Septitankun letkut (butyyli)

Odour safe

Septiletkut vaihtotyön alla paraikaa. Surkeat elintarvikelaatuiset pois ja mustan butyylikerroksen sisältävät tilalle. (Miten venetarvikeliikkeet kehtaavat myydä elintarvikelaatuisia-odour-safe putkia kun veneilijät ostavat niitä kuitenkin septitankkeihin, jossa on paljon kovemmat vaatimukset?)

Onko eroa valmistajilla eli onko jokin joka pitää erityisen pitkään hajut poissa? 38 mm letkun metrihinnat ovat netistä katsottuna Maritim 32e, Vetus 23,95 e ja Biltema 22,90 e. Biltema on harmaata ja muut valkoista. Maritimin putkessa lukee 5 v hajuttomuustakuu, josta voisi kyllä nuo muutamat kympit maksaa. Mutta onko lopulta merkitystä? Letkujen vaihtotyöhön menee monta tuntia ja homma on kurjaa, joten jos pikkurahalla saa muutaman vuoden lisää vaihtoväliä, maksaisin mielellään.

Aiemmin olen asentanut Vetuksen letkuja ja pitivät hajua hyvin ne vuodet jotka vene vielä minulla oli mutta nyt on eri vene ja kyselenkin kokemuksia, eli onko kellään hajua siitä mikä on paras?

96

7070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kemwc pissapotaksi

      "onko kellään hajua siitä mikä on paras? "

      Paras ratkaisu on käyttää satamien saniteettitiloja. Ei ole oikein ideaa kuljetella purjeveneessä turhaa painolastia varsinkaan viemärijätteen muodossa.

    • Kokemustajaarvailua

      En tiedä mikä on paras, mutta pahin paikka on siellä missä "tavara" seisoo. Eli kannattaa välttää letkutuksessa paikkoja johon vesi jää seisomaan. Se ei tietenkään ole aina mahdollista, mutta sinne parasta tavaraa ja ehkä letkunvaihtoa useammin.

      • 17+17

        Viimeksi kun vaihdoin letkuja, niin Bilteman on ainakin "%&#¤% paljon jäykempää kuin "venetarvikeliikkeiden" jos tällä nyt on merkitystä...


      • Odour safe

        Tuli huomattua, että tosiaan pitkässä vedossa letkussa oli seisovaa tavaraa sisällä vielä näin syksylläkin. Ei kiva. Otin purkaessa tarkat mitat jokaisesta letkunpätkästä, mutta suunnittelen myös suorempaa ja jatkuvasti nousevaa väylää varsinkin imutyhjennysletkuun. Ei ole ihan yksinkertaista, mutta oletan myös, että lyhyempi letku on tässä tapauksessa paras.

        Asian vierestä:
        Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään, mutta vietän mielummin purjehduselämää. Muutama kymmenen litraa jätevettä kulkee kyllä mukana siinä missä muutkin nesteet. Mutta lisää asian vierestä: voisi palkita rahallisesti niitä jotka pitävät imutyhjennysasemat kunnossa ja sakottaa niitä jotka eivät.


      • Odour safe
        17+17 kirjoitti:

        Viimeksi kun vaihdoin letkuja, niin Bilteman on ainakin "%&#¤% paljon jäykempää kuin "venetarvikeliikkeiden" jos tällä nyt on merkitystä...

        Oli Vetuskin jäykkää, mutkan säde oltava jossain 30-40cm paikkeilla, tiukempaan ei oikein taivu. Mutta tarkoitatko eroa "oikeiden" septiletkujen ja "elintarvike" letkujen välillä?


      • y24y54
        Odour safe kirjoitti:

        Tuli huomattua, että tosiaan pitkässä vedossa letkussa oli seisovaa tavaraa sisällä vielä näin syksylläkin. Ei kiva. Otin purkaessa tarkat mitat jokaisesta letkunpätkästä, mutta suunnittelen myös suorempaa ja jatkuvasti nousevaa väylää varsinkin imutyhjennysletkuun. Ei ole ihan yksinkertaista, mutta oletan myös, että lyhyempi letku on tässä tapauksessa paras.

        Asian vierestä:
        Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään, mutta vietän mielummin purjehduselämää. Muutama kymmenen litraa jätevettä kulkee kyllä mukana siinä missä muutkin nesteet. Mutta lisää asian vierestä: voisi palkita rahallisesti niitä jotka pitävät imutyhjennysasemat kunnossa ja sakottaa niitä jotka eivät.

        "Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään"

        Rohkenen olla erimieltä, minusta on kivempaa istua jonkun retkeilysaaren puucessa maisemia katsellen kuin missään muussa wc:ssä.

        Kotonakin on jätehuolto ulkoistettu, joten miksi nähdä noin paljon vaivaa veneellä?


      • 18+8
        y24y54 kirjoitti:

        "Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään"

        Rohkenen olla erimieltä, minusta on kivempaa istua jonkun retkeilysaaren puucessa maisemia katsellen kuin missään muussa wc:ssä.

        Kotonakin on jätehuolto ulkoistettu, joten miksi nähdä noin paljon vaivaa veneellä?

        "puuceessa maisemia katsellen"? En ole sellaista retkisaaripuuceeta nähnyt, josta mitään maisemia voisi ihailla. Vai onko tapasi istua asioilla hyyskän ovi auki, kaikkien ohikulkijoiden nähtävänä?


      • 17+17
        Odour safe kirjoitti:

        Oli Vetuskin jäykkää, mutkan säde oltava jossain 30-40cm paikkeilla, tiukempaan ei oikein taivu. Mutta tarkoitatko eroa "oikeiden" septiletkujen ja "elintarvike" letkujen välillä?

        Olin jo ostamassa Bilteman letkua, koska hinta oli halvin, mutta juuri tuon jäykkyyden takia mieli muuttui. Venetarvikeliikkeessä oli myytävänä kahta erilaista septiletkutyyppiä, mutta niiden eroa en muista. Toisella taisi olla jokin takuu, että hajut eivät tule läpi ja ehkä se toinen oli sitä "elintarvike" laatua. Päältäpäin ne näyttivät samanlaisilta.


      • t4444
        18+8 kirjoitti:

        "puuceessa maisemia katsellen"? En ole sellaista retkisaaripuuceeta nähnyt, josta mitään maisemia voisi ihailla. Vai onko tapasi istua asioilla hyyskän ovi auki, kaikkien ohikulkijoiden nähtävänä?

        "En ole sellaista retkisaaripuuceeta nähnyt, josta mitään maisemia voisi ihailla."

        Käy vaikka nauvon berghamnissa tai dahlskärissä, molemmat saaristomeren kansallispuiston satamia.

        "Vai onko tapasi istua asioilla hyyskän ovi auki, kaikkien ohikulkijoiden nähtävänä? "

        Käyn niin aikaisin, että muu satama ei ole herännyt ja voin pitää ovea auki jos huvittaa. Usein etelärannikon retkisatamissa ei ole ketään muutakaan.


      • 12+5
        17+17 kirjoitti:

        Viimeksi kun vaihdoin letkuja, niin Bilteman on ainakin "%&#¤% paljon jäykempää kuin "venetarvikeliikkeiden" jos tällä nyt on merkitystä...

        Letkun jäykkyydellä on suuri merkitys! Se Bilteman letku on todellakin #¥%|!!?% paljon jäykempää, siis tyypillinen Bilteman tuote joka näyttää hyvältä vain luettelossa.


      • Samaa mieltä
        Odour safe kirjoitti:

        Tuli huomattua, että tosiaan pitkässä vedossa letkussa oli seisovaa tavaraa sisällä vielä näin syksylläkin. Ei kiva. Otin purkaessa tarkat mitat jokaisesta letkunpätkästä, mutta suunnittelen myös suorempaa ja jatkuvasti nousevaa väylää varsinkin imutyhjennysletkuun. Ei ole ihan yksinkertaista, mutta oletan myös, että lyhyempi letku on tässä tapauksessa paras.

        Asian vierestä:
        Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään, mutta vietän mielummin purjehduselämää. Muutama kymmenen litraa jätevettä kulkee kyllä mukana siinä missä muutkin nesteet. Mutta lisää asian vierestä: voisi palkita rahallisesti niitä jotka pitävät imutyhjennysasemat kunnossa ja sakottaa niitä jotka eivät.

        Olet oikeassa, vesi wc pitää olla jos veneessä vietetään vähänkin pitempiä aikoja.


      • perunakellariin
        y24y54 kirjoitti:

        "Kyllä vesi-wc matkaveneessä pitää olla, "satamien saniteettitilat" sopivat satamaelmään"

        Rohkenen olla erimieltä, minusta on kivempaa istua jonkun retkeilysaaren puucessa maisemia katsellen kuin missään muussa wc:ssä.

        Kotonakin on jätehuolto ulkoistettu, joten miksi nähdä noin paljon vaivaa veneellä?

        MInusta on kivampaa ettei tarvitse rantautua jos jollakulla on hätä.


      • ulkostajätehuolto
        perunakellariin kirjoitti:

        MInusta on kivampaa ettei tarvitse rantautua jos jollakulla on hätä.

        Hätä keinot keksii. esim säännölinen elämänrytmi aikuisella ja lapsille ämpäri.


      • ulkoistajätehuolto
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Olet oikeassa, vesi wc pitää olla jos veneessä vietetään vähänkin pitempiä aikoja.

        Mielipide ei auta faktaan ,että itämerellä wc:llä varustettuja satamia on paljon ja kemwc:llä ja pskaämpärillä selviää.


      • jbos
        ulkostajätehuolto kirjoitti:

        Hätä keinot keksii. esim säännölinen elämänrytmi aikuisella ja lapsille ämpäri.

        Kyllä sun juttu on ihan pers. Valitan laitas lapsi ämpäriin kuseksii kun on merenkäyntiä
        Voi äiti kuinka typerä olet


      • jbos
        ulkostajätehuolto kirjoitti:

        Hätä keinot keksii. esim säännölinen elämänrytmi aikuisella ja lapsille ämpäri.

        Kyllä sun juttu on ihan pers. Valitan laitas lapsi ämpäriin kuseksii kun on merenkäyntiä
        Voi äiti kuinka typerä olet


      • Anonyymi
        ulkoistajätehuolto kirjoitti:

        Mielipide ei auta faktaan ,että itämerellä wc:llä varustettuja satamia on paljon ja kemwc:llä ja pskaämpärillä selviää.

        Rantapurjehtijoita...; )


    • että näin,

      Mulla on veneesee tehtalla asennettu mustaa 'Oli resistant' teräskierrelankavahvistettua putkea. Vielä 14 vuoteen ei ole peen hajua tullut läpi, alkuvuosina tosin kumin hajua irtosi jokun verran.

      • Odour safe

        Tuosta olen kuullut huhuja, mitähän putkea tuo oikein on? Vai onkohan konepuolella käytettävät juuri noita butyyliletkuja.

        Vetuksen septi-butyyli-putkessa on myös teräslanka mukana (mutta eipä ollut niissä pois purkamissani elintarvikelaatuisissa italialaisputkissa)


      • tarina on tosi
        Odour safe kirjoitti:

        Tuosta olen kuullut huhuja, mitähän putkea tuo oikein on? Vai onkohan konepuolella käytettävät juuri noita butyyliletkuja.

        Vetuksen septi-butyyli-putkessa on myös teräslanka mukana (mutta eipä ollut niissä pois purkamissani elintarvikelaatuisissa italialaisputkissa)

        Olena antanut kertoa itselleni, että septiletkuiksi sopivat ne sikajäykät valkoiset butyyliset sekä polttoaineletkut, siis ne "oil resistant". Varsinainen ero noissa on kai ainoastaan saniteettiletkujen valkoinen päällikerros.

        Onhan niitä valkoisia muovisia saniteettiletkuja myös. Ovat halpoja ja notkeita asentaa. Hajut vain pysyvät sisäpuolella korkeintaan pari vuotta, kokeiltua tuli.


      • Korjaus tositarinaan
        tarina on tosi kirjoitti:

        Olena antanut kertoa itselleni, että septiletkuiksi sopivat ne sikajäykät valkoiset butyyliset sekä polttoaineletkut, siis ne "oil resistant". Varsinainen ero noissa on kai ainoastaan saniteettiletkujen valkoinen päällikerros.

        Onhan niitä valkoisia muovisia saniteettiletkuja myös. Ovat halpoja ja notkeita asentaa. Hajut vain pysyvät sisäpuolella korkeintaan pari vuotta, kokeiltua tuli.

        Ero septiletkujen ja öljyletkujen välillä ei missään tapauksessa ole pintakerros vaan suurin ero on juuri se letkun sisäkerros, joka oikeissa septiletkuissa on butyylikumia, koska se on kaasutiivistä.

        Öljyletkujen sisäkerros on yleensä nitriilikumia, eikä sen kaasutiiviys ole niin hyvä, öljyletkua käyttämällä ei myöskään säästä rahaa. Monessa paikassa letkuja voi käyttää muuhunkin tarkoitukseen kuin siihen mitä letkun kyljessä lukee mutta silloin pitää tietää letkun ominaisuudet. Kumilaaduissa ja letkujen rakenteessa on merkittäviä eroja. Septiletkuksi ei missään tapauksessa kannata laittaa muuta kuin siihen käyttöön tehtyä letkua.

        PVC letkut eivät sovi septiletkuiksi, en ymmärrä miksi jotkin veneliikkeet myyvät niitä siihen käyttöön kun ne eivät ole siihen hyviä. Ilmeisesti aina löytyy se viimeisen pennin venyttäjä joka mieluummin ostaa pari euro halvempaa letkua ja paketin pyykkipoikia , että saa nenänsä tukittua.


    • Ekopaatti 1979

      Purkkarissa kannattaa tehdä kompostoiva WC maston juureen ja siitä maston läpi tuuletus huipulle, niin hajut karkaavat stratosfääriin tuosta vain! Kompostituotteen voi lapioida pilssistä pois ja myydä satamassa naamanpuhdistusmutana hienostorouville.

    • Jousene

      Onko jollakin joutsenkaulaa pöntöltä septiin menevässä letkussa (että estäisi takaisinvalumisen) Ja miten se vaikuttaa pöntön tyhjentymiseen?

      • laponesto tärkeä!

        Ilman muuta joutsenkaula ja laponestoventtiili kaikkiin vessan letkuihin, myös huuhteluveden letkuun! Vessan tyhjennysletkun joutsenkaula laponestoventtiili ei estä vessan tyhjentämistä millään tavalla eikä aiheuta hajuhaittaa. Imupuolen (vessan merivesiletkun) laponestoventtiili voi vähän viheltää pumpatessa. Se on minimaalinen haitta verrattuna hyötyyn. Jos lappoa ei estetä ja vessan sulkuhanat on jätetty auki, riskinä on pöntön täyttyminen ja tulviminen.


    • Bossu

      Itse ostin Meredinistä valkoiset letkut vuonna 2006. Ei ole hajua tullut läpi eikä ollut muitakaan ongelmia. Halpa kolmitieventtiili hajosi kesällä, ei kannata ostaa halpaa, koska se alkaa kumminkin kanittaa vuosien myötä, eikä halpa rakenne kestä tarvittavaa voimaa.

    • seppomartti

      Katselempa juuri vaaleanharmaata WC-putkistoa: teksti "Thor Italy Sanitation Hose". En tiedä saako Suomesta. Ei ole koskaan näyn hyvin pysynyt hajut septisysteemin putkiston sisällä 6 v ajan kovassa käytössä. Huonon pään ääriesimerkki on läpinäkyvä muovikierukalla vahvistettu putki. Tuskin toimii vuotta pitempään hyvin.

      • Navigateur 4

        "Hieman"sivusta aiheesta, minkälainensen miehistön sait ylitykselle? Onko blokia?


      • seppomartti
        Navigateur 4 kirjoitti:

        "Hieman"sivusta aiheesta, minkälainensen miehistön sait ylitykselle? Onko blokia?

        Mielenkiintoisen sekavaa ja täysin kokematonta. Blogia tulee jos keritään. Kiire kunnostella venettä kun oli kohtuurankkaa vastaista puskea Kanarialle myöhään nipin napin ajoissa starttilinjalle. Alkumatka menee purjehdusta opetellessa.


    • Pvc-wc

      Itse olen tehnyt putket ihan tavallisesta PVC-viemäriputkesta eikä haise! Liitoksiinn olen laittanut sikasilikoonia.

    • Pazkiainen

      Ks. http://tinyurl.com/c4hsamx

      Tuolla Etralla näkyy 38 mm:n (sisä-Ø) PVC-saniteettiletku maksavan alle 9 € / m ja taivutussäteeksi ilmoitetaan 19 cm.

      Käsittääkseni Etralla ja Maritimilla on sama omistuspohja (= Etola-yhtiöitä). En osaa sanoa, myykö Maritim samaa letkua kolminkertaiseen hintaan – mikä ei olisi sinänsä mikään ihme. En osaa sanoa sitäkään, pysyvätkö odourit tuollaisen letkun sisäpuolella. Lieneekö butyyli tosiaan ainoa autuaaksitekevä avainsana?

      Vaihtoehto muiden joukossa, itse en kykene tätä tuomitsemaan jos en suosittelemaankaan.

      • kakkiainen

        Se PVC-saniteettiletku kestää tuplaten sen, mitä tavallinen muoviletku. Siis jopa kaksi vuotta. Onhan se halpaa ja notkeaa ja siksi helppoa vaihtaa, mutta ei noiden pa**aletkujen vaihto silti niin kovin monelle mitään suosikkihommaa ole.

        Maritim ja Etra/Etola myyvät samaa tavaraa ja molemmista luultavasti edelleen saa sekä kallista butyyliletkua että halpaa PVC-letkua. Kokemuksesta kykenen sen halvemman ja helpomman tuomitsemaan.


    • M.D.

      Onko kokemuksia X-Marinen myymästä Eurocord butyyliletkusta? Vaikuttaa taipuisammalta kuin muut vaihtoehdot. Hinta myös löytämistäni butyyliletkuista edullisin, joskaan merkittävää eroa esim. Vetukseen ei ole.

      http://shop.x-marine.com/Septiletku-38mm-Eurocord-Sanitari-WC-Hajua-laepaeisemaetoen-butyyli-/-EPDM-ulkopinta

      Nykyiset letkuni ovat 13 kautta vanhat Vetukset, ja haju alkaa olla sietämätön, eli vaihtoon menevät ensi talvena. Koska letkut nousevat veneen pohjasta keulassa olevan septitankin päälle, veikkaan, että tuolla pohjaosassa makailee aikamoinen hajupommi.

    • putkimies

      Tee haponkestävästä putkesta, huomattavasti halvempaa kuin kumi/muoviputket ja käyrät liittimineen voi ostaa valmiina. Ei tarvitse edes hitsailla.
      Bluher putket, niistä laivojenkin viemärit tehdään.

      • Metallimiehelle

        Haponkestävä putki on muuten ok mutta kovin vaikea siitä on tehdä putkistoa vanhaan veneeseen ja kaiken lisäksi haponkestävä putki ja tarvittavat liitoskappaleet ja mutkat yms. ovat todella kalliita.

        Jos olet metallialan ammattilainen ja saat jostakin romuhinnalla tarvikkeet, niin siinä tapauksessa se on vaihtoehto.


      • M.D.
        Metallimiehelle kirjoitti:

        Haponkestävä putki on muuten ok mutta kovin vaikea siitä on tehdä putkistoa vanhaan veneeseen ja kaiken lisäksi haponkestävä putki ja tarvittavat liitoskappaleet ja mutkat yms. ovat todella kalliita.

        Jos olet metallialan ammattilainen ja saat jostakin romuhinnalla tarvikkeet, niin siinä tapauksessa se on vaihtoehto.

        Juu, kyllä jo olemassa olevaan ahtaaseen asennustilaan on aikamoinen askarteleminen sovittaa jäykkiä putkia. Aika monta liitosta tulisi, mikä ei ole hyvä juttu sekään. Eiköhän uusilla butyyliputkilla taas muutama vuosi hajuitta mene.


    • Letkunliitokset

      Oletteko tiivistäneet septiletkujen liitoksia jollakin aineella vai pelkästään kiristäneet klemmarilla kiinni?

    • Seppomartti

      Letkujen taivutteluun, irroittamiseen ja klemmareiden kiristykseen auttaa kuumailmapuhallin. Muovi pehmenee kun puhallat kädelle koetellen selvästi kuumaksi. Ei lisäaineita muuta kuin geelimäistä polymerisoituvaa lukitetta metalliosien välisiin jengoihin.

      • Ei muovia

        Hyvä septiletku ei ole muovia vaan butyylikumia, eikä se ole jäykkää, kuumailmapuhaltimesta ei ole hyötyä.

        Ne PVC letkut ovat täysin kelpaamattomia septiletkuksi.


      • seppomartti
        Ei muovia kirjoitti:

        Hyvä septiletku ei ole muovia vaan butyylikumia, eikä se ole jäykkää, kuumailmapuhaltimesta ei ole hyötyä.

        Ne PVC letkut ovat täysin kelpaamattomia septiletkuksi.

        Septiletkun butyylissä on ilmeisesti yhtä vähän kumia kuin silikonikumissa. Synteettinen aine, joka tuskin on luonnonkumista peräisin- en tosin ole kemisti. Voidaan sitten saivarrella mitä kumi tai muovi sanana merkitsee. Butyylejä on tiivistenauhoissa ja - massoissa, nesteissä, hyönteiskarkotteissa, kosmetiikassa, suojakäsineissä ym.
        Septiletku on vanhana erittäin jäykkää ja pehmenee lämmöllä vain huonosti. Pitkien ja mutkaisten letkujen vaihtaminen voi olla tosi paskamainen juttu. Syynä on muun muassa seinämän paksu kalkkiputki. Uuden ja aika jäykän septiletkun käsittely helpottuu kuumailmapuhaltimella huomattavasti jos joutuu vääntämään esim. mutkalle joutsenkaulaksi tai kiristämään klemmareita. Suosittelen kokeilemaan.
        PVC -letkuista ei ollut puhe. Kukaan ei tälläkään palstalla ole niitä kehunut ja aika moni on ohimenevästi erehtynyt kokeilemaan.


    • 18+19

      Vanhan letkun jäykkyydellä ei juuri ole merkitystä, menee kivasti poikki ja tulee palasina pois vaikka olisi jäykkää.

      Voi olla, että joidenkin valmistajien letkut ovat jäykkiä ja sen takia hankalia asennettavia jos on ahdas tila.

    • Seppomartti

      Vanhan letkun jäykkyydellä on kovasti merkitystä. Veneessäni on ehkä 10m 38mm septiletkua koska tankki on pilssissä. Letkut on vedetty laidan ja sisustuksen väliin monille mutkille ennen kannen kiinnittämistä. Ei mitään toivetta saada ulos pätkimättä. Ahtaissa tiloissa ei voi sahata vaan paloitteluun en keksinyt sivuleikkuria parempaa ja työasennotkin oli kamalia. Viikon askartelun jälkeen selkäkipuisena totesin tehtävän mahdottomaksi ilman, että nätti vaatekaappi puretaan ja osa lasikuituista sisustusta joudutaan sahaamaan auki ja aukot peittämään mahonkilevyillä. Että jäykkyydellä saattaa olla kovastikin merkitystä ja tulee kalliiksi.

      • sdfgertyue3546743

    • Letku letkeä

      Mitä taipuisampi letku on, aina helpompaa sen asentaminen on. Taipuisa letku ei myöskään aiheuta niin paljon vääntöä letkukaroihin.

    • Hajutta

      MItes tämä Biltsun nykyinen harmaa letku? Aikaisemmin möivät sitä 6v hajuttomuus teksteillä varustettua, jostain syystä vaihtoivat sen tuohon harmaaseen.

      Ostin sitä harmaata vuosi takaperin, mutta olen aina löytänyt lukuisia eri syitä homman lykkäämiseen. Eniten huolettaa se, että tankin nipan ja letkun välistä tursuaa jotain mustaa, Sikafleksiä? Mahtaakohan olla lujassa, liitokset lisäksi veemäisessä paikassa. Septimereen letkun tankkiliitosta ei edes näe, enkä ole edes yrittänyt sitä käsikopelolla löytää.

      Olisi hyvä, jos tämänkin veneen engineerillä olisi ollut edes hieman kokemusta veneistä, ehkäpä ei olisi kuvitellut letkujen olevan ikuisia.

      Ne veneen alkuperäiset letkut ovat samaa 6v hajuttomuustakuu letkuja mitä Biltsu aikaisemmin möi. Vene on 2006 ja huussi antaa lähinnä hieman kemiallisen huusin katkutusta.

    • Vjvjhjjh

      Bilteman septiletku on todella jäykkää, ihan kamalaa asentaa. Ja ne biltsun klemmarit, niistä kannattaa pysyä niin kaukana kuin vaan mahdollista, eivät kestä kunnolla kiristämistä

      Bilteman letku ei ole edes erityisen halpaa.

    • 6+8

      Voiskos tässä mennä sääntö, jotta mitä enämpi asentajan tuskanhikeä sitä vähempi paskan hajua kabiinissa :)

      Valitettavasti nykymaailma ei noudattele vanhoja sääntöjä.

      • Hfjf,dh

        Ei toimi tuo sääntö. Kunnollinen septiletku on taipuisaa ja helppoa asentaa. Liian jäykkä letku ei välttämättä kiristy niin hyvin ja jäykkä letku on huono myöskin tapauksissa joissa heti liitoksen jälkeen sitä joutuu taivuttamaan jyrkästi.

        Letkun on myös ehdottomasti oltava butyyliletkua, ne muoviletkut kannattaa unohtaa.


    • M.D.

      Asensin eilen ensimmäisen 4 metrin pätkän tuota Eurocordin butyyliletkua. Letku näytti rakenteeltaan täysin identtiseltä entisen Vetuksen kanssa. Uuden letkun asennus oli helppo ja nopea homma. Veto paikalleen neljän laipion läpi, sahaus mittaan, ja kiinnitys yhteensä 15-30 min ilman mitään ongelmia. Se sijaan vanhan letkun poistoon meni aikaa kolmisen tuntia. Vanha letku kun on tietysti jäykistynyt, edellisen omistajan sikaflexillä liitoksista liimaama, ja kaiken huippuna täynnä sitä itseään ilman, että sitä sai tyhjennettyä ennen irroitusta (tankin pään liitoksen kohdasta tukossa). Vielä olisi viisi letkua vaihdettavana. Ei paljon houkuttele tuo homma.

      • Hfjfk

        Septiletkuissa kannattaa aina käyttää kahta kunnollista letkuklemmaria jokaisessa liitoksessa, klemmarit kun laittaa niin, että kiristysruuvit on vastakkaisilla puolilla niin on vielä varmempi.

        Sikaflexit ja silikonit kannattaa unohtaa letkuja asentaessa.


    • Sama homma edessä

      Olisi sama homma edessä. Jostakin syystä ei kauheasti kiinnostaisi. Onneksi veneessäni se letku on aika hyvin näkyvillä ja vaikka vanha olisi jäykistynyt niin sen saa sahattua palasiksi helposti.

      Ajattelin samalla pestä septitankin jollakin, mikähän olisi paras aine pehmittämään tankin pohjalle mahdollisesti kertyneen paskan?

    • seppomartti

      Pian joku kertoo, että etikka. Sen voi unohtaa. Putkien sisäpinnat, kolmitiehanat ym paikat mihin kerrostumaa kertyy muistuttavat kovasti kalkki- ja hiekkakiven sekoitusta. Jokin vahvempi happo kuin etikkahappo voisi toimia.

      • Sama homma edessä

        Etikkaa olin itse ajatellut yhtenä vaihtoehtona, täytyy jatkaa etsimistä jos löytyisi joku parempi aine.


      • seppomartti
        Sama homma edessä kirjoitti:

        Etikkaa olin itse ajatellut yhtenä vaihtoehtona, täytyy jatkaa etsimistä jos löytyisi joku parempi aine.

        Kokeilin täyteen kalkkeutuneeseen purettuun 3-tiehanaan etikkaan upotettuna 1 vrk. Ei mitään vaikutusta. Yhtä kovaa ja teräaseella poistettavaa tavaraa. Jotain parempaa pitäisi keksiä.
        Pitkien septiletkujen käyttöikää pidentämään olen kaavaillut huuhteluohjesääntöä: 20 edestakaista pumpun liikettä on minimihuuhtelu.


      • Sama homma edessä
        seppomartti kirjoitti:

        Kokeilin täyteen kalkkeutuneeseen purettuun 3-tiehanaan etikkaan upotettuna 1 vrk. Ei mitään vaikutusta. Yhtä kovaa ja teräaseella poistettavaa tavaraa. Jotain parempaa pitäisi keksiä.
        Pitkien septiletkujen käyttöikää pidentämään olen kaavaillut huuhteluohjesääntöä: 20 edestakaista pumpun liikettä on minimihuuhtelu.

        Irrallisiin pienempiin osiin voisi toimia ultraäänipesuri mutta tankin puhdistus onkin toinen juttu. Pitäisi keksiä joku hyvä aine millä sen puhdistaisi.


      • 2+10
        seppomartti kirjoitti:

        Kokeilin täyteen kalkkeutuneeseen purettuun 3-tiehanaan etikkaan upotettuna 1 vrk. Ei mitään vaikutusta. Yhtä kovaa ja teräaseella poistettavaa tavaraa. Jotain parempaa pitäisi keksiä.
        Pitkien septiletkujen käyttöikää pidentämään olen kaavaillut huuhteluohjesääntöä: 20 edestakaista pumpun liikettä on minimihuuhtelu.

        Jaa, pissiloraus huuhdellaan 20-edestakaisella pumppauksella. Paljonko tulee huuhteluvettä? Kait jotain 5-10 litraa per vessakäynti? Onneksi septini ei ole ihan pienimmästä päästä vanhan puolitonnarin septiksi, liekö viiskytälitranen, mutta silti tuolla vedenlotrauksella toimintasäde imutyhjennyksien välillä jää aika vähäiseksi. Emäntä nimittäin käy useamman kerran päivässä lirauttamassa, ehken pidätyskyky vanhemmiten heikentynyt. Mutta 10 litran huuhtelun sijaan olen neuvonut että enintään puolenkymmentä pumppausta olisi sopiva.

        Vai että VÄHINTÄÄN 20 pumppausta, entä paljonko enintään? Kunnes tankki täyttyy???

        Näihin kakkajuttuihin löyhästi löyhähtävä probleemi omassa järjestelmässä: tankin huohotinputken läpivienti on keskirungossa septitankin kohdalla, rungon ja kannen liitoksen alapuolella. Kun joku pumppailee vessassa niin kryssillä kun läpivienti on tuulen yläpuolella, pinnamiehen nenään tulee järkyttävä paskanhaju. Pitäisikö vetää keskilaivasta uusi huohotin peräpeiliin (vaatisi yli 5 m pitkän letkun) vai miten hajut saisi ohjattua muualle?


      • 2+10
        2+10 kirjoitti:

        Jaa, pissiloraus huuhdellaan 20-edestakaisella pumppauksella. Paljonko tulee huuhteluvettä? Kait jotain 5-10 litraa per vessakäynti? Onneksi septini ei ole ihan pienimmästä päästä vanhan puolitonnarin septiksi, liekö viiskytälitranen, mutta silti tuolla vedenlotrauksella toimintasäde imutyhjennyksien välillä jää aika vähäiseksi. Emäntä nimittäin käy useamman kerran päivässä lirauttamassa, ehken pidätyskyky vanhemmiten heikentynyt. Mutta 10 litran huuhtelun sijaan olen neuvonut että enintään puolenkymmentä pumppausta olisi sopiva.

        Vai että VÄHINTÄÄN 20 pumppausta, entä paljonko enintään? Kunnes tankki täyttyy???

        Näihin kakkajuttuihin löyhästi löyhähtävä probleemi omassa järjestelmässä: tankin huohotinputken läpivienti on keskirungossa septitankin kohdalla, rungon ja kannen liitoksen alapuolella. Kun joku pumppailee vessassa niin kryssillä kun läpivienti on tuulen yläpuolella, pinnamiehen nenään tulee järkyttävä paskanhaju. Pitäisikö vetää keskilaivasta uusi huohotin peräpeiliin (vaatisi yli 5 m pitkän letkun) vai miten hajut saisi ohjattua muualle?

        Jos joku vielä pumppaisi huuhteluvettä 20 edestakaista pumppausta, niin kyllä oksennus tulisi tuulen alapuolella olevassa sitlootassa :(


      • Bbnvbnfbvnnv
        2+10 kirjoitti:

        Jaa, pissiloraus huuhdellaan 20-edestakaisella pumppauksella. Paljonko tulee huuhteluvettä? Kait jotain 5-10 litraa per vessakäynti? Onneksi septini ei ole ihan pienimmästä päästä vanhan puolitonnarin septiksi, liekö viiskytälitranen, mutta silti tuolla vedenlotrauksella toimintasäde imutyhjennyksien välillä jää aika vähäiseksi. Emäntä nimittäin käy useamman kerran päivässä lirauttamassa, ehken pidätyskyky vanhemmiten heikentynyt. Mutta 10 litran huuhtelun sijaan olen neuvonut että enintään puolenkymmentä pumppausta olisi sopiva.

        Vai että VÄHINTÄÄN 20 pumppausta, entä paljonko enintään? Kunnes tankki täyttyy???

        Näihin kakkajuttuihin löyhästi löyhähtävä probleemi omassa järjestelmässä: tankin huohotinputken läpivienti on keskirungossa septitankin kohdalla, rungon ja kannen liitoksen alapuolella. Kun joku pumppailee vessassa niin kryssillä kun läpivienti on tuulen yläpuolella, pinnamiehen nenään tulee järkyttävä paskanhaju. Pitäisikö vetää keskilaivasta uusi huohotin peräpeiliin (vaatisi yli 5 m pitkän letkun) vai miten hajut saisi ohjattua muualle?

        20 pumppausta on varmaan ihan toimiva tapa silloin kun pumpataan tavara suoraan mereen. Sitä ei tietenkään kukaan ajatteleva ihminen tee näissä kaislikoissa kun imutyhjennysasemiakin on niin paljon.

        Ihan turha valittaa, että ne ei toimi.


    • seppomartti

      2 10:lle ehdotuksia: septin ilmastointiletkuun kuuluu aktiivihiilipanos. Vaihto on tarpeen muutaman vuoden välein niin haju tulee eliminoiduksi. Virtsasta tuskin syntyy wc-letkujen "kalkkikiviongelma". Anna varustamon edustajan pissiä omalla tyylillään. Mutta varsinaisen putkiston kalkkeutumisongelman ehkäisynä kannattaisi harkita putkiston huuhtelua tyhjäksi. Letkuston tilavuus ns. "kuollut tila" vaihtelee varmasti kovasti ja sen mukana myös huuhtelun minimimäärä. Ja sitten vielä imutyhjennyksestä: ei ole ollut juuri tarvetta tai mahdollisuuttakaan Suomen ulkopuolella.

      • 11+1

        Joo, aktiivihiilisuodatin kuuluu olla septitankin huohottimessa, muuten se tankissa oleva haiseva ilma purkautuu sellaisenaan ulos kun tankki täyttyy.


      • Hiiliaktivisti

        Aktiivihiilen saa kierrätetyksi pesulla ja lieden uunikuivauksella. Nyt en muista asteita, mutta riittävästi.
        Näin on opastettu liesituulettimien hiilipanostukselle ja pesu tehtäväksi astianpesukoneessa.
        Ennen operaatioon ryhtymistä on syytä varmistaa, ettei Rouva lähitienoolla.


      • Vai uuniin
        Hiiliaktivisti kirjoitti:

        Aktiivihiilen saa kierrätetyksi pesulla ja lieden uunikuivauksella. Nyt en muista asteita, mutta riittävästi.
        Näin on opastettu liesituulettimien hiilipanostukselle ja pesu tehtäväksi astianpesukoneessa.
        Ennen operaatioon ryhtymistä on syytä varmistaa, ettei Rouva lähitienoolla.

        Eipä tulisi mieleenikään laittaa paskatankin aktiivihiilisuodatinta uuniin kuivumaan.

        Tiskikoneessa voi pestä sen liesituulettimen rasvasuodattimen


      • Kevätkunnostus

        Etikka kyllä auttaa kalkkiin mutta pitäisiköhän sitä olla vaan todella reilusti? Ajattelin tehdä testin vanhoilla PVC letkuilla kunhan saan ne ensin purettua pois. Jos liottaisi jotain muutaman kymmenen sentin letkun pätkiä etikkaliemessä, niin näkisi alkaako kalkki irrota.

        Nyt tulee tilalle butyyliletkua ja tankin vaihtoakin olen miettinyt, kannattaisiko muovitankista hankkiutua eroon ja tehdä happosesta uusi, silloin olisi koko systeemi kaasutiivis, eikä hajua pääsisi läpi.


      • B37
        11+1 kirjoitti:

        Joo, aktiivihiilisuodatin kuuluu olla septitankin huohottimessa, muuten se tankissa oleva haiseva ilma purkautuu sellaisenaan ulos kun tankki täyttyy.

        Aktiivihiilisuodattimeen menevä letku täytyisi olla myös butyylikumia eikä puutarhaletkua niin kuin venepaikkanaapurillani.

        Luultavasti haju tulee vielä helpommin läpi näistä aina tyhjänä olevista letkuista kuin niistä jotka ovat täynnä sitä itseään, koska kaasu sieltä huonoista letkuista tulee läpi ja haisee.


      • seppomartti
        Kevätkunnostus kirjoitti:

        Etikka kyllä auttaa kalkkiin mutta pitäisiköhän sitä olla vaan todella reilusti? Ajattelin tehdä testin vanhoilla PVC letkuilla kunhan saan ne ensin purettua pois. Jos liottaisi jotain muutaman kymmenen sentin letkun pätkiä etikkaliemessä, niin näkisi alkaako kalkki irrota.

        Nyt tulee tilalle butyyliletkua ja tankin vaihtoakin olen miettinyt, kannattaisiko muovitankista hankkiutua eroon ja tehdä happosesta uusi, silloin olisi koko systeemi kaasutiivis, eikä hajua pääsisi läpi.

        Kun katsot ketjua ylempää niin etikkaliotus on kokeiltu ja vuorokauden liotus tehottomaksi todettu. Suolahappo voisi olla tehokkaampi.


      • Kevätkunnostus
        seppomartti kirjoitti:

        Kun katsot ketjua ylempää niin etikkaliotus on kokeiltu ja vuorokauden liotus tehottomaksi todettu. Suolahappo voisi olla tehokkaampi.

        Luin kyllä aikaisemmat kirjoitukset, mutta ajattelin silti kokeilla liuottaa irrallisia letkun pätkiä vähän vahvemmassa liuoksessa. Sitä kun ei usko ennen kuin kokeilee...


      • Ihmettelevä
        Kevätkunnostus kirjoitti:

        Luin kyllä aikaisemmat kirjoitukset, mutta ajattelin silti kokeilla liuottaa irrallisia letkun pätkiä vähän vahvemmassa liuoksessa. Sitä kun ei usko ennen kuin kokeilee...

        Onko joku kokeillut silitysrautaan tarjolla olevia kalkin poistajalitkuja? Ne ainakin helpottivat huomattavasti purjevenevetolaitteen jäähdytysvesikanavien puhdistusta. Septiputkiin en ole niitä vielä ehtinyt kokeilla.


      • seppomartti
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Onko joku kokeillut silitysrautaan tarjolla olevia kalkin poistajalitkuja? Ne ainakin helpottivat huomattavasti purjevenevetolaitteen jäähdytysvesikanavien puhdistusta. Septiputkiin en ole niitä vielä ehtinyt kokeilla.

        Miten saildriven saat huuhdeltua kun alapäätä ei saa tukituksi eli jäähdytysveden tuloputkesta kaadettu neste tulee heti suorinta tietä ulos?. Vai oletko teipannut reiät umpeen ja kaatanut litrakaupalla kalkinpoistonestettä?. Oma VP D1-30 on lähes uudesta lähtien kärsinyt lämpöongelmista, jotka vieläkin ovat vailla lopullista ratkaisua.
        Tämä aihe vaatisi oman palstan mikäli muilla on vastaavia omgelmia. Saildrive on septiletkuista aika kaukana.
        Septiletkuja ja saildriveä sivuavana tietona voin julkistaa kokeilun saildriven ja WC:n merivesiletkujen yhdistämisestä. Kun alkuperäinen WC:n veden sisääntulohana suljetaan toimii laidalle sijoitettu WC kryssillä vaikka se on ilmassa. Jos ajetaan kuumassa merivedessä pitkään plägässä voidaan tuplata moottorin vedensaanti avaamalla WC:n läpivienti.


      • Ihmettelvä
        seppomartti kirjoitti:

        Miten saildriven saat huuhdeltua kun alapäätä ei saa tukituksi eli jäähdytysveden tuloputkesta kaadettu neste tulee heti suorinta tietä ulos?. Vai oletko teipannut reiät umpeen ja kaatanut litrakaupalla kalkinpoistonestettä?. Oma VP D1-30 on lähes uudesta lähtien kärsinyt lämpöongelmista, jotka vieläkin ovat vailla lopullista ratkaisua.
        Tämä aihe vaatisi oman palstan mikäli muilla on vastaavia omgelmia. Saildrive on septiletkuista aika kaukana.
        Septiletkuja ja saildriveä sivuavana tietona voin julkistaa kokeilun saildriven ja WC:n merivesiletkujen yhdistämisestä. Kun alkuperäinen WC:n veden sisääntulohana suljetaan toimii laidalle sijoitettu WC kryssillä vaikka se on ilmassa. Jos ajetaan kuumassa merivedessä pitkään plägässä voidaan tuplata moottorin vedensaanti avaamalla WC:n läpivienti.

        Joo teipillä yritin reiät tukkia. Huomattavasti helpommin lähti eliökovettumat tuloveden reistä. Kovin syvälle(=ylös) saildrivin sisälle en tosin ylettynyt ilman erityis- työkaluja. Silitysrautaan tarkoitetut litkut eivät paljoa marketissa maksa eli sitä voi käyttää litratolkulla, jos tarvetta on. Välimerellä yksi ystävällinen venenaapuri suositteli markettiainetta, kun seurasi touhujani kalliin venekaupan tuotteilla.

        Lähinnä pohdin sitä toimisiko saildriven kovettumiin tepsivä aine septiputken sisäkuoren kovettumiin, jos putken jotenkin saisi aineella täytettyä. Eli se on spetiputken ja saildrivin yhteys tässä keskusteluketjussa, jossa on käsitelty myös erilaisten kemikaalien käyttöä putkien "putsaamisessa".


      • seppomartti
        Ihmettelvä kirjoitti:

        Joo teipillä yritin reiät tukkia. Huomattavasti helpommin lähti eliökovettumat tuloveden reistä. Kovin syvälle(=ylös) saildrivin sisälle en tosin ylettynyt ilman erityis- työkaluja. Silitysrautaan tarkoitetut litkut eivät paljoa marketissa maksa eli sitä voi käyttää litratolkulla, jos tarvetta on. Välimerellä yksi ystävällinen venenaapuri suositteli markettiainetta, kun seurasi touhujani kalliin venekaupan tuotteilla.

        Lähinnä pohdin sitä toimisiko saildriven kovettumiin tepsivä aine septiputken sisäkuoren kovettumiin, jos putken jotenkin saisi aineella täytettyä. Eli se on spetiputken ja saildrivin yhteys tässä keskusteluketjussa, jossa on käsitelty myös erilaisten kemikaalien käyttöä putkien "putsaamisessa".

        Vaikuttavat aineet kattilakiven ja ruosteen poistossa ovat Rainbow-tuotteessa 5-15% Fosforihappoa ja vähemmän tehokasta sitruunahappoa lisäksi. Voisi kuvitella paljon etikkahappoliuosta tehokkaammaksi.


    • jokke2

      paskatankin klemmareiksi vain ns hydrauliklemmareita n 20mm leveitä ja kiristyvät kuusikoloavaimella ja pitää. jos et muuta löydä käytä aban hk klemmareita kestävät kiristää enemmän kuin sinkityt.tosin nämä ovat vähän arvokkaampia kuin sinkityt mutta se ei nyt tässä konkassa enää paljoo lisää tee.

    • 8+10

      Kyllä sellainen pulttiklemmari on paljon vahvempi kuin tavallinen, eikä ne nyt niin kalliita ole.

      Haponkestävät klemmarit eivät kestä kiristystä sen enempää kuin sinkityt mutta korroosionkesto on omaa luokkaansa. Paskaletkuissa ja veneessä muutenkin kannattaa ja oikeasti pitää käyttää haponkestäviä klemmareita.

      Kaikkiin liitoksiin kaksi kunnollista haponkestävää klemmaria on oikea ratkaisu, kukaan ei halua paskan hajua sisälle veneeseen.

      • Fenix din

        Onko käytännön vinkkejä noiden letkujen vaihtamiseen? Siinähän on monessa kohtaa mahdollista saada melkoinen sotku aikaan!

        Millä tulppaatte letkujen, septin jne.


      • 10+8
        Fenix din kirjoitti:

        Onko käytännön vinkkejä noiden letkujen vaihtamiseen? Siinähän on monessa kohtaa mahdollista saada melkoinen sotku aikaan!

        Millä tulppaatte letkujen, septin jne.

        Vanhojen letkujen katkaisuun paras työkalu on sähkökäyttöinen puukkosaha, vielä parempi jos sattuu olemaan akkuversio.

        Jos saat jonkun astian katkaisukohdan alle niin hyvä, mutta jos astiaa ei saa alle niin joku muovipussi ja rättiä yms. auttaa myös. Kun saat letkun poikki niin tyrkkää sinne vaikka vähän kartion malliseksi tehty puutappi tms. Sellainen kutistekalvo, siis elmukelmun tapainen vähän paksumpi on myös aika kätevä kun pitää saada joku letkun pää tms. tukkoon väliaikaisesti.

        Letkuja ei kannata yrittää ottaa ehjänä irti, koska katkaisemalla homma on helpompi ja nopeampi ja lisäplussana sotkua tulee vähemmän. Letkunippoihin jääneet lyhyet letkunpätkät lähtee niin ikään tuhoamismenetelmällä, ruuvaria väliin ja vasaralla perään, kannattaa vaan varoa jos sattuu olemaan vaikka muovitankki tms. helposti särkyvä paikka.

        Vanhoja klemmareitakaan en sääli koskaan, reilusti vaan leikkurilla poikki jos ei muuten lähde helposti ja uudet haponkestävät klemmarit tilalle.

        Vanhana septiletkut on aika jäykkiä, koska niihin kertyy kalkkia ja letkukin kovettuu aikanaan vuosien saatossa.

        Saattaa olla, että joku nirppanokka on eri mieltä purkumetodeista, mutta turha näissä on piipertää vaan ottaa vaan ronskit keinot käyttöön, kuitenkin tervettä järkeä käyttäen.


      • köli vinossa
        Fenix din kirjoitti:

        Onko käytännön vinkkejä noiden letkujen vaihtamiseen? Siinähän on monessa kohtaa mahdollista saada melkoinen sotku aikaan!

        Millä tulppaatte letkujen, septin jne.

        Itse tein letkujen vaihto-operaation syksyllä ja ainakin suosittelisin huuhtelemaan septin ja letkut hyvin ennen operaation aloittamista. Kevyeltä hajulta ei voi välttyä, mutta kiintoainekselta kylläkin. Omassa veneessäni laskin runsaasti vettä kannelta imutyhjennysreiästä sisään ja pohjan läpiviennistä ulos siten, että välillä päästin tankin täyteen asti. Ei tullut putkista kokkareita vastaan ja homma oli siivompaa kuin odotin. Tietty huuhtelu kannattaa tehdä sellaiseen aikaan, ettei mahdollinen naapuriveneilijä ole juuri pressua viikkailemassa siinä vieressä.


      • 10+8
        köli vinossa kirjoitti:

        Itse tein letkujen vaihto-operaation syksyllä ja ainakin suosittelisin huuhtelemaan septin ja letkut hyvin ennen operaation aloittamista. Kevyeltä hajulta ei voi välttyä, mutta kiintoainekselta kylläkin. Omassa veneessäni laskin runsaasti vettä kannelta imutyhjennysreiästä sisään ja pohjan läpiviennistä ulos siten, että välillä päästin tankin täyteen asti. Ei tullut putkista kokkareita vastaan ja homma oli siivompaa kuin odotin. Tietty huuhtelu kannattaa tehdä sellaiseen aikaan, ettei mahdollinen naapuriveneilijä ole juuri pressua viikkailemassa siinä vieressä.

        Läpikotainen huuhtelu on itsestään selvää kun paskaletkuja alkaa vaihtamaan.


      • gh34
        Fenix din kirjoitti:

        Onko käytännön vinkkejä noiden letkujen vaihtamiseen? Siinähän on monessa kohtaa mahdollista saada melkoinen sotku aikaan!

        Millä tulppaatte letkujen, septin jne.

        Tulppasin katsastusvaruste-puukartioilla. Septitankin aukot tukin elmukelmulla. Oma vaihto-operaatio sujui hyvin ilman että olisin joutunut katkaisemaan yhtään letkua purkuvaiheessa. Toiseen päähän tulppa ja toisesta reipasta vetoa niin lähti. Venekohtaista toki. Jos vain voit, pura kuitenkin kokonaisena. Letkun rautalanka (jonkilaista jousiteräksen tapaista) ei ole mitään helppoa katkaistavaa ja kumiosaa on kuitenkin ensin leikattava pois tieltä pois.

        Saattaa olla liian myöhäinen neuvo tälle talvelle, mutta itse tein homman reilulla pakkasella. Kumi oli kovempaa, mutta niin oli letkujen sisältö ja septitankin loput tavarat jäässä.


      • Letkut poikki
        gh34 kirjoitti:

        Tulppasin katsastusvaruste-puukartioilla. Septitankin aukot tukin elmukelmulla. Oma vaihto-operaatio sujui hyvin ilman että olisin joutunut katkaisemaan yhtään letkua purkuvaiheessa. Toiseen päähän tulppa ja toisesta reipasta vetoa niin lähti. Venekohtaista toki. Jos vain voit, pura kuitenkin kokonaisena. Letkun rautalanka (jonkilaista jousiteräksen tapaista) ei ole mitään helppoa katkaistavaa ja kumiosaa on kuitenkin ensin leikattava pois tieltä pois.

        Saattaa olla liian myöhäinen neuvo tälle talvelle, mutta itse tein homman reilulla pakkasella. Kumi oli kovempaa, mutta niin oli letkujen sisältö ja septitankin loput tavarat jäässä.

        Joo pakkasella on kusi jäässä, ei ainakaan lirahda pilssiin. En ole huomannut mitään ongelmaa terässpiraalin katkaisussa, kunnollisilla sivuleikkureilla menee poikki ilman tuskaa.

        Vetämällä irroittaminen riippuu paljon siitä, minkälainen hammastus letkunipassa on, joissakin on hyvin terävät hammastukset ja silloin letku saattaa olla melko tiukassa.

        Liian terävät hammastukset kannattaa letkunipoista hioa kevyesti, ettei uuden septiletkun butyylikuminen sisäpinta vaurioituisi yhtään klemmareita kiristellessä. Tarkoitushan on pitää hajut sisällä.


      • köli vinossa
        10+8 kirjoitti:

        Läpikotainen huuhtelu on itsestään selvää kun paskaletkuja alkaa vaihtamaan.

        Tuossa viestiketjua eteenpäin silmäillessäni itsestään selvyys eli huuhtelu on korvattu pakastetulla cacalla.

        Eli se siitä itsestään ja sen selvyydestä.


      • Itsestään selvää
        köli vinossa kirjoitti:

        Tuossa viestiketjua eteenpäin silmäillessäni itsestään selvyys eli huuhtelu on korvattu pakastetulla cacalla.

        Eli se siitä itsestään ja sen selvyydestä.

        Huuhtelu on itsestään selvää.

        Tärkein asia septiletkujen vaihdossa on se, että uusi letku on butyylikumia, se ainakin pitäisi olla kaikille itsestään selvää...


      • Hyvä keksintö
        gh34 kirjoitti:

        Tulppasin katsastusvaruste-puukartioilla. Septitankin aukot tukin elmukelmulla. Oma vaihto-operaatio sujui hyvin ilman että olisin joutunut katkaisemaan yhtään letkua purkuvaiheessa. Toiseen päähän tulppa ja toisesta reipasta vetoa niin lähti. Venekohtaista toki. Jos vain voit, pura kuitenkin kokonaisena. Letkun rautalanka (jonkilaista jousiteräksen tapaista) ei ole mitään helppoa katkaistavaa ja kumiosaa on kuitenkin ensin leikattava pois tieltä pois.

        Saattaa olla liian myöhäinen neuvo tälle talvelle, mutta itse tein homman reilulla pakkasella. Kumi oli kovempaa, mutta niin oli letkujen sisältö ja septitankin loput tavarat jäässä.

        Tuo puutappi on hyvä keksintö. Irroitetuista letkuista kun saattaa valua sitä itseään ympäri venettä.


    • Kemikaalia pyttyyn

      Käytättekö muut mitään kemikaaleja septitankillisessa veneessä?

      Minä olen lisännyt aina ennen reissua lurauksen Thetfordin sinistä litkua, taitaa olla enemmänkin kemialliseen vessaan tehty mutta eiköhän se pehmennä vessapaperit ja muut septitankissakin. Ainakaan suuria ongelmia ei ole systeemissä ollut.

      • seppomartti

        Perinteinen vastaväite kemikaalien käytölle veneWCssä on pumpun kumien eliniän lyheneminen. Ja perinteinen käyttöohje on, että pyttyyn saa pehmeää WC-paperia lukuun ottamatta pistää mitä vaan kunhan sen ensin syö. Eli onko pumpun huoltoa joutunut tekemään useammin? Paperi on kyllä tankissa ilman kemikaaliakin hajonneena kaurapuuron kaltaiseksi.


      • Kemikaalia pyttyyn
        seppomartti kirjoitti:

        Perinteinen vastaväite kemikaalien käytölle veneWCssä on pumpun kumien eliniän lyheneminen. Ja perinteinen käyttöohje on, että pyttyyn saa pehmeää WC-paperia lukuun ottamatta pistää mitä vaan kunhan sen ensin syö. Eli onko pumpun huoltoa joutunut tekemään useammin? Paperi on kyllä tankissa ilman kemikaaliakin hajonneena kaurapuuron kaltaiseksi.

        En ole huoltanut pumppua koskaan, enkä usko wc kemikaalin olevan mitenkään haitallista kumiosille, eikös kemiallisissa vessoissakin ole jotain pumppuja ja kumiosia?

        Ruokaöljyä jotkut laittaa vessan pumppuihin kuulemani mukaan mutta se ei välttämättä ole hyväksi kumiosille, vaan saattaa turvottaa tiivisteitä.


      • Seppomartti
        Kemikaalia pyttyyn kirjoitti:

        En ole huoltanut pumppua koskaan, enkä usko wc kemikaalin olevan mitenkään haitallista kumiosille, eikös kemiallisissa vessoissakin ole jotain pumppuja ja kumiosia?

        Ruokaöljyä jotkut laittaa vessan pumppuihin kuulemani mukaan mutta se ei välttämättä ole hyväksi kumiosille, vaan saattaa turvottaa tiivisteitä.

        Outo juttu jos et ole koskaan joutunut wc- pumppua huoltamaan. Itse olen vaihtanut kumiosat usein, ehkä 2-4 vuoden välein. Jokeriventtiilin vaihdoin viime vuonna ja pumpun sisäkalut vaihtuu toukokuussa. Jos wc:tä ylipäätään käyttää niin jokeriventtiili kalkkeutuu ja lopettaa toimintansa.
        Ruokaöljyn wc-kumeja turvottava vaikutus saattaa olla yksi monista veneilymyyteistä. Ainakin se vähentää kitkaa ja kitinää.


      • Kemikaalia pyttyyn
        Seppomartti kirjoitti:

        Outo juttu jos et ole koskaan joutunut wc- pumppua huoltamaan. Itse olen vaihtanut kumiosat usein, ehkä 2-4 vuoden välein. Jokeriventtiilin vaihdoin viime vuonna ja pumpun sisäkalut vaihtuu toukokuussa. Jos wc:tä ylipäätään käyttää niin jokeriventtiili kalkkeutuu ja lopettaa toimintansa.
        Ruokaöljyn wc-kumeja turvottava vaikutus saattaa olla yksi monista veneilymyyteistä. Ainakin se vähentää kitkaa ja kitinää.

        Pytty on Johnsonin sähköpumpullinen eikä se kovin montaa vuotta vanha ole. Vielä ei ole tarvinnut korjata.


    • Vessan rakentaja

      Tässä kun on septisysteemin uudelleen rakentelu meneillään, niin tulipa mieleen mikä olisi hyvä pytty? Jabscossa joutuu vissiin sitä pumppua rassaamaan aika usein?? Mites muissa?

      Mitä muuta kannattaa huomioida kuin letkujen materiaali? PVC letkuista ei mitään positiivista kuulu koskaan eli laitan butyyliletkut. Entä tankki? Kannattaako tehdä uusi rosterista kun vanha tankki on vähän vanhempi muovitankki?

      • seppomartti

        Hyvä pytty on esim Lavac. Ainakaan ei ole venttiiliongelmia. Toinen hyvä on Blake ellei hinnalla ole merkitystä. Holding-tankki eli suomalaisittain "septi" kannattaa teettää haponkestävästä. Hajoaa hitsisaumoista, ellei ole ammattilaisen tekemä.


    • Vessan rakentaja

      Kiitos kun jaksat kommentoida tällaisiinkin kysymyksiin. Lavac voisi ollakin hyvä olen sellaisen tainnut joskus nähdäkin. Onko kokemusta Tecma merkkisestä pytystä?

    • Tapahtuipa telakalla

      Katselin huvittuneena venetelakala kun naapuriveneeseen vaihtoivat septiletkuksi jotain läpinäkyvää muoviletkua. Yritin varovasti vihjaista, että tuo ei kyllä pidä hajua sisällä mutta eihän ne uskoneet.

      Kantapään kautta se oppi taitaa parhaiten mennä perille

      • Tarkoituksesta riipp

        Riippuu tietenkin myös siitä, mihin kohtaan sitä vahvistettua PVC-putkea laittaa.
        Se sopii erinomaisesti huuhteluveden sisääottoon, pumpun ja kulhon välille ja myös suoraan mereen huuhtomiseen, jos sellaisen järjestelmän haluaa laittaa.

        Pöntön ja tankin välille en laittaisi...


      • Tapahtuipa telakalla
        Tarkoituksesta riipp kirjoitti:

        Riippuu tietenkin myös siitä, mihin kohtaan sitä vahvistettua PVC-putkea laittaa.
        Se sopii erinomaisesti huuhteluveden sisääottoon, pumpun ja kulhon välille ja myös suoraan mereen huuhtomiseen, jos sellaisen järjestelmän haluaa laittaa.

        Pöntön ja tankin välille en laittaisi...

        Sinne pytyn pohjaan ruuvasivat :) varmaan tosi kiva kesähelteillä... Itse en laittaisi PVC-letkua mihinkään mikä liittyy veneen vessaan.


      • Niinpäniin
        Tapahtuipa telakalla kirjoitti:

        Sinne pytyn pohjaan ruuvasivat :) varmaan tosi kiva kesähelteillä... Itse en laittaisi PVC-letkua mihinkään mikä liittyy veneen vessaan.

        Vain ennen T-haaraa ymmärrän. Tankille en.


    • Voiko lyhentää?

      Mitä mieltä olette kannattaako lyhentää vanhan septiletkun päästä ulkopuolelta huonon näköinen pätkä pois ja laittaa uudella klemmarilla kiinni? Vanha letku näyttää päälle päin hyvältä mutta liitos vuotaa kun klemmari on umpiruosteessa. Pitäisikö käyttää haponkestäviä klemmareita?

      Letkussa olisi varaa lyhentää15cm mutta onko tuossa onnistumisen edellytyksiä? Letkulla on mittaa noin 3 metriä

    • turkunen
      • En ostaisi

        Pitää hajut sisällään korkeintaan kaksi vuotta.


      • Kunnollinen letku
        En ostaisi kirjoitti:

        Pitää hajut sisällään korkeintaan kaksi vuotta.

        Sama koskee kaikkia PVC-letkuja. Septiletkun pitää olla butyyliletkua, että se pitää hajut sisällään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe