Velvollisuus näyttää asuntoa?

mirka5

Olen irtisanonut (Saton) vuokra-asunnon päättyväksi tämän vuoden loppuun. Osaako kukaan sanoa onko minulla velvollisuus näyttää tätä asuntoa uusille mahdollisille vuokralaisille vai voinko vedota siihen että maksan vuokraa vuoden loppuun saakka tms. ?

En ole kahlannut (vielä) Saton sivuja läpi asiasta, mutta irtisanomispapereissa ei asiasta sen enempää mainittu. 2 ihmistä täällä on jo käynyt ja joka kerta asia on sen päivänen hullunmylly järjestää koirien ja pienten lasten kanssa toisen aikuisen ollessa töissä.

11

3594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näytettävä on

Sato ei kyllä voi omia lakeja tehdä vuokralainsäädäntöön. Vuokralaisen on sopivana ajankohtana annettava mahdollisuus asuntoa katsoa mahd uuden vuokralaisen.

• On päästettävä

Huoneenvuokralain mukaan sinun on päästettävä katsojat sisälle.

Mikä hullunmylly siitä tulee?

• Näyttäjä123

Sinulla ei ole velvollisuutta näyttää asuntoa muuten kuin eri sopimuksella. Asunnon näyttö kuuluu Saton välittäjälle. Sinun ei tarvitse olla edes kotona tai siivota asuntoa näyttöä varten jos et halua.

• auttava

Sinulla ei ole velvollisuutta osallistua näyttöihin vaan ainoastaan suostua näyttömahdollisuuteen, jos ajankohta on sinulle sopiva. Itse sinun ei tarvitse olla paikalla. Voit sanoa myös, jos ajankohta sellainen, ettei asuntoon saa viedä katsojia.

• Ei joustoa?

Mielestäni ei ole mikään ongelma. Sanot vain että aamulla/illalla sopii 2h aikajanalla tulla sinä ja sinä päivänä. Jos ei sovi niin ehdota toista ajankohtaa lähiaikoina.

Ongelma saattaa enemmänkin olla VUOKRALAISTEN asennevamma "tämä on nyt minun linnani eikä tänne muiden pidä tulla!". Siitä se "hullunmylly" sitten johtuu kun ei haluta olla joustavia tulevia vuokralaisia ja vuokranantajaa kohtaan.

• Ei tarvi suostua

Se boxi on sun hallinnassa vuokrasuhteen kautta, siihen kuuluu myös aika jonka irtisanomissuoja on voimassa.

Sinä hallitset asuntoa ja kotisi kuuluu kotirauhan piiriin, koti ei ole mikään yleinen markkina-alue johon muilla olisi vapaa pääsy.

Ei siis tarvitse suostua esittelyyn.

• Puhut paskaa
        Ei tarvi suostua kirjoitti:

Se boxi on sun hallinnassa vuokrasuhteen kautta, siihen kuuluu myös aika jonka irtisanomissuoja on voimassa.

Sinä hallitset asuntoa ja kotisi kuuluu kotirauhan piiriin, koti ei ole mikään yleinen markkina-alue johon muilla olisi vapaa pääsy.

Ei siis tarvitse suostua esittelyyn.

22 §

Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon

Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.

Tuo on siis suoraan finlexistä, eli höpötä mitä höpötät mutta puhut soopaa. Puhdasta sellaista!

• Voi toki tulla
        Puhut paskaa kirjoitti:

22 §

Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon

Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.

Tuo on siis suoraan finlexistä, eli höpötä mitä höpötät mutta puhut soopaa. Puhdasta sellaista!

Meille voi tulla Karhuryhmän kanssa esittelemään asuntoa seuraavalle vuokralaiskandidaatille, jos sitten on mitään vuokrattavaa enää sen jälkeen :D

• Ihan höpöä????

Mitenköhän itse vuokralaisena suhtautuisit siihen että kämppää et pääse katsomaan kun nykyinen (lähtevä) vuokralainen kieltää sen kun hän kokee ettei muilla ole mitään asiaa hänen kotiinsa? Pitäisitkö tälläistä (entistä) vuokralaista ihan jusipäänä?

Sitten riskillä sanoisit nykyisen kämppäsi irti, pääsisit ehkä kuun viimeisenä päivänä katsomaan illalla uutta kämppää kun entinen vuokralainen on lähtenyt.... ja toteat ettei kämppä miellytä, jolloin tulee helvetinmoinen kiire etsiä parissa päivässä joku toinen VAPAA (=tyhjä) kämppä.

Olisitko edelleen sitä mieltä että "kotini on linnani" jusipäisyys on oikein kun joudut itse siitä kärsimään?

• Mää tahron heti

Aloittaja on tietenkin itse päässyt katsomaan seuraavaa asuntoa, mutta ei halua sitä nykyistä näyttää. Näinhän se menee. Mun tarttee saada enkä mä halua antaa.

• pillerit ja lääkket

Aloittaja varmaan ottaa asunnon ilman näyttöä, koska edellinen ei halunnut näyttää asuntoa.
      Sehän riittää kun tietää montako neliötä on ja paljonko joutuu maksamaan. Kukas sitä nyt häiritsee edellistä asukasta?
      Kun myy asunnon niin sekään ei mene kaupaksi jos ei pääse näkemään. Aika loogista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      184
      5052
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      24
      4453
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      257
      3034
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2922
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27