varsijousesta

william vs robin

Kertokaas onko varsijousi kielletty metsästyksessä vain siksi että se on kielletty. En itse näe mitään estettä sen käyttämiselle. Teho kyllä riittää jos otetaan vertailukohteeksi vaikka metsästysjouset, saman läpäisykyvyn saa varsijousellakin. Toki lataaminen on hitaampaa mutta niin on taitettavalla yksipiippuisella luodikollakin korjaava laukaus vain haave.

10

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taljajousiampuja

"Kertokaas onko varsijousi kielletty metsästyksessä vain siksi että se on kielletty."

Pohimmiltaan näin.
      Taljajousellakin on utopiaa ampua kahdesti, jos eläin karkaa.
      En tunne sitä onko varsijousissa varmistusmekanismia. Varmistamaton taljajousi ei vaikuta kovin turvalliselta aseelta pusikossa rämpiessä. (Ja väärä vastaus on, että enhän minä kanna kivääriäkään metsässä koskaan varmistettuna.)

• william vs robin

käsittääkseni ainakin jonkinmoinen varmistin joissakin malleissa on mutta en tiedä kuinka luotettavia ovat :D

• Latailija1

Mitä olen varsijousia nähnyt ja millä kaikilla ampunut niin kaikissa ollut hyvät varmistimet ja monessa menevät automaattisesti päälle.

• sdfhh

Itse olen ampunut kahdella varsijousella joista toinen on halpis pistooli malli ja toinen sitten sellainen laadukas kiväärimalli. Muistaakseni molempin varmistin estää vain liipasimen liikkeen. Eli jos joku vähän osuu naruun tai vekotin tärähtää niin nuoli voi lähteä. Eli virittyessään naru jää pienen kynnyksen taakse. Liipaisinta painettaessa mekanismi nostaa narua millin tai kaksi ylöspäin jolloin naru pääsee pois kynnyksen takaa. Jos tämän kynnyksen taakse tippuu vaikka roska niin on ihan tuurista kiinni että koska napsahtaa.
        Voi olla että varmistin on turvallinen, mutta itselleni tuli kyllä heti sellainen olo että nuoli lähtee jos aivastan.

Tuskin silti varsijousen kielto metsästyksessä johtuu tästä. Taitaa tosiaan johtua vain kieltämisen ilosta.

• ...

Sori jos oon hidas mutta siis onko varsijousi laiton metsästyksessä??

• Latailija1

Kyllä se on laiton metsästyksessä.

• tfhtr

Laiton suomessa

• Sihteeri Mies

laiton metsästyksessä, Suomessa siis.... Ja kohta tarvii luvat nuokin härpäkkeet, hyvä niin!

• robintell

Ei saa käyttää suomessa metsästykseen, eikä saa ampua edes kaikilla radoilla (menee pienistä tauluista läpi, siinä syy ratakieltoon)!

Metsästys kielletty ties mistä syystä? On tehokkaampi yleensä kuin taljajousi ja yhtä tarkkakin. On varmistimet jne.

Mulla on kiikarilla ja teho muistaakseni 185paunaa, eli noin 90kg voima vaaditaan että saa vireeseen. Usassa metsästetään hirviä jne. tällä.

• Sako Quad

EU:ssa kielletty metsästysaseena. Rysselin herrat eivät selittele

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8176
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3792
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3299
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2551
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2185
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1980
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe