SAS konkurssiin

c'est konkka

Niin tässä käy arviolta huomenna. Finnair rimpuilee jonkin aikaa - tai sen verran, että johtoporras siirtää ylimääräiset rahat bonuksena itselleen ja sitten firma julistetaan konkkaan sekin.

19

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anа Lyyti K. Kο

      SAS:n kaatuminen kyllä jonkin aikaa auttaa Finnairia, koska se saa napattua osan SAS:n nykyisistä markkinoista, etenkin Suomen ja Skandinavian välisiä lentoja.

      Mutta melko pian Finnair huomaa, että Norwegian nappasi isomman osan ja kahmii lisää,

    • no_joku_vaan

      Oho! Meillähän on täällä oikein talousneroja paikalla! Finnair ei tule menemään konkurssiin, koska Aasian lennoista tulee riittävästi rahaa. Euroopan lennot eivät ole olleet kovin rahaa tuottavia millekään suurelle lentoyhtiölle lähiaikoina. SAS saadaan varmaankin pelastettua kun Ruotsi myy siitä osuutensa ja yhtiö tekee jonkin uudenlaisen strategian liiketoimintaansa.

      Maailmassa on muitakin maanosia kuin Eurooppa, you know?

      • Maalaisjärkinen

        Itse taidat olla tosi nero, kun olet keksinyt SAS:n pelastussuunnitelman. Nyt alkaa olla kiire kertoa siitä SAS:n johdolle! Tänään on kriittinen päivä. Mitä myyntiin tulee, niin toki SAS:n valtio-omistajat olisivat aikoja sitten myyneet osuutensa, jos joku vain ostaisi.

        Finnairin Aasia-unelman käy yhä heikommin sitä mukaa kuin kilpailu lisääntyy näilläkin reiteillä. Ja kun koko firman kannattavuus (siis suunniteltu) rakentuu Aasian-liikenteen varaan, se on kovin heikoissa kantimissa. Ei tarvita muuta kuin että tšuhnat (tai EU) suututtavat Putinin sen verran, että Venäjä kieltää ylilennot. Siinähän sitten ihmetellään Helsingin loistavaa sijaintia Aasian-liikenteen kannalta.


      • no_joku_vaan
        Maalaisjärkinen kirjoitti:

        Itse taidat olla tosi nero, kun olet keksinyt SAS:n pelastussuunnitelman. Nyt alkaa olla kiire kertoa siitä SAS:n johdolle! Tänään on kriittinen päivä. Mitä myyntiin tulee, niin toki SAS:n valtio-omistajat olisivat aikoja sitten myyneet osuutensa, jos joku vain ostaisi.

        Finnairin Aasia-unelman käy yhä heikommin sitä mukaa kuin kilpailu lisääntyy näilläkin reiteillä. Ja kun koko firman kannattavuus (siis suunniteltu) rakentuu Aasian-liikenteen varaan, se on kovin heikoissa kantimissa. Ei tarvita muuta kuin että tšuhnat (tai EU) suututtavat Putinin sen verran, että Venäjä kieltää ylilennot. Siinähän sitten ihmetellään Helsingin loistavaa sijaintia Aasian-liikenteen kannalta.

        Ostointo saattaa kasvaa jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö. Muutama kaukokohde leikataan pois ja niiden tarvitsemat ylimääräiset koneet myydään, joten budjetista jää enemmän rahaa.

        Mitä Finnairiin tulee niin onhan Helsinki sikäli hyvässä paikassa että täältä voi lentää helposti pohjoisnavan yli esim. Japaniin, mitä tehtiin 80 -luvulla. Jos taas kilpailulla viittaat Norwegianin Thaimaan reittiin niin luulen ettei Finnairilla kiinnosta paskan vertaa se, että turisteja viedään sinne. Finnairin taktiikka perustuukin siihen, että Aasiasta tuodaan liikematkustajia ja turisteja ensin Helsinkiin ja siitä helpolla vaihtoyhteydellä Eurooppaan.


      • kaupunkilaisjärkinen
        no_joku_vaan kirjoitti:

        Ostointo saattaa kasvaa jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö. Muutama kaukokohde leikataan pois ja niiden tarvitsemat ylimääräiset koneet myydään, joten budjetista jää enemmän rahaa.

        Mitä Finnairiin tulee niin onhan Helsinki sikäli hyvässä paikassa että täältä voi lentää helposti pohjoisnavan yli esim. Japaniin, mitä tehtiin 80 -luvulla. Jos taas kilpailulla viittaat Norwegianin Thaimaan reittiin niin luulen ettei Finnairilla kiinnosta paskan vertaa se, että turisteja viedään sinne. Finnairin taktiikka perustuukin siihen, että Aasiasta tuodaan liikematkustajia ja turisteja ensin Helsinkiin ja siitä helpolla vaihtoyhteydellä Eurooppaan.

        SAS:lla on niin paljon vastuita ja menneisyyden riippakiviä, että helpompaa ja halvempaa on perustaa uusi yhtiö puhtaalta pöydältä kuin ostaa SAS ja muuttaa konseptia. Käytännössähän Norwegian on juuri niin tehnyt tai tekemässä, tosin ei nyt aivan tyhjästä aloittanut, vaan on rakennettu pienen paikallisen yhtiön pohjalle. Kaukoliikenne on SAS:lle jopa kohtalaisen kannattavaa, joten siitä leikkaaminenkaan ei ole mikään ratkaisu. Varsinkin kun A340-300 koneilla ei enää ole kummoisia jälkimarkkinoita.


      • no_joku_vaan
        kaupunkilaisjärkinen kirjoitti:

        SAS:lla on niin paljon vastuita ja menneisyyden riippakiviä, että helpompaa ja halvempaa on perustaa uusi yhtiö puhtaalta pöydältä kuin ostaa SAS ja muuttaa konseptia. Käytännössähän Norwegian on juuri niin tehnyt tai tekemässä, tosin ei nyt aivan tyhjästä aloittanut, vaan on rakennettu pienen paikallisen yhtiön pohjalle. Kaukoliikenne on SAS:lle jopa kohtalaisen kannattavaa, joten siitä leikkaaminenkaan ei ole mikään ratkaisu. Varsinkin kun A340-300 koneilla ei enää ole kummoisia jälkimarkkinoita.

        Oma versioni olikin vain esimerkki. Vaihtoehtoja on monia. Voi myös olla ihan hyvä ratkaisu perustaa "uusi SAS" juuri niinkuin sanoit. Nykyisellä SAS:illa on vaan tiettyä brändiarvoa olemassa joten saattaa olla matkustajille pettymys matkustaa lentoyhtiöllä joka on periaatteessa SAS, mutta ei kuitenkaan. Aika näyttää miten käy.


      • Ay002

        "Finnair ei tule menemään..." Suomen kielessä ei ole futuuria vaan se ilmaistaan verbin preesensillä. Siis yksinkertaisesti " Finnair ei mene konkurssiin".


    • Tarpeen kohta
      • Hyvin pian

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.


      • kokkero
        Hyvin pian kirjoitti:

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.

        Aivan juuri näin. Se on siis "Plan B from outer space"


      • Kun kellot lyö
        Hyvin pian kirjoitti:

        Ja: "SAS: Koneet tankattava täyteen konkurssin varalta"
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288517513809.html

        Harvoin on lentoyhtiö kaatunut tähän tyyliin, niin että myös omistajat ja yhtiö itse puhuvat konkurssista ja kertovat varautuvansa siihen. Jos se ei ole konkurssiin hankkiutumista niin mikä sitten?

        On vielä kaksi vaihtoehtoa SAS:n selvitä tästä, yksi epätodennäköinen ja yksi täysin mielikuvituksellisen mahdoton.

        Epätodennäköinen vaihtoehto on, että ulkoavaruuden olennot laskeutuvat maapallolle ja ostavat SAS:n.

        Se toinen vaihtoehto on, että SAS:n henkilökohta tajuaa tilanteen ja suostuu työehtojen heikennyksiin.

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15795245.ab


      • ... niin koittaa yö
        Kun kellot lyö kirjoitti:

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15795245.ab

        ”Lentävää henkilökuntaansa SAS on pyytänyt ottamaan mukaan töihin riittävästi rahaa siltä varalta, että he pääsevät maailmalta kotiin, jos yhtiö ajautuu konkurssiin.”
        http://www.hs.fi/talous/Lentäjiltä uusi tarjous SASn johdolle/a1305619555667

        Jaa-a, mahtavatkohan muut yhtiöt vielä myydä ID-lippuja SAS:n henkilökunnalle? Meinaan että jos joutuu viime hetken lipun ostamaan normaalihintaan esim jostain USA:sta Skandinaviaan, se maksaa maltaita. Toivotaan että alan sisäinen solidaarisuus toimii tässä.


    • Get real!

      > jos SAS esim. julkistaisi, että se vastedes keskittyy luomaan kattavaa verkostoa Eurooppaan ja loisi samalla porkkanoita valita SAS eikä halpalentoyhtiö

      SAS tarvitsee rahaa HUOMISEKSI. Julkistaisi... mitä? Mieti vähän!

    • no_joku_vaan

      Okei, tuo eurooppaehdotus oli huono esimerkki, mutta muutoksia reittiverkostoon tulee varmasti jos vaan konkurssilta vältytään. Koneiden täyteen tankkaaminen tietoisesti kyllä vähän viestii uskon horjumisesta yhtiön sisälläkin...

      • a___p

        jonkin verran tuo haiskahtaa siltä, että SAS pyrkii painostamaan työntekijät hinnalla millä hyvänsä tuon säästöohjelman taakse, ja pelaa samalla aika rankkaa julkisuuspeliä. no, huomenna varmaan nähdään kannattiko riskinotto. jos tuo onnistuu, säästöt alkavat todennäköisesti realisoitua nopeammin kuin finnairilla. jos ei, tervemenoa lentoliput..

        no, sen siitä saa kun ostaa lippunsa näiltä legacy-yhtiöiltä :(


      • Jooooo
        a___p kirjoitti:

        jonkin verran tuo haiskahtaa siltä, että SAS pyrkii painostamaan työntekijät hinnalla millä hyvänsä tuon säästöohjelman taakse, ja pelaa samalla aika rankkaa julkisuuspeliä. no, huomenna varmaan nähdään kannattiko riskinotto. jos tuo onnistuu, säästöt alkavat todennäköisesti realisoitua nopeammin kuin finnairilla. jos ei, tervemenoa lentoliput..

        no, sen siitä saa kun ostaa lippunsa näiltä legacy-yhtiöiltä :(

        Tietysti haiskahtaa. Tai no ei tässä mitään hajuaistia tarvita, kun on selvää, että vaihtoehtoja ei ole Ei SASsin johto pelaa mitään pelejä, kun ei ole kortteja, tai kortit ovat pöydällä kaikkien nähtävänä.

        Ihan oma lukunsa on, riittäisivätkö suunnitellut säästöt. Tämähän ei ole SASsin ensimmäinen säästöohjelma. Mutta selvää on, että ilman näitä säästöjä on edessä konkurssi, etenkin kun SAS on toitottanut tätä.

        Vanhan hyvän ajan lentoyhtiöitä ei enää ole. Niiden seuraajat yrittävät vielä räpistellä, kuvitellen saavansa bisnesluokan hintoja lähes turistiluokan palvelutasolla.


    • sluut ny

      Vaikka nyt jäisikin korisemaan tekohengityksellä niin kuka noilta enää viitsii/uskaltaa ostaa lippuja..

      • Niimpä...

        ....koneetkin tankkautetaan, että pääsee takaisin home baseen kun lappu luukulle rävähtää. Tämä kertoo jo paljon. Ihmettelen jos tämän viikon jälkeen on pystyssä.


    • konkurssiin

      Ennustajia riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe