Kuka kantaa vastuun?

RS.....

Olen äitini omaishoitaja ja kun laitoin hänet niin sanottuun intervallihoitoon omaishoitajan vapaapäivien ajaksi, niin äitini oli kaatunut (henkilökunnan selitys) kaupungin ylläpitämässä hoitolaitoksessa sillä seurauksella, että käsi on murtunut ja täysin liikuntakyvytön. Äidilläni on myös hirvittävät tuskan käden takia. Hän on 94 vuotias.

Äitini kärsii muistisairaudesta eikä osaa kertoa mitä hänelle on tapahtunut. Kotona Äitini ei ole kaatunut kuin joskus 3-4 vuotta sitten, jolloin hänen kuntonsa meni huonommaksi ja ryhdyin omaishoitajaksi. Yleensä sairaalan osastoilla ja neljän aiemman intervallijaksojen aikana hän on kaatuillut, mutta niistä on selvitty säikähdyksellä.

Minulla on tällä hetkellä todella ahdistunut olo (olen valvonut kolme vuorokautta), koska oman jaksamisen ja riittämättömyyden takia jouduin laittamaan äitini sellaisten ihmisten hoidettavaksi, jotka eivät tee työtään sydämellä eikä edes tyydyttävällä työmoraalilla jne. Tämä on mielestäni erittäin laaja ilmiö sairaanhoitoalalla ja erityisesti vanhusten hoidon parissa työskentelevien kohdalla.

Osaako kukaan neuvoa, kuinka minun tulisi edetä asiassa? Voinko vaatia, että asia tutkitaan tarkemmin ja että mahdollinen hoidon laiminlyönti selvitetään. Tokihan minä ymmärrän, että minulla on vastassa on mafian kaltainen järjestö, jossa yksi korppi ei toisen korpin silmää noki, mutta kuitenkin....

28

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri-Ellen

      >Voinko vaatia, että asia tutkitaan tarkemmin ja että mahdollinen hoidon laiminlyönti selvitetään. <

      Ymmärrän huolesi ja ahdistuksesi, mutta sanoisin, ettei kannata - se olisi pelkästään ajan ja voimien tuhlausta, eikä siitä hyötyisi kukaan.

      Näitä vanhusten kaatumisia tapahtuu sekä koti- että laitosoloissa vääjäämättä, sille ei voi mitään. Tapahtunut mitä tapahtunut ja kun kerran vanhus itse ei kaatumistaan muista, ei ole mitään mahdollista selvittää kaatumisen syytä.

      Yritä sinä purkaa ahdistuksesi vaikka keskustelemalla. Olisiko tilapäisestä nukahtamislääkkeestä apua, että saisit univelkasi hoidettua.

      Voimia sinulle.

    • Kuuluu vanhuuteen

      Missään hoitopaikassa ei voi olla hoitajaa vierellä 24/7. Ei edes omaishoidossa, koska omaishoitajan pitää mennä itse vessaan, kauppaan jne. Jos hoidokki kaatuilee kovasti eikä muista mitään, on syytä käyttää turvavyötä hänen ollessaan ilman valvontaa. Meidän hoidokki on kaatuillut joka kerta ollessaan hoitopaikassa, eikä sille nyt vaan voi yhtään mitään.

    • ristiina ja tytär

      Turha tuossa tapauksessa on syyllistä etsiä,ole iloinen ettei lonkka mennyt.Monet vanhukset kaatuilee,kotona ja laitoksissa.
      Hellitä vähän ja lepää,ei kukaan voi jatkuvasti olla toisen vieressä!

    • toinen omaishoitaja

      Kaatumisesta kannattaa ehdottomasti tehdä valitus potilasasiamiehelle. Älä huomioi näitä tapahtunutta mitätöiviä kirjoituksia. Niistä näkee heti, että asialla ovat nämä osastoilla kahvihuoneessa työntekoa pakoilevat niin sanotut hoiva-alan ammattilaiset, joista ensinnäkin puolet on epäpäteviä ja se toinenkin puoli laiskoja juoruämmiä.

      Se mitä äidillesi on tapahtunut, on epäinhimillistä ja tuomittavaa. Omaishoitajalla tulee olla oikeus pitää vapaansa, niin ettei koko vapaa mene tällaisten tragedioiden pelkäämiseen ja niistä murehtimiseen. Jos äitisi ei ole kaatuillut kotona, niin kertoohan se siitä, että on tapahtunut selvä laiminlyönti, kun hänet on jätetty ehkä tunneiksi pärjäämään ilman apua.

      Voimia sinulle. Omaishoitajana ymmärrän tuskasi. Älä lannistu, pidä kiinni oikeuksistasi, vaikka vastassa on kylmäkiskoinen yhteiskunta ja nämä sydämettömät, jotka vähättelevät vanhuksen kipuja ja tuskaa.

    • ristiina ja tytär

      En ole epäpätevä enkä juoruämmä!.Olen itse hoitanut näitä mummeleita osastolla,monesti tasapaino hukassa ja sattuivat kaatumaan vaikka hoitajia oli samassa huoneessa.Jos mummo liikuntakyvytön ja laidat sängystä unohdettu laittaa,ja tipahtanut siitä lattialle,se eri asia!Joskus joku tipahti tuolilta jopa ja lonkka poikki.Ei sellasta hoitopaikkaa ole,jossa hoitaja kävelee vieresä kuin suojelusenkeli,ole olemassakaan.Katsoppa vaikka tilastoja ,kuin paljon vanhuksia menee nurin vuosittain!
      Jos haluaa kuluttaa energiaa,valittamiseen,niin sekin tietty pitää tehdä.Se vaan vie voimia,ja ehkä kannattaa käyttää kylmää järkeä !

    • .....

      Ei voi vaatia, eikä ole edes mahdollista että koko ajan joku vahtii yhtä mummelia laitoksessa.
      Jos on pelko että teloo itsensä on sänkyyn pantava laidat.
      Näin se vain on, ei voi mitään.

    • Siiri-Ellen

      En ole ammattilainen minäkään - olen aivan tavallinen ex-omaishoitaja ja nykyään hoivakodissa asuvan vanhan äitini "etäomaishoitaja".

      En ymmärrä nimim. Toinen omaishoitajan ajattelua. Mitä järkeä on tuhlata aikaa ja voimavaroja syyllisten etsintään, mitä hyötyä siitä kenellekään on? Oma omaishoidettavani kaatui kotonakin monta kertaa, vaikka miten yritin valvoa, kieltää lähtemästä yksin minnekään ja olla huolellinen. Jääräpäinen ja muistamaton ihminen ei kieltoja muista eikä usko. Onneksi kaatumisista selvittiin mustelmilla.

      On epärealistista edes kuvitella, että missään laitoksessa - tai kotonakaan - olisi jokahetkinen valvonta ja talutus kahdenpuolen. Muistisairas, levoton ja sekava vanhus lähtee kielloista huolimatta hoippuroimaan minne milloinkin. Kaatuminen on se suurin päivittäinen riski.

      • mummo on mummo

        Meilläkin on mummon kans vaikeuksia. Mikään ei käy, puhuu mitä sattuu ihmisille, tietenkin he uskovat kaikki. Veljeni soitti tänään että mummo on valittanut että en ole tarpeeksi hänen seuranaan. Hyvänen aika! Käyn kolmesti päivässä, joskus usamminkin. Veljeni kehoitti olemaan kärsivällisempi vaikka ei itse ole kuin viisi minuuttia ja on jo kiire pois.
        Oma elämäni on mennyt ihan sekaisin, on pakko viedä lääkkeet kolmesti päivässä, ei opi ottamaan dosetista, syö kaikki kerralla.
        Kun olisi edes kiitollinen avusta, mutta saan kuulla joka kerta käydessäni kuinka paljon parempi ihminen hän on kuin minä. En kuuntele, yritän vaihtaa puheenaihetta.
        Minulla on pinna kireällä, se näkyy suhteessani muuhun perheeseen.


      • toinen omaishoitaja
        mummo on mummo kirjoitti:

        Meilläkin on mummon kans vaikeuksia. Mikään ei käy, puhuu mitä sattuu ihmisille, tietenkin he uskovat kaikki. Veljeni soitti tänään että mummo on valittanut että en ole tarpeeksi hänen seuranaan. Hyvänen aika! Käyn kolmesti päivässä, joskus usamminkin. Veljeni kehoitti olemaan kärsivällisempi vaikka ei itse ole kuin viisi minuuttia ja on jo kiire pois.
        Oma elämäni on mennyt ihan sekaisin, on pakko viedä lääkkeet kolmesti päivässä, ei opi ottamaan dosetista, syö kaikki kerralla.
        Kun olisi edes kiitollinen avusta, mutta saan kuulla joka kerta käydessäni kuinka paljon parempi ihminen hän on kuin minä. En kuuntele, yritän vaihtaa puheenaihetta.
        Minulla on pinna kireällä, se näkyy suhteessani muuhun perheeseen.

        Jos käyt katsomassa äitiäsi pikaisesti, niin et ole omaishoitaja vaan omainen. Sinun pitää päättää, järjestätkö mummollesi hoitopaikan vai ryhdytkö omaishoitajaksi kokopäivätoimisesti.

        Joko muutat hänen kanssa asumaan tai otat hänen asumaan perheesi kanssa. Tuollainen joko tai -tilanne ei ole hyvä kenellekään.

        Mummojen kanssa vaikeudet ei ole mikään perustelu, että he kaatuilevat , loukkaavat itsensä, lonkka ja kädet murtuvat. Sellainen kohtelu ei ole ihmisarvoista. Ei laitoksessa eikä kotona omaishoitajan hoidossa.

        Turha keksiä selityksiä, miksi ei voitu hoitaa kunnolla. Pitää voida hoitaa kunnolla. Niin yhteiskunnan kuin omaishoitajaksi ryhtyvän. Muuten ei pidä ryhtyä omaishoitajaksi. Sama koskee laiskoja juoruämmiä ja epäpäteviä, jotka ovat väärällä alalla hoitolaitoksissa


      • katkerako
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Jos käyt katsomassa äitiäsi pikaisesti, niin et ole omaishoitaja vaan omainen. Sinun pitää päättää, järjestätkö mummollesi hoitopaikan vai ryhdytkö omaishoitajaksi kokopäivätoimisesti.

        Joko muutat hänen kanssa asumaan tai otat hänen asumaan perheesi kanssa. Tuollainen joko tai -tilanne ei ole hyvä kenellekään.

        Mummojen kanssa vaikeudet ei ole mikään perustelu, että he kaatuilevat , loukkaavat itsensä, lonkka ja kädet murtuvat. Sellainen kohtelu ei ole ihmisarvoista. Ei laitoksessa eikä kotona omaishoitajan hoidossa.

        Turha keksiä selityksiä, miksi ei voitu hoitaa kunnolla. Pitää voida hoitaa kunnolla. Niin yhteiskunnan kuin omaishoitajaksi ryhtyvän. Muuten ei pidä ryhtyä omaishoitajaksi. Sama koskee laiskoja juoruämmiä ja epäpäteviä, jotka ovat väärällä alalla hoitolaitoksissa

        Sinä,nimim."toinen omaishoitaja "olet varmasti täydellinen,kun jatkuvasti vartioit !


      • realisti*
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Jos käyt katsomassa äitiäsi pikaisesti, niin et ole omaishoitaja vaan omainen. Sinun pitää päättää, järjestätkö mummollesi hoitopaikan vai ryhdytkö omaishoitajaksi kokopäivätoimisesti.

        Joko muutat hänen kanssa asumaan tai otat hänen asumaan perheesi kanssa. Tuollainen joko tai -tilanne ei ole hyvä kenellekään.

        Mummojen kanssa vaikeudet ei ole mikään perustelu, että he kaatuilevat , loukkaavat itsensä, lonkka ja kädet murtuvat. Sellainen kohtelu ei ole ihmisarvoista. Ei laitoksessa eikä kotona omaishoitajan hoidossa.

        Turha keksiä selityksiä, miksi ei voitu hoitaa kunnolla. Pitää voida hoitaa kunnolla. Niin yhteiskunnan kuin omaishoitajaksi ryhtyvän. Muuten ei pidä ryhtyä omaishoitajaksi. Sama koskee laiskoja juoruämmiä ja epäpäteviä, jotka ovat väärällä alalla hoitolaitoksissa

        Epäilen, et varmaan ole ollut muistisairaan mutta ketteräjalkaisen vanhuksen omaishoitaja.
        Saattaisi olla toinen ääni kellossa jos olisit kokeillut.
        Hän voi sillä aikaa kun olet tarpeillasi vessassa kaatua, heillä ei ole kästystä rajoistaan, voivat yrittää mahdotonta, esim, kiivetä tuolille ja pudota. Sidotko mummon sänkyyn WC käynnin ajaksi vai otatko mukaan?
        On saamanlaista kuin kävelemään opettelevan lapsen kanssa, heillekin on paikka missä ovat sidottuna istuimeensa tai leikkikehässä.
        Sinun mielestäsi ei saa vangita lukkojen taa, ei saa laittaa sänkyyn sänkyyn niin että tulee paniikkikohtaus, vaadit mahdottomia.


      • mummo on mummo
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Jos käyt katsomassa äitiäsi pikaisesti, niin et ole omaishoitaja vaan omainen. Sinun pitää päättää, järjestätkö mummollesi hoitopaikan vai ryhdytkö omaishoitajaksi kokopäivätoimisesti.

        Joko muutat hänen kanssa asumaan tai otat hänen asumaan perheesi kanssa. Tuollainen joko tai -tilanne ei ole hyvä kenellekään.

        Mummojen kanssa vaikeudet ei ole mikään perustelu, että he kaatuilevat , loukkaavat itsensä, lonkka ja kädet murtuvat. Sellainen kohtelu ei ole ihmisarvoista. Ei laitoksessa eikä kotona omaishoitajan hoidossa.

        Turha keksiä selityksiä, miksi ei voitu hoitaa kunnolla. Pitää voida hoitaa kunnolla. Niin yhteiskunnan kuin omaishoitajaksi ryhtyvän. Muuten ei pidä ryhtyä omaishoitajaksi. Sama koskee laiskoja juoruämmiä ja epäpäteviä, jotka ovat väärällä alalla hoitolaitoksissa

        Käyn ainakin kolmesti päivässä, vien ruokaa ja lääkkeet. Mummon kunto on kartoitettu, ei huolita laitokseen.
        Eikä meille sovi asumaan, pitää ajatella omaakin perhettä, ei ole edes tilaa, sinä viisaana keksit varmaan ratkaisun toinen omaishoitaja.
        En tee mitään omaishoitosopimusta, sen olen tehnyt selväksi.


      • en ole om.hoitaja
        katkerako kirjoitti:

        Sinä,nimim."toinen omaishoitaja "olet varmasti täydellinen,kun jatkuvasti vartioit !

        "Toinen omaishoitaja" kirjoittaa varmuudella ja vakaumuksella jonka vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.
        Ei nykyisen ehditä laiskottelemaan tai juoruamaan kun työpaikkana on vahainkoti. Pitäisi olla yhtä aikaa monessa paikassa, auttavia käsiä on liian vähän. Olen tämän kokenut ihan käytännössä.
        Onko sinulla tuuraaja siksi aikaa kun hoidat asioitasi, käyt vessassa tai suihkussa. Vai sidotko hoidettavasi sänkyyn siksi aikaa. Jo sinulla on helppo hoidettava hän pysyy paikoillaan eikä tee pahojaan.
        Ihmeesti komennat kuinka pitäisi tehdä, en kirjoita mitään hoitosopimuksia, mummo ei lähde hoitoon, ei paikkoja ole vaikka lähtisikin. Nykyisin pitää olla tosi huoni että laitospaikka avautuu.


    • lakkoon kaikki heti

      Olisi paras lopettaa koko omaishoito.Ei hallitus muuten paranna julkista hoitoa,kun saa ilmaiseksi hoidot.Itse ja oma äiti sanoi ettei sitten halua minua hoitamaan eli jos ei muu auta niin sitten vanhainkotiin siihen parempaan,kun on hyvä eläke.Minä elän omaa ja se omaa,kun aika kuolla niin on aika sille ei voi mitään.Ja hallituksen kusetusta en siedä sillä mitä niillä Kreikka rahoillakin tekisi suomen työttömyyden tai vanhusten hyväksi.Hallitus olisi polvillaan jos kaikki omaishoitajat vain veisi samantien omaisensa lähimpään terveyskeskukseen ja kkieltäytyisi enään ottamast aniitä.Ei voida millään lailla pakottaa siihen meitä.

      • Ulos vaan ja heti!!

        Ja muuten semmoinen juttu, että jos se hoidettava on kirjoilla tietyssä osoitteessa, niin hänet on pakko sinne päästää takaisin ;). Eli et voi häätää hoidettavaa kotoaan noin vain omatoimisesti. Jos on omaishoidon sopimus voimassa, niin siinäkin on tietty irtisanomisaika. Plus, että jos hoidettava ei ole holhouksen alainen, häntä ei voi siinäkään tapauksessa heittää ulos kodistaan, jossa on kirjoilla. Jos et halua jatkaa omaishoitajana, sinun on otettava avioero ja odotettava harkinta-aika 6 kk. Sitten laitettava 2. vaiheen erohakemus, jonka jälkeen vasta voit heittää hoidettavan ulos. Silloinkin kannattaa ilmoittaa sosiaalivirastoon, että olet heittänyt sairaan hoidokkisi kadulle ja ottanut avioeron. Voivat sitten hakea hänet sairaalan käytävälle tai vaatehuoneeseen makaamaan.


    • Järki käteen nyt jo

      No kuule, tuollainen lakko aiheuttaisi suurta kärsimystä ja kuolemia juurikin niille hoidettaville, joiden oikeuksia täällä huudetaan. Ei semmosta hoitajien määrää loihdita nääs tyhjästä ;). Vai luulitko, että kansanedustajat tulevat itse sinne syöttämään ja vaihtamaan vaippoja? Sitten tapahtuu vaan tragedia. Ei se hallitusta tappaisi, vaan ne hoidettavat.

      Ainut keino estää sekoilevien kaatuminen on turvavyöt. Jos ei ihminen enää itse tiedä, osaako kävellä vai ei, niin täytyyhän siinä jotain sitten tehdä. Omaishoitajankin pitää päästä vessaan, kauppaan, suihkuun yms. Ja tuona aikana se hoidettava ehtii moneen kertaan hypätä pää edellä alas sohvalta ja sängystä. Ja muistisairaiden osalta ehtivät karata metsään paleltumaan kuoliaiksi, auton alle, puukottamaan naapuria yms. you name it.

    • ristiina ja tytär

      Vaikka mulla vaikea omaishoidettava,muistisairas,niin en haluais että omaishoito lopetettais.Varsinkin muistisairaille se oma koti,niin kauan kun jaksaa ja hommas on järkeä,on se paras paikka.Ketään ei kyllä voi jatkuvasti valvoa.Meilläkin turvaranneke,katoamisen varalta,mutta kerkesipäs vilahtaa ulos ,kun mie olin hetken suihkussa ; )!Jotenkin ne heti aavistaa ,milloin ei ole valvonta ; )))

      • tiedän mitä on.

        Meillä on muistisairas ja huonosti liikkuva. Oli noussut sängystä etsimään minua kun olin suihkussa. Kaatui kynnyksellä niin pahasti että selkänikama murtui. Siinä menikin vuosi kovissa kivuissa, ei koskaan enää kävele. Minun syy kai...


      • Jos ei aivot pelaa..

        No, jos kovin "huonokuntoiset" jaksavat laukata kylillä, niin ehkä antaa mennä sitten? Tulevat takaisin kun nälkä yllättää. Mihin niillä on muuten tarve poistua sieltä turvallisesta hoitopaikasta? Ei ole inhimillistä, että joutuu valvomaan toista aikuista 24h/vrk. Vauvatkin sentään nukkuvat paljon, mutta nää dementikot ei... unen tarve sen kun vähenee päivä päivältä :///////// NO GOOD :((((((((((


      • nimimerkki*
        Jos ei aivot pelaa.. kirjoitti:

        No, jos kovin "huonokuntoiset" jaksavat laukata kylillä, niin ehkä antaa mennä sitten? Tulevat takaisin kun nälkä yllättää. Mihin niillä on muuten tarve poistua sieltä turvallisesta hoitopaikasta? Ei ole inhimillistä, että joutuu valvomaan toista aikuista 24h/vrk. Vauvatkin sentään nukkuvat paljon, mutta nää dementikot ei... unen tarve sen kun vähenee päivä päivältä :///////// NO GOOD :((((((((((

        Kyllähän ne tulee takaisin jos osaavat. Mutta kun eksyvät jo kotipihalleen.
        Ei heillä mitään tarvetta ole poistua "turvallisesta hoitopaikasta", lähtevät vain jos ovi on auki, sen enempää ajattelematta.
        Näkee että et tiedä asiasta mitään.


    • huheijaahurlumhei

      Heh ,ei ne tule takaisin kun nälkä,kuka nyt haluaa että toinen katooa?

      • Umpikuja on umpikuja

        Niin kai sitten ;). Paitsi jos ollaan umpikujassa. Hoitaja on lopussa, hoitopaikkaa ei ole eikä hoidettava suostu lähtemään kodistaan. Ja ihan uutisena, niitä hoitopaikkoja ei tosiaankaan yhtäkkiä järjesty, vaikka soittaisi sos.päivystykseen, jotta nyt en enää jaksa. Tulevat käymään ja puhuvat ympäri, että jaksa nyt vielä vähän kuitenkin, kun ei tuota voi poliisillekaan viedä eikä sairaalassa tms. paikassa vaan ole tilaa.


      • ............
        Umpikuja on umpikuja kirjoitti:

        Niin kai sitten ;). Paitsi jos ollaan umpikujassa. Hoitaja on lopussa, hoitopaikkaa ei ole eikä hoidettava suostu lähtemään kodistaan. Ja ihan uutisena, niitä hoitopaikkoja ei tosiaankaan yhtäkkiä järjesty, vaikka soittaisi sos.päivystykseen, jotta nyt en enää jaksa. Tulevat käymään ja puhuvat ympäri, että jaksa nyt vielä vähän kuitenkin, kun ei tuota voi poliisillekaan viedä eikä sairaalassa tms. paikassa vaan ole tilaa.

        Näin se on. Mitenkähän sitten jos omaishoitaja kuolee uupumukseensa? Löytyyköhän hoitopaikka vai jätetäänkö yksin.
        Mitään en toivo niin hartaasti kuin sitä, ota hyvä Jumala minut pois voimissani ollessa.


    • ristiina ja tytär

      Minä sain kyllä heti paikan miehelleni,kun uuvuin.Jätettiin vielä auki ,kuinka pikäksi aikaa ,että saimme levätä.Soitin vaan ja sanoin että nyt on katastrofi lähellä meidän perheessä,heti järjesty paikka viime talvena.Nyt meillä pyörii intervallit sitten koko ajan.Kait sekin riippuu paikkakunnasta...Hyvin aktiivinen pitää kyll itse olla,jos jotain meinaa saada,ja jämäkkä!

      • Ei paljonkaan valoa

        Niinpä, tuossahan se ristiriita onkin! Kun uupunut ihminen voi pahimmillaan olla kyvytön nousemaan itse sängystä. Miten siinä sitten jaksaisi taistella kuin leijona omien ja hoidettavan oikeuksien puolesta? Pitäis riittää ihan soitto eikä mitään tappelemista. Sitten taas muilla läheisillä ei ole oikeutta asiaan sekaantua, jos ei uupunut ole holhouksessa (kokemusta on). Masentunut ja uupunut voi vastustaa kaikkia muutoksia, vaikka tietäisi ettei enää jaksa. Siinä sitten kaksi potilasta makaa vierekkäin päivät ja yöt seinää tuijottaen (kokemusta on):


    • huolehtija.

      "Ei paljonkaan valoa" kirjoittaa viisaasti. Noin voi käydä, ja käykin jos ei älyä aikanaan tarttua asiaan.
      Tulee haluttomuus muutoksiin kun on liian väsynyt, väsyy jo ajatuksestakin että pitäisi tehdä jotain muutakin kuin hoitaa se hoidettavaksi jäänyt. Itsestä huolehtiminen jää ensimmäisenä, sen pitäisi olla varoitusmerkki.

    • j k

      ennosaa neuvoa

    • 3+19

      Aloittajalle. En lukenut koko ketjua.
      Luulenpa että kaatumista ei voi välttää jos ei sido tuoliin tai laita sänkyyn laitoja.
      On pitkäaikainen kokemus, kukaan omaishoitajakaan ei ole joka hetki valppaana, pitää nukkuakin välillä.
      Ei laitoksessa ole omaa hoitajaa kulkemaan koko ajan perässä.
      Meillä hoidettava kaatui sillä aikaa kun olin vessassa, katkaisi kätensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe