valoa kansalle

Kreationisteilla vastausvuoro, vaikka aihe ei käsittelekkään luomista mutta anyway. jos lähetät valonsäteen liikesuuntaan nähden eteenpäin, toisen taaksepäin. Kumpiko valonsäde saavuttaa ensin 10 kilometrin päässä olevan havaitsian?

16

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • kreationisti

        "Ei hyvältä näytä!"

        Ei todellakaan näytä hyvältä, jos tuo homolinkkisi on paras vastaus, minkä pystyt antamaan valon nopeutta koskevaan kysymykseen. Toivottavasti et sano itseäsi enempää kreationistiksi kuin evokiksikaan, vaan tyydyt mustaamaan vain oman uskottavuutesi.


      • tutkia4
        kreationisti kirjoitti:

        "Ei hyvältä näytä!"

        Ei todellakaan näytä hyvältä, jos tuo homolinkkisi on paras vastaus, minkä pystyt antamaan valon nopeutta koskevaan kysymykseen. Toivottavasti et sano itseäsi enempää kreationistiksi kuin evokiksikaan, vaan tyydyt mustaamaan vain oman uskottavuutesi.

        Tiedettä kehiin.


    • *JC

      "...jos lähetät valonsäteen liikesuuntaan nähden eteenpäin, toisen taaksepäin. Kumpiko valonsäde saavuttaa ensin 10 kilometrin päässä olevan havaitsian?"

      Se, joka suuntautuu havaitsijaa kohden.

      Ilmeisesti kuitenkin tarkoitat, että havaitsijat ovat sekä oman liikesuuntasi etu- ja takapuolella, 10km etäisyydellä. On vain yksi äärettömän lyhyt hetki, jolloin etäisyys on sama havaitsijaan molemmissa suunnissa. Näin ollen voi ajatella, että valonsäteen lähetys tapahtuu kuitenkin levosta ja saavuttaa havaitsijat samaan aikaan.

      • tieteenharrastaja

        Hyvä JC; sanoisin taitavaksi vastaukseksi. Perustelulause on aika omaperäinen, mutta omalla tavallaan johdonmukainen.


    • T 7

      Jos ajat autolla valonnopeutta pimeässä ja pistät ajovalot päälle niin tie on edessäsi on edelleen pimeä.

      Kysyisinkin tässä valonnopeutta koskien mieltäni askarruttaneen asian. Elektronejahan törmäytetään toisiinsa lähes valon nopeudella hiukkaskiihdyttimissä . Olenko ymmärtänyt oikein? Jos nyt rakennettaisiin vastaava hiukkaskiihdytin avaruuteen lähelle massiivista mustaa aukkoa ja lähetettäisiin tuo lähes valon nopeutta liitävä elektroniparvi kohti aukkoa, ylittäisikö elektroniparvi valon nopeuden? Jos ei niin mikä voima jarruttaa elektronin kiihtymistä?

      • Apo-Calypso

        "Jos nyt rakennettaisiin vastaava hiukkaskiihdytin avaruuteen lähelle massiivista mustaa aukkoa ja lähetettäisiin tuo lähes valon nopeutta liitävä elektroniparvi kohti aukkoa, ylittäisikö elektroniparvi valon nopeuden?"

        Ei ylitä, eikä edes saavuta valonnopeutta. Massalliset kappaleet eivät voi liikkua valonnopeudella, syynä Einsteinin Erityinen Suhteellisuusteorian ennustama massallisen hiukkasen massan kasvaminen äärettömäksi valonnopeutta lähestyttäessä.

        Teoria on vahvistettu kokeellisesti hiukkaskiihdyttimissä.


      • tieteenharrastaja
        Apo-Calypso kirjoitti:

        "Jos nyt rakennettaisiin vastaava hiukkaskiihdytin avaruuteen lähelle massiivista mustaa aukkoa ja lähetettäisiin tuo lähes valon nopeutta liitävä elektroniparvi kohti aukkoa, ylittäisikö elektroniparvi valon nopeuden?"

        Ei ylitä, eikä edes saavuta valonnopeutta. Massalliset kappaleet eivät voi liikkua valonnopeudella, syynä Einsteinin Erityinen Suhteellisuusteorian ennustama massallisen hiukkasen massan kasvaminen äärettömäksi valonnopeutta lähestyttäessä.

        Teoria on vahvistettu kokeellisesti hiukkaskiihdyttimissä.

        Siis kysyjälle tarkentaen; jos npeasti liikkuvaan elektroniin voidaan syöttää lisää energiaa, yhä suurempi osa siitä muuttuu massaksi nopeutta kasvattamatta.


      • Apo-Calypso
        Apo-Calypso kirjoitti:

        "Jos nyt rakennettaisiin vastaava hiukkaskiihdytin avaruuteen lähelle massiivista mustaa aukkoa ja lähetettäisiin tuo lähes valon nopeutta liitävä elektroniparvi kohti aukkoa, ylittäisikö elektroniparvi valon nopeuden?"

        Ei ylitä, eikä edes saavuta valonnopeutta. Massalliset kappaleet eivät voi liikkua valonnopeudella, syynä Einsteinin Erityinen Suhteellisuusteorian ennustama massallisen hiukkasen massan kasvaminen äärettömäksi valonnopeutta lähestyttäessä.

        Teoria on vahvistettu kokeellisesti hiukkaskiihdyttimissä.

        Muokataan alkuperäistä kysymystä hieman:

        Oletetnan, että meillä on liikkumaton piste A, ja siitä yhden valovuoden päässä toinen liikkumaton piste B.

        Täsmälleen pisteiden A ja B puolivälissä on kohti B:tä 0.5 c:n nopeudella liikkuva valonlähde S, joka lähettää sekä A:n ja B:n suuntaan täsmälleen samanaikaisesti valonsäteen.

        Kumassa pisteessä (A vai B) havaitaan S:n lähettämä valonsäde aikaisemmin?


      • tieteenharrastaja
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Siis kysyjälle tarkentaen; jos npeasti liikkuvaan elektroniin voidaan syöttää lisää energiaa, yhä suurempi osa siitä muuttuu massaksi nopeutta kasvattamatta.

        PS Tämä pätee myös autoon, jotenv tie pysyy valoisana.


      • T 7
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Siis kysyjälle tarkentaen; jos npeasti liikkuvaan elektroniin voidaan syöttää lisää energiaa, yhä suurempi osa siitä muuttuu massaksi nopeutta kasvattamatta.

        Tämä on varsin mielenkiintoinen asia. Muuttuuko siis kyseisen esimerkkini elektroniparveen kohdistuva mustan aukon vetovoima massaksi elektroniparveen? Mitä ainetta se massa on joka lisääntyy?

        Tai vielä yksinkertaistaen . Otetaan kappale, vaikka kilon rautapunnus johon kohdistuu 1 G:n, maan vetovoima. Nyt jos tuo kiihtyvyys ei lopukkaan koskaan eli punnus jatkaa nopeuden lisäämistään, mitä käytännössä tapahtuu? Tuleeko punnukseen lisää rautaa jostain?


      • tieteenharrastaja
        T 7 kirjoitti:

        Tämä on varsin mielenkiintoinen asia. Muuttuuko siis kyseisen esimerkkini elektroniparveen kohdistuva mustan aukon vetovoima massaksi elektroniparveen? Mitä ainetta se massa on joka lisääntyy?

        Tai vielä yksinkertaistaen . Otetaan kappale, vaikka kilon rautapunnus johon kohdistuu 1 G:n, maan vetovoima. Nyt jos tuo kiihtyvyys ei lopukkaan koskaan eli punnus jatkaa nopeuden lisäämistään, mitä käytännössä tapahtuu? Tuleeko punnukseen lisää rautaa jostain?

        Aineellisen kappaleen liikemassaksi on vanhastaan sanottu nopeuden tuottamaa liike-energiaa, jonka massa lasketaan suhteellisuusteorian yhtälöllä. Se ei siis ole mitään ainetta. ja sanasta massa sen kuvaajana ollaan tarkassa kielenkäytössä luovuttu.

        Rautapunnuksen ja Maan välisessä vuorovaikutuksessa kiihtyvyys loppuu kappaleen kohdatessa maanpinnan, jolloin liikemassa on vielä hyvin pieni. Myös mustaan vaukkoon pudottaessa loppunopeudella on aukon massasta riippuva raja, joka on paljon valonnopeutta pienempi.

        Wikistä ja fysiikan kirjoista voit lukea lisää:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valonnopeus

        "Kappaletta, jolla on massa ei ole mahdollista kiihdyttää valonnopeuteen keinotekoisesti, sillä erityisen suhteellisuