Mikä sopii ensimmäiseksi koiraksi?

Clya

Olen 14-vuotias tyttö, joka saa ehkä koiran kesällä, jos hyvän todistuksen saa, joten mietin jo rotua, joka sopisi minulle. Olen miettinyt Eurasieria, lukenut siitä foorumeilla ja koirakirjoista, mutta en tiedä sopiiko se ensimmäiseksi koiraksi, kun jossakin sanottiin, ettei sopisi. Olen tutkinut koirakirjoja aika kauan ja paljon, joten tiedän koirien käyttäytymisistä jonkun verran ja koulutuksesta.

Asun omakotitalossa, kolmikerroksisessa talossa pikku kylässä, joten koiralla olisi tilaa kulkea sisällä talossa ja pihallakin on tilaa jonkun verran temmeltää. Metsää on lähellä, jonne voisin viedä koiran vapaaksi myöskin ja iskällä (vanhemmat eronnut) olisi myös pihaa temmeltämiseen ja mettää. Iskäkin asuu omakotitalossa.

Toivoisin, että ehdottaisitte mulle aloittelijalle sopivia koirarotuja, jotka olisi suht. helppo kouluttaa, keskikokoinen ja mielellään olisi pystykorvainen.
Lisäkysymyksiä saa toki kysyä ja vastaan niihin kyllä.

20

2090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikset

      ottaisi ihan vaan perinteistä suomenpystykorvaa? Ne on ihan lutuisia haukkuja vaikka vähän jästipäitä nekin ovat joskus. Riistaviettisiä ovat mutta kaikista ei silti ole oikeiksi metsästyskoiriksi, joten sellaisen voi saada halvemmallakin.

    • Lassiek

      Suomenpystärin kanssa joudut hankaluuksiin, se räksyttää ja räksyttää ja räksyttää... Ja hyvällä tuurilla et saa siitä koiraa ollenkaan, suosittelen klassikkio eli collieta.Collie on mahtava aloittelian koira, ja jos pitkäkarvaisuus tuntuu mahdottomalta niin onhan näitä lyhempi karvainen versio.

      • pommi4

        Itsellä ollu uros pommipentu 5kk,haukahtanu koko aikana varmaan alle 20 kertaa.
        Kyllä kaikki koirat saa räksyttämään jos niitä vaan provosoi siihen.En kyllä keksi
        parempaa ja kiltinpää koiraa.


    • eussinarttu

      Urokset niitä yleensä ovat, jotka räksyttelevät, koska niillä on valtaisa taipumus koittaa isotella muille koirille ja ihmisillekin. Ensikoiraksi narttu. Minustakin suomenpystykorva ja collie olisivat sopivia, mutta collieista mieluiten partacollie tai nahkacollie, koska ne ovat edelleen terveitä ja kelpoluonteisia, eivätkä ns. ylijalostettuja. Suomenpystykorvista kumminkin sen verran, että suomalaiset kasvattajat eivät taida myydä suomenpystykorvia muille kuin metsästäjille. Collieilla ei tosin ole pystykorvia. Eurasieria minä suosittelen, jos itsekin sellaisen haluat. Itsekin hommasin ensikoiraksi juuri sen rodun mistä itse haaveilin.

    • koiraimmeinen

      Jokaisen koiran saat koulutettua, kunhan vain on selvät sävelet miten lähdet niitä opettamaan. Ota vain sellainen koira, mistä pidät. Itse olen kuullut ikäni, että pomeranian on itsepäinen ja kamalan vaikea koira kouluttaa. Itselläni jo nyt toinen pommi menossa, eikä ole tullut vielä kertaakaan ongelmia sen rodun suhteen.

      Se, minkälainen koirasta tulee, on kiinni omistajasta. Jos välttämättä haluat jonkun helpon koiran, eikä ole väliä niinkään rodulla, olen kuullut ja lukenut, että borderterrieri on tosi helppo ja aloittelijoille sopiva.

      Suosittelen kuitenkin ottamaan sellaisen rodun, minkä oikeasti haluat, niin minäkin tein. Jos koulutukseen sitoutuu ja paneutuu, ei rodulla ole väliä.

      • Clya

        Tuota en tullut ajatelleeksi, kun kaikki sanoi mulle, että kannattaa alottaa helposta rodusta. Ja Eurasier on juuri ihannerotu mulle, jonka haluaisin ja koulutuksesta ja omistajasta se on kiinni, millainen koira siittä tulee. Toistan sun sanoja.

        Kiitos, kun laitoit kommenttia, kuten teille muillekkin !


      • hyvä, että päätit
        Clya kirjoitti:

        Tuota en tullut ajatelleeksi, kun kaikki sanoi mulle, että kannattaa alottaa helposta rodusta. Ja Eurasier on juuri ihannerotu mulle, jonka haluaisin ja koulutuksesta ja omistajasta se on kiinni, millainen koira siittä tulee. Toistan sun sanoja.

        Kiitos, kun laitoit kommenttia, kuten teille muillekkin !

        Kasvattaja kertoo varmasti kaikki, mitä tulee ottaa huomioon eurasieria omistaessa. Onnea eussin hankintaan :-)


    • mäkikunnanhaukku

      Aloitetaanpa siitä hyvästä todistuksesta. Aikoinaan eräs isä lupasi koiran pojalleen jos kevättodistuksessa on kaksi kymppiä. Poika ei ollut mikään neropatti läksyjen teossa ja isä arveli ettei tarvi pojalle koiraa hankkia. Niin vain toukokuun viimeisenä poika ylpeänä ojensi todistuksen isälleen ja vaati koiranpentua itselleen. Vitosia ja kutosia kaikissa aineissa, ei tule koiraa isä totesi. Poika kehotti isää katsomaan tarkemmin ja tosiaan, käytös oli kymmenen mutta yksi kymppi ei riitä. Poika kertoi todistuksesta löytyvän toisenkin kympin. Pienen neuvottelun jälkeen isän oli myönnyttävä myös siihen toiseen kymppiin joka löytyi kohdasta: ollut poissa kummenen tuntia. Poika sai koiranpennun joka oli mielestäni ansaittu.
      Ehdotukseni ensimmäiseksi koiraksi ei ole pystykorva, vaan labradorin noutaja. Se on makupaloilla helppo koulutettava, miellyttämishaluinen eikä kamahda helpolla vastaantulevaan koiraan kiinni. Pysyy kohtuuetäisyydellä isännästään. Narttu vielä helpompi kun uros, jolla saattaa joskus tulla asiaa kylälle. Tulevaisuutakin ajatellen 10-15 vuotta tämä koira saattaa olla seuranasi. Minne elämä sinut heittääkin, kerrostalo, oma ukko, lapsi ja lisää lapsia. Labradorin noutaja pärjää kaikkien kanssa. Ensimmäisen koiran kanssa jokainen on alottelija ja ongelmia tulee ihan varmasti. Uskoisin lähipiiriä seuranneena suurimman ongelman olevan juuri sen että koirat eivät ole lukeneet samoja kirjoja kun niiden isännät. Ei koirakirjojen lukeminen ketään pahenna, mutta jokainen koira on yksilö.

      • öööhöö, ööh öhh

        Tietenkin koira jää tulevaisuudessa aloittajan vanhemmille, jos aloittaja ei omilleen muutettuaan/opiskelemaan lähdettyään voi koiraa mukaansa ottaa. Ja tuskin aloittajalla vanhempia ei ole, joiden kanssa koiransa omistaisi. Jos koiralla on vähintään 3 omistajaa (perheen vanhemmat sekä heidän vähintään 1 lapsi), niin eiköhän sen tulevaisuus vaikuta ihan lupaavalta? Vai oletko sitä mieltä, ettei perheessä vanhemmilla kuulu olla koirasta vastuuta, vaan pelkillä lapsilla?


    • kultsi<3

      Suosittelen kultsia :) Itselläni ollut jo yli 13 vuotta! Aivan ihana rotu

      • hssssssssssis

        Kultsiko pystykorva? Aloittaja tykkää pystykorvista ja tulet ehdottamaan jotain aivan eri tyyppistä rotua.


    • envious97

      Suomenlapinkoira on aivan loistava rotu ensimmäiseksi omaksi koiraksi!
      Peruskoulutuksen jälkeen lapinkoira tulee toimeen kaikkien kanssa ja joka tilanteessa. Se lähtee mielellään mukaan lenkkeilemään, ja kaikkeen muuhunkin toimintaan, kuten tokoon tai agilityyn. Mutta se ei myöskään mene sekaisin vaikka kunnon toimintaa ei tapahtuisikaan joka päivä, vaan viihtyy mielellään myös sohvalla lellittävänä ja rapsuteltavana. Itse sain 11 vuotiaana ensimmäiseksi koirakseni lapinkoiran, ja vaikka olen sen kanssa ehtinyt monia virheitä tehdä, niin siltä koira on aivan erinomainen seuralainen aivan kaikkialla!
      Kannattaa ainakin käydä http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=yhdistys/rotuesittely_slk täällä tutustumassa lisää :)

      Valitettavasti en tuosta eurasierista tiedä mitään, mutta pikaisella googletuksella selvitin sen olevan aika lapinkoiran näköinen :)

      Onnea koirarodun valintaan :)

      • uroslappari v-koiria

        Ainakin uroslapparit ovat kauhean dominoivia toisia koiria kohtaan. Jos lapinkoiran hankkii ekaksi koirakseen, niin nartun, joka on normaalisti suvaitsevampi toisten koirien suhteen sekä pomottaa omistajaakin vähemmän.


    • eussi tietysti.

      Eurasierin tietenkin hankit, jos sellaisen haluat. Ja uroksen tai nartun sillä perusteella myös, kumman haluat. Kannattaa käydä koiranäyttelyssä tapaamassa eussin aitoja omistajia ja kysyä heiltä rodusta tietoa. Kasvattajakin antaa varmasti tietoa eussista, mutta arvostaa sitä, että olet etukäteen käynyt tapaamassa aitoja rodun omistajia ja kysellyt heiltä eurasierista. Fiksu ihminen ottaa koiran koulutusneuvot vakavasti ja osaa noudattaa niitä. Koiran haasteellisuus ei ole koirasta kiinni, vaan omistajan päästä, eli kuinka vastuullisesti ja järkevästi kuuntelee neuvoja koiran kanssa elämisestä ja osaa noudattaa niitä :-)

    • koira on yksilö

      Hankit minkä rodun vain, kunhan olet sitoutunut kouluttamaan. Minua itseäni ärsyttää valtavasti sanoa että joku " rotu ei sovi ensi koiraksi ", pyh pah! Koiran tarpeet huomioon ottaen (esim. liikunnantarve, metsästysvietti,yms) , pystyy koiran kuin koiran kouluttamaan ensikertalainenkin! Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun! :) Kannattaa kuitenkin muistaa, kun olet vielä noin nuori että miten mahtaa käydä tulevaisuudessa. Opiskelut, työt, muutot, muksut, miehet.. Elämä on yllätyksiä täynnä, koira on rahallisesti melko kallis ja vaatii paljon aikaa ja huomiota sinulta! Itse hankin myös koiran 16 vuotiaana ja kun omilleni muutin ja tulin täysi ikäiseksi ei aina krapula aamuina oisi huvittanu lähteä lenkille tai kieltäytyä jatkoista kun koira odotti kotona/hankkia "lapsenvahtia" rientoja varten..

      • hei, perhe hänellä

        Hänellähän on vanhemmat, joilla on myös velvollisuus ottaa vastuu (jopa päävastuu) koirasta. Jos aloittaja joskus omilleen muutettuaan ei voi ottaa koiraa suoraan pysyvästi omaan asuntoonsa, hänen vanhemmillaan on velvollisuus huolehtia siitä. Aloittaja asuu yhä perheensä luona, joten noin monen omistajan (vähintään 3) turvin koiran tulevisuutta tuskin uhkaa laiminlyönti. Ja koiran hyvinvoinnista kokonainen perhe pystyy yhdessä pystyy varmasti huolehtimaan.


    • Ei enää lapparia

      Ei ainakaan uroslapinkoiraa ensimmäiseksi. Meillä oli pojalla semmonen, isäntiä liian monta, eikä koiraa voinut lähestyä kuin metrisellä koivuhalolla. Koira parka.

    • Anonyymi

      Husky on tosi söpö ja energinen rotu minkä ite aijon hankkia kun muutan pois. Oon lukenu tosi paljon niistä, helppo kouluttaa ja tosi energinen ja vaatii aika pitkiä lenkkejä. Mutta tosi kiltti ja kaunis koira. Joillain yksilöillä voi olla metsästys viettiä. Yksi pentu maksaa 500-1200 e

    • Anonyymi

      ei mitää pikkukoiraa ne on suden ruokaa suosittelen kangal.kaukkari.lottatore brindisino.bully kutta.dogo kanario. dogo argentino. tiibetin mastiffi.tosa. fila brasileido.näitten kans voit mennä lenkille eikä tarvi pelätä mitää ja mieluimmin 2 koiraa niin teillä ei käy paljoo kutsumattomia vieraita (rosvoja) kyläs

    • Anonyymi

      ja näitten puheet jotka ei tiedä mitää eli ei sovi ekaksl koiraksi tai jotku rodut tarvii kovemman kurin ne on paskapuheita nää kovemman kurin kannattajat yleensä myy koiransa pitovaikeuksien tai jonku muun älyttömän syyn takia ku eivät itse pärjää koiransa kans koira on perheenjäsen ei sen tarvi tehdä tyhmiä temppuja kuten istu. kieri. näytä tyhmältä nykyään on niin monenmoista koiran kouluttajaa ettei monelle niistä saisi antaa koiraa ollenkkaa ja jos lähellä on metsää ei mitää pikkukoiraa sudet sen viä mut tiibetimastiffi on ihan ok pitää ylimääräiset pois alueelta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe