SAS ilmoitti näyttävästi suurimmissa lehdissä sekä tiedotti myös Eurobonus jäseniä sähköpostitse, että se avaa kesään mennessä 43 uutta lentoreittiä, joista 37 ilmoitetaan lähipäivinä. Lisäksi se aikoo laskea kautta linjan lentojensa hintoja ja haastaa toden teolla halpalentoyhtiöt kuten Ryanairin ja Norwegianin. Ryanairilta annettiin jo lausunto, että se uskoo SAS:n nyt lähtevän agressiiviseen kampanjointiin hintoja laskemalla parantaakseen kannattavuuttaan. Halvemmat hinnat ovat nyt mahdollsiia, koska yhtiön kulurakennetta on saatu kertaheitiollla kevennettyä merkittävästi. Ryanair kertoo, että se ei ole aiemmin pitänyt SAS.aa merkittävänä kilpailijana, mutta nyt tilanne saattaa muuttua.
Uusia reittejä ja halvat hinnat
22
289
Vastaukset
- a___p
Jep, ihan mielenkiintoista luettavaa, lyhyt versio hesarissa
http://www.hs.fi/talous/Talousvaikeuksista selvinnyt SAS avaa uusia reittejä/a1305620580443
Missä nuo Ryanairin kommentit uutisoitiin, olisi ihan mielenkiintoista lukea.- SAS tehostaa
Dagens Industrin nettisivuilla kerrotaan, että peräti n. 40 uuden reitin avaaminen ei lisää SAS:n kiinteitä kustannuksia. Yhtiö aikoo käyttää nykyistä kalustoaan ja henkilökuntaansa aiempaa tehokkaammin. Yli 70 tanskalaista lentoemäntää on lehden mukaan jo irtisanoutunut. No, heidät on helppo korvata, mikäli tarvetta on. Alalle on kyllä tulijoita. DI:n mukaan myös Helsinki olisi saamassa uusia SASin reittejä. No, sunnuntaina ollaan jo viisaampia.
- RYR
Ei sattumalta halpalentoyhtiöitä kutsutaan englannisksi "low cost" lentoyhtiöiksi. Ero sanojen merkityksestä on melkoinen ja kuvaa tilannetta hyvin.
Ei riitä olla halpa, siihen liittyen täytyy olla myös matalat toimintakustannukset (uudemmat koneet, kevyempi organisaatio jne). Tämä povaa vaikeuksia, SAS ei missään tapauksessa ole "low cost", miten voi olla "low price"?- Nikka123
Se, että koneet saadaan aivan täyteen on aina plussaa. Esim. Lufthansa ei varmaankaan kenenkään mielestä ole todellakaan low cost -airline, mutta silti sillä on superhalpoja lentoja. esim. Helsinki-Berliini alk. 49 e/suunta veroineen ja maksuineen. Lufthansa on kaikesta huolimatta erittäin kannattava yhtiö ja se pärjää kaikissa tehokkuusvertailuissa.
- Kohta taas mennään
Nikka123 kirjoitti:
Se, että koneet saadaan aivan täyteen on aina plussaa. Esim. Lufthansa ei varmaankaan kenenkään mielestä ole todellakaan low cost -airline, mutta silti sillä on superhalpoja lentoja. esim. Helsinki-Berliini alk. 49 e/suunta veroineen ja maksuineen. Lufthansa on kaikesta huolimatta erittäin kannattava yhtiö ja se pärjää kaikissa tehokkuusvertailuissa.
Niin ja tuo hinta pitää "luftwaffella" sapuskat, juomat (viinin yms), matkatavarat yms. perinteisesti sisällään...
- Cicero2
Kohta taas mennään kirjoitti:
Niin ja tuo hinta pitää "luftwaffella" sapuskat, juomat (viinin yms), matkatavarat yms. perinteisesti sisällään...
Kyllä ja Lufthansan mannertenvälisillä lennoilla ruokatarjoilut ovat riittävän hyvätasoisia myös economyluokassa ja ruoan määrä on riittävä. Lisäksi Lufthansalla saa myös tarvittaessa ilmaisia välipaloja. Jouluksi menossa taas Lufthansalla Singaporeen. Koneena kaksikerroksinen Airbus A380. Ensimmäinen kokemus ko. konetyypillä. Lufthansan A340 -koneet ovat muuten tosi mukavia. Turistiluokan vessat ovat kerrosta alempana. Vessaosasto on rakennettu keskelle rahtitilaa. Siellä on mukava jalotella ja siellä on myös tarjolla virvokkeita. Matkustajille ei aiheudu häiriötä jonotuksesta vessoihin sekä ikäviä hajuhaittoja kuten usein esim. Finnairilla, jossa vessat on keskellä economyluokkaa käytävän reunoilla. Sorry, tämä Lufthansan kehuminen on hieman off topic, koska tämähän on SAS:n palsta.
- uh ah!
