuosirajoilla eli et tarvinne vielä suurta estrogeenimäärää. Usein kai annosta joutuu hakemaan ja ainakin itselläni (ei laastaria) tasaantuminen on kestänyt noin kuukauden annosta muuttaessa ja sitten vasta on tiennyt, millainen on sen annoksen tasainen olotila.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      525
      2564
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      52
      2225
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      205
      2174
    4. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1568
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1469
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      50
      1376
    7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1339
    8. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1141
    9. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      93
      1129
    10. Unohdettu parannuksen kaste

Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?
      Kaste
      693
      1035
    Aihe