Työpaikan vaikutus terveyteeni

Aloitin elokuussa uudessa työpaikassa.

Minulla on taipumusta allergiseen nuhaan, silmien kutiamiseen ja punoittamiseen sekä atooppiseen ihottumaan.

Aloittaessani uudessa työpaikassa olen tämän syksyn aikana sairastanut flunssan peräti 4 kertaa, kerran silmätulehduksen ja lisäksi olen huomannut, että ihoni ja silmien kutina on pahentunut. Lisäksi on aivastelua, kuivaa yskää ja väsymystä.

Allergiaan eivät auta minulle määrätyt allergialääkkeet - pitäisikö minun irtisanoutua työpaikastani ennen kuin oireet pahenevat? Vai kannattaako ensin saada konsultaatio työterveyslääkäriltä?

5

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkäsielu

Kyllähän tuosta tulee mieleen työpaikan kosteusvauriot ja/tai uuden rakennuksen kemikaalihöyryt.
      Jos ihan terveytesi puolesta ajatellaan niin kannattaisi etsiä uusi työpaikka. Esim pahan kemikaaliherkkyyden kehittyminen mullistaa koko loppuelämäsi.Mutta onko työpaikkoja niin vaan saatavilla? Onko niiden ilma yhtään sen parempaa?
      Jäätkö vaille toimeentuloa?
      Työterveyslääkäristä on ehkä apua, jos kyseessä on perinteinen allergia.
      Kemikaaliherkkyydelle terveydenhuolto ja yhteiskunta kääntävät selkänsä. Silloin olet omillasi.

• Aikaisemmissa työpaikoissani vastaavanlaista oireilua omalla kohdallani ei ole koskaan ollut. Työkaveritkin ovat sanoneet, että rakennuksessa on ollut vesivahinko, mutta korjaustavaksi on kuulemma on ilmeisesti vain vaihdettu lattiat. Lisäksi eräässä huoneessa on hometta ja myös pomoni oireilee.

• teija.dunder

Suosittelisin työterveyshuollossa käyntiä oireidesi vuoksi, koska sieltä saat ajankohtaista tietoa siitä, onko vastaavia oireita ollut työpaikalla yleisemmin, mitä on selvitetty mahdollisesti aiemmin ja mitä on tarkoitus tehdä jatkossa. Siellä voidaan arvioda sopivat oireesi tyoperäiseksi ja voidaan ehdottaa vaihtoehtoja tilanteessa etenemiseksi.

• herkkäsielu

Ja myös 97,3 % homeelle herkistyneistä jää vaille terveydenhuollon ja yhteiskunnan tukea. Vain jos saat homeoireista astman eikä työpaikkasi ole kovin merkittävä työnantaja paikkakunnallasi, voi sinulla olla pieniä mahdollisuuksia.
      Näistä lääkärin ehdottamien toimenpiteiden käytännön sovelluksista löydät runsaasti esimerkkejä homesairaudet-palstalta.

• Hajusteintolerantti

Kannattaa pikaisesti olla yhteydessä työterveyshuoltoon, jolloin selviää heidän suhtautumisensa oireiluusi.
        Se, että työpaikassasi vain joku (sinä ja esimiehesi) oireilee, ei tarkoita sitä, että työpaikka on sinulle turvallinen, koska suurin osa on kuitenkin terveitä, ainakin vielä.
        Kaikki eivät sairastu.
        Itse aloin oireilemaan (itsejäljentävistä lomakkeista) 3 kk:n kuluttua työn alkamisesta.
        Tukkoinen nenä, hengitystieoireet, valonarat, kuivat silmät, silmätulehdus jatkuvaa, silmät rähmivät, "viittä vaille astma", päänsärky (siihen tottui). Söin lääkkeitä ja juoksin lääkärillä, tutkimuksissa, Työterveyslaitokselle en pyynnöistäni huolimatta päässyt, tutkittiin allergiaa. Tätä kesti lähes 9 vuotta. Aloin reagoimaan astma-tyyppisin oirein voimakkaille hajusteille. Onneksi jäin pois töistä, mutta olin jo kemikaaliherkistynyt, mikä iski todella kurssilla hajustettujen ihmisten joukossa.
        Tämän jälkeen olin vain etätyökykyinen ja elämä oli pitkään "virtuaalielämää" tietokoneen kautta (sain paljon kavereita ulkomailta ja opin kieliä ja verestin vanhoja). 15 vuoden välttäminen on auttanut, mutta edelleen etätyökykyinen, onneksi jo eläkkeellä.
        Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi. Jos olet selvinnyt oireitta muissa työpaikoissa, etsi sellainen, missä et oireile. Terveys on tärkeintä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe