Huomenta!
Nyt iski kyllästyminen. Tarvitsen parempaa hiekkaa!
Käytössä on tällä hetkellä tuollainen (oisko 10kg säkki?) topkat hiekkaa... mukavan iso säkki, mutta pissaa on iljettävä siivota sieltä... märkää hiekkaa lapata pussiin, ja haju on hirveä. Pari pissaa, ja saa melkein koko hiekan vaihtaa kun suurin osa kastuu. Yöks. Kakka on helppo siivota, kun se on kiinteää mut pissa ihan eri juttu.
Tarvitsen parempaa hiekkaa, mutta ongelma on siinä että sen pitäisi olla edullista, siis ainakin käytössä edullista. Opiskelijan budjetti on niukanlainen.
Sitä pitäisi saada joko musti&mirri eläinkaupasta, tai sit yleisimmistä kaupoista tyyliin anttila, citymarket, lidli...
Elikkäs edullinen, hyvä hiekka.. pitää HYVIN hajut ja on helppo pitää siistinä. Onko sellaista edes olemassa.. =D
Terveisin epätoivoinen pissa-poliisi
kissanhiekasta!!!
29
6629
Vastaukset
- Kohtalotoveri
Olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä, kolme kissaa ja opiskelijanbudjetti. Siihen aikaan kannoin kotiin 40kg:n säkkejä eläinkaupasta ostamaani hiekkaa, tein diilin myyjän kanssa, että sain alennusta. Nykyään minulla on vain yksi kissa ja hiekkaa ei kulu niin paljon. Poikakissat pissaavat enemmän ja useammin kuin tytöt, mistä sitä oikein riittää?. Olen huomannut, kun siivoan laatikon on hyvä käyttää kunnon "myrkkyjä" kloriitti tai muu, huolellinen huuhtelu on tärkeää ettei kissa saa myrkytystä. Laatikon kuivaaminen estää sen ettei uutta hiekkaa laitettaessa, hiekka kastu ja rupea haisemaan, kuulostaa ihmeelliseltä mutta näin on. Laatikonpohja jos jää märäksi lattiaa vasten aiheuttaa se myös pissanhajun. En tiedä syöpyykö ammoniakkimainen haju laatikonpohjan läpi vai ne pienet hiekanjyvät kastuessaan, joita on jäänyt vessan lattialle. En myöskään sekoita pissakohtaa hiekassa muun laatikon hiekan kanssa vaan siirrän sen päälle puhdasta hiekkaa lapiolla laatikosta. Siivoan kisuni laatikon kerran viikossa ja topkatti on minunkin valintani hintani puolesta, mutta nyt olen löytänyt opiskeluaikaisen hiekan sanicatin, hinta on kohdallaan ja pakkauskoko. Paakkuuntuva hiekka on toinen vaihtoehto, mutta se näkyy hinnassa hieman kalliimpana. Pissapaakut voi aina kerätä pois ja lisätä saman verran hiekkaa tilalle, pönttöön en suosittele paakkuja pudottelemaan se on kuin sementtiä joka tukkii viemärin. Kissan ruokavalio voi tehdä pissan normaalia pahanhajuisemmaksi tai jonkin vitamiinin puutos en muista minkä. Toivottavasti vinkeistäni oli sinulle jotain apua. :)
- epätoivoinen
Niin siis täh? tajusinko oikein?
Siivoat hiekan kerran viikossa? etkö sä poista sieltä sitä kastunutta pissahiekkaa ollenkaan pois? mie teen tuon ainakin 2 kert päivässä, ja silti haju on kauhea... hui?
Tuo hiekka on kyl ihan painajaismaisen kauheaa =/ - tiina
useiden eri merkkien kokeilujen tulos: BIO KAT`S, paras, ihanan tuoksuinen, hyvin paakkuuntuva, riittoisa.. t. onnellinen 2 kisun omistaja :o)
ps. sitä saa mustista ja mirristä
- abcd
Oletko koskaan kokeillut Cat´s best ökoplus- puupohjaista kissanhiekkaa.
Sen ainut miinuspuoli on kulkeutuvuus kun se on niin kevyttä, mutta muuten ainakin minä olen ollut tyytyväinen paakkuntuvuuteen ja hajunpitoon.
En tiedä myydänkö sitä asuinpaikkakunnallasi, mutta esim. pääkaupunkiseudulla esim. lemmikkiexpress tuo sitä ilmaisella kotiinkuljetuksella 40 l:n säkin, ( n. 25 €).
Käytössä se on riittoisaa ja maahantuojan mukaan kestää yhdellä kissalla 5kk, minulla se on kuitenkin kestäny kahdella kissalla tuon ajan.
Eli sopii opiskelijan budjetille.
Lisää tietoa: http://www.alarmoyhtio.fi/kissanhiekka.htm- :o)
Tämä on todella hyvää "hiekkaa"! Halvempi malli tosin ei ihan yhtä tehokas, mutta tosi hyvää käytössä myös, on Rainbow-puuhiekka. Halpaa ja puoli pussillista kestää 4 kissan kanssa viikon-pari. Hankaluutena on se, että kakat täytyy noukkia suht yksitellen, ettei pelletit lähde mukana ja tämä ei paakkuunnu. Puruksi muuttuessaan tietenkin kulkeutuu ympäriinsä helpommin, kuin hiekka, mutta meillä on harja ja rikkasihveli vieressä valmiina. Tämäkään ei haise, tuoksuu kastuessaan tuoreelle puulle.
- Summer
Ite oon käyttäny pitkään paakkuuntuvaa hiekkaa rainbow.(ei puupohjainen). Oli hyvää, ja yksi säkki kesti suhteellisen pitkään.piti hajut hyvin ja paakut oli helppo poistaa.
Nyt vaihdoin kristallihiekkaan, joka on hieman kalliimpaa,(5e/pss) mutta pitää hajut todella hyvin, ja tarvii poistaa vain kakat. Hiekka muuttuu käytössä keltaiseksi(luonnollisestikkin) mutta ei haise, nyt on meneillään pian 3 viikko, ja viikon päästä aijon vaihtaa hiekat. Ainoa miinuspuoli siinä on että se on mulla kylppärissä ja ne pirun rakeet on aina omissa kintuissa kiinni kun tuun suihkusta..:) mutta sehän on mun oma ongelma:) - Dragonella
Meillä käytetään kissan kristalleja. Poistat vaan kakat ja sekoitat hiekan, siinä se. Ei haise, jollet unohda vaihtaa hiekkaa ajallaan. (1 kissa, 1 pussi, 1 kk hinta 4,90)
- minttu
Meidän toinen kissa oli aikoinaan ongelmatapaus ja vaati aina hajuttoman laatikon ennen kuin suostui sinne pissimään, joten ei voinnut mennä jos toinen kisu oli käynnyt tuntia ennen. Kokeilimme paria paakkuuntuvaa hiekkaa (ja kaikki paikat oli hiekassa vaikka oli katollinen hiekkalaatikko, koska taas toinen kissa kuopii kuin kaivuri), kissan helmiä/kristalleja, mutta ne tulivat ajan myötä hirveän kalliiksi ja niitäkin vieri pitkin lattioita.
Sitten kokeilimme Vapon lämmityspellettejä (myydään ainakin Agri-Marketeissa). Niistä keräämme vain kakat pois, sillä pissa imeytyy pelletteihin ja muuttuu nopeasti puupuruksi joka kuivuu ja tuoksuu vain miedosti männylle, ei haise lainkaan pissalle. Ja todella halpaa se on: 20 kg/4,5-5 euroa ja kahdelle kissalle tuo riittää 5-6 viikoksi. Lisäksi kaikki paikat eivät ole pelleteissä, koska pelletiti ovat tavallisia kissanpellettejä isompia ja eivät siksi juurikaan kulkeudu jaloissa tai lentele.
Kaksi vuotta tuo on käytössä ollut ja takaisin en vaihda mihinkään muuhun. Kaikki kissat eivät kuulemma pidä tuollaisista isoista pelleteistä, mutta meillä toimii! :)- Minea
Pitääpä käydä tsekkaan tuo pelletti tilanne kaupoista. Kuulostaa edulliselta ja käytännölliseltä. Olen käyttänyt musti&mirrin oranssissa säkissä olevaa paakkuuntuvaa kissanhiekkaa, mut se kantautuu jaloissa ja uusi pentukissamme ei käy pissillä, jos siellä haisee vähänkin vanha pissa (pissii sitten nurkkiin tahi jonnekki).
- abcd
Minea kirjoitti:
Pitääpä käydä tsekkaan tuo pelletti tilanne kaupoista. Kuulostaa edulliselta ja käytännölliseltä. Olen käyttänyt musti&mirrin oranssissa säkissä olevaa paakkuuntuvaa kissanhiekkaa, mut se kantautuu jaloissa ja uusi pentukissamme ei käy pissillä, jos siellä haisee vähänkin vanha pissa (pissii sitten nurkkiin tahi jonnekki).
Pellettejä käyttäessä on paras jos on käytössä niitä varten suunniteltu vessalaatikko, jossa kaksoispohja.
Ylemmassä pohjassa on reikiä, joista puruksi muuttuneet pelletit valuvat alempaan pohjaan, josta ne voi heittää kätevästi roskikseen.
Näin pelletit myös kestävät pitempään. - abcd
abcd kirjoitti:
Pellettejä käyttäessä on paras jos on käytössä niitä varten suunniteltu vessalaatikko, jossa kaksoispohja.
Ylemmassä pohjassa on reikiä, joista puruksi muuttuneet pelletit valuvat alempaan pohjaan, josta ne voi heittää kätevästi roskikseen.
Näin pelletit myös kestävät pitempään.Täältä löytyy esim. pellettivessasta:
http://www.peewee.se/
Suomenkieliset sivut suomenlippua painamalla.
Luulis et toimii myös niillä Vapon lämmityspelleteillä.
- Norvay
Itse käytän Rainbow valkoinen paakkuuntuva kissan hiekka.Noin 10L~8.5kg noin 5€ ainakin Prismat ja E-liikkeissä.Vati syytä puhdistaa kerran päivässä ainakin(kissa on siisti eläin). Pissa ja kakka paakkuuntuvat ja on helppo tuhjentää ne pois.Eivät haise.Ajoittain on syytä uusia kaikki hiekka ja pestä astia samalla.Ainoa vika on ettei hiekka ole juuri koskaan tarjouksessa.WC astia oltava riittävän suuri koska isompi asia vaattii "suuremman kaivauksen".itsellä 2kpl 36*47cm astioita,1 kissa.
- kissamuori
Olen kokeillut pelletit ja paakkuuntuvat ja edulliset ja muut. Olen päätynyt kissojen kohdalla
Best Friendin piimaahiekkaan. Se on valkoista kristallimaista hiekkaa. Aiemmassakin vastauksessa
oli 1 kissa- 1 pussi- 1 kk. Todella hajuton ja siisti hiekka. Muistat vain ottaa kakat pois ja hämmentää hiekkaa, sillä pisu valuu pohjalle ja ei pääse imeytymään päällimmäisiin rakeisiin. Väri muuttuu kuukauden aikan mutta ei ala tuoksumaan kummemmin. 1 pussi maksaa 4,90 ja on kyllä hintansa väärti.Näitä on saatavissa myös pallonmuotoisina rakeina, niitä en suosittele koska ne ovat ympäri huushollia koska pyörivät niin mukavasti.- jellona
Totahan vois kokeilla. Siitä ei siis siivota pissaa ollenkaan? Kuinka usein hiekka vaihdetaan?mikä sen kissanhiekan nimi on ja mistä sitä saa?
- kissamuori
jellona kirjoitti:
Totahan vois kokeilla. Siitä ei siis siivota pissaa ollenkaan? Kuinka usein hiekka vaihdetaan?mikä sen kissanhiekan nimi on ja mistä sitä saa?
Kysymyksessä on Best Friend Fresh & Easy kissanhiekkaa Anti smell ja Antibacterial silica gel. Valmistettu piimaahiekasta Neste ja haju imeytyvät rakeisiin muutamassa sekunnissa Neste haihtuu,mutta haju lukkiutuu rakeisiin. Kun hiekkalaatikko pysyy kuivana eivät bakteeritkaan lisäänny. Ostin viimeisemmän pussin City K-Marketista ja hinta 4,90 e.
Todellakin otan vain kakan pois ja sillä siisti. Sekoittelen hiekkaa aina aikaajoin ja jos olemme pois kotoa vien sen parvekkeelle aurinkoisina päivinä. Näin kosteus haihtuu vielä nopeammin. - sanyalle
kissamuori kirjoitti:
Kysymyksessä on Best Friend Fresh & Easy kissanhiekkaa Anti smell ja Antibacterial silica gel. Valmistettu piimaahiekasta Neste ja haju imeytyvät rakeisiin muutamassa sekunnissa Neste haihtuu,mutta haju lukkiutuu rakeisiin. Kun hiekkalaatikko pysyy kuivana eivät bakteeritkaan lisäänny. Ostin viimeisemmän pussin City K-Marketista ja hinta 4,90 e.
Todellakin otan vain kakan pois ja sillä siisti. Sekoittelen hiekkaa aina aikaajoin ja jos olemme pois kotoa vien sen parvekkeelle aurinkoisina päivinä. Näin kosteus haihtuu vielä nopeammin.Mulle on jäänyt epäselväksi vaan se, et minne/miten noi rakeet hävitetään-sekajätteeseen, bioon?
- Katja
- Hanba
-paakkuntuva kissan hiekka on ollut tosi hyvää.
siellä ei pissat haise, poistan kaikki hiekat kerran viikossa ja pesen hiekkalaatikon vedellä.
tämä rainbow hiekka on ihan halpaakin. - epätoivoinen
Hanba kirjoitti:
-paakkuntuva kissan hiekka on ollut tosi hyvää.
siellä ei pissat haise, poistan kaikki hiekat kerran viikossa ja pesen hiekkalaatikon vedellä.
tämä rainbow hiekka on ihan halpaakin.Mä en ymmärrä tuon paakkuuntuvan hiekan ideaa. ko ne paakut tarttuu laatikon pohjaan kiinni, ja sit niitä saa sieltä jynssätä irti.. ja paakut on tooosi isoja kun kissa pissaa. Vaikka laittais kui paljon hiekkaa, ei auta koska kissa kaivaa niin kauan kunnes pohja näkyy.
- kisutyttö
...on ehdottomasti pellex! se on puupohjanen kissanhiekka mikä imee hajut ja eikä oo edes kauhean kallista. meillä itellä käytetään sitä.. ja koska se on puusta tehtyä nii tulee hyvät tuoksutki.. elikkä ihana puun tuoksu :)
sitä suosittelen.. :)- Kitrus
osta ennemin rainbown vastaavia pellettejä. paljon halvempia. muistaakseni 0.39 e/kg kun pellex taas on 0.59e/kg (useimmissa kaupoissa, mut tietty hinnat vaihtelee jonkin verran)
Mutta mistä ihmeestä sais sen kissan peewee vessan hankittua??? pitääkö se tilata jotenkin??? - abcd
Kitrus kirjoitti:
osta ennemin rainbown vastaavia pellettejä. paljon halvempia. muistaakseni 0.39 e/kg kun pellex taas on 0.59e/kg (useimmissa kaupoissa, mut tietty hinnat vaihtelee jonkin verran)
Mutta mistä ihmeestä sais sen kissan peewee vessan hankittua??? pitääkö se tilata jotenkin???Tuolta voi ainakin tilata :
http://213.28.89.58/hillybit/delivet/index.php?UID=20040809154308213.115.152.66&yritys=1&sivu=6 - siskot
abcd kirjoitti:
Tuolta voi ainakin tilata :
http://213.28.89.58/hillybit/delivet/index.php?UID=20040809154308213.115.152.66&yritys=1&sivu=6Meillä on itse tehty pellettivessa kissalla. Tavalliseen laatikkoon on pohjaan tehty reikä ja sen peittää nyt verkko. Alla on toinen laatikko johon puru tippuu.
