Kanille haitalliset/vaaralliset ruoat

Marsupilami

Mistään ei näytä löytyvän kattavaa listaa ruoista ja ruoka-aineista mitkä eivät ehdottomasti sovi kanille.


Varmaan kaikki jo tietävät etteivät lihat ja eläinperäiset aineet ole kanin luonnollista ravintoa, mutta viitsisittekö listata muitakin sapuskoita jotka ovat pupujussille ehdoton EI, ihan vain kaikkien parhaaksi?

34

13321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäpä jotakin

      Jos jonkinmoista listaa löytyy kyllä, kun vain näkee vähän vaivaa. :)

      auringonkukansiemeniä (todella rasvaisia)
      eläinperäisiä tuotteita
      huonolaatuista (tuore)ruokaa
      ihmisten ruokaa/herkkuja (suklaa, sipsit...)
      kaalia (kerryttää kaasua vatsaan)
      kalaa
      lihaa
      maissia (tukkivat suoliston, sulavat hitaasti)
      maitotuotteita (jugurtit yms.)
      myrkyllisiä kasveja (esim. koiranputki, niittyleinikki, mukulakasvien kukat tai lehdet, kielo, leinikki, belladonna, villakko, vuokko, selja, syyläjuuri, sormustinkukat, unikko, koiso, elämänlanka)
      nahistuneita kasviksia
      pakasteruokaa
      perunaa (RAAKAA)
      puna-apilaa (kerryttää kaasua vatsaan)
      rairuohoa/pääsiäisruohoa (siemenet suojattu myrkyillä)
      raparperi (oksaalihappo)
      siemensekoitukset (rasvaisia - käytä mielummin pellettejä)
      sipulikasveja (purjosipuli kuuluu myös sipuleihin)
      sitrushedelmiä (= appelsiini, mandariini, sitruuna, greippi jne. Sitrushedelmät sisältävät d-limoneenia, mikä aiheuttaa anemiaa ja painonlaskua.)
      tienvarsilta kerättyjä kasveja
      tölkki-/purkkiruokaa (paitsi "säilyketölkki"ananasta ummetukseen)

      • Anonyymi

        Entäs rönsyleinikki? Onko se pahasta?
        Kiitos listasta :)
        T:Pipu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs rönsyleinikki? Onko se pahasta?
        Kiitos listasta :)
        T:Pipu

        Kaikki leinikit taitaa olla myrkyllisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs rönsyleinikki? Onko se pahasta?
        Kiitos listasta :)
        T:Pipu

        Saako antaa kaurapuuroa ilman suolaa oo antanut useamman kerran ja pitää sitää erinomaisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs rönsyleinikki? Onko se pahasta?
        Kiitos listasta :)
        T:Pipu

        heippa! onkos kaneille ellintarvike väri haitallista koska välillä syötän niille herkkuja jossa on elintarvike väriä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heippa! onkos kaneille ellintarvike väri haitallista koska välillä syötän niille herkkuja jossa on elintarvike väriä?

        Suosittelen antamaan värjäämättömiä herkkuja.


      • Anonyymi

        Entä saako kani syödä kokonaisia kasveja esim juuria ja multaa?


    • kaneja 40 v sitten

      kokemuksen mukaan. KAALI ja Apila ovat kanien ruokaa, ainakin ennen juuri niitä vietiin kaneille herkuiksi eikä mitän ongelmia ollut. KOIIRANPUTKI ei ole myrkyllinen. myrkillisä putkikasveja toki on, ja ne kannattaa opetella tuntemaan.
      Kanini, 40v sitten, oli aina mukana lypsyllä, navetassa kun asui, ja tahtoi lämmintä maitoa. Tuli ämpäristä juomaan jos ei hetim omaan kippoon pantu. Siis ainakin luomumaito sopii joillekin kaneille.
      Nahistuneetkin kasvit kelpaava, syön niitä itse ja ennen muinoin pupu myös.

      • Anonyymi

        Ei ei ja vielä kerran ei kanit ja maito on haitallinen yhdistelmä maito ei sovi kanin ruoka valioon älkää antako mitään maitoa koska harvat kanit edes maidosta pitävät mun kanille jäi vahingossa maito kuppi ulottuville koska vihaan maitoa niin en juonut ja kani tajusi et vois nuuskinuuskia kaikkee mut ei juonu eli harva kani tykkää


      • Anonyymi

        Se oli sillon ENNEN VANHAAN. ei nykyään. Kanin perusravinto on HEINÄ. Tiedän että ennen vanhaan kun ei todellakaan tiedetty kaneista MITÄÄN, luultiin että se on täysin ok antaa niille kaikkea mitä ei saisi antaa. Kani parat. Nykyään kun tieto on lisääntynyt, (ei ole mitään hifistelyä tms) niin tiedetään ja ollaan tutkittu enemmän kanien elimistöä ja voin silloin sanoa että kaneille ei todellakaan mitään maitoa. Ei kissalle tai siilillekkään saa antaa maitoa. Herranjumala aikuinen ihminen ja luulet että nykytieto on vaan jotain markkinointikikkoja millä saadaan myytyä enemmän tuotteita vaikka se ei todellakaan ole niin. Oon sanonu tän kaikkien eläimien kohdalla ja sanon uudestaan - vaikka sun kani,koira,kissa,lehmä,hevonen,hamsteri, tmv tykkää jostain - se ei tarkoita että se olisi hyväksi sille. Maittava ≠ hyvä. Ei ei ja ei.


    • ...

      Kaali ja puna-apila kerryttää kaasua kanin vatsaan ja koska kani ei piere -> ähky. Koiranputki aiheuttaa ärsytysoireita limakalvoilla.

    • CCH

      Saako kani syödä kaalia?

      • Sedä

        Tavallista kaalia ei, mm. parsakaali, kukkakaali ja lehtikaali on sallittuja.


      • Anonyymi

        Normaalia olen antanut pieniä määriä älä anna kauheasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalia olen antanut pieniä määriä älä anna kauheasti

        Siis kukkakaalia se oli Hups unohdin🤭


    • bunnylover

      Eläinperäiset tuotteet

    • kanattaaosallistua
    • Moikkamtggg

      Se ei saa syödä kakkaa💩

      • Moikkuuuz

        Itseasiassa saa


    • Anonyymi

      Miteköhä tuo kaneille myrkylliset kasvit määritellään(normi suomen luonnossa kasvavat) itellä oli kanit pihalla vapaana pitkän aikaa ja huomasin että olivat syöneet kielon lehtiä reilumminki.mitäköhä muutakii kun asutaa maalla.

      • Anonyymi

        Miettii just ihan samaa, koska nyt olis mahdollisuus päästää kaneja vapaaksi.aidatulle pihamaalle 🤔🤔


      • Anonyymi

        Onko nappikukat vaarallisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nappikukat vaarallisia

        Ovat, ne on myrkyllisiä. Hyvin pienen määrän ei sinällään pitäisi olla vaarallista, mutta itse en riskaareisi enkä antaisi syödä edes vähän.


    • Anonyymi

      Jos antaa kanille vaikka kerran viikossa erittäin pienessä määrin siemensekoitus herkkua niin onko se pahasta?

      • Anonyymi

        No ei ja joo riippuu kanista mun kanit syö joskus herkkuna


    • Anonyymi

      Voinko syöttää mun kanille chian siemenii??

      • Anonyymi

        ei saa!! ne turpoavat vatsassa niin paljon että se tulee haitalliseksi, kaikki me haluamme varmasti kuitenkin kaikki suojella kanejamme


    • Anonyymi

      No siemenet on haitallisia

    • Anonyymi

      Olisi tarjolla viiniköynnöksen oksia, kun typistän pian. Voiko niitä syöttää kaneille?

    • Anonyymi

      Ollaan kokeiltu välillä antaa Pupun haistaa eläinperäisiä tuotteita esim. juustoa. Se lähtee juoksemaan pakoon. Se on hassua.

      Veli kyllä syöttää kaikkea epätervettä kanille. Shipsinpalasia, niistä tykkää erityisesti. Piparia, pullaa, pähkinää...

      Itse yritän pysyä eläinkaupoista saatavissa herkuissa.

      Saa kanimme myös omenaa, porkkanaa, salaattia. 🐇🐇🍎🥕

    • Anonyymi

      voisko joku auttaa, mun kani söi jugurtin jämiä kulhosta? Onko jotain mitä voisin tehdä?

    • Anonyymi

      Kanini pääsi tänään vahingossa järsimään sisälle nostettuja pelargunioita. Onko se kanille myrkyllistä? Ei ehtiny onneksi paljon maistella

    • Anonyymi

      Kanini söi salmiakkeja haittaako se jotain

    • Anonyymi

      Saako pupu syödä kalaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe