Enteellinen "Pelistä pois"

Otin matkalukemiseksi Hannu Ahon kirjan "Pelistä pois". Toistasataa sivua silmäiltyäni olen tullut siihen tulokseen, että turhaa painolastia otin. Tyypillistä 1970-80-lukujen vasemmistovoihketta se on. Poliittiset julistuspuheenvuorot suoritin pikalukuna; niitä olen saanut mittani täyteen Salaman, Saarikosken, Ojaharjun, Kejosen, Linnan & Co teoksista.

Oman kurjuuden voihkintaa, joka itse asiassa on rankkaa omakehua: mies juo, matkailee, kirjoittelee lehtiin ja kirjaa, nai sinne ja tänne, seurustelee pää- ja muiden toimittajien, lukuisien häntä haluavien naisten, näyttelijöiden, pääjohtajien, poliitikkojen jne kaa. - Elämää, johon tavallinen lukija ei ikänä pääse... Mutta - ah ja voi - miten turhaa kaikki onkaan, kun se ainoa ja oikea, josta hän ei välittänyt ja jota hän petti, lähti BBC:lle Lontooseen, tosta vaan. Ja niin kurjaa ja tyhjää kaikki on Hesassa ja Tampereella ja Ateenassa ja siellä...

Aika on ajanut tekstin ohi joka suhteessa. Saa nähdä jaksanko raahautua kirjassa eteenpäin. Pelistä pois; "Nomen ist Omen".

2

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari asiaa

En tiedä maksaako vaivan pahoittaa mielensä kuvitteellisen henkilön tekemisistä, saatikka kademieltä tuntea.

Jos taas suututtaa kirjailija itse, niin lohdutukseksi voi sanoa että Aho ei v.1996 jälkeen enää julkaissut mitään, ja nythän Hannu onkin sitten vaiennut ikihyviksi.

• En ehkä ilmaissut itseäni selkeästi. Tarkoitin, että kirjan tyyli on dekoratiivinen ja sen henkilökuvaus on epäaitoa. En suutu tai pahoita mieltäni minkään kirjailijan, kirjan tai sen henkilöiden takia.

Kirjoittajan kuolema ei tee kirjaa sen paremmaksi tai huonommaksi. Päätin tutustuakin hänen tuotantoonsa luettuani ylistävän nekrologin Hesarissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      271
      4959
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      89
      3454
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      45
      3411
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2639
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1833
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1630
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1448
    8. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      14
      1399
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      70
      1037
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1035
    Aihe