Tosin pitäisi kehittää tuota vielä kun verkkopohja tuppaa taipumaan. Muuten oltu tosi tyytyväisiä! Pelletit pysyvät kiltisti laatikossa eikä ole purua tai muruja pitkin asuntoa. Käytetään Pirkan puupellettejä (saa ihan ruokakaupasta) kun ei autoa ole jolla kuskata rautakaupan isoja säkkejä.
- pellepelototon
Hiekkaa ja muurauslaastia sekaisin niin saa halpaa ja hyvää paakkuuntuvaa kissanhiekkaa.
- dreamcatcher-80
Kannattaa kysellä ihan eläinkaupoistakin, jos ei itse halua rueta väsäämään. Metalliverkko ei ilman käsittelyä kestä kauaa kissan pissaa. Pellettei vessoja löytyy kyllä ilman kantta ja kannen kanssa.
- siskot_
dreamcatcher-80 kirjoitti:
Kannattaa kysellä ihan eläinkaupoistakin, jos ei itse halua rueta väsäämään. Metalliverkko ei ilman käsittelyä kestä kauaa kissan pissaa. Pellettei vessoja löytyy kyllä ilman kantta ja kannen kanssa.
Verkon nimenomaan pitää olla käsiteltyä, tämän opin kantapään kautta. :D
Toinen vessamme on kaksi säilytyslaatikkoa johon päällimäiseen on porattu reikiä pohjaan, toimii jopa paremmin kun verkollinen.
Pellettivessoja ei oikeastaan myydä kun yhtä mallia (peewee) ja se on ihan liian matalareunainen meidän seinille pissivälle kissalle. Mistä ihmeestä olet löytänyt kannellisen pellettivessan? - peeweefani
siskot_ kirjoitti:
Verkon nimenomaan pitää olla käsiteltyä, tämän opin kantapään kautta. :D
Toinen vessamme on kaksi säilytyslaatikkoa johon päällimäiseen on porattu reikiä pohjaan, toimii jopa paremmin kun verkollinen.
Pellettivessoja ei oikeastaan myydä kun yhtä mallia (peewee) ja se on ihan liian matalareunainen meidän seinille pissivälle kissalle. Mistä ihmeestä olet löytänyt kannellisen pellettivessan?Haloo. Peeweekö matakareunainen?? Sehän on tosi korkea ja meillä oli kattien kans totutteleminen mutta nyt kun on käytös en kuunaanikinä vaihtais pois. Hajua ei ole ollenkaan eikä ryynit kulkeudu enää olkkariin.
- tieteilijä87
Itse en pesisi kissan hiekkalaatikkoa kloridilla, koska se on ilman lainausmerkkejä myrkyllistä.
- koitapärjätä
turhaan sä ämmä tänne tuut itkee. itse olet katin ottanut ja sun on vain pärjättävä sen kaa. kissan virtsahan on kaikista pistävimmän hajuinen ja myrkyllisin ihmisten hengitettäväksi. ne levittävät myrkyllisiä mikrobeja kaikkialle huoneistoon, josta tulee allerkisia oireita ja sairauksia. kanssaihmisiä ajatellen on tietenkin hyvä, että haiset kissan kuselle, niin osaavatpahan kiertää kauempaa epäpuhtauksien tarttumista välttäen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407