SAS konkurssiin

c'est konkka

Niin tässä käy arviolta huomenna. Finnair rimpuilee jonkin aikaa - tai sen verran, että johtoporras siirtää ylimääräiset rahat bonuksena itselleen ja sitten firma julistetaan konkkaan sekin.

19

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anа Lyyti K. Kο

      SAS:n kaatuminen kyllä jonkin aikaa auttaa Finnairia, koska se saa napattua osan SAS:n nykyisistä markkinoista, etenkin Suomen ja Skandinavian välisiä lentoja.

      Mutta melko pian Finnair huomaa, että Norwegian nappasi isomman osan ja kahmii lisää,

    • no_joku_vaan

      Oho! Meillähän on täällä oikein talousneroja paikalla! Finnair ei tule menemään konkurssiin, koska Aasian lennoista tulee riittävästi rahaa. Euroopan lennot eivät ole olleet kovin rahaa tuottavia millekään suurelle lentoyhtiölle lähiaikoina. SAS saadaan varmaankin pelastettua kun Ruotsi myy siitä osuutensa ja yhtiö tekee jonkin uudenlaisen strategian liiketoimintaansa.

      Maailmassa on muitakin maanosia kuin Eurooppa, you know?

      • Maalaisjärkinen

        Itse taidat olla tosi nero, kun olet keksinyt SAS:n pelastussuunnitelman. Nyt alkaa olla kiire kertoa siitä SAS:n johdolle! Tänään on kriittinen päivä. Mitä myyntiin tulee, niin toki SAS:n valtio-omistajat olisivat aikoja sitten myyneet osuutensa, jos joku vain ostaisi.

        Finnairin Aasia-unelman käy yhä heikommin sitä mukaa kuin kilpailu lisääntyy näilläkin reiteillä. Ja kun koko firman kannattavuus (siis suunniteltu) rakentuu Aasian-liikenteen varaan, se on kovin heikoissa kantimissa. Ei tarvita muuta kuin että tšuhnat (tai EU) suututtavat Putinin sen verran, että Venäjä kieltää ylilennot. Siinähän sitten ihmetellään Helsingin loistavaa sijaintia Aasian-liikenteen kannalta.


      • no_joku_vaan
        Maalaisjärkinen kirjoitti:

        Itse taidat olla tosi nero, kun olet keksinyt SAS:n pelastussuunnitelman. Nyt alkaa olla kiire kertoa siitä SAS:n johdolle! Tänään on kriittinen päivä. Mitä myyntiin tulee, niin toki SAS:n valtio-omistajat olisivat aikoja sitten myyneet osuutensa, jos joku vain ostaisi.

        Finnairin Aasia-unelman käy yhä heikommin sitä mukaa kuin kilpailu lisääntyy näilläkin reiteillä. Ja kun koko firman kannattavuus (siis suunniteltu) rakentuu Aasian-liikenteen varaan, se on kovin heikoissa kantimissa. Ei tarvita muuta kuin että tšuhnat (tai EU) suututtavat Putinin sen verran, että Venäjä kieltää ylilennot. Siinähän sitten ihmetellään Helsingin loistavaa sijaintia Aasian-liikenteen kannalta.

        Ostointo saattaa kasvaa jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö. Muutama kaukokohde leikataan pois ja niiden tarvitsemat ylimääräiset koneet myydään, joten budjetista jää enemmän rahaa.

        Mitä Finnairiin tulee niin onhan Helsinki sikäli hyvässä paikassa että täältä voi lentää helposti pohjoisnavan yli esim. Japaniin, mitä tehtiin 80 -luvulla. Jos taas kilpailulla viittaat Norwegianin Thaimaan reittiin niin luulen ettei Finnairilla kiinnosta paskan vertaa se, että turisteja viedään sinne. Finnairin taktiikka perustuukin siihen, että Aasiasta tuodaan liikematkustajia ja turisteja ensin Helsinkiin ja siitä helpolla vaihtoyhteydellä Eurooppaan.


      • kaupunkilaisjärkinen
        no_joku_vaan kirjoitti:

        Ostointo saattaa kasvaa jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö. Muutama kaukokohde leikataan pois ja niiden tarvitsemat ylimääräiset koneet myydään, joten budjetista jää enemmän rahaa.

        Mitä Finnairiin tulee niin onhan Helsinki sikäli hyvässä paikassa että täältä voi lentää helposti pohjoisnavan yli esim. Japaniin, mitä tehtiin 80 -luvulla. Jos taas kilpailulla viittaat Norwegianin Thaimaan reittiin niin luulen ettei Finnairilla kiinnosta paskan vertaa se, että turisteja viedään sinne. Finnairin taktiikka perustuukin siihen, että Aasiasta tuodaan liikematkustajia ja turisteja ensin Helsinkiin ja siitä helpolla vaihtoyhteydellä Eurooppaan.

        SAS:lla on niin paljon vastuita ja menneisyyden riippakiviä, että helpompaa ja halvempaa on perustaa uusi yhtiö puhtaalta pöydältä kuin ostaa SAS ja muuttaa konseptia. Käytännössähän Norwegian on juuri niin tehnyt tai tekemässä, tosin ei nyt aivan tyhjästä aloittanut, vaan on rakennettu pienen paikallisen yhtiön pohjalle. Kaukoliikenne on SAS:lle jopa kohtalaisen kannattavaa, joten siitä leikkaaminenkaan ei ole mikään ratkaisu. Varsinkin kun A340-300 koneilla ei enää ole kummoisia jälkimarkkinoita.


      • no_joku_vaan
        kaupunkilaisjärkinen kirjoitti:

        SAS:lla on niin paljon vastuita ja menneisyyden riippakiviä, että helpompaa ja halvempaa on perustaa uusi yhtiö puhtaalta pöydältä kuin ostaa SAS ja muuttaa konseptia. Käytännössähän Norwegian on juuri niin tehnyt tai tekemässä, tosin ei nyt aivan tyhjästä aloittanut, vaan on rakennettu pienen paikallisen yhtiön pohjalle. Kaukoliikenne on SAS:lle jopa kohtalaisen kannattavaa, joten siitä leikkaaminenkaan ei ole mikään ratkaisu. Varsinkin kun A340-300 koneilla ei enää ole kummoisia jälkimarkkinoita.

        Oma versioni olikin vain esimerkki. Vaihtoehtoja on monia. Voi myös olla ihan hyvä ratkaisu perustaa "uusi SAS" juuri niinkuin sanoit. Nykyisellä SAS:illa on vaan tiettyä brändiarvoa olemassa joten saattaa olla matkustajille pettymys matkustaa lentoyhtiöllä joka on periaatteessa SAS, mutta ei kuitenkaan. Aika näyttää miten käy.


      • Ay002

        "Finnair ei tule menemään..." Suomen kielessä ei ole futuuria vaan se ilmaistaan verbin preesensillä. Siis yksinkertaisesti " Finnair ei mene konkurssiin".


    • Tarpeen kohta
      • Hyvin pian

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.


      • kokkero
        Hyvin pian kirjoitti:

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.

        Aivan juuri näin. Se on siis "Plan B from outer space"


      • Kun kellot lyö
        Hyvin pian kirjoitti:

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15795245.ab


      • ... niin koittaa yö
        Kun kellot lyö kirjoitti:

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15795245.ab

        ”Lentävää henkilökuntaansa SAS on pyytänyt ottamaan mukaan töihin riittävästi rahaa siltä varalta, että he pääsevät maailmalta kotiin, jos yhtiö ajautuu konkurssiin.”
        http://www.hs.fi/talous/Lentäjiltä uusi tarjous SASn johdolle/a1305619555667

        Jaa-a, mahtavatkohan muut yhtiöt vielä myydä ID-lippuja SAS:n henkilökunnalle? Meinaan että jos joutuu viime hetken lipun ostamaan normaalihintaan esim jostain USA:sta Skandinaviaan, se maksaa maltaita. Toivotaan että alan sisäinen solidaarisuus toimii tässä.


    • Get real!

      > jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö

      SAS tarvitsee rahaa HUOMISEKSI. Julkistaisi... mitä? Mieti vähän!

    • no_joku_vaan

      Okei, tuo eurooppaehdotus oli huono esimerkki, mutta muutoksia reittiverkostoon tulee varmasti jos vaan konkurssilta vältytään. Koneiden täyteen tankkaaminen tietoisesti kyllä vähän viestii uskon horjumisesta yhtiön sisälläkin...

      • a___p

        jonkin verran tuo haiskahtaa siltä, että SAS pyrkii painostamaan työntekijät hinnalla millä hyvänsä tuon säästöohjelman taakse, ja pelaa samalla aika rankkaa julkisuuspeliä. no, huomenna varmaan nähdään kannattiko riskinotto. jos tuo onnistuu, säästöt alkavat todennäköisesti realisoitua nopeammin kuin finnairilla. jos ei, tervemenoa lentoliput..

        no, sen siitä saa kun ostaa lippunsa näiltä legacy-yhtiöiltä :(


      • Jooooo
        a___p kirjoitti:

        jonkin verran tuo haiskahtaa siltä, että SAS pyrkii painostamaan työntekijät hinnalla millä hyvänsä tuon säästöohjelman taakse, ja pelaa samalla aika rankkaa julkisuuspeliä. no, huomenna varmaan nähdään kannattiko riskinotto. jos tuo onnistuu, säästöt alkavat todennäköisesti realisoitua nopeammin kuin finnairilla. jos ei, tervemenoa lentoliput..

        no, sen siitä saa kun ostaa lippunsa näiltä legacy-yhtiöiltä :(

        Tietysti haiskahtaa. Tai no ei tässä mitään hajuaistia tarvita, kun on selvää, että vaihtoehtoja ei ole Ei SASsin johto pelaa mitään pelejä, kun ei ole kortteja, tai kortit ovat pöydällä kaikkien nähtävänä.

        Ihan oma lukunsa on, riittäisivätkö suunnitellut säästöt. Tämähän ei ole SASsin ensimmäinen säästöohjelma. Mutta selvää on, että ilman näitä säästöjä on edessä konkurssi, etenkin kun SAS on toitottanut tätä.

        Vanhan hyvän ajan lentoyhtiöitä ei enää ole. Niiden seuraajat yrittävät vielä räpistellä, kuvitellen saavansa bisnesluokan hintoja lähes turistiluokan palvelutasolla.


    • sluut ny

      Vaikka nyt jäisikin korisemaan tekohengityksellä niin kuka noilta enää viitsii/uskaltaa ostaa lippuja..

      • Niimpä...

        ....koneetkin tankkautetaan, että pääsee takaisin home baseen kun lappu luukulle rävähtää. Tämä kertoo jo paljon. Ihmettelen jos tämän viikon jälkeen on pystyssä.


    • konkurssiin

      Ennustajia riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      215
      23140
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      102
      18330
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      305
      15519
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      153
      10697
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      118
      9620
    6. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      37
      8241
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      34
      8203
    8. 237
      6752
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      203
      6407
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      36
      5983
    Aihe