Kertokaas onko varsijousi kielletty metsästyksessä vain siksi että se on kielletty. En itse näe mitään estettä sen käyttämiselle. Teho kyllä riittää jos otetaan vertailukohteeksi vaikka metsästysjouset, saman läpäisykyvyn saa varsijousellakin. Toki lataaminen on hitaampaa mutta niin on taitettavalla yksipiippuisella luodikollakin korjaava laukaus vain haave.
varsijousesta
10
376
Vastaukset
- Taljajousiampuja
"Kertokaas onko varsijousi kielletty metsästyksessä vain siksi että se on kielletty."
Pohimmiltaan näin.
Taljajousellakin on utopiaa ampua kahdesti, jos eläin karkaa.
En tunne sitä onko varsijousissa varmistusmekanismia. Varmistamaton taljajousi ei vaikuta kovin turvalliselta aseelta pusikossa rämpiessä. (Ja väärä vastaus on, että enhän minä kanna kivääriäkään metsässä koskaan varmistettuna.) - william vs robin
käsittääkseni ainakin jonkinmoinen varmistin joissakin malleissa on mutta en tiedä kuinka luotettavia ovat :D
- Latailija1
Mitä olen varsijousia nähnyt ja millä kaikilla ampunut niin kaikissa ollut hyvät varmistimet ja monessa menevät automaattisesti päälle.
- sdfhh
Itse olen ampunut kahdella varsijousella joista toinen on halpis pistooli malli ja toinen sitten sellainen laadukas kiväärimalli. Muistaakseni molempin varmistin estää vain liipasimen liikkeen. Eli jos joku vähän osuu naruun tai vekotin tärähtää niin nuoli voi lähteä. Eli virittyessään naru jää pienen kynnyksen taakse. Liipaisinta painettaessa mekanismi nostaa narua millin tai kaksi ylöspäin jolloin naru pääsee pois kynnyksen takaa. Jos tämän kynnyksen taakse tippuu vaikka roska niin on ihan tuurista kiinni että koska napsahtaa.
Voi olla että varmistin on turvallinen, mutta itselleni tuli kyllä heti sellainen olo että nuoli lähtee jos aivastan.
Tuskin silti varsijousen kielto metsästyksessä johtuu tästä. Taitaa tosiaan johtua vain kieltämisen ilosta.
- ...
Sori jos oon hidas mutta siis onko varsijousi laiton metsästyksessä??
- Latailija1
Kyllä se on laiton metsästyksessä.
- tfhtr
Laiton suomessa
- Sihteeri Mies
laiton metsästyksessä, Suomessa siis.... Ja kohta tarvii luvat nuokin härpäkkeet, hyvä niin!
- robintell
Ei saa käyttää suomessa metsästykseen, eikä saa ampua edes kaikilla radoilla (menee pienistä tauluista läpi, siinä syy ratakieltoon)!
Metsästys kielletty ties mistä syystä? On tehokkaampi yleensä kuin taljajousi ja yhtä tarkkakin. On varmistimet jne.
Mulla on kiikarilla ja teho muistaakseni 185paunaa, eli noin 90kg voima vaaditaan että saa vireeseen. Usassa metsästetään hirviä jne. tällä. - Sako Quad
EU:ssa kielletty metsästysaseena. Rysselin herrat eivät selittele
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783