Cicero2 kirjoitti:
Kyllä ja Lufthansan mannertenvälisillä lennoilla ruokatarjoilut ovat riittävän hyvätasoisia myös economyluokassa ja ruoan määrä on riittävä. Lisäksi Lufthansalla saa myös tarvittaessa ilmaisia välipaloja. Jouluksi menossa taas Lufthansalla Singaporeen. Koneena kaksikerroksinen Airbus A380. Ensimmäinen kokemus ko. konetyypillä. Lufthansan A340 -koneet ovat muuten tosi mukavia. Turistiluokan vessat ovat kerrosta alempana. Vessaosasto on rakennettu keskelle rahtitilaa. Siellä on mukava jalotella ja siellä on myös tarjolla virvokkeita. Matkustajille ei aiheudu häiriötä jonotuksesta vessoihin sekä ikäviä hajuhaittoja kuten usein esim. Finnairilla, jossa vessat on keskellä economyluokkaa käytävän reunoilla. Sorry, tämä Lufthansan kehuminen on hieman off topic, koska tämähän on SAS:n palsta.
Nii joo, ja saksalainen porno on hyvää! Paljon parempaa kuin läskit suomalaiset tai rumat ryssät huohottamassa teennäisesti. Saisinpa piiskaa saksalaiselta lentoemolta...
- a___p
Cicero2 kirjoitti:
Kyllä ja Lufthansan mannertenvälisillä lennoilla ruokatarjoilut ovat riittävän hyvätasoisia myös economyluokassa ja ruoan määrä on riittävä. Lisäksi Lufthansalla saa myös tarvittaessa ilmaisia välipaloja. Jouluksi menossa taas Lufthansalla Singaporeen. Koneena kaksikerroksinen Airbus A380. Ensimmäinen kokemus ko. konetyypillä. Lufthansan A340 -koneet ovat muuten tosi mukavia. Turistiluokan vessat ovat kerrosta alempana. Vessaosasto on rakennettu keskelle rahtitilaa. Siellä on mukava jalotella ja siellä on myös tarjolla virvokkeita. Matkustajille ei aiheudu häiriötä jonotuksesta vessoihin sekä ikäviä hajuhaittoja kuten usein esim. Finnairilla, jossa vessat on keskellä economyluokkaa käytävän reunoilla. Sorry, tämä Lufthansan kehuminen on hieman off topic, koska tämähän on SAS:n palsta.
Tämän päivän DI:ssä Lufthansa kommentoi tiivistävänsä yhteistyötä SAS:m kanssa ja pitää ostoa mahdollisena.
http://www.di.se/artiklar/2012/11/22/lufthansa-oppnar-for-sas-kop/ - Jännäää
a___p kirjoitti:
Tämän päivän DI:ssä Lufthansa kommentoi tiivistävänsä yhteistyötä SAS:m kanssa ja pitää ostoa mahdollisena.
http://www.di.se/artiklar/2012/11/22/lufthansa-oppnar-for-sas-kop/Kiinnostava uutinen, ja netistä löytyi myös tieto
”SAS:n osake kiidossa Lufthansa-huhujen keskellä”.
Ai niin, uutinen on joulukuulta 2010.
Mutta nytkö siis LH olisi julkisesti ottanut kantaa SAS:n ostamisen suuntaan?
Se mitä Luftwaffen markkinointipomo on nyt oikeasti sanonut on, että ei kiinnosta. ”Inte för ögonblicket” tarkoittaa, että ei olla ostamassa. Selitys on diplomaattinen mutta selvä: ”Man vet naturligtvis aldrig vad som händer om två tre år.” Siis ei kiinnosta. Markkinat kiinnostavat, ei SAS.
Ruotsissa tästä tietysti on revitty juttu, jossa asia on käännetty päälaelleen:
http://www.dn.se/ekonomi/sas-allt-mer-intressant-for-tyska-flygjatten
- Kimmo SAS
Uudet hinnat ovat alennettuja vain SAS:n aikaisemmista hinnoista. kysymyksessä ei siis ole todellinen alennusmyynti. Edullisempiakin hintoja löytää ja vieläpä oikeilta Premiummi-lentoyhtiöiltä. SAS:in päällä leijuu edelleen konkurssiriski. Tanskassa lähemmäs 100 lentoemäntää on irtisanoutunut SAS:n palveluksesta.
- a___p
Eikös alennusmyynin määritelmä ole nimenomaan se että aiempia omia hintoja alennetaan?
- Kimmo SAS
Itse kukin tekee omakohtaisen harkinnan ostaako edullisemmalta lippunsa premium-yhtiöltä, vai vähän kalliimmalla konkurssin partaalla olevalta yhtiöltä.
- Alentaja
Onhan se. Siksi lentoyhtiöiden ei yleensä pitäisikään mainostaa alennusmyyntejä. Niillä kun ei ole normaalihintoja.
