Mistään ei näytä löytyvän kattavaa listaa ruoista ja ruoka-aineista mitkä eivät ehdottomasti sovi kanille.
Varmaan kaikki jo tietävät etteivät lihat ja eläinperäiset aineet ole kanin luonnollista ravintoa, mutta viitsisittekö listata muitakin sapuskoita jotka ovat pupujussille ehdoton EI, ihan vain kaikkien parhaaksi?
Kanille haitalliset/vaaralliset ruoat
35
15135
Vastaukset
- tässäpä jotakin
Jos jonkinmoista listaa löytyy kyllä, kun vain näkee vähän vaivaa. :)
auringonkukansiemeniä (todella rasvaisia)
eläinperäisiä tuotteita
huonolaatuista (tuore)ruokaa
ihmisten ruokaa/herkkuja (suklaa, sipsit...)
kaalia (kerryttää kaasua vatsaan)
kalaa
lihaa
maissia (tukkivat suoliston, sulavat hitaasti)
maitotuotteita (jugurtit yms.)
myrkyllisiä kasveja (esim. koiranputki, niittyleinikki, mukulakasvien kukat tai lehdet, kielo, leinikki, belladonna, villakko, vuokko, selja, syyläjuuri, sormustinkukat, unikko, koiso, elämänlanka)
nahistuneita kasviksia
pakasteruokaa
perunaa (RAAKAA)
puna-apilaa (kerryttää kaasua vatsaan)
rairuohoa/pääsiäisruohoa (siemenet suojattu myrkyillä)
raparperi (oksaalihappo)
siemensekoitukset (rasvaisia - käytä mielummin pellettejä)
sipulikasveja (purjosipuli kuuluu myös sipuleihin)
sitrushedelmiä (= appelsiini, mandariini, sitruuna, greippi jne. Sitrushedelmät sisältävät d-limoneenia, mikä aiheuttaa anemiaa ja painonlaskua.)
tienvarsilta kerättyjä kasveja
tölkki-/purkkiruokaa (paitsi "säilyketölkki"ananasta ummetukseen)- Anonyymi
Entäs rönsyleinikki? Onko se pahasta?
Kiitos listasta :)
T:Pipu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T:PipuKaikki leinikit taitaa olla myrkyllisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T:PipuSaako antaa kaurapuuroa ilman suolaa oo antanut useamman kerran ja pitää sitää erinomaisesti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T:Pipuheippa! onkos kaneille ellintarvike väri haitallista koska välillä syötän niille herkkuja jossa on elintarvike väriä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
heippa! onkos kaneille ellintarvike väri haitallista koska välillä syötän niille herkkuja jossa on elintarvike väriä?
Suosittelen antamaan värjäämättömiä herkkuja.
- Anonyymi
Entä saako kani syödä kokonaisia kasveja esim juuria ja multaa?
- kaneja 40 v sitten
kokemuksen mukaan. KAALI ja Apila ovat kanien ruokaa, ainakin ennen juuri niitä vietiin kaneille herkuiksi eikä mitän ongelmia ollut. KOIIRANPUTKI ei ole myrkyllinen. myrkillisä putkikasveja toki on, ja ne kannattaa opetella tuntemaan.
Kanini, 40v sitten, oli aina mukana lypsyllä, navetassa kun asui, ja tahtoi lämmintä maitoa. Tuli ämpäristä juomaan jos ei hetim omaan kippoon pantu. Siis ainakin luomumaito sopii joillekin kaneille.
Nahistuneetkin kasvit kelpaava, syön niitä itse ja ennen muinoin pupu myös.- Anonyymi
Ei ei ja vielä kerran ei kanit ja maito on haitallinen yhdistelmä maito ei sovi kanin ruoka valioon älkää antako mitään maitoa koska harvat kanit edes maidosta pitävät mun kanille jäi vahingossa maito kuppi ulottuville koska vihaan maitoa niin en juonut ja kani tajusi et vois nuuskinuuskia kaikkee mut ei juonu eli harva kani tykkää
- Anonyymi
Se oli sillon ENNEN VANHAAN. ei nykyään. Kanin perusravinto on HEINÄ. Tiedän että ennen vanhaan kun ei todellakaan tiedetty kaneista MITÄÄN, luultiin että se on täysin ok antaa niille kaikkea mitä ei saisi antaa. Kani parat. Nykyään kun tieto on lisääntynyt, (ei ole mitään hifistelyä tms) niin tiedetään ja ollaan tutkittu enemmän kanien elimistöä ja voin silloin sanoa että kaneille ei todellakaan mitään maitoa. Ei kissalle tai siilillekkään saa antaa maitoa. Herranjumala aikuinen ihminen ja luulet että nykytieto on vaan jotain markkinointikikkoja millä saadaan myytyä enemmän tuotteita vaikka se ei todellakaan ole niin. Oon sanonu tän kaikkien eläimien kohdalla ja sanon uudestaan - vaikka sun kani,koira,kissa,lehmä,hevonen,hamsteri, tmv tykkää jostain - se ei tarkoita että se olisi hyväksi sille. Maittava ≠ hyvä. Ei ei ja ei.
- ...
Kaali ja puna-apila kerryttää kaasua kanin vatsaan ja koska kani ei piere -> ähky. Koiranputki aiheuttaa ärsytysoireita limakalvoilla.
- CCH
Saako kani syödä kaalia?
- Sedä
Tavallista kaalia ei, mm. parsakaali, kukkakaali ja lehtikaali on sallittuja.
- Anonyymi
Normaalia olen antanut pieniä määriä älä anna kauheasti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalia olen antanut pieniä määriä älä anna kauheasti
Siis kukkakaalia se oli Hups unohdin🤭
- bunnylover
Eläinperäiset tuotteet
- kanattaaosallistua
Hei kaikkii! Blogissa arvonta
http://bunnyatmosphere.blogspot.fi/
- vielä ehdit osallistua arvontaan! - Moikkamtggg
Se ei saa syödä kakkaa💩
- Moikkuuuz
Itseasiassa saa
- Anonyymi
Miteköhä tuo kaneille myrkylliset kasvit määritellään(normi suomen luonnossa kasvavat) itellä oli kanit pihalla vapaana pitkän aikaa ja huomasin että olivat syöneet kielon lehtiä reilumminki.mitäköhä muutakii kun asutaa maalla.
- Anonyymi
Miettii just ihan samaa, koska nyt olis mahdollisuus päästää kaneja vapaaksi.aidatulle pihamaalle 🤔🤔
- Anonyymi
Onko nappikukat vaarallisia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nappikukat vaarallisia
Ovat, ne on myrkyllisiä. Hyvin pienen määrän ei sinällään pitäisi olla vaarallista, mutta itse en riskaareisi enkä antaisi syödä edes vähän.
- Anonyymi
Jos antaa kanille vaikka kerran viikossa erittäin pienessä määrin siemensekoitus herkkua niin onko se pahasta?
- Anonyymi
No ei ja joo riippuu kanista mun kanit syö joskus herkkuna
- Anonyymi
Voinko syöttää mun kanille chian siemenii??
- Anonyymi
ei saa!! ne turpoavat vatsassa niin paljon että se tulee haitalliseksi, kaikki me haluamme varmasti kuitenkin kaikki suojella kanejamme
- Anonyymi
Kannattaa idättää ne ciansiemenet kasvinaluiksi niin voi antaa. Siemeniä ei kannata, ihmisetkään ei saa turvottamattomia liiemmälti syödä.
- Anonyymi
No siemenet on haitallisia
- Anonyymi
Olisi tarjolla viiniköynnöksen oksia, kun typistän pian. Voiko niitä syöttää kaneille?
- Anonyymi
Ollaan kokeiltu välillä antaa Pupun haistaa eläinperäisiä tuotteita esim. juustoa. Se lähtee juoksemaan pakoon. Se on hassua.
Veli kyllä syöttää kaikkea epätervettä kanille. Shipsinpalasia, niistä tykkää erityisesti. Piparia, pullaa, pähkinää...
Itse yritän pysyä eläinkaupoista saatavissa herkuissa.
Saa kanimme myös omenaa, porkkanaa, salaattia. 🐇🐇🍎🥕 - Anonyymi
voisko joku auttaa, mun kani söi jugurtin jämiä kulhosta? Onko jotain mitä voisin tehdä?
- Anonyymi
Kanini pääsi tänään vahingossa järsimään sisälle nostettuja pelargunioita. Onko se kanille myrkyllistä? Ei ehtiny onneksi paljon maistella
- Anonyymi
Kanini söi salmiakkeja haittaako se jotain
- Anonyymi
Saako pupu syödä kalaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278