Toimistotöihin mahdoton päästä

suhteitta

Hakemaani toimeen oli 240 hakijaa. Kyse siis normi toimistosihteerin paikasta. Olen laittanut hakemuksia toimistotöihin montakohan... 100 ainakin, viimeisen päälle miettinyt tarkkaan kaikki hakemukset. Onneksi opiskelin tässä toimistotyötä odotellessa toisen ammatin ja siitä sain heti vakipaikan valmistuttuani. Edelleen toimistotöihin laittanut silti hakuja ja vain huonommaksi mennyt tilanne muutaman vuoden takaisesta. Silloin hakijoita per paikka oli n. 100, nyt näemmä n. 250.
Itsetunto oli mennä silloin ennen kuin opiskelin muuta, kun ei mihinkään päässyt edes haastatteluihin, suhteilla mennään ja kun ei niitä ole niin... turha hakea töitä vaikka kuinka olisi pätevä, nopeasti oppiva, työnantajalle lojaali jne.

31

4198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konttorihiiri

      kokemus? merkkaa aika paljon. Jos on 250 työnhakijaa niin varmastikin niistä valitaan se jolla on kokemusta eniten.. ja ne liirumlaarumit kuten "olen nopea oppimaan jne" löytyy jokaisen hakijan listalta! joten tietystihän silloin katostaan kokemusta ja opiskeluhistoriaa. Kaikista tärkeimmäksi silti painottuu tuo työhistoria! nim. itsekin toimistohommissa

      • Duunari kysyy

        Aika dilemma. Miten saa kokemusta ilman työtä?


      • Hitaastimuttavarmast

        Minä en ainakaan kirjoita "nopea oppimaan". Nopeasta oppimisesta ei ole mitään hyötyä toimistotöissä, kun niissä ei älykkyyttä liiemmin tarvitse.


      • no. joo.

        NO, ei välttämättä. Sillä jos on kokenut mutta vanha ja sitten toinen on nuori, vasta valmistunut tradenomi, niin arvaa kumpi menee paikkaan.

        Ja toimistotöistä: Katsokaa alueenne ammattibarometrit, eiköhän jokaisessa ole toimistotyöntekiöjistä ylitarjontaa. Ja siinä on vielä sekin, että toimistotöitä työnhakijoista hakevat nekin joilla ei ole edes koulutusta, eli ylioppilaat ja opiskelijat esim. Nämä kun ovat niitä sihteereit, jotka menevät kahvinkeittäjiksi ja näyttämään kauniilta.

        Mutta siis joo, sihteeri ja toimistotyöntekijä eri juttu, jopa siinä ammattibarometrissä.


      • riippuu paljon
        no. joo. kirjoitti:

        NO, ei välttämättä. Sillä jos on kokenut mutta vanha ja sitten toinen on nuori, vasta valmistunut tradenomi, niin arvaa kumpi menee paikkaan.

        Ja toimistotöistä: Katsokaa alueenne ammattibarometrit, eiköhän jokaisessa ole toimistotyöntekiöjistä ylitarjontaa. Ja siinä on vielä sekin, että toimistotöitä työnhakijoista hakevat nekin joilla ei ole edes koulutusta, eli ylioppilaat ja opiskelijat esim. Nämä kun ovat niitä sihteereit, jotka menevät kahvinkeittäjiksi ja näyttämään kauniilta.

        Mutta siis joo, sihteeri ja toimistotyöntekijä eri juttu, jopa siinä ammattibarometrissä.

        Käytännössä toimistosihteerin nimikkeellä voi tehdä aivan mitä vaan lähtien pelkästä kahvinkeitosta ja aulapalvelusta kirjanpitoon, vaativaan asiakashallintaan, taloushallintoon, reskontriin jne. Monesti palkkaavat taloushallinnon osaajiakin pelkän toimistosihteerin nimikkeellä, koska silloin palkkaa täytyy/voi maksaa vähemmän..

        Nimike ei aina kerro palkkaa eikä työtehtäviä. Se voi olla myös niin, että vaativaan tehtävään ja hyvällä palkalla voi olla vaatimaton nimike ja toisinpäin. Esim. toimistosihteerille voidaan maksaa kokemuksesta, koulutuksesta ja työtehtävistä sekä työtunneista riippuen n.1000 e - 2800 e ja sitten tietenkin jos on osa-aikainen. Työtehtävät voivat olla aivan samoja kuin sihteerin tehtävät. Toimistosihteeriksi voidaan palkata tämän vuoden abi tai sitten voidaan siihen haluta merkonomi tai tradenomi palkata.


      • moi!
        riippuu paljon kirjoitti:

        Käytännössä toimistosihteerin nimikkeellä voi tehdä aivan mitä vaan lähtien pelkästä kahvinkeitosta ja aulapalvelusta kirjanpitoon, vaativaan asiakashallintaan, taloushallintoon, reskontriin jne. Monesti palkkaavat taloushallinnon osaajiakin pelkän toimistosihteerin nimikkeellä, koska silloin palkkaa täytyy/voi maksaa vähemmän..

        Nimike ei aina kerro palkkaa eikä työtehtäviä. Se voi olla myös niin, että vaativaan tehtävään ja hyvällä palkalla voi olla vaatimaton nimike ja toisinpäin. Esim. toimistosihteerille voidaan maksaa kokemuksesta, koulutuksesta ja työtehtävistä sekä työtunneista riippuen n.1000 e - 2800 e ja sitten tietenkin jos on osa-aikainen. Työtehtävät voivat olla aivan samoja kuin sihteerin tehtävät. Toimistosihteeriksi voidaan palkata tämän vuoden abi tai sitten voidaan siihen haluta merkonomi tai tradenomi palkata.

        Ai sä vastasit mulle. No, mä kyllä tiedän nää systeemit aika hyvin. Mutta kiitos kuitenkin!

        Ja kuten sanottu: Ammattibarometri.
        Ja kuten sanottu: Välttämättä ei ole edes koulutetusta väestä kyse, kun hakevat niitä toimistosihteerin paikkoja! Tai sitten vastaavasti voi tietysti olla vaikka yliopistotutkinnon suorittanut. Nää toimistotyöt kun on sellaisia, että jokainen olettaa kykenevänsä ne suorittamaan, niissä kun oleellista kaiketi on se, että näyttää ja tuoksuu hyvältä! Ja on hemmetin sosiaalinen ja mielin kielin joka suuntaan.


    • hämmästyttää

      Mitä tuo normi tarkoittaa?

    • tää on niin tätä

      niinpä. siinä onkin dilemma jonka arvoitusta ei tulla koskaan ratkaisemaan :/

    • pienempi aina

      Mikä sun koulutus on? Pitäisi kaiken aikaa päivittää osaamista, olla suhteita, verkostua, osata eri kieliä, eri ohjelmia, olla nopea oppimaan, sosiaalinen jne. jne. Sitten ei saa olla kuitenkaan liian fiksu..

      Sinne minne itse olen joskus hakenut on 200-1000 hakijaa. Työhakemuksen täytyy olla täydellinen, ei laisinkaan virheitä eikä vanhentuneita sanontoja. Tarkistuta hakemus ja CV ammattilaisella.

      Tiedän, kokemusta on vaikea saada kun ei ole suhteita. Pienikin jalka oven väliin systeemi kuitenkin auttaa aina parempaan.

      • suhteitta

        Koulutukseltani olen hallinnon tradenomi.

        Olit hyvin listannut kyllä nykyiset vaatimukset tehtävään kuin tehtävään tuossa vastauksessasi. Hakijamäärä oli aivan mieletön silti, jos vaikka suhteuttaisi yhteen luokkaan, että siinä opiskelisi noin 24 opiskelijaa niin ajattelee, että 10 kokonaista luokkaa hakee paikkaan, johon vain yksi valitaan, täytyyy siinä sitten olla onneakin mukana, että tulisi valituksi edes haastatteluun.

        Yleensä hauista ei tule minkäänlaista palautetta, sinne menee johonkin pöytälaatikkoon/silppurilaatikkoon.


    • Kaunis brune valittu

      Työnhaussa auttaa kaiken edellä mainitun lisäksi kehonkieli ja tietyntyyppinen, mutta hillitty pukeutuminen, mikäli haastattelija on mies. Siis paitapuseron 4 ylintä nappia auki tai vaihtoehtoisesti hillityn avara dekoltee ja pitkät pepun muotoa korostavat tyylikkäät housut sekä kopisevat korkokengät ja hiukset nutturalle/ponnarille..

      • tyttönen töitä vaill

        Pitänee mennä shoppailemaan koska minulta ainakaan ei tuollaisia vaatteita kovinkaan monia, työkäyttöön sopivia löydy.... Muutama kulahtanut, mutta eipä niitä nyt oikein voi laittaa haastatteluihin. Mutta mitenkäs sitten pukeudut,jos haastattelija(t) on nainen/naisvaltainen joukko.....??

        Mutta kyllä tuohon toimistotyöhön on TOSI vaikea päästä. Itselläkin hyvät paperit alalle, mutta ei ole töitä ollut yli vuoteen.
        Tuntuu, että nykyään pitäisi jokaiseen työpaikkaan jo hakuvaiheessa osata hirmuisesti kaiken maailman järjestelmiä käyttää, toki koulussa on opetettu monia niistä, mutta ei sielläkään kaikkea ehditä 2-3 vuodessa opettaa, eikä välttämättä vielä 4 vuodessakaan......


      • blondi tui taloon

        Näin just. jos vielä haastattelijalla on fetissi blondeihin naisiin, niin tottakai blondi saa paikan. Olin kerran eräässä yrityksessä töissä, missä mies valitsi työntekijöikseen ainoastaan naisia ja kaikki olivat blondeja. Myös vaimo oli blondi.


    • ex-siht, nyk.hoitsu

      Viime viikolla uutisissa just kerrottiin, että toimistoalalla on työntekijöistä ylitarjontaa. Kannattaa opiskella esim. hoitoalalle niin työpaikkoja on valkata asti, lähihoitajasta voi jatkaa aina sairaanhoitajaksi ja palkka nousee sen myötä. Näin itse tein.

      • nainentstoala40+

        Itse olen hakenut toimistotöihin useaan otteeseen. Olen tradenomi, työkokemusta yli 20 vuotta. Toivotonta. Noin 40 hakemusta/6 haastattelua enkä ole saanut työtä. Syö kyllä itsetuntoa tulla aina torjutuksi vaikka tietää olevansa hyvä ja ammattitaitoinen työntekijä. Ujo olen sekä jännittäjätyyppiä ja luulen että siksi mokaan haastattelut aina. En ole sanavalmis johtuen jännittämisestä. Täytyy vaan yrittää.. Tsemppiä kaikille hakijoille.


    • Paperitukos

      Kiitos ammattibarometrin vinkistä. Tsekkasin oman alueen barometrin: *toimistotyöntekijät, oli oikein merkitty tähdellä että paljon ylitarjontaa työnhakijoista. Pitäisköhän työkkärin järjestää merkonomista lähihoitajaks tai bussikuskiks -koulutuksia...

    • Mieletöntä

      Juu, sama huomattu ja joihinkin hakemiini paikkoihin on ollut peräti 300 - 400 hakijaa.

      • nainenylinelikymppinen

        hakijat on lisääntyneet hirvittävästi. meitä toimistotyöntekijöitä on aivan liikaa. hain taannoin sihteerihommaan, jonka sitten sai hall.tiet. maisteri eli hakijoita on myös akateemisista piireistä. toinen paikka mitä hain oli rutiinihommaa, koulutuspohjavaatimus oli koulutasoa. hakijoita yli 100. olen tradenomi ja 20 työkokemus. en saanut paikkaa...


      • just just.
        nainenylinelikymppinen kirjoitti:

        hakijat on lisääntyneet hirvittävästi. meitä toimistotyöntekijöitä on aivan liikaa. hain taannoin sihteerihommaan, jonka sitten sai hall.tiet. maisteri eli hakijoita on myös akateemisista piireistä. toinen paikka mitä hain oli rutiinihommaa, koulutuspohjavaatimus oli koulutasoa. hakijoita yli 100. olen tradenomi ja 20 työkokemus. en saanut paikkaa...

        Heheh, tähän on pakko laittaa tämä: Kas kun eivät ajattele niistä akateemisen tutkinnon suorittaneista, että he ovat ylikoulutettuja ko. sihteerin tai toimistotyöntekijän hommiin. Itse muistan kuinka nuorena työnhakijana joihinkin avustaviin tehtäviin hakiessa (esim. verotoimistoon) haastattelija (itse verotoimiston johtaja) sanoi, että sinä olet ylikoulutettu tähän tehtävään. Ja koulutukseni yo-merkonomi!

        Että kyllä ne syitä osaavat keksiä.....


      • Eloisa Ilona
        just just. kirjoitti:

        Heheh, tähän on pakko laittaa tämä: Kas kun eivät ajattele niistä akateemisen tutkinnon suorittaneista, että he ovat ylikoulutettuja ko. sihteerin tai toimistotyöntekijän hommiin. Itse muistan kuinka nuorena työnhakijana joihinkin avustaviin tehtäviin hakiessa (esim. verotoimistoon) haastattelija (itse verotoimiston johtaja) sanoi, että sinä olet ylikoulutettu tähän tehtävään. Ja koulutukseni yo-merkonomi!

        Että kyllä ne syitä osaavat keksiä.....

        Hain täällä Jyväskylässä yhtä tavallista toimistoassistentin paikkaa. Hakijoita oli siihenkin duuniin yli 200. Haastattelija siinä jutellessa sitten ihmetteli, että taitaa olla pula työpaikoista todella kova, kun korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat valmiita hommaan ALLE 1000 euron kk-palkalla! Minusta työnantajan päässä pitäisi alkaa kellot soida tässä vaiheessa: ei tuollainen tyyppi kauan siinä duunissa pysy, hakee koko ajan ja lähtee välittömästi, kun löytää enemmän koulutustaan vastaavan paikan. Tai jää äitiyslomalle.
        No, minä en sitä paikkaa saanut, vaikka on kokemusta assistentin työstä kansainvälisten yritysten palveluksessa yli 20 vuotta. Hyvät suosittelijat, joihin oli myös otettu yhteyttä. Niin. Olen 53-vuotias ja näin ollen pois pelistä - vaikka tasan tarkkaan hallitsen tämän päivän tekniikan eikä taatusti ollut osaamisesta kiinni tuokaan paikka. Vaan tää on tätä. Hyvä, kun nuoria yritetään auttaa, mutta kyllä se tulee yhteiskunnalle kalliiksi pitää tällaisia 50 vuotiaita, osaajia, kortistossa.


      • Pitkän tien kulkija
        Eloisa Ilona kirjoitti:

        Hain täällä Jyväskylässä yhtä tavallista toimistoassistentin paikkaa. Hakijoita oli siihenkin duuniin yli 200. Haastattelija siinä jutellessa sitten ihmetteli, että taitaa olla pula työpaikoista todella kova, kun korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat valmiita hommaan ALLE 1000 euron kk-palkalla! Minusta työnantajan päässä pitäisi alkaa kellot soida tässä vaiheessa: ei tuollainen tyyppi kauan siinä duunissa pysy, hakee koko ajan ja lähtee välittömästi, kun löytää enemmän koulutustaan vastaavan paikan. Tai jää äitiyslomalle.
        No, minä en sitä paikkaa saanut, vaikka on kokemusta assistentin työstä kansainvälisten yritysten palveluksessa yli 20 vuotta. Hyvät suosittelijat, joihin oli myös otettu yhteyttä. Niin. Olen 53-vuotias ja näin ollen pois pelistä - vaikka tasan tarkkaan hallitsen tämän päivän tekniikan eikä taatusti ollut osaamisesta kiinni tuokaan paikka. Vaan tää on tätä. Hyvä, kun nuoria yritetään auttaa, mutta kyllä se tulee yhteiskunnalle kalliiksi pitää tällaisia 50 vuotiaita, osaajia, kortistossa.

        Jyväskylässä on niin massiivinen tarjonta korkeakoulututkinnon suorittaneista, että saattavat pysyäkin. Tiedän omasta lafkastani, että ei meille enää muita palkatakaan kun korkeakoulututkinnon suorittaneita. Jokunen pitkänlinjan opistotason ihminen taitaa vielä muutaman vuoden olla toimistohommissa, sitten kun jäävät eläkkeelle ei joko palkata uutta tai otetaan korkeakoulututkinnon suorittanut, mieluiten maisteri, niitä kun piisaa. Outo systeemi tämä on. Koulutustaso on noussu niin paljo, että on mistä ottaa. Toinen juttu on tämä keskittäminen. Palkanlaskennat, matkojen varaamiset sun muut on keskitetty toiselle paikkakunnalle.

        Kaivoin netistä tuon mainostetun ammattibarometrin Jykylän osalta: sama tähti sielläkin komeilee toimistotyöntekijän edessä, ja siellä ylitarjontapuolella.

        Mutta: joku aina pääsee töihin. Toivotan sitkeyttä työnhakuun tai vaihtoehtoisesti rohkeutta paikkakunnan tai alan vaihtoon.


      • nainenylineljäkymmentä
        Pitkän tien kulkija kirjoitti:

        Jyväskylässä on niin massiivinen tarjonta korkeakoulututkinnon suorittaneista, että saattavat pysyäkin. Tiedän omasta lafkastani, että ei meille enää muita palkatakaan kun korkeakoulututkinnon suorittaneita. Jokunen pitkänlinjan opistotason ihminen taitaa vielä muutaman vuoden olla toimistohommissa, sitten kun jäävät eläkkeelle ei joko palkata uutta tai otetaan korkeakoulututkinnon suorittanut, mieluiten maisteri, niitä kun piisaa. Outo systeemi tämä on. Koulutustaso on noussu niin paljo, että on mistä ottaa. Toinen juttu on tämä keskittäminen. Palkanlaskennat, matkojen varaamiset sun muut on keskitetty toiselle paikkakunnalle.

        Kaivoin netistä tuon mainostetun ammattibarometrin Jykylän osalta: sama tähti sielläkin komeilee toimistotyöntekijän edessä, ja siellä ylitarjontapuolella.

        Mutta: joku aina pääsee töihin. Toivotan sitkeyttä työnhakuun tai vaihtoehtoisesti rohkeutta paikkakunnan tai alan vaihtoon.

        Jyväskyläläisiä ollaan. Oikeassa olet, hakijoita on käsittämättömän paljon joka toimistohommaan. Ei kai auta kuin alkaa kouluttautua johonkin työllistävämmälle alalle.


      • nainenylinelikymppinen kirjoitti:

        hakijat on lisääntyneet hirvittävästi. meitä toimistotyöntekijöitä on aivan liikaa. hain taannoin sihteerihommaan, jonka sitten sai hall.tiet. maisteri eli hakijoita on myös akateemisista piireistä. toinen paikka mitä hain oli rutiinihommaa, koulutuspohjavaatimus oli koulutasoa. hakijoita yli 100. olen tradenomi ja 20 työkokemus. en saanut paikkaa...

        ... lisää tuohon yhtälöön vielä ikä joka on 50 niin et pääse edes haastatteluun :(


      • ei mtn järkeä
        Eloisa Ilona kirjoitti:

        Hain täällä Jyväskylässä yhtä tavallista toimistoassistentin paikkaa. Hakijoita oli siihenkin duuniin yli 200. Haastattelija siinä jutellessa sitten ihmetteli, että taitaa olla pula työpaikoista todella kova, kun korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat valmiita hommaan ALLE 1000 euron kk-palkalla! Minusta työnantajan päässä pitäisi alkaa kellot soida tässä vaiheessa: ei tuollainen tyyppi kauan siinä duunissa pysy, hakee koko ajan ja lähtee välittömästi, kun löytää enemmän koulutustaan vastaavan paikan. Tai jää äitiyslomalle.
        No, minä en sitä paikkaa saanut, vaikka on kokemusta assistentin työstä kansainvälisten yritysten palveluksessa yli 20 vuotta. Hyvät suosittelijat, joihin oli myös otettu yhteyttä. Niin. Olen 53-vuotias ja näin ollen pois pelistä - vaikka tasan tarkkaan hallitsen tämän päivän tekniikan eikä taatusti ollut osaamisesta kiinni tuokaan paikka. Vaan tää on tätä. Hyvä, kun nuoria yritetään auttaa, mutta kyllä se tulee yhteiskunnalle kalliiksi pitää tällaisia 50 vuotiaita, osaajia, kortistossa.

        Ei ole mitään järkeä ottaa alle tonnilla mitään työtä vastaan jos on työtön ja varsinkin jo on koulutettu tai ylikoulutettu. Työttömänä saa jo tuon yli tonnin. Jos palkka on alle tonnin brutto, niin nettona niin pieni, että siitä ei riitä asumiseen eikä ruokaan, joten koja tapauksessa joutuu hakee sossusta ja Kelasta tukea.

        Kannattaa opiskella ammatti, jossa töitä riittää esim. lähihoitajille, hammaslääkäreille ja lääkäreille varmasti riittää töitä.


    • GTRES

      olen turhautunut en pääse töihin mulla 4 eri tutkintoa nyt ajattelin aloittaa 5 tutkinnon iltaopiskeluna elokuussa jos pääsee.

      mikä vittu siinä on että työkokemusta painotetaan nyt niin paljon, en todellakaan lähetä 100 hakemusta vaan niihin mitkä kiinnostaa, ja jos en pääse sittenkään töihin en syllistä itseäni ei ole mun vika että tässä maassa on lama helvetti ja olen n. 40v.

      repikää siitä en ole laiska, nirso vaan motivoitunut!!!!!

      • niintotta

        Ymmärrän Sinua!


    • työntekijävaan

      Niin totta! Toimistotyöt on delegoitu jokapaikassa muille tekijöille. Poliisit, hoitajat ym tekevät nykyään toimistotyöntekijöiden työt. Ikään kuin ne työt olisivat olleet turhia ja aikaaviemättömiä, samaan aikaan heidän henkilöstön määrän pysyessä samana, tai siis ei ainakaan ole lisätty, ennemminkin vähennetty. Kirjaaminen vie kuitenkin aikaa,jota esim. ei asiakkaat ymmärrä, kun ovat jonottamassa vaan tullaan ohi toisten ja ennenkuin vuoronumero vaihtuu... ja katsotaan ilkeästi toimihenkilöä, kun ei heti ala häntä palvella. Pakko kuitenkin kirjata mitä henkilölle on sanottu, jotta ei itse joudu oikeuteen, jos henkilö nostaa syytteen esim. siitä että tiedoissa on käyty ilman syytä,aikaa ei ole varattu vaikka olisi pitänyt, tms.
      Moni ihminen ei ymmärrä sitä mutta on vain pakko kirjata asiat. Ja toisaalta on ihmisen etu, että kirjataan, ettei vaan sanota jotain ja sitten ei olekaan kirjattu, koska kaikki kirjattu on tarvittaessa löydettävissä, kirjaamaton ei. "Ai oot sä käyny täällä, ei näy mitään kirjausta" eikö silloin vituta, jos joku on sanonut jotain eikä kirjannut, etkä muista tietenkään nimeä tms.

    • yo-merk & tradenomi

      Toimistotyöntekijän pitäisi hankkia joku erityistaito, joka erottaa hänet muista esim. venäjänkieli, SAP-osaaminen, tilinpäätöstaito.

      Itsekin hain kerran töihin laitokselle, jossa sanottiin, että valittu hakija koulutetaan tehtävään. Olisin sopinut tuohon toimistotyöhön loistavasti, mutta tehtävään palkattiin henkilö, jolla oli kaksi (!) korkeakoulututkintoa. Ei ihme, että on vaikea löytää työpaikkaa, jos pomot häikäistyvät komeasta CV:stä. Sitten ihmetellään, kun hommat ei hoidu sen vuoksi, kun vaihtuvuus tehtävässä on suurta. Kun tajuaisivat, että toimistoalan ammattilaisuus ei tarkoita sitä, että "kuka vaan osaa sähköposteja kirjoitella".

      Itse tiedän kyllä erään n. 45-v ikäisen yo-merkonomin, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä. Hänen valttejaan on rempseä sosiaalisuus ja sporttisuus. Hän on ulkonäkönsä ja olemuksensa mukainen eli todella kova tekemään töitä, on fiksu eikä tee virheitä.

      Oman kokemukseni mukaan kannattaa kokeilla näitä keinoja: älä epäröi hakea pieniin yrityksiin töihin, jos on mahdollisuus tyrkyttäytyä oppisopimuspaikkaan esim. tradenomi koulutetaan kirjanpitotehtäviin, niin älä tyrmää ajatusta. Muista, että toimistotyöntekijä on alan yleisosaaja työpaikalla, joten kaikesta koulutuksesta on hyötyä (ATK ja erityisesti yleisimmät ohjelmistot, kielet, sosiaalisen median työkalujen hyödyntäminen, kirjanpito jne). Jos olet myyntihenkinen, niin myyntialalla on paljon töitä ja niissä on kaupallisesta koulutuksesta hyötyä, mutta älä ajattele, että myyntityö ei olisi "oikeaa" toimistotyötä, vaan esim. kiinteistövälityksessä, myyntiedustajana jne saattaa löytyä ihan mahtaviakin työpaikkoja.

      Älä tyrmää myöskään yrittäjyyttä. Jokin harrastus voi muuntua uudeksi ammatiksi esim. nettikaupan pito on yhdistelmä erilaisia toimistotyön osaamisaloja. Ehkä sitä yritystä voisi myös pyörittää jonkun kaverin kanssa, jolloin voi jakaa riskiä?

      Eräs puolituttu ei päässyt toimistohommiin, joten hän meni kaupan kassalle. Hän päätti opetella kassahommat mahdollisimman hyvin. Hän eteni siitä ison kaupan osastonhoitajaksi, teki siinä hommassa toimistohommia esim. hoiti tilauksia ja jossakin vaiheessa kun hänellä oli hyvä käsitys kaupan toiminnasta, niin hän perusti oman yrityksen. Oman firman hän myi pois ennen äitiyslomalle jäämistä. Nyt en tiedä hänen viimeisimpiä kuulumisiaan, mutta tuo on hyvä esimerkki siitä, että joskus se vaatimatonkin työ voi johtaa eteenpäin.

    • Vehkeet levällään

      Moni toimistohomma on vaan muodollisesti auki, siihen tehtävään on jo valittu monesti työntekijä, paikka vaan pitää pistää pakosta auki, niin saadaan sekin muodollisuus pois alta.

    • Anonyymi

      Tänä vuonna sama juttu. Toimistotöitä ei vain ole nimeksikään. Kai tässä on kohta luovutettava ja tehtävä uranvaihto. Vähän paikkoja. Hirveä määrä hakijoita.

    • Anonyymi

      toimistosihteerin ammatti kuluu katoaviin ammatteihin. On sitä ollut parikymmentä vuotta. Harvoista hupenevista työpaikosta on kova kysyntä. Tarjontaa on paljon mutta kysyntää yleissihteereille aina vain vähemmän. 70-80-luvuilla oli toisin. 80-luku oli sihteerien kulta-aikaa. Sitten tulivat tietokoneet ja ohjelmistot officelle.
      https://www.youtube.com/watch?v=PVKTZ4CEM90

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe