Aloittaisin sukututkimuksen tekemisen itse. Kuulemma aloitetaan itsestä.Onko se vaikeeta tehdä? Tuleeko niiden tietojen hakeminen kalliiksi?En tajunnut noista linkeistä mitä oli, niin ei niillä ainakaan alkuun pääse.Kannattaisiko siihen tarkoitukseen ostaa joku romppu? Neuvokaa vähän miten sen kannattaisi aloittaa.En oo koskaan tehny. Neuvoa kaipaava.
sukututkimus onko vaikeeta
12
3012
Vastaukset
- Suku.N
Aloitat itsestäsi ja ensinmäieksi suosittelisin sinullle sukututkimuksen alkeiskurssia sieltä saat tarvittavan avun ja neuvon ja opit paljon kaikkea .Ei sukututkimus ole vaikeata se on haastavaa ja aikaavievä,mutta todella mielenkiintoista kun pääset asiasta jyvälle.
Ei se hirveän kallista ole tietojen hankinta hintahaarukka on noin 20-100 euroa riipuu kuinka nopeasti tieto löytyy ja kuinka paljon sitä tietoa on löytynyt itselläni Radixin 3 sivua pitkä sukuselvitys maksoi noin 40 euroa .Laitan sinulle tähän linkin http://www.genealogia.fi/ ja tuolta kohta aloita sukutuukimus lue se huolella läpi niin sillä pääset jo alkuun .Onnea sinulle sukututkimuksen aloittamiseen .!!!Neuvon kyllä lisääkin jos neuvoja kaipaat vielä lisää.Tsemppiä sukujjurien hakuun sinulle p.s ai nin siittä rompusta voit sen toki ostaa,mutta ilmankin pärjäät alkuun kylläkin . - itseoppinut
Alkuun pääsee hyvinkin helposti, juuri aloittamalla itsestäsi ja siitä laajentaen oman sukusi piirissä. Työvisten kursseista on jonkun verran hyötyä, mutta hyvin pääsee alkuun ostamalla opaskirjan. Kirkkoherranvirastoista saa sitten lisää tietoa, mutta se maksaa, riippuen ihan siitä, kuinka sitä kysyy. Toinen joutuu maksamaan paljonkin ja toinen saa saman tiedon ilmaiseksi, samasta paikasta.
- aloittaisin
Kiitos teille kummallekkin jotka vastasitte ja neuvoitte.Kysyisin sitä vielä, että Kirkkoherranvirastosta, kun toinen saa ilmaiseksi ja toinen joutuu maksamaan paljonkin.Vaikuttaisiko siihen sitten, että jos ei kuulu kirkkoon niin joutuu maksamaan ja jos kuuluu niin ei joudu. Minä nimittäin en kuulu kirkkoon ja jos se vaikuttaa, niin mulle sitten tulee kalliiksi.Mun mies haluu vällttämättä ostaa mulle jonkun rompun, ei kai siitä sitten haittakaan ole.
- Maria
aloittaisin kirjoitti:
Kiitos teille kummallekkin jotka vastasitte ja neuvoitte.Kysyisin sitä vielä, että Kirkkoherranvirastosta, kun toinen saa ilmaiseksi ja toinen joutuu maksamaan paljonkin.Vaikuttaisiko siihen sitten, että jos ei kuulu kirkkoon niin joutuu maksamaan ja jos kuuluu niin ei joudu. Minä nimittäin en kuulu kirkkoon ja jos se vaikuttaa, niin mulle sitten tulee kalliiksi.Mun mies haluu vällttämättä ostaa mulle jonkun rompun, ei kai siitä sitten haittakaan ole.
Tuosta rompusta: riippuu ihan tietenkin mikä romppu on kyseessä.. Hankala sanoa kannattaako ostaa, kun puhut vain "rompusta".. :D
Ymmärtääkseni joihinkin kirkkoherranvirastoihin pääsee ihan itse tutkimaan sukuaan, jolloin se on ilmaista, mutta jos virkailijat etsivät tietoja niin heillä on kai jokin tuntitaksa, kannattaa kysyä asiaa ko. kirkkoherranvirastosta.
Aloitat siis itsestäsi, kirjoitat omat tietosi ylös, sitten vanhempiesi ja isovanhempiesi. Useimmilla alkutiedot loppuvat tähän, isovanhempien syntymäaika ja -paikka tiedetään, muttei siitä taaksepäin.
1900-luvun tiedot haetaan yleensä kirkkoherranvirastoista, ymmärtääkseni on virastokohtaista sekin kuinka uusia/vanhoja tietoja virasto säilöö itsellään, ja mitkä ovat arkistoissa.
Vanhempia kirjoja löytyy siis arkistoista, muistaakseni http://www.narc.fi kansallisarkiston sivut, joista pääset edelleen maakunta-arkiston jne. sivuille.
1900-lukua vanhempia tietoja voit myös hakea Hiskistä suomen sukututkimusseuran sivujen kautta http://www.genealogia.fi Täytyy kuitenkin muistaa, että Hiski on talkoovoimin tehty tietokanta, ja toimii vain hakemistona, tiedot täytyy tarkistaa kirkonkirjoista. - gen
aloittaisin kirjoitti:
Kuulehan, mistä ihmeen rompusta oikein puhut?
Se, saako sukututkimuskyselyihinsä vastauksen kirkkoherranvirastosta, ei ole tippaakaan kiinni siitä, kuuluuko kysyjä kirkkoon vai ei. Vastauksen saaminen kyllä saattaa kestää vuosikausia, mutta se ei todellakaan ole tästä kiinni.
Eikö sinulla ole mahdollisuutta mennä sukututkimuksen alkeiskurssille - siitähän se kätevästi lähtisi homma pyörimään. Oppisit, miten pitää edetä ja millaisia lähteitä ylipäätänsä miltäkin ajanjaksolta on käytössä.
Kirjastosta löydät myös hyviä sukututkimusopaskirjoja.
SSS:n sivustosta löydät myös hyviä ohjeita, siitähän täällä jo sinulle kerrottiinkin.
Käytännön tutkimustyön eteneminen riippuu paljon siitä, missä asut.
Ruotsinkielen taito on tärkeä - ruotsihan oli meidän virallinen kielemme ja kaikki vanhat dokumentit olivat sillä kielellä.
Vanhojen käsialojen kurssit opastavat myös hyvään alkuun. Joka vuosisadalla oikeastaan oli oma kirjaimistonsa.
- itseoppinut
Tietenkin voi ostaa erilaisia ohjelmistoja, joiden avulla voi koota tietoa sähköiseen muotoon, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä, ainakaa alkuun, vaan ns. kynällä ja paperilla pärjää alkuun ihan hyvon. Ohjelmistoja löytyy sitten vaikka kuinka hienoja ja monipuolisia, joihin voi liittä kuvia, ääntä ja kaikkea mahdollista. Todellinen tarve tulee vasta sitten, kun aineistoa kertyy paljon. Itselläni on kaksi eri ohjelmaa, mutta parhaaksi olen havainnut ihan tekstinkäsittely ja taulukkolaskentaohjelmat. Näin siinä tapauksessa, jos haluaa kerätä tietoa, ei "brassailla" sukulaisille. Ohjelmistojen hankinnassa saa olla tarkkana, että se on sitten se oikea. Kirjallisuuttakin on olemassa ja voisin vaik luopua omasta opaskirjastani, joka on sinänsä hyvä ensalkuun, kirja on vähän käytetty.
Erilaiset "työviksen" kurssitkin on sinänsä hyviä ja suositan niitä siinä tapauksessa,mikäli on valmis "odottamaan" miktei lukukauden sitä, että pääsee aloittamaan tutkimuksen kunnolla, sillä kokemukseni ja tietojeni mukaan syyskausi menee "yleiseen höpinään" ja kevään lopulla sitten tietääkin jo jotain ja voi alottaa. Se, paljonko kirkkoherranvirastot laskuttaa, on ns. "herrassa". Itse olen maksanut vuosia, vuosia sitten 700 mk kahdesta rivistä tekstiä, joka itseasiassa oli jo kh-virastoon lähettämässäni kyselyssä. Toisaalta olen saanut neljä aanelosta hintaan 50mk. Sitten se, paljonko esim ruotsin kieltä tarvii osata on taas aivan tapauskohtaista ja silloin tulee eteen se, että nykyruotsi ei riitä, vaan pitäisi osata Wanhaa ruotsia ja sitten pitäis osata Wanhoja kirjoitustapoja. Olen muutamankin suvun selvittänyt 1800 luvun alkuun, mikä voi olla yksi takaraja alottelijalle. Siitä haarat takaisin tähän päivään, ainakin ihmisten määrää on jo riittävä ja löytyy yllättäviä ja yllättävän paljon sukulaisia. Elikkä jos kiinnostaa, niin ilman "sarvia ja hampaita", voin luopua sukututkimuksen oppaasta, toisesta atk-ohjelmasta ja mikäli sinulla kiinnostusta riittää, niin pidän vaikka pikakurssin aiheesta, mutta tämän ketkustelupalstan tila ei siihen riitä, joten minuun saat parhaiten yhteyttä osoitteesta [email protected]. Uskallan sanoa kokemuksesta, ettäjos sinulla on pari tuntia aikaa ja todellinen kiinnostus aiheeseen, niin ota yhteyttä ja vaikka miehesi mukaan, niin neuvon kyllä. Kannattaa ainakin tehdä ensin valmiiksi kysymyslista niistä asioista, mihin eniten tarvitsee tietoa. No mikäli tämä sepustus avaa ajatuksia, niin ota yhteyttä antamaani osoitteeseen, niin katsotaan. ps. tein "ehdotukset" vain siksi, että mielestäni on hyvä, että porukka kiinnostuu juuristaan ja haluun jeesata siinä, mikäli vain voin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikäli tutkittaessa tulee vastaan jotain "negatiivista" ei se ole häpeä, vaa jonkin suvun jäsenen "juttu", mikä kuuluu sukuun ja mille jälkipolvet ei voi mitään.- aloittaisin
Kiitos annoit paljon hyvää tietoa ja otan myöhemmin yhteyttä sähköpostisi kautta. Mutta hieman kerron ensin tässä. Työväen opiston kurssiin minulla ei ole mahdollisuus osallistua, koska sairauteni vuoksi en pysty juuri liikkumaan, enkä ajamaan autoa. Ne on niin useasti ettei mieheni työnsä vuoksi jaksa kuskata mua niin paljoa.
Siksi olen kiinnostunut tästä sukututkimuksesta, koska on kiinnostavaa tietää mistä ne kaukaisimmat sukulaiset ovat olleet ja yleensäkin suvustani kuinka laaja se on jne. Lisäksi minulla olisi siinä kiinnostavaa hommaa, koska kokoajan olen kotona ja tietokoneella voisi puuhata.
Missäpäin asut, koska me asutaan itä- vantaalla ja jos olisit kiinnostunut pitämään meille parin tunnin kurssin ,niin se varmaan onnistuisi jos asut suht lähellä pääkaupunki seutua.Lisäksi olisin kiinnostunut siitä kirjasta ja ATK- ohjelmasta ja tietenkin maksaisimme sulle kaikesta. Jos edelleen olet kiinnostunut, niin jos vastaisit tällä palstalla tai sähköpostiini. Kertoisit hieman siitä ATK- ohjelmasta onko siitä just aloittelialle apua. Olen tosi aloittelija kaikessa, koska tietokoneen kanssakin olen puuhaillut vasta muutaman kuukauden,mutta siinä nyt kuitenkaan ei tarvitse opastaa. [email protected] siihen tai tälle palstalle voit vastailla jos sulla on aikaa opastaa tätä aloittelijaa. Kiitos - Maria
aloittaisin kirjoitti:
Kiitos annoit paljon hyvää tietoa ja otan myöhemmin yhteyttä sähköpostisi kautta. Mutta hieman kerron ensin tässä. Työväen opiston kurssiin minulla ei ole mahdollisuus osallistua, koska sairauteni vuoksi en pysty juuri liikkumaan, enkä ajamaan autoa. Ne on niin useasti ettei mieheni työnsä vuoksi jaksa kuskata mua niin paljoa.
Siksi olen kiinnostunut tästä sukututkimuksesta, koska on kiinnostavaa tietää mistä ne kaukaisimmat sukulaiset ovat olleet ja yleensäkin suvustani kuinka laaja se on jne. Lisäksi minulla olisi siinä kiinnostavaa hommaa, koska kokoajan olen kotona ja tietokoneella voisi puuhata.
Missäpäin asut, koska me asutaan itä- vantaalla ja jos olisit kiinnostunut pitämään meille parin tunnin kurssin ,niin se varmaan onnistuisi jos asut suht lähellä pääkaupunki seutua.Lisäksi olisin kiinnostunut siitä kirjasta ja ATK- ohjelmasta ja tietenkin maksaisimme sulle kaikesta. Jos edelleen olet kiinnostunut, niin jos vastaisit tällä palstalla tai sähköpostiini. Kertoisit hieman siitä ATK- ohjelmasta onko siitä just aloittelialle apua. Olen tosi aloittelija kaikessa, koska tietokoneen kanssakin olen puuhaillut vasta muutaman kuukauden,mutta siinä nyt kuitenkaan ei tarvitse opastaa. [email protected] siihen tai tälle palstalle voit vastailla jos sulla on aikaa opastaa tätä aloittelijaa. KiitosPelkästään kotona istuen sukututkimus on aika hankalaa, tai silloin täytyy ottaa ulkopuoliset avuksi, eli juuri pyytää tietoja kirkkoherranvirastoilta ja arkistoilta. Tässä arkistolaitoksen hinnasto http://www.narc.fi/hinnat.html
Täytyy muistaa, että tietoja kysyttäessä täytyy kysymysten olla mahdollisimman tarkkoja. Älä siis lähetä kyselyä "Tahdon tietoa Pekkasen suvusta", vaan erittele tiedot jotka sinulla jo on, eli esim. sinulla on ukkisi syntymäaika ja -paikka, ja haluat tietää hänen vanhempansa syntymäajat ja -paikat sekä sisarusten syntymäajat ja -paikat.
Atk-ohjelmat eivät itse tee sukututkimusta, vaan erilaiset sukututkimusohjelmat ovat apuna tietojen tallentamisessa.
Mikäli pääset 1800-luvun puolelle, niin kannattaa tutkailla Hiski-tietokantaa, etsiä sieltä tietoja. Sieltä kun voi kotikoneellakin tietoja etsiä. Mutta kuten sanoin, se on vain hakemisto, eli tiedot tulee tarkistaa alkuperäisistä lähteistä.
Kannattaa myös etsiä netistä onko ko. suvulla sukuseuraa tai onko sukututkimusta jo aiemmin tehty. Salmelan sukuseura ry on olemassa, Salmelaista en löydä ainakaan näin äkkiseltään. Ymmärsin, että olet kiinnostunut tutkimaan omaa sukuasi, eli oletko o.s. Salmelainen vai joku muu? - aloittaisin
Maria kirjoitti:
Pelkästään kotona istuen sukututkimus on aika hankalaa, tai silloin täytyy ottaa ulkopuoliset avuksi, eli juuri pyytää tietoja kirkkoherranvirastoilta ja arkistoilta. Tässä arkistolaitoksen hinnasto http://www.narc.fi/hinnat.html
Täytyy muistaa, että tietoja kysyttäessä täytyy kysymysten olla mahdollisimman tarkkoja. Älä siis lähetä kyselyä "Tahdon tietoa Pekkasen suvusta", vaan erittele tiedot jotka sinulla jo on, eli esim. sinulla on ukkisi syntymäaika ja -paikka, ja haluat tietää hänen vanhempansa syntymäajat ja -paikat sekä sisarusten syntymäajat ja -paikat.
Atk-ohjelmat eivät itse tee sukututkimusta, vaan erilaiset sukututkimusohjelmat ovat apuna tietojen tallentamisessa.
Mikäli pääset 1800-luvun puolelle, niin kannattaa tutkailla Hiski-tietokantaa, etsiä sieltä tietoja. Sieltä kun voi kotikoneellakin tietoja etsiä. Mutta kuten sanoin, se on vain hakemisto, eli tiedot tulee tarkistaa alkuperäisistä lähteistä.
Kannattaa myös etsiä netistä onko ko. suvulla sukuseuraa tai onko sukututkimusta jo aiemmin tehty. Salmelan sukuseura ry on olemassa, Salmelaista en löydä ainakaan näin äkkiseltään. Ymmärsin, että olet kiinnostunut tutkimaan omaa sukuasi, eli oletko o.s. Salmelainen vai joku muu?Kiitos tiedoistasi. Kotona kun on oltava, niin tietenkin pyydän ulkopuolista apua ja mieheni kyllä pystyy liikkumaan, jos niitä arkistoja saa käydä tutkimassa.Tämä on yhteinen harrastuksemme mieheni kanssa, kunhan nyt alkuun päästään.Meillä onneks on tiedossa jo auttaja joka auttaa meidät alkuun.Toki voit kirjoitella jos jotain tulee mieleen mitä meidän tulisi tietää.
En ole Salmelainen o.s. vaan Lukander
- elmeri
Tutkimus kannattaa aina aloittaa omasta perhepiiristä ja kysellä kaikilta elossa olevilta sukulaisilta, mutta myös tuttavilta löytyy usein tietoja jo pois menneiden vaiheista.
Toiseksi kannattaa selvittää Hiskistä (http://www.genealogia.fi/hiski?fi) kaikki tiedot mitä suinkin löytyy. Niiden tietojen pohjalta voit sitten lähettää kysymyksiä seurakuntiin, erilaisiin arkistoihin jne.
Liity Suomen sukututkimusseuraan (http://www.genealogia.fi/sss/) ja ilmoittaudu heidän postituslistalleen, niin saat lehdet. Sivuilta löytyy myös paljon muuta mielenkiintoista.
Muista tallentaa kaikki tiedot mitä löydät ja pidä tarkkaa päiväkirja siitä mitä olet löytänyt mistäkin ja milloin, kaikki lähettämäsi ja vastaanottamasi kirjeet ym. tiedot. Sopivia ohjelmia aloittelijalle ovat mm. Personal Ancestral File (http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=7000000&langId=-1&parent_category_rn=100069&level=2&bcname=Software Downloads - Free&top=Y&resetCat=N&replBC=subcatlist100069 ja www.familysearch.org) ja toisena Legacy (http://www.legacyfamilytree.com/Download.asp). Molemmat ovat ilmaisia. Muitakin hyviä löytyy: Family Origins, Brother's keeper jne.
Osan tiedoista saa valitettavsti selville vain kaivautumalla arkistoihin. Kansallisarkistosta löytyy kirkonkirjojen (myös niiden, jotka eivät ole Hiskissä) lisäksi kaikenlaisia muita asiakirjoja (esim. armeijan, oikeuslaitoksen). Ne ovat kuitenkin useimmiten mikrokortteina/nauhoina tai kirjoina, joita ei saa lainata. - erkka
Aloita tästä päivästä. Haastattele äidit, isät, ukit, mummit yms. Tee huolelliset muistiinpanot ja arkistoi kaikki mappiin myöhempää tarvetta varten. Jos joku asia ei avaudu heti niin laita kysymyslista, johon voit myöhemmin helposti palata.
Käytä haastatteluissa mielellään nauhuria tms. muistisi tukena. Mieti etukäteen ainakintärkeimmät kysymykset joita haastateltavallesi teet. Vielä kerran: järjestä kaikki hyvin muistiin. Kun tietoa kasaantuu niin ongelmaksi muodostuu jo olevan tiedon etsintä. Tietokone on tietenkin hyvänä apuna.
Intoa hyvään ja antoisaan harrastukseen !- Väinönpoika
Tuossa jo mainittiinkin, että kaikelle tiedolle on merkittävä lähde. Voi tuntua aloittavasta turhalta, mutta tärkeyden huomaa, kun viiden vuoden päästä harmittelee erikoista tietoa, jota alkaa epäillä, eikä muista, mistä outo väite on peräisin. Tarkistanpa sen vielä kerran! Mutta miten tarkistan, ellen tiedä, mistä tai keneltä tieto on peräisin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816