Lennolla on yleensä matkustajia, jotka ovat maksaneet aivan samasta palvelusta hyvin erilaisia hintoja. Vaihtelua voi olla esimerkiksi 50 eurosta 500 euroon. Tämä johtuu yhtiöiden dynaamisesta hinnoittelusta, jossa on mukana paljon automatiikkaa. Mikä hinnoista olisi se "aiempi oma hinta", josta "alennettu hinta" olisi alennettu?
Kuvaavaa on, että alennusmyynneissä yleensä tuodaan alennusprosentit hyvin vahvasti esille. Lentoyhtiöiden "alennusmyynneissä" ei. Kun ei ole, mistä prosentit voisi laskea.
Usein "alennusmyynnin" (oikeammin: kampanjan) aikainen hinta toteutetaan avaamalla availabilitya (saatavuutta) varausluokassa, jossa sitä ei yleensä ole. Tätä voidaan toki verrata halvimman yleensä avoinna olevan varausluokan hintaan. Tosin alennusta siihen on usein niin naurettavan vähän, ettei sitä kehdata sanoa. Mutta kokonaisuus on todellisuudessa paljon sekavampi, esim. "tarjousluokkaa" saattaa olla avoinna muulloinkin, ja toisaalta se, mikä on alin "normaali luokka", saattaa vaihdella esimerkiksi revenue managerin mielentilan tai ohjelman tekemän prognoosin mukaan.
Kyseessä ei siis ole alennusmyynti, mutta nimenomaan siksi, että hinnat *eivät* ole alennettuja SAS:n aikaisemmista normaalihinnoista.
- a___p
jep. jos haluaa lentovarmuutta kannattaa välttää legacyjä ja matkustaa noilla menestyvillä - niinkuin ryanair. legacyistä lufthansa taitaa olla varmempi.
- lentoepävarmuus
No sekä Ryanair, että Easyjet ovat onnistuneet perumaan reitin lyhyellä varoitusajalla, kun minulla on ollut varaus. Että se siitä lentovarmuudesta.
- a___p
ryanair on itseasiassa täsmällisimpiä yhtiöitä, sillä ei ole ollut samanlaisia peruutusmääriä kuin esimerkiksi finnairin verkostolla, joka esimerkiksi jätti jokin aika sitten suomessa koneensa maahan virheellisen huollon takia.
- rusinat pullista
Miksi eivät kertoneet samalla kuinka monta reittiä lopettavat?
- sk701
Vaikka koneet olisivatkin täynnä johonkin kohteeseen, ei se tarkoita, että tulee voittoa. Jos lippujen hinnat ovat liian matalat, miinuksella mennään. Näinhän kävi esim. Blue1:n Oulun reitillä. Koneet olivat usein täynnä, mutta reitti oli tappiollinen, koska kova kilpailu laski lippujen hintoja. Ruotsalaisten analyytikkojen mukaan Sas:n uudet reitit eivät pelasta yhtiötä. Onko järkeä lisätä lentoja jo ennestään huonosti menestyville Euroopan reiteille?
- Njkka
Kysymys on nimenomaan siitä,että koneita ha henkilökuntaa pitäisi käyttää mahdollsimman tehokasti. Nin toimivat halpalentoyhtiöt. SAS on tiedottanut, että udet reitit eivät lisää sen kinteitä kustannuksia, johon kuluu mm. kalusto- ja henkilöstökustannukset.
- 3 + 14
Njkka kirjoitti:
Kysymys on nimenomaan siitä,että koneita ha henkilökuntaa pitäisi käyttää mahdollsimman tehokasti. Nin toimivat halpalentoyhtiöt. SAS on tiedottanut, että udet reitit eivät lisää sen kinteitä kustannuksia, johon kuluu mm. kalusto- ja henkilöstökustannukset.
Eivät lisää kiinteitä kustannuksia? Sepä olisikin saavutus, jos kapasiteetin siirtäminen lakkautettavilta tai supistettavilta reiteiltä ”uusille” reiteille lisäisi kiinteitä kustannuksia.
- Bisnes is usual
Kokeilevat kepillä jäätä ja jos reitti ei kannata, niin loppuu pian...
- Koomista mainontaa
Hupaisa (surkuhupaisa?) esimerkki siitä, mitä Blue1:n myynnin siirtyminen SAS:lle merkitsee, on Hesarissa julkaistu näyttävä mainos. Siinä isoin kirjaimin kerrotaan mm. uusista reiteistä Trondheimista, Bergenistä yms. jonnekin Eurooppaan. Varmaan kiinnostaa hirveästi Hesarin lukijoita.
Tähän on tultu, kun SAS:n markkinointiosasto tekee kampanjan ja ajaa sitä samansisältöisenä kaikissa pohjoismaissa. Ei viitsitä kertoa esim suomalaisille, mitä heille tärkeää tapahtuu. Helsingistä aletaan (taas) lentää suoraan Roomaan ja Pariisiin. Mutta ei kerrota koska. SAS on viime aikoina pitänyt suurta hälyä reiteistä, jotka avataan (tai luvataan avata) esim puolen vuoden kuluttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424595- 932179
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi801968Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1431566Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541542VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1071410- 751336
- 1011327
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119