Työpaikan vaikutus terveyteeni

Aloitin elokuussa uudessa työpaikassa.

Minulla on taipumusta allergiseen nuhaan, silmien kutiamiseen ja punoittamiseen sekä atooppiseen ihottumaan.

Aloittaessani uudessa työpaikassa olen tämän syksyn aikana sairastanut flunssan peräti 4 kertaa, kerran silmätulehduksen ja lisäksi olen huomannut, että ihoni ja silmien kutina on pahentunut. Lisäksi on aivastelua, kuivaa yskää ja väsymystä.

Allergiaan eivät auta minulle määrätyt allergialääkkeet - pitäisikö minun irtisanoutua työpaikastani ennen kuin oireet pahenevat? Vai kannattaako ensin saada konsultaatio työterveyslääkäriltä?

5

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkäsielu

      Kyllähän tuosta tulee mieleen työpaikan kosteusvauriot ja/tai uuden rakennuksen kemikaalihöyryt.
      Jos ihan terveytesi puolesta ajatellaan niin kannattaisi etsiä uusi työpaikka. Esim pahan kemikaaliherkkyyden kehittyminen mullistaa koko loppuelämäsi.Mutta onko työpaikkoja niin vaan saatavilla? Onko niiden ilma yhtään sen parempaa?
      Jäätkö vaille toimeentuloa?
      Työterveyslääkäristä on ehkä apua, jos kyseessä on perinteinen allergia.
      Kemikaaliherkkyydelle terveydenhuolto ja yhteiskunta kääntävät selkänsä. Silloin olet omillasi.

    • Aikaisemmissa työpaikoissani vastaavanlaista oireilua omalla kohdallani ei ole koskaan ollut. Työkaveritkin ovat sanoneet, että rakennuksessa on ollut vesivahinko, mutta korjaustavaksi on kuulemma on ilmeisesti vain vaihdettu lattiat. Lisäksi eräässä huoneessa on hometta ja myös pomoni oireilee.

    • teija.dunder

      Suosittelisin työterveyshuollossa käyntiä oireidesi vuoksi, koska sieltä saat ajankohtaista tietoa siitä, onko vastaavia oireita ollut työpaikalla yleisemmin, mitä on selvitetty mahdollisesti aiemmin ja mitä on tarkoitus tehdä jatkossa. Siellä voidaan arvioda sopivat oireesi tyoperäiseksi ja voidaan ehdottaa vaihtoehtoja tilanteessa etenemiseksi.

    • herkkäsielu

      Ja myös 97,3 % homeelle herkistyneistä jää vaille terveydenhuollon ja yhteiskunnan tukea. Vain jos saat homeoireista astman eikä työpaikkasi ole kovin merkittävä työnantaja paikkakunnallasi, voi sinulla olla pieniä mahdollisuuksia.
      Näistä lääkärin ehdottamien toimenpiteiden käytännön sovelluksista löydät runsaasti esimerkkejä homesairaudet-palstalta.

      • Hajusteintolerantti

        Kannattaa pikaisesti olla yhteydessä työterveyshuoltoon, jolloin selviää heidän suhtautumisensa oireiluusi.
        Se, että työpaikassasi vain joku (sinä ja esimiehesi) oireilee, ei tarkoita sitä, että työpaikka on sinulle turvallinen, koska suurin osa on kuitenkin terveitä, ainakin vielä.
        Kaikki eivät sairastu.
        Itse aloin oireilemaan (itsejäljentävistä lomakkeista) 3 kk:n kuluttua työn alkamisesta.
        Tukkoinen nenä, hengitystieoireet, valonarat, kuivat silmät, silmätulehdus jatkuvaa, silmät rähmivät, "viittä vaille astma", päänsärky (siihen tottui). Söin lääkkeitä ja juoksin lääkärillä, tutkimuksissa, Työterveyslaitokselle en pyynnöistäni huolimatta päässyt, tutkittiin allergiaa. Tätä kesti lähes 9 vuotta. Aloin reagoimaan astma-tyyppisin oirein voimakkaille hajusteille. Onneksi jäin pois töistä, mutta olin jo kemikaaliherkistynyt, mikä iski todella kurssilla hajustettujen ihmisten joukossa.
        Tämän jälkeen olin vain etätyökykyinen ja elämä oli pitkään "virtuaalielämää" tietokoneen kautta (sain paljon kavereita ulkomailta ja opin kieliä ja verestin vanhoja). 15 vuoden välttäminen on auttanut, mutta edelleen etätyökykyinen, onneksi jo eläkkeellä.
        Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi. Jos olet selvinnyt oireitta muissa työpaikoissa, etsi sellainen, missä et oireile. Terveys on tärkeintä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1550
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      382
      758
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      125
      716
    Aihe