KANIEN RUOKINNASTAAA!!

bellajabarbie

olen ostamassa keväällä kahta kääpiöluppakorva tyttöä. minua on jäänyt tälläinen asia mieltä kaivertamaan: tarvitseeko kani kalkkikiveä/ muitakiviä (jos tarvitsee niin mitä) jos se saa eläinkaupasta ostettua pelletti ruokaa. olen kuullut että markettien ruoat ovaliian rasvaisia, onko totta? vai tarvitseeko ollenkaan pelletti/ siemenseoksia? mitkä hedelmät / vihannekset kiellettyjä, mitkä hyväksi?
toisena kyselisin että mitkä lelut/ virikkeet olette todenneet hyviksi?
Kiitos! (:

1

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

Suola- ja kalkkikivestä oli hyvä keskustelu puput.netissä, mutta se ei ole toiminut :/ Pääasia oli, että kani saa heinästä ja pelleteistä jo herkästi liikaa kalkkia, ja heinää säilötään suolalla. Liika kalkki siis aiheuttaa virtsakiviä, ja liika suola liikaa juomista jolloin muita tärkeitä aineita huuhtoutuu pois. Hyvä pelletti on mitoitettu niin, että sitä syövän pitäisi saada tarpeeksi kaikkea. Kivi-asia on aika ristiriitainen, eikä siihen ole selkeää vastausta.

Useimmat markettien ruuat on aika roskaa kaneille, mutta esim Lottieta on saanut supermarketeista vaikka se on ihan hyvää. Täällä on keskusteltu eri merkeistä, esim otsikossa olevat on hyviä:
      http://www.petsie.fi/forums/2802-kani-pelletit-lottie-genesis-ja-hobby-plus
      Pelletti ei periaatteessa ole välttämätöntä, jos heinä on hyvää ja kani saa monipuolisesti tuoretta. Kanit kuitenkin yleensä tykkää siitä, eikä siitä ole haittaakaan kunhan se syö heinää tarpeeksi :) siemenseos on usein liian rasvaista, kani ei ole siemensyöjä, ja se valikoi seoksesta helposti pelkät herkut.

Kanille voi antaa esim salaatteja, yrttejä (persilja, basilika jne), kurkkua, juureksia (porkkana, lanttu nauris jne.), omenaa, päärynää... esim banaani, pähkinät ja rusinat on makeita ja rasvaisia eikä niitä kannata antaa usein. Älä anna sitrushedelmiä, sipuleita tai ulkomaisten hedelmien kuoria ja siemeniä. Kummallisempien kasvisten suhteen kannattaa googlettaa erikseen :)

Kaksi parasta virikettä on elintila ja toinen kani. Lisäksi kannattaa ulkoilla valjaissa. Lisäksi keskustelua esim. täällä:
      http://www.petsie.fi/forums/1200-virikkeita-kaneille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      54
      2888
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      61
      2721
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      41
      2254
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      63
      2017
    5. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      40
      2012
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      55
      1985
    7. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      975
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      113
      904
    9. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      869
    10. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      37
      844
    Aihe