Helsinki rajoittamassa nastarenkaiden käyttöä (?!)

Traxxx-72

Jep, eli kun tämä tuulipukukansa jyystää asfalttia pilalle miljoonien nastojen voimalla, niin valtiovalta ja päättäjät ovat heräämässä pikkuhiljaa nykyaikaan.

Harmaa kura lentää jokaisella pk-seudun tieosuudella.
Samaa scheissea skidit, aikuiset ja vanhukset hengittävät jokaisena kuivempana jaksona.
Sama scheisse sotkee autot läpi talven.
Sama scheisse on pois tien pinnasta eli uraa pukkaa ajamista vaarantamaan. Sama scheisse on pois asfaltin pintaa silottamasta, eli rengasmelu ja renkaiden kuluminen kohoavat kotimaisiin svääreihin karkean asfaltin myötä.

Nastarenkaan ja kitkarenkaan pitoerot ovat myös jäällä nykyään täysin marginaaliset.

Kuka tämän metsäkansan kulutustottumuksia saisi ohjattua järjenkäytön suuntaan?

Nähtävästi Helsingin kaupunginvaltuusto ainakin täällä PK-seudulla.
Toivoa on:

http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/uutiset.html?7

45

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeat talvirenkaat

      Kylläpäs nyt lepuuttajapelleä taas närästää huono rengasvalinta, me nastarenkailla ajavat emme tuollaisia kohtauksia saa, joten yritähän pysyä vaan housuissasi.

      Sinun onneksi ei tuollaista asiaa ole edes ajateltukaan, sehän olisi sinullekin vaarallista, tiet entisestäänkin vaan kiilloittuisivat liukkaimmiksi. Suolan kylväminen lisääntyisi, siis se jota lepuuttajapellet vaatii tielle levitettäväksi. Muutenhan niillä lepuuttajilla ei pääsisi mihinkään muualle kuin ojaan tai edellä ajavan peräkonttiin.

    • liikenneturva suosit

      Aloittaja on nin pihalla kuin olla voi. Suolaus ja hiekoitus sen pölyn ja paskan sinne tielle aiheutaa ja jatkuva märkys. Kitkarenkaat levitää ja jauhaa kivet pölyksi , tästäkinnon tutkimus ja artikkeli Moottorilehdessä männä talvena. Goki tket kuluu nastoilla, mutta voi sitä Hesan liikennettämjos kaikki liukusivat risteyksissä ja kaarteissa kun mikään ei karhena jäätä. On siinä lamelli pojuilla matelemksta ja tuskaa.
      Turvallinen joustava kulkeminen on kansalaisoikeus ja valtiolla on kyllä rahaa korjata tiet tarpeen mukaan.

      • Nastavero on tulossa

        PK-seudulla on suolattu kahtena aamuna tänä "talvena". Kuralieju lentää. Kehäteille ja motareille ei ole kyvetty hiekan muruakaan. Kurajieju lentää.

        Jätätte asian ammattilaisten analysoitavaksi ja unohdatte nuo tuulipukuanalyysinne.


      • Rampe7

      • Kit-Kat heng.vaarall
        Rampe7 kirjoitti:

        Höpönlöpön. Luepa oikeasti edes yksi alan tutkimus:
        http://www.hsy.fi/seututieto/Documents/YTV_julkaisusarja/PJS_B_12_2005_katupoly.pdf

        Tutkimuksen tiivistelmässä jo lukee:
        "Nastarenkaiden käyttö synnytti selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkailla ajo"

        Rampe seiskalla nyt hieman väärää tietoa. Kitkarenkaiden puolustajilla on harvoin käytössä oikeaa tietoa. Tyypillinen piirre lajille, mutta onneksi ei ole ilmastonlämpenemisen seurauksena lisääntynyt. Päin vastoin.

        http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas polyttaa nastarengasta enemman/a36951

        "Kitkarenkaan nostattaman pölyn massapitoisuus (PM10) on jopa kolminkertainen"


      • Rampe7
        Kit-Kat heng.vaarall kirjoitti:

        Rampe seiskalla nyt hieman väärää tietoa. Kitkarenkaiden puolustajilla on harvoin käytössä oikeaa tietoa. Tyypillinen piirre lajille, mutta onneksi ei ole ilmastonlämpenemisen seurauksena lisääntynyt. Päin vastoin.

        http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas polyttaa nastarengasta enemman/a36951

        "Kitkarenkaan nostattaman pölyn massapitoisuus (PM10) on jopa kolminkertainen"

        Jep. Kitkarengas nostaa pölyn tehokkaammin ilmaan, mutta nastarengas rouhii päällysteen pinnan pölyksi. Huomaatko? Kaksi ihan eri asiaa. Jos pintaa ei rouhita, ei ole mitään pölyäkään mitä nostaa.


      • itku perseeseen
        Rampe7 kirjoitti:

        Jep. Kitkarengas nostaa pölyn tehokkaammin ilmaan, mutta nastarengas rouhii päällysteen pinnan pölyksi. Huomaatko? Kaksi ihan eri asiaa. Jos pintaa ei rouhita, ei ole mitään pölyäkään mitä nostaa.

        pöly johtuu ruuremmaksi osaksi suolauksesta joka pitää tiet märkinä, eikä lika poistu tienpinnasta. Hiekoitus sepeli ja kaikki muu paska kulkeutuu renkaissa teille ja jauhautuu hienoksi pölyksi ja pahiten tuhon on syynä kitkarenkaat.
        Talvella kuitenkin kannattaa varautua siihen pahaan keliin aj valita siksi nastarenkaat joihin voi luottaa kelillä kuin kelillä. Sivuseikka kuluuko tiet kunhan on turvallista ja joutuisaa kulkea. Ostaahan moni kesäksikin mahdollisimman pitäviä renkaita vaikka silloin sillä on huomattavati pienempi merkitys.


      • Rampe7
        itku perseeseen kirjoitti:

        pöly johtuu ruuremmaksi osaksi suolauksesta joka pitää tiet märkinä, eikä lika poistu tienpinnasta. Hiekoitus sepeli ja kaikki muu paska kulkeutuu renkaissa teille ja jauhautuu hienoksi pölyksi ja pahiten tuhon on syynä kitkarenkaat.
        Talvella kuitenkin kannattaa varautua siihen pahaan keliin aj valita siksi nastarenkaat joihin voi luottaa kelillä kuin kelillä. Sivuseikka kuluuko tiet kunhan on turvallista ja joutuisaa kulkea. Ostaahan moni kesäksikin mahdollisimman pitäviä renkaita vaikka silloin sillä on huomattavati pienempi merkitys.

        "pöly johtuu ruuremmaksi osaksi suolauksesta joka pitää tiet märkinä"

        Siis pöly johtuu pölyä sitovasta suolasta? :D
        Oletko koskaan käynyt kehä III:n ulkopuolella?
        Maaseudalla on tyypillistä, että pöllyäville hiekkateille ajetaan suolaa kesällä. Miksiköhän niitä suolataan, jos se vaan lisää pölyämistä?

        Ja miksiköhän edellä linkittämässäni tutkimuksessa ehdotetaan teiden suolausta katupölyn vähentämiseen, jos se vain lisää katupölyä?

        "Hiekoitus sepeli ja kaikki muu ***** kulkeutuu renkaissa teille"

        Eikö tuolla harhaisella logiikalla ne renkaat myös kuljeta sitä samaa hiekkaa ja muuta ******* pois teiltä? Miten ne osaa aina tuoda sitä hiekkaa teille, mutta ei koskaan sieltä pois? Ovatko renkaat salaliitossa sinua vastaan?


      • Ammattikuski
        itku perseeseen kirjoitti:

        pöly johtuu ruuremmaksi osaksi suolauksesta joka pitää tiet märkinä, eikä lika poistu tienpinnasta. Hiekoitus sepeli ja kaikki muu paska kulkeutuu renkaissa teille ja jauhautuu hienoksi pölyksi ja pahiten tuhon on syynä kitkarenkaat.
        Talvella kuitenkin kannattaa varautua siihen pahaan keliin aj valita siksi nastarenkaat joihin voi luottaa kelillä kuin kelillä. Sivuseikka kuluuko tiet kunhan on turvallista ja joutuisaa kulkea. Ostaahan moni kesäksikin mahdollisimman pitäviä renkaita vaikka silloin sillä on huomattavati pienempi merkitys.

        PK-seudulla on suolattu kahtena päivänä tänä "talvena" ja paskaa on tienpinnat täynnä.

        Siis kyllä on ONNETON suomalaisten fysiikantaju, jos pokkana väitätte että metallilla kun hakataan asfalttia, ei tapahdu eroosiota. Onnetonta logiikkaa.

        "Pöly johtuu suuremmaksi osaksi suolauksesta". Just joo :D

        ps: Jo 10 tkm ajettu kitka pesee nastan MYÖS jääpidossa. TM ja ruotsalainen Teknikens Värld asian testasi. Eli kyllä fakta on niin että nastarengas on muinaisjäänne ja häpeäpilkku suomalaisessa autoilussa.


      • Kit-Kat surumatkat
        Rampe7 kirjoitti:

        "pöly johtuu ruuremmaksi osaksi suolauksesta joka pitää tiet märkinä"

        Siis pöly johtuu pölyä sitovasta suolasta? :D
        Oletko koskaan käynyt kehä III:n ulkopuolella?
        Maaseudalla on tyypillistä, että pöllyäville hiekkateille ajetaan suolaa kesällä. Miksiköhän niitä suolataan, jos se vaan lisää pölyämistä?

        Ja miksiköhän edellä linkittämässäni tutkimuksessa ehdotetaan teiden suolausta katupölyn vähentämiseen, jos se vain lisää katupölyä?

        "Hiekoitus sepeli ja kaikki muu ***** kulkeutuu renkaissa teille"

        Eikö tuolla harhaisella logiikalla ne renkaat myös kuljeta sitä samaa hiekkaa ja muuta ******* pois teiltä? Miten ne osaa aina tuoda sitä hiekkaa teille, mutta ei koskaan sieltä pois? Ovatko renkaat salaliitossa sinua vastaan?

        Raipe seven, maailmasta ei tule kitkoilla heaven.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rapautuminen

        "Rapautuminen voi johtua esimerkiksi lämpötilanvaihteluista ja kosteudesta: jää rapauttaa tehokkaasti."

        Suolaaminen saa aikaiseksi tuon rapautumisen. Keinotekoisesti pakkasessa luotu "kosteus" aiheuttaa tiestön kulumisen. Suolakuraa ei lennä suolaamattomilla teillä. Ne tiet eivät myöskään pölyä. Eivätkä kulu.


      • Rampe7
        Kit-Kat surumatkat kirjoitti:

        Raipe seven, maailmasta ei tule kitkoilla heaven.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rapautuminen

        "Rapautuminen voi johtua esimerkiksi lämpötilanvaihteluista ja kosteudesta: jää rapauttaa tehokkaasti."

        Suolaaminen saa aikaiseksi tuon rapautumisen. Keinotekoisesti pakkasessa luotu "kosteus" aiheuttaa tiestön kulumisen. Suolakuraa ei lennä suolaamattomilla teillä. Ne tiet eivät myöskään pölyä. Eivätkä kulu.

        "Suolaaminen saa aikaiseksi tuon rapautumisen"

        Peruskoulun maantiedon tunneilta lienee aikaa?

        Rapautuminen halkoo kiviaineksesta suuria lohkareita. Pikkuruiseen hiushalkeamaan menee vettä. Vesi jäätyessään laajenee ja lohkaisee ison palan kalliosta pois. Sama tapahtuu erilaisen suolojen (=ioniyhdisteiden) kanssa. Halkeamaan valuu suolapitoista vettä. Välillä on kuivempia kausia ja vettä haihtuu pois. Sitten tulee taas lisää suolapitoista vettä. Näin suolan konsentraatio halkeamassa rikastuu ja rikastuu. Lopulta tulee pitkä kuiva ja kuuma vaihe, jolloin kaikki neste haihtuu pois. Jäljelle jääneet suolaionit kiteytyvät. Ne vievät asettuessaan kidehilaan enemmän tilaa kuin ioneina liuoksessa. Tämä laajeneminen halkaisee kallion samaan tapaan kuin jäätyessään laajeneva vesi. Jos kallio koostuu eri lämpölaajenemiskertoimen omaavista mineraaleista, voi jo pelkkä suuri/pieni lämpötila saada kallion halkeamaan. Kiipeäpä joskus kesällä tunturin huipulle niin näet miltä rapautuminen näyttää käytännössä.

        Jos asfaltti tosiaan kävisi läpi rapautumisprosessin, niin meidän pitäisi nähdä asfaltin halkeilevan suurehkoihin lohkareisiin. Kuitenkin näemme vain pehmeämmän aineksen kuluvan ensin pois ja kivien nousevan esille sekä myöhemmin ajourien syvenemisen kokonaisuudessaan. Tällaista mekaanista kulumista kutsutaan eroosioksi, eikä suolalla ole mitään tekemistä sen kanssa. Nastoilla ja hiekottamisella on.


      • ihan tiedoksi vaan
        Rampe7 kirjoitti:

        "Suolaaminen saa aikaiseksi tuon rapautumisen"

        Peruskoulun maantiedon tunneilta lienee aikaa?

        Rapautuminen halkoo kiviaineksesta suuria lohkareita. Pikkuruiseen hiushalkeamaan menee vettä. Vesi jäätyessään laajenee ja lohkaisee ison palan kalliosta pois. Sama tapahtuu erilaisen suolojen (=ioniyhdisteiden) kanssa. Halkeamaan valuu suolapitoista vettä. Välillä on kuivempia kausia ja vettä haihtuu pois. Sitten tulee taas lisää suolapitoista vettä. Näin suolan konsentraatio halkeamassa rikastuu ja rikastuu. Lopulta tulee pitkä kuiva ja kuuma vaihe, jolloin kaikki neste haihtuu pois. Jäljelle jääneet suolaionit kiteytyvät. Ne vievät asettuessaan kidehilaan enemmän tilaa kuin ioneina liuoksessa. Tämä laajeneminen halkaisee kallion samaan tapaan kuin jäätyessään laajeneva vesi. Jos kallio koostuu eri lämpölaajenemiskertoimen omaavista mineraaleista, voi jo pelkkä suuri/pieni lämpötila saada kallion halkeamaan. Kiipeäpä joskus kesällä tunturin huipulle niin näet miltä rapautuminen näyttää käytännössä.

        Jos asfaltti tosiaan kävisi läpi rapautumisprosessin, niin meidän pitäisi nähdä asfaltin halkeilevan suurehkoihin lohkareisiin. Kuitenkin näemme vain pehmeämmän aineksen kuluvan ensin pois ja kivien nousevan esille sekä myöhemmin ajourien syvenemisen kokonaisuudessaan. Tällaista mekaanista kulumista kutsutaan eroosioksi, eikä suolalla ole mitään tekemistä sen kanssa. Nastoilla ja hiekottamisella on.

        kyllä se jatkuva sulaminen ja jäätyminen irroitta kiviä asfalttimassasta, tuotahan ovat asfalttifirmojn ja tielaitoksen insinöörit tutkia ja ratkaista, muuta huoniolla menestyksellä. Kouluopit pitää myös osata viedä käytäntöön ja todellisuuteen.


      • olet nolo
        Ammattikuski kirjoitti:

        PK-seudulla on suolattu kahtena päivänä tänä "talvena" ja paskaa on tienpinnat täynnä.

        Siis kyllä on ONNETON suomalaisten fysiikantaju, jos pokkana väitätte että metallilla kun hakataan asfalttia, ei tapahdu eroosiota. Onnetonta logiikkaa.

        "Pöly johtuu suuremmaksi osaksi suolauksesta". Just joo :D

        ps: Jo 10 tkm ajettu kitka pesee nastan MYÖS jääpidossa. TM ja ruotsalainen Teknikens Värld asian testasi. Eli kyllä fakta on niin että nastarengas on muinaisjäänne ja häpeäpilkku suomalaisessa autoilussa.

        ja uskossasi olet väärässä. "ammattimiehiä" onn liin monen tasoisia.


      • Rampe7
        ihan tiedoksi vaan kirjoitti:

        kyllä se jatkuva sulaminen ja jäätyminen irroitta kiviä asfalttimassasta, tuotahan ovat asfalttifirmojn ja tielaitoksen insinöörit tutkia ja ratkaista, muuta huoniolla menestyksellä. Kouluopit pitää myös osata viedä käytäntöön ja todellisuuteen.

        "kyllä se jatkuva sulaminen ja jäätyminen irroitta kiviä asfalttimassasta"

        Tottakai irrottaa mutta edellinen kirjoittaja väitti suolaamisen aiheuttavan tieden rapautumista, mikä ei pidä paikkaansa. Routa ja muut kiviä irroittavat ilmiöt eivät ole rapautumista. Ja ne pintakivetkin irtoavat paljon helpommin kun sidosaineena toimiva pehmeä bitumi on ensin jyrsitty nastoilla pois.


      • Wat?
        Rampe7 kirjoitti:

        "kyllä se jatkuva sulaminen ja jäätyminen irroitta kiviä asfalttimassasta"

        Tottakai irrottaa mutta edellinen kirjoittaja väitti suolaamisen aiheuttavan tieden rapautumista, mikä ei pidä paikkaansa. Routa ja muut kiviä irroittavat ilmiöt eivät ole rapautumista. Ja ne pintakivetkin irtoavat paljon helpommin kun sidosaineena toimiva pehmeä bitumi on ensin jyrsitty nastoilla pois.

        "Routa ja muut kiviä irroittavat ilmiöt eivät ole rapautumista."

        Mikä ilmiö se sitten on? Lue tuo aikaisemmin linkitetty Wikipedia-artikkeli.

        Tähän kannattaa myös tutustua http://fi.wikipedia.org/wiki/Jää

        Lyhyesti sanottuna; tiet rapautuvat normaalisti ainoastaan 0-asteessa. Suolaamisen johdosta tiet rapautuvat -10 - 0 asteessa, eli suurimman osan aikaa talvikaudella. Ilman suolaamista suolakura ei lennä - eivätkä tiet kulu.

        Tiet kestäisivät siis huomattavasti pidempään, jos suolaamisen sijaan autot joutuisivat käyttämään talvirenkaita. Nythän esimerkiksi raskas kalusto saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden.


      • jurkeles
        Rampe7 kirjoitti:

        "Suolaaminen saa aikaiseksi tuon rapautumisen"

        Peruskoulun maantiedon tunneilta lienee aikaa?

        Rapautuminen halkoo kiviaineksesta suuria lohkareita. Pikkuruiseen hiushalkeamaan menee vettä. Vesi jäätyessään laajenee ja lohkaisee ison palan kalliosta pois. Sama tapahtuu erilaisen suolojen (=ioniyhdisteiden) kanssa. Halkeamaan valuu suolapitoista vettä. Välillä on kuivempia kausia ja vettä haihtuu pois. Sitten tulee taas lisää suolapitoista vettä. Näin suolan konsentraatio halkeamassa rikastuu ja rikastuu. Lopulta tulee pitkä kuiva ja kuuma vaihe, jolloin kaikki neste haihtuu pois. Jäljelle jääneet suolaionit kiteytyvät. Ne vievät asettuessaan kidehilaan enemmän tilaa kuin ioneina liuoksessa. Tämä laajeneminen halkaisee kallion samaan tapaan kuin jäätyessään laajeneva vesi. Jos kallio koostuu eri lämpölaajenemiskertoimen omaavista mineraaleista, voi jo pelkkä suuri/pieni lämpötila saada kallion halkeamaan. Kiipeäpä joskus kesällä tunturin huipulle niin näet miltä rapautuminen näyttää käytännössä.

        Jos asfaltti tosiaan kävisi läpi rapautumisprosessin, niin meidän pitäisi nähdä asfaltin halkeilevan suurehkoihin lohkareisiin. Kuitenkin näemme vain pehmeämmän aineksen kuluvan ensin pois ja kivien nousevan esille sekä myöhemmin ajourien syvenemisen kokonaisuudessaan. Tällaista mekaanista kulumista kutsutaan eroosioksi, eikä suolalla ole mitään tekemistä sen kanssa. Nastoilla ja hiekottamisella on.

        kyllä se musta paska joka sotkee joka paikan on bitumia jota nastarenkaat jauhaa irti tiestä, jäljelle jää vaan urat ja karhea pinta jossa on sepeli koholla ja joka aiheuttaa lisääntyneen rengasmelun. nasta kielto ja äkkiä.


      • Rampe7
        Wat? kirjoitti:

        "Routa ja muut kiviä irroittavat ilmiöt eivät ole rapautumista."

        Mikä ilmiö se sitten on? Lue tuo aikaisemmin linkitetty Wikipedia-artikkeli.

        Tähän kannattaa myös tutustua http://fi.wikipedia.org/wiki/Jää

        Lyhyesti sanottuna; tiet rapautuvat normaalisti ainoastaan 0-asteessa. Suolaamisen johdosta tiet rapautuvat -10 - 0 asteessa, eli suurimman osan aikaa talvikaudella. Ilman suolaamista suolakura ei lennä - eivätkä tiet kulu.

        Tiet kestäisivät siis huomattavasti pidempään, jos suolaamisen sijaan autot joutuisivat käyttämään talvirenkaita. Nythän esimerkiksi raskas kalusto saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden.

        Tässä on kuva rapautumisesta:
        http://farm5.static.flickr.com/4128/5029338348_445421ec81.jpg

        Tältä näyttää asfalttitie talven jälkeen:
        http://www.ess.fi/upload/image/2012/8/5/tie.jpg

        Siitä pitäisi jo peruskoulun keskeyttäneidenkin pystyä päättelemään, ettei kyse varmaankaan ole samasta ilmiöstä.


    • Unohdit mainita

      Sinulta unohtui mainita listasta pahin (sheisse) eli suola jota kylvetään satoja tonneja pk-seudun tieosuuksille. Ainoastaan siitä syystä, että saadaan kitkarenkaiden käyttäjille kesäolosuhteet aikaiseksi.

      • Yli 10v kitkoilla

        Suolaa kylvetään nastarengaskuskeja varten jatkuvasti. On kylvetty jo iät ajat ennen kuin kitkarenkaita oli vielä saatavillakaan. Ei kitkarenkailla ajava tarvitse tielle yhtään suolaa, siihen se kitkaominaisuus juuri perustuu.
        Nimim. Kokemusta omaava, yli 10 vuotta turvallisesti kitkoilla, sitä ennen nastoilla jumissa milloin missäkin


      • 10v. sitten historia
        Yli 10v kitkoilla kirjoitti:

        Suolaa kylvetään nastarengaskuskeja varten jatkuvasti. On kylvetty jo iät ajat ennen kuin kitkarenkaita oli vielä saatavillakaan. Ei kitkarenkailla ajava tarvitse tielle yhtään suolaa, siihen se kitkaominaisuus juuri perustuu.
        Nimim. Kokemusta omaava, yli 10 vuotta turvallisesti kitkoilla, sitä ennen nastoilla jumissa milloin missäkin

        olet siis ajanut joskus huonoilla nastarenkailla, nykyään ovat pirun hyviä ja melko hiljaisia. Ethän voi tietää kuinka hyviä nykyiset nastarenkaat ovat jos et nillä ole ajanut??? Kyllä se suola on nastattomia kulkineita varten.


      • Rampe7
        10v. sitten historia kirjoitti:

        olet siis ajanut joskus huonoilla nastarenkailla, nykyään ovat pirun hyviä ja melko hiljaisia. Ethän voi tietää kuinka hyviä nykyiset nastarenkaat ovat jos et nillä ole ajanut??? Kyllä se suola on nastattomia kulkineita varten.

        "olet siis ajanut joskus huonoilla nastarenkailla, nykyään ovat pirun hyviä ja melko hiljaisia."

        Hieno huomio. Nastarenkaiden kehitys on tosiaan ollut huima. Ajettavuus on parantunut, uraherkkyys vähentynyt, pito kasvanut ja vierintävastus sekä ajomelu vähentyneet.

        Mikä on sitten konkreettisesti näissä renkaissa muuttunut? Nastojen määrää on vähennetty, pintamateriaalia pehmennetty ja lamellien määrää kasvatettu huimasti. Samalla kun ominaisuudet paranevat niin kehitys kulkee kohti kitkarenkaan mallia. Kummaa sattumaako?


      • osssss
        Rampe7 kirjoitti:

        "olet siis ajanut joskus huonoilla nastarenkailla, nykyään ovat pirun hyviä ja melko hiljaisia."

        Hieno huomio. Nastarenkaiden kehitys on tosiaan ollut huima. Ajettavuus on parantunut, uraherkkyys vähentynyt, pito kasvanut ja vierintävastus sekä ajomelu vähentyneet.

        Mikä on sitten konkreettisesti näissä renkaissa muuttunut? Nastojen määrää on vähennetty, pintamateriaalia pehmennetty ja lamellien määrää kasvatettu huimasti. Samalla kun ominaisuudet paranevat niin kehitys kulkee kohti kitkarenkaan mallia. Kummaa sattumaako?

        Nyt kaikki sivutiet ihan jäässä.En kyllä usko että mikään kitka toimis näillä väylillä.
        Taitais mäet jäädä nousematta.Ainakin omakokemus blizzakista tukee ajatusta.


      • rampe pihalla??
        Rampe7 kirjoitti:

        "olet siis ajanut joskus huonoilla nastarenkailla, nykyään ovat pirun hyviä ja melko hiljaisia."

        Hieno huomio. Nastarenkaiden kehitys on tosiaan ollut huima. Ajettavuus on parantunut, uraherkkyys vähentynyt, pito kasvanut ja vierintävastus sekä ajomelu vähentyneet.

        Mikä on sitten konkreettisesti näissä renkaissa muuttunut? Nastojen määrää on vähennetty, pintamateriaalia pehmennetty ja lamellien määrää kasvatettu huimasti. Samalla kun ominaisuudet paranevat niin kehitys kulkee kohti kitkarenkaan mallia. Kummaa sattumaako?

        Olet juurikin ymmärtänyt ihan väärin. Entiset isot ja painavat nastat pitivät julmetun hyvin ja toimivat kelissä kuin kelissä. Nastoja on pienennetty juuri teiden kulumisen takia ja niiden pito on suhteessa huonontunut nykyiseen kun otetaan huomioon yleinen kehitys.
        Pitää ymmärtää kokonaisuuksia ja olla ajanut noilla kunnollisilla vanhoilla renkailla, että pysytyy vetämään oikeita johtopäätöksiä.


      • molemmilla ajava
        Yli 10v kitkoilla kirjoitti:

        Suolaa kylvetään nastarengaskuskeja varten jatkuvasti. On kylvetty jo iät ajat ennen kuin kitkarenkaita oli vielä saatavillakaan. Ei kitkarenkailla ajava tarvitse tielle yhtään suolaa, siihen se kitkaominaisuus juuri perustuu.
        Nimim. Kokemusta omaava, yli 10 vuotta turvallisesti kitkoilla, sitä ennen nastoilla jumissa milloin missäkin

        Muinoin suolattiin raskaan liikenteen takia ja nykyään raskaanliikenteen JA kitkarenkaiden takia.


      • partansa ajava
        molemmilla ajava kirjoitti:

        Muinoin suolattiin raskaan liikenteen takia ja nykyään raskaanliikenteen JA kitkarenkaiden takia.

        Suolaa levitetään tielle yleisen turvallisuuden vuoksi, ei kitkojen vuoksi. Kitkoilla pärjää ilman suolaakin ja niin pitäisi nastoillakin pärjätä. Kuitenkin koko ajan kuuluu nastojen riiiiipivää raaaaaapimista aina kun nastakuskit lähtee sutien liikkeelle. Ei taida nastat pitää. Kitkat eivät pidä riiiiiipiviä raaaapimisääniä, kitkoilla pääsee lähtemään liikkeelle sivistyneen hiljaisesti.


      • Miksi siksi
        partansa ajava kirjoitti:

        Suolaa levitetään tielle yleisen turvallisuuden vuoksi, ei kitkojen vuoksi. Kitkoilla pärjää ilman suolaakin ja niin pitäisi nastoillakin pärjätä. Kuitenkin koko ajan kuuluu nastojen riiiiipivää raaaaaapimista aina kun nastakuskit lähtee sutien liikkeelle. Ei taida nastat pitää. Kitkat eivät pidä riiiiiipiviä raaaapimisääniä, kitkoilla pääsee lähtemään liikkeelle sivistyneen hiljaisesti.

        Suolaa levitetään nimenomaan nastattomien renkaiden vuoksi, etenkin raskaankaluston takia...


      • turhaa vääntöä
        partansa ajava kirjoitti:

        Suolaa levitetään tielle yleisen turvallisuuden vuoksi, ei kitkojen vuoksi. Kitkoilla pärjää ilman suolaakin ja niin pitäisi nastoillakin pärjätä. Kuitenkin koko ajan kuuluu nastojen riiiiipivää raaaaaapimista aina kun nastakuskit lähtee sutien liikkeelle. Ei taida nastat pitää. Kitkat eivät pidä riiiiiipiviä raaaapimisääniä, kitkoilla pääsee lähtemään liikkeelle sivistyneen hiljaisesti.

        kesärenkaillakin pärjää, mutta paljon huonommin.


    • Joo koko hoito

      Pitäs varmaan kieltää sitten hiekkatiet ja -pihat sen lisäksi sora yms. kuormia saisi kuljettaa vain katettuna ja auto pestynä, ettei sitä schaissea leviä sinne kaduillesi.

      • Realisti(nne)

        Meinasitko että jostain kumman syystä sitä sorakuormaa ja hiekkatietä leviää tuonne pk-seudun väylille vain nastarengasaikana? Eli kesällä sitä scheissea tulee tielle, mutta se alkaa lentää vasta talvirengaskautena?

        Kesällä kun sataa vettä ja tie on märkä, ei lasissa ole muuta kuin vettä ja auto pysyy puhtaana. näin nastakautena kun tie on märkä, on auto ja tuulilasi täynnä harmaanruskeaa paskaa. Meinaatko että sora-autot ovat lähteneet syksyn kunniaksi oikein paraatiajelulle? :D


      • ei olosuhde, pälli
        Realisti(nne) kirjoitti:

        Meinasitko että jostain kumman syystä sitä sorakuormaa ja hiekkatietä leviää tuonne pk-seudun väylille vain nastarengasaikana? Eli kesällä sitä scheissea tulee tielle, mutta se alkaa lentää vasta talvirengaskautena?

        Kesällä kun sataa vettä ja tie on märkä, ei lasissa ole muuta kuin vettä ja auto pysyy puhtaana. näin nastakautena kun tie on märkä, on auto ja tuulilasi täynnä harmaanruskeaa paskaa. Meinaatko että sora-autot ovat lähteneet syksyn kunniaksi oikein paraatiajelulle? :D

        Kesällä sataa ja kuivuu välillä, pölyt menevät sateen mukana ojiin ja jäänyt pöllyää taivaalle. Syksyllä on jatkuvasti kosteaa ja märkää ja auto on pinnaltaan kostea ja pöly tarttuu kosteaan pintaa ja renkaat levittää sitä teillämme. Jos syksyllä olisi pitkä kuiva kausi, niin autotkin pysyisivät puhtaana paremmin.


      • Neropatti
        ei olosuhde, pälli kirjoitti:

        Kesällä sataa ja kuivuu välillä, pölyt menevät sateen mukana ojiin ja jäänyt pöllyää taivaalle. Syksyllä on jatkuvasti kosteaa ja märkää ja auto on pinnaltaan kostea ja pöly tarttuu kosteaan pintaa ja renkaat levittää sitä teillämme. Jos syksyllä olisi pitkä kuiva kausi, niin autotkin pysyisivät puhtaana paremmin.

        Hahhah! Jessus mikä neropatti.

        Mikseivät pölyt mene syksyllä sateen mukana ojiin?


    • adfgdfagadfg

      Jätetään se suolaaminen vähemmälle niin ei tule sitä sotkua. Aika paljon nasta ja kitkarenkaalla sitä eroa on. Käy vaikka ajoradalla ajamassa ihan vertailun vuoksi.

      • dildoa takasämpylään

        ei huomattavaa eroa, kunhan mummeli vaan opettelee ajamaan :D


    • Rekkapena -68

      Tervetullut päätös, mikäli moiseen päätyvät. Kyllä nykyisellään nastarenkaat ovat kaupunkiajossa ja 90% muustakin ajosta täysin turhat ja aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä.

    • "#!YQGSDV¤QVnjhg

      Mutta kun TM:n sedätkin sanoo, että nastarenkaat on paremmat ja liikenneturvakin suosittelee nastarenkaita. Tottahan tämä omillaan ajattelemaan kykenemätön tuulipuku/tojota-kansa näitä viisaita uskoo.
      Paskat, nastoista kun on paras särmä pois kulutettu, ja se tapahtuu nopeasti, niistä on enää pelkkää haittaa.
      Ainakin roima nastavero pitäisi aikaansaada, jotta saataisiin oikea maksaja teiden korjauksille.

    • kitkat

      Nastojen käytölle ei ole mitään perusteita, ekana talvena pito on hieman parempi kuin kitkoilla, mutta jo toisena talvena kitkat on paremmat. Tuskin alle 20tkm vuodessa ajava ostaa joka talvi uusia nastarenkaita.

      Nastat verolle vaikka 50e/rengas.

      http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

      http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=9tirr9bpeomneri6fgo1jgtt64&topic=564.210

    • Öh...

      Miksikäs minulla on sellainen muistikuva, että kaikki astmaatikot valittavat katupölystä aina kesäisin, eivät suinkaan talvisin?

      • Rampe7

        Keväällä se pahin hetki on. Katsopa esim. mitattuja pienhiukkaspitoisuuksia Oulun keskustassa. Kuvaajassa näkyy joka vuoden kevät melkoinen piikki:
        http://www.ilmanlaatu.fi/ilmansaasteet/komponentit/images/pmoulu.png

        Lumi, jää ja kosteus sitoo (katu)pölyä. Kun lumet sulaa keväällä ja kadut kuivuvat, kaikki talven aikana pölyksi rouhittu asfaltti pöllähtää kerralla ilmaan. Ei siinä sen mystisemmästä ilmiöstä ole kyse.


    • Ammattikuski_Sipoo

      Kannatetaan!

    • nasta rules

      Hohhoh, kitkaspede on oppinut sanan saksaa! Muuten sepustus onkin siansaksaa vailla päätä tai häntää. Ensinnäkään mitään kieltoa ei tule, toiseksi se olisi mahdotonta valvoa.

      Kaikesta huolimatta ainakin minä viis veisaisin koko kiellosta, koska en stadissa asu, autoilen siellä kuitenkin lähes päivittäin. Minua ei kiinnosta mitä saishssia siellä ilmassa on.

    • Heido !

      Laitetaanpa uusi näkökanta tälle asialle. Nimittäin on syytä olettaa tienpäällysteiden huonompi kulutuskestävyys nykyisin. Tiedän monta tieosuutta joiden asfalttia ei olla vaihdettu sen jälkeen, kun se on "hyvinä aikoina" tehty laajukkaasta materiaalista. -> Muutos näyttää kulkevan kulutuskestävyydeltään huonompiin tienpintoihin ja tästä kaavasta laskettuna asfaltoijat eivät ainakaan köyhdy.

      Mitä tulee sitten niihin nasta- vai kitkarenkaisiin, niin saa ihan vapaasti hesalainen tulla kokeilemaan penkkoja tänne pohjoisempaan Suomeen ja sitten miettiä, miksi niitä nastarenkaita on täällä ? Hesalaisena vain aattelet vähä turhan kapea-alaisesti.

      • kokeile ja vertaa

        =>Mitä tulee sitten niihin nasta- vai kitkarenkaisiin, niin saa ihan vapaasti hesalainen tulla kokeilemaan penkkoja tänne pohjoisempaan Suomeen ja sitten miettiä, miksi niitä nastarenkaita on täällä ?

        Lumisella tiellä kitka- ja nastarenkaiden väliset erot ovat enimmäkseen rengasmerkistä kiinni, ei niinkään tyypistä.

        Teknikens Världin testissä (nro 22/2010) voittajaksi valittin GoodYearin kitkarengas (jäällä samat pisteet kuin Hakkapeliitta 7:lla, lumella GY oli parempi) ja kehotettiin välttämään Toyon ja Daytonin nastarengasta. Lisäksi todetaan että nastarenkaat eivät enää 10 tkm ajon jälkeen ole parempia.

        Käsittämättömän moni ajaa nastarenkailla. Eivätkä varmastikaan kaikki ole verranneet renagstyyppejä ennen ostopäätöstä.


    • meister69

      Onhan Tukholmassakin alueita joissa ei saa ajaa nastarenkailla, kait nekin on näitä juttuja miettinyt siellä.

    • Taksari -74

      NASTA- tutkimusohjelman loppuraportti julkistetaan 16.4.2013:

      http://www.nasta-tutkimusohjelma.fi/uutiset.html?8

      Henkilökohtaisesti veikkaan että Helsingin kaupunginvaltuusto päätyy työryhmän suositusten mukaisesti asettamaan kaupunkiin nastarengasmaksun Oslon mallin mukaan.

    • sgsdgsdfg

      Helsingissähän se viisaus asuu joka asiassa. Ei voi kuin nauraa :)) Tuntuu että siellä rajoitetaan usein järjen käyttöäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7363
    2. 76
      4830
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4769
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4188
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2988
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2589
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2501
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2161
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2156
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1790
    Aihe