KANIEN RUOKINNASTAAA!!

bellajabarbie

olen ostamassa keväällä kahta kääpiöluppakorva tyttöä. minua on jäänyt tälläinen asia mieltä kaivertamaan: tarvitseeko kani kalkkikiveä/ muitakiviä (jos tarvitsee niin mitä) jos se saa eläinkaupasta ostettua pelletti ruokaa. olen kuullut että markettien ruoat ovaliian rasvaisia, onko totta? vai tarvitseeko ollenkaan pelletti/ siemenseoksia? mitkä hedelmät / vihannekset kiellettyjä, mitkä hyväksi?
toisena kyselisin että mitkä lelut/ virikkeet olette todenneet hyviksi?
Kiitos! (:

1

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Suola- ja kalkkikivestä oli hyvä keskustelu puput.netissä, mutta se ei ole toiminut :/ Pääasia oli, että kani saa heinästä ja pelleteistä jo herkästi liikaa kalkkia, ja heinää säilötään suolalla. Liika kalkki siis aiheuttaa virtsakiviä, ja liika suola liikaa juomista jolloin muita tärkeitä aineita huuhtoutuu pois. Hyvä pelletti on mitoitettu niin, että sitä syövän pitäisi saada tarpeeksi kaikkea. Kivi-asia on aika ristiriitainen, eikä siihen ole selkeää vastausta.

      Useimmat markettien ruuat on aika roskaa kaneille, mutta esim Lottieta on saanut supermarketeista vaikka se on ihan hyvää. Täällä on keskusteltu eri merkeistä, esim otsikossa olevat on hyviä:
      http://www.petsie.fi/forums/2802-kani-pelletit-lottie-genesis-ja-hobby-plus
      Pelletti ei periaatteessa ole välttämätöntä, jos heinä on hyvää ja kani saa monipuolisesti tuoretta. Kanit kuitenkin yleensä tykkää siitä, eikä siitä ole haittaakaan kunhan se syö heinää tarpeeksi :) siemenseos on usein liian rasvaista, kani ei ole siemensyöjä, ja se valikoi seoksesta helposti pelkät herkut.

      Kanille voi antaa esim salaatteja, yrttejä (persilja, basilika jne), kurkkua, juureksia (porkkana, lanttu nauris jne.), omenaa, päärynää... esim banaani, pähkinät ja rusinat on makeita ja rasvaisia eikä niitä kannata antaa usein. Älä anna sitrushedelmiä, sipuleita tai ulkomaisten hedelmien kuoria ja siemeniä. Kummallisempien kasvisten suhteen kannattaa googlettaa erikseen :)

      Kaksi parasta virikettä on elintila ja toinen kani. Lisäksi kannattaa ulkoilla valjaissa. Lisäksi keskustelua esim. täällä:
      http://www.petsie.fi/forums/1200-virikkeita-kaneille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe