vehnäterrieri?

mietteliäs76

olemme tässä tyttäreni kanssa harkinnut toisen koiran ottoa ja tulimme siihen tulokseen että otamme vehnäterrerin. tyttäreni alkaisi harrastamaan koiran kanssa tokoa ja agilitya ja näyttelyissä kävisimme yhdessä. mutta se minua alkoi mietityttää että kun luin wikipediasta että vehnäterrieriä ei ole pakko trimmata. jos trimmauksen jättää kokonaan pois niin voiko koiraa käyttää silti näyttelyissä ihan normaalisti? oppivatko vehnäterrierit olemaan irti esim: metsälenkeillä? ja miten ne soveltuvat kerrostaloon?

4

1424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turkkinen1

Hei! Vehnäterrierin omistaneena voin kertoa wikipediaa viisaammin että kyllä, turkki tulee trimmata vähintään kahdesti vuodessa, ellet sitten halua ennätysten kirjaan maailman pisinturkkisen vehniksen ansiosta. Näyttelyissä käyttäminen myöskin vaatii tietyn trimmausmallin. Jos koulutat vehniksen tulemaan luokse kutsusta niin kyllä vain ne oppivat olemaan irti oikein mielelläänkin :) meidän vehnis soveltui hyvin kerrostaloon, ei haukkunut juurikaan muuten kuin käskystä, ja kun antaa koiralle aikaa ja käyttää pitemmillä lenkeillä niin on kyllä tyytyväinen..

• Vehnisomistaja

Vaikka tää ketju on jo aika vanhani kirjotan kuitenkin :) Mulla on nimittäin 5v vehnä. Me trimmataan noi 3 kertaa vuodessa kotitrimmiin oma koiramme ja me ei olla näyttelyyn sitä viety. Vehniä joutuu tosin opettamaan kunnolla näyttelyihin, sillä ne on yleensä hyvin "arkoja" asennon korjauksien suhteen (eli lähtee juoksemaan karkuun) Vehnät on muutenkin helposti "liioittelevia" eli ainakin meidän vehnää on eläinlääkärikin luonnehtinut sanalla "nössö".

Meillä pidetään koiraa metsälenkeillä vapaana ja sanonki aina, että se on mun kallio. Vehnä oppii helposti ja on uskollinen omistajalleen ja siksi tämä "kallio" vertaus. Meijän vehnä ei hauku, mutta tiedän, että liian vähän aktivointiasaaneet vehnät on haukkuherkkiä. Vehnä on kuitenkin työkoiraksi jalostettu rotu. Jos kuitenkin harrastatte edes jmpaakumpaa (tokoo tai agilityä) niin aivan varmasti riittää, jos niitä vapaa-ajallakin välillä treenailee.

Vehnä onki ainakin mun mielestä mitä lutuisin rotu

• kavrillani vehnis

Kaverillani on vehnäterrierinarttu, joka täyttää 14 v ja aina ollut todella, tosella arka. Se pelkää vieraita ihmisiä ja koiria sekä hirvittävästi pauketta. Mutta aggressiivinen se ei ole: urokset purkavat tuollaista arkuuttaa usein melko aggressiivisella käytöksellä, mutta kaverini narttu ei hyöki toisten koirien kimppuun tai pure ihmisiä kovin varoittamatta. Se kaverini narttukoira YRITTÄÄ olla lempeä, vaikka pelkääkin todella paljon vieraita asioita. Mutta narttua suosittelen ensikoiraksi, eikä tuollainen arkuus ole normaali piirre vehnäterrierillä. Urokset ovat usein liian dominoivia tosia koiria kohtaan. Arkoja koiria löytyy toki kaiken rotuisten koirien joukosta. Ja todella energinen se kaverini vehnis on, kuten rodun yksilöt yleensä.

Metsästysviettiä kaverini koiralla ei ole, se ei piittaa edes ohi juoksevista jäniksistä. Pysyy vapaana ollessaan ulkoiluttajiensa lähettyvillä. Luonne on toki yksilökysymys.

Koiranäyttelyistä en sitä asiaa tiedä, että onko vehnäterriri välitöntä trimmata.

• VaikeaRotu

Vehnäterriereillä näyttää tuo arkuus , hermostuneisuus ja ylivilkkaus olevan lisääntymään päin. Voi olla, että kasvattajat eivät ole lukeneet kotiläksyjään hyvin, vaan mennään sieltä missä aita on matalin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe