Mistä vainoharhaisuus johtuu

iuuyt6

Mistä johtuu että niin monet skitsofreenikot pelkäävät esimerkiksi ajatusten lähettymistä ja että toiset voivat lukea niitä tai että kamerat katsovat heitä ja että ihmiset tahtoisivat heille pahaa? Sairauteni alkuvaiheessa minulla ei ollut lainkaan tällaisia luuloja enkä luullut niitä tulevan koskaan mutta vain vähän ajan kuluttua nyt minullekkin on alkanut tulla näitä luuloja. Kun olen ihmisten lähellä tai jopa läheisieni luona yritän olla ajattelematta mielessäni mitään etteivät he pystyisi lukemaan niitä. Tiedän että tämä on hullua ja mahdotonta mutta en pääse luulosta ja tarkkailun tunteesta eroon. Pitääkö sen kanssa vaan tottua elämään? Miten voi olla mahdollista että lähes kaikkia skitsoja yhdistää tämä sama asia?

11

2336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatri

      Ajatusten siirto tai "kaikuminen" on nimenomaan skitsofrenian ydinasia.
      Ilman sitä on kyse jostain muusta häiriöstä vaikka kaikki muut oireet viittaisi skitsofreniaan.

      Skitsofrenian oireet:

      taantuminen aiemmalta toimintatasolta
      sosiaalisen toimintakyvyn lasku
      äkkinäiset mielentilan vaihtelut
      apaattisuus, puheen niukkuus, tunteiden latistuminen
      harha-aistimukset, joista yleisimpinä ääniharhat
      harhaluulot
      tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat
      tiedon käsittelyn, uuden oppimisen ja kielellisen muistin ongelmat
      katatoninen asentokäyttäytyminen
      masennus, itsetuhoisuus.

      ovat vain sananhelinää paperilla. Loppujen lopuksi diagnoosi perustuu aina siihen että potilaan on todettu uskovan aidosti ajatusten siirtoon.

      • gsd<sh

        Älä puhu paskaa. Suurin osa noista oireista on lääkkeiden aiheuttamia. Vainoharha sentään on oikeasti sitä sairautta.


    • fyysinensairaus

      Minulla on fatiikki ja aika moni sopii minuun noista oireista.

    • kokemusta on

      Ensimmäisenä sanon sinulle. On mahdottomuus lukea toisen ajatuksia. Ei ole olemassa sellaista laitetta millä voi lukea ajatuksia eikä kenelläkään ole sellaista yliluonnollista kykyä lukea toisen ajatuksia. Sinun mielesi sisällä vain tapahtuu harha-ajatuksia mitkä luulet että on totta mutta ne ei sitä ole. Pääset niistä pikkuhiljaa eroon kun alat hoitamaan itseäsi.

      Vainoharhaisuus johtuu suurimmaksi osaksi huonosta itsetunnosta ja siitä että et voi luottaa enää keneenkään. Seläntakana puhuminen ja maineen menettäminen aiheuttaa myös vainoharhaa koska et tiedä kuka on puhunut ja kenelle. Myös internetin salaliittoteoriat aiheuttavat vainoharhaa vaikka et sitä tiedostaisi lukiessasi niitä.

      Vainoharhaisuudesta voi päästä eroon keskustelemalla ihmisten kanssa joihin luotat esim. hyvä terapeutti ja läheiset. Kavereista olisi myös hyötyä mutta yleensä skitsofreenikoilla ei ole luotettavia kavereita. Sitten on vertaistukiryhmiä missä voi avautua tai voi jopa mennä papin kanssa juttelemaan, jos ei oikeesti löydä mitään muuta luotettavaa henkilöä. Psykiatreihin en menis luottamaan koska heidän suurin tavoite on saada skitsofreenikko riippuvaiseksi lääkkeistä. Osittain voi myös käydä erikoissairaanhoitajan vastaan otolla, joka luultavasti myös ehdottaa lääkkeitä mutta niitä ei kannata ottaa. Yritä ottaa kaikki muu hyöty vastaan luotettavilta ihmisiltä, mutta lääkkeisiin älä koske.

      Tarkkailun tunteestakin pääsee eroon samalla tavalla kuin vainoharhasta.

    • 12TJS

      Minusta vainoharhaisuus johtuu siitä, että pelkää jotakin palajstuvan itsestään. Epätäydellisyyden, kielteiset ajatukset tai homoeroottiset tunteet.

    • Näin ainakin luulen

      Vainoharhaisuus johtuu siitä ettei luota ihmisiin ja kuvittelee heidän olevan pahoja ja vahingoittavan.

      • hkll9

        Minä kyllä luotan läheisiini ja ihmisiin täysin ja saan silti vainoharhaisia ajatuksia että he aikoisivat pahaa minulle. Tällaisia ajatuksia on kai vaikea vastustaa koska skitsojen ajatukset ovat pahasti sekoittuneet heidän tunteisiinsa jotka myöskin ovat pahasti vääristyneet.


    • b:-:35

      Telepatia on totta, mutta harva sen hallitsee. Siis ei ole mitään syytä epäillä läheisiäsi. Jos epäilet jonkun lukevan ajatuksesi,ajattele vaikka jotain hedelmää ja katso päätyykö tuo ajatus minnekään.

      • Päätyykö hedelmä mihinkään:D


    • maallikko...
    • urpoo

      Ottakaa huomioon että skitsofreenikoita on erilaisia... Ihan turhaa täällä ruvetaa analysoimaa että "jos ei ole näitä oireita nii ei se oo sillo skitsofrenia!!11" skitsofrenioita on vaikka minkälaisia eikä kaikkiin kuuluu juuri noi samat oireet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe