Tipit hotellissa

käyttäytymistä

kertokaapa nyt miten menetellä tippien suhteen hotellissa New Yorkissa. Olen tilannut ja maksanut hotellihuoneen buffee-aamiaisineen valmiiksi. Ja nyt kysymykset.

- annetaankoaamiaisella tippiä tarjoilijoille ja jos niin kuinka paljon ?
-entäpä siivoojat, jätänkö joka aamu heille tipit ja kuinka paljon ?

Olisi kiva kun ei munaisi ja häpäisisi muita härmäläisiä moukkamaisuudellaan.

14

3644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omalla New Yorkin matkalla emme nähneet kenenkään antavan aamiaisella tippiä. Enkä usko, että joka päivä annettaisi siivoojille. Tämä on minun käsitykseni.

    • sgj3q4

      Aamiaisella ei tippiä.

      Siivoojalle lähtöpäivänä 1-2$ per hotelliyö.

    • turhaa huolehtia

      nyrkkisääntö on että tippiä ei tarvitse maksaa kuin silloin kun tippi on laskussa....ei tuo tipin antaminen ole mikään pakko juttu...maassa on vaan tapana nakata taala sinne tänne.....ei kukaan vankilaan joudu jos ei siivoojalle anna mitään jne....

      • moukka1

        Eihän siitä vankilaan joudu, mutta moukan maineen saa siinä yhteiskunnassa ja sitähän kysyjä kai halusi välttää.
        Itse tippaisin hotellissa joka päivä siivojalle, koska työntekijät vaihtuvat isommissa paikoissa. Sitä paitsi hyvä tippi ekana päivänä takaa hyvän palvelun loppuajaksi. Näin se toimi aikoinaan itänaapurissakin, mutta silloin valuuttana oli sukkahousut.


      • mtaman

        Kuinka monta kertaa olet saanut kuulla niin sanotusti kunniasi, jos noin olet toiminut?
        Kohdaltani muistuu eräskin tapaus kun tarjoilija juoksi pihalle perään kyselemään tippejään kun lähdimme pois.
        Luuli että jätimme tipit maksamatta kun ulkomaalaisia olimme, mutta siellähän ne pöydässä asian mukaisesti olivat kun palasimme katsomaan. Oli vaan huolissaa palkkansa puolesta.


      • huolehdi vaan

        Ja sitten perassa tulevat suomalaiset saavat haveta ja karsia teidan kaytostanne.
        Jos et ravintolassa jata tippia tarjoilijalle , se on ihan sama kuin olisit varastanut hanelta rahaa.


      • ei tippi pakkoa
        mtaman kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa olet saanut kuulla niin sanotusti kunniasi, jos noin olet toiminut?
        Kohdaltani muistuu eräskin tapaus kun tarjoilija juoksi pihalle perään kyselemään tippejään kun lähdimme pois.
        Luuli että jätimme tipit maksamatta kun ulkomaalaisia olimme, mutta siellähän ne pöydässä asian mukaisesti olivat kun palasimme katsomaan. Oli vaan huolissaa palkkansa puolesta.

        kyllä ravintoloissa tippi pitää maksaa..sehän on jo laskussa mutta että jättää ovimiehelle tipin on jo vapaaehtoista. Tarjoilijat ei muuta palkkaa saa kuin tipin...
        Mutta ei jenkeissä tippi ole mikään automaatti...ihan Suomessakin voi tippia jättää vaikka ei se täällä ole tapana...hinnat ovat muutenkin jo kalliita.


      • mtaman
        ei tippi pakkoa kirjoitti:

        kyllä ravintoloissa tippi pitää maksaa..sehän on jo laskussa mutta että jättää ovimiehelle tipin on jo vapaaehtoista. Tarjoilijat ei muuta palkkaa saa kuin tipin...
        Mutta ei jenkeissä tippi ole mikään automaatti...ihan Suomessakin voi tippia jättää vaikka ei se täällä ole tapana...hinnat ovat muutenkin jo kalliita.

        No ei se tippi välttämättä siinä laskussa ole. Ja jos ovimies, tarkoitat kai hotellin tilaa sulle taksin ja vielä nostelee laukkusikin taksin kyytiin niin tippiä olisi syytä antaa.


    • tipeistä joku sana

      Jos aamiainen tarjoillaan pöytään niin on hyvä ajatus jättää tippiä taala per asiakas. Kahdelta hengeltä siis $2. Jos taas meno on kuin ruotsinlaivalla ja noudat itse kaiken buffet-pöydästä niin ei tarvitse jättää yhtään mitään.

      Siivoojalle kannattaa jättää aina pari taalaa. Joskus hotelli on ohjeistanut siivoojiaan siitä, etteivät nämä saa ottaa. Sekin voi riippua siivoojasta. Jos huomaatte, ettei tippi ole hävinnyt yöpöydältä parin päivän jälkeen niin ei tarvitse enää jättää.

    • 30+ vuotta USA:ssa

      - Buffet aamiaisella tarjoilijalle jätetään 10% tippi, aterialla jossa on täysi tarjoilu 15-20% tippi on sääntöjen mukainen.

      - siivojalle jätetään 3-5 dollaria per päivä hotellista lähteissä. Jos jätät rahat loijumaan päivittäin, niin eihän rehellinen siivoja uskalla niihin koskea. Tapa on siis jättää tippi lähtöaamuna.

      Kiva, että olette fiksuja ja haluatte käyttäytyä maassa maan tavalla.

      • kaukaalla

        Neuvosi kuulostavat oudolta. Ilmeisesti sinun ei ole koskaan tarvinnut itse noudattaa niitä.

        Buffet-aamiainen kuuluu usein hotellimajoituksen hintaan. Joko se kuuluu suoraan hintaan ja ovella tarkastetaan vain huoneen numero tai sitten respasta saa sisäänkirjautuessa jonkinlaisen lipukkeen joka annetaan aamiaiselle mennessä. Hinnan suuruutta on vaikea arvioita, koska sitä ei välttämättä lue missään. Miten annat 10% tai 20% tipin kun aamiaisen hinnasta ei ole tietoa?

        3-5 dollarin tippi per päivä kuulostaa turhan suurelta. Tavanomaisempi luku on 1-2 taalaa, mutta tämähän on antajasta kiinni. Voit antaa vaikka 100 taalaa jos tuntuu siltä ja kukkaro kestää sen. En suosittele kuitenkaan jättämään tippiä vasta viimeisenä päivänä, koska huoneessa voi käydä joka päivä eri siivooja ja tipin käärii taskuunsa vain viimeinen.

        En luottaisi ajatukseen yhteisestä tippikassasta jonne tämä viimeinen rahat kiikuttaisi, varsinkin jos kahden viikon loman jälkeen jätät pöydälle 90 taalaa eli tipit koko ajalta. Tippi varmistaa, että siivooja tekee hyvää työtä seuraavaa yötä varten eikä ole vain jälkikäteismaksu tehdystä työstä. Siivoojakin tykkää kun näkee häntä palkittavan tipillä ja jos tippi on runsas niin hän voi tehdä ylimääräistä työtä, eikä tarvitse jännätä lähteekö asiakas lopulta hotellista jättämättä tippiä lainkaan.


      • 30+ vuotta USA:ssa
        kaukaalla kirjoitti:

        Neuvosi kuulostavat oudolta. Ilmeisesti sinun ei ole koskaan tarvinnut itse noudattaa niitä.

        Buffet-aamiainen kuuluu usein hotellimajoituksen hintaan. Joko se kuuluu suoraan hintaan ja ovella tarkastetaan vain huoneen numero tai sitten respasta saa sisäänkirjautuessa jonkinlaisen lipukkeen joka annetaan aamiaiselle mennessä. Hinnan suuruutta on vaikea arvioita, koska sitä ei välttämättä lue missään. Miten annat 10% tai 20% tipin kun aamiaisen hinnasta ei ole tietoa?

        3-5 dollarin tippi per päivä kuulostaa turhan suurelta. Tavanomaisempi luku on 1-2 taalaa, mutta tämähän on antajasta kiinni. Voit antaa vaikka 100 taalaa jos tuntuu siltä ja kukkaro kestää sen. En suosittele kuitenkaan jättämään tippiä vasta viimeisenä päivänä, koska huoneessa voi käydä joka päivä eri siivooja ja tipin käärii taskuunsa vain viimeinen.

        En luottaisi ajatukseen yhteisestä tippikassasta jonne tämä viimeinen rahat kiikuttaisi, varsinkin jos kahden viikon loman jälkeen jätät pöydälle 90 taalaa eli tipit koko ajalta. Tippi varmistaa, että siivooja tekee hyvää työtä seuraavaa yötä varten eikä ole vain jälkikäteismaksu tehdystä työstä. Siivoojakin tykkää kun näkee häntä palkittavan tipillä ja jos tippi on runsas niin hän voi tehdä ylimääräistä työtä, eikä tarvitse jännätä lähteekö asiakas lopulta hotellista jättämättä tippiä lainkaan.

        Tuopas oli kovin mielenkiintoinen päätelmä taholtasi - etten olisi koskaan tarvinnut noudattaa neuvojani - kuinkahan siihen päädyit? Yli kolmekymmentä vuotta maassa asuneena ja paljon matkustavana olen aina noudattanut näitä sääntöjä ja jatkan tulevaisuudessa.

        Tottakai buffet aamiaisella jätetään tippi, vaikka se olisi ennalta maksettu tai kuuluisi hintaan. Aamiaisen hinnan voi helposti saada tietoon kysymällä esim. tarjoilijalta.

        Tipin suuruudesta en viitsi kinastella, mutta suositeltu käytäntö on 3-5 dollaria/päivä siivoojallle, yhden dollarin tippi on naurettava. Se jätetään lähtöaamuna ja on sitten henkilökunnan murhe kuinka/jos sen jakavat, ongelma ei ole minun. Tokihan voit jättää sen päivittäin, mutta mukaan pitää varmasti laittaa lappu 'maid' tai muuta vastaavaa ettei tule väärinkäsityksiä, minulle liian hankalaa.


      • 30+ vuotta USA:ssa
        30+ vuotta USA:ssa kirjoitti:

        Tuopas oli kovin mielenkiintoinen päätelmä taholtasi - etten olisi koskaan tarvinnut noudattaa neuvojani - kuinkahan siihen päädyit? Yli kolmekymmentä vuotta maassa asuneena ja paljon matkustavana olen aina noudattanut näitä sääntöjä ja jatkan tulevaisuudessa.

        Tottakai buffet aamiaisella jätetään tippi, vaikka se olisi ennalta maksettu tai kuuluisi hintaan. Aamiaisen hinnan voi helposti saada tietoon kysymällä esim. tarjoilijalta.

        Tipin suuruudesta en viitsi kinastella, mutta suositeltu käytäntö on 3-5 dollaria/päivä siivoojallle, yhden dollarin tippi on naurettava. Se jätetään lähtöaamuna ja on sitten henkilökunnan murhe kuinka/jos sen jakavat, ongelma ei ole minun. Tokihan voit jättää sen päivittäin, mutta mukaan pitää varmasti laittaa lappu 'maid' tai muuta vastaavaa ettei tule väärinkäsityksiä, minulle liian hankalaa.

        Tuli mieleeni, että buffet tilanteita voi olla kahdenlaisia ja olisi varmaankin syytä tarkentaa ne.
        1) buffet ateria ravintolassa (myös hotellin yhteydessä), jossa tarjoilija tuo juomat, mutta ruoat haetaan itse seisovasta pöydästä. Tässä tilanteessa tippi on 10%.
        2) aamiainen hotellissa, jossa ei ole ravintolaa eikä tarjoilijoita. On vain 'breakfast room' ja asiakkaat noutavat itse sekä juomat että ruoat. Ruokavalikoima on aika rajoitettu ja paikalla on yksi tai kaksi työntekijää, jotka huolehtivat ettei tarjolla oleva ruoka lopu. Tippiä ei makseta, sillä kyse on täydestä itsepalvelusta. Korkeintaan saattaa olla tippikuppi jonkun tarjoilutason kulmalla johon voi halutessaan laittaa pari dollaria.
        Toivottavasti tämä poistaa kaikki epäselvyydet, sillä aikaisemmin vastatessani mielessäni oli vain ensimmäinen vaihtoehto.


      • kaukaalla
        30+ vuotta USA:ssa kirjoitti:

        Tuli mieleeni, että buffet tilanteita voi olla kahdenlaisia ja olisi varmaankin syytä tarkentaa ne.
        1) buffet ateria ravintolassa (myös hotellin yhteydessä), jossa tarjoilija tuo juomat, mutta ruoat haetaan itse seisovasta pöydästä. Tässä tilanteessa tippi on 10%.
        2) aamiainen hotellissa, jossa ei ole ravintolaa eikä tarjoilijoita. On vain 'breakfast room' ja asiakkaat noutavat itse sekä juomat että ruoat. Ruokavalikoima on aika rajoitettu ja paikalla on yksi tai kaksi työntekijää, jotka huolehtivat ettei tarjolla oleva ruoka lopu. Tippiä ei makseta, sillä kyse on täydestä itsepalvelusta. Korkeintaan saattaa olla tippikuppi jonkun tarjoilutason kulmalla johon voi halutessaan laittaa pari dollaria.
        Toivottavasti tämä poistaa kaikki epäselvyydet, sillä aikaisemmin vastatessani mielessäni oli vain ensimmäinen vaihtoehto.

        Juuri näin, puhuimme osittain eri asioista. Itselläni ollut tapana antaa $1-2 per aterioija buffetissa, jossa vähintään osa ruoista tai juomista tuodaan pöytään. Esimerkiksi kahdelta hengeltä annan usein $3.

        Tuosta hotellin lähtöaamusta olen täysin eri mieltä. Myös ohjeet kertovat yleisesti sen, että hotellissa tippi jätetään joka päivä eikä vasta viimeisenä päivänä.

        Esimerkiksi seuraavassa on esitetty hyvin kattavasti USA:n tippausjärjestelmä.

        http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html


        Sen mukaan...

        "Leave the tip each day when you leave the room, rather than at the end of your stay, because your room might get cleaned by different people each day, depending on staff schedules."

        Aivan kuten sanoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3424
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      84
      3292
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      323
      1976
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1266
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      850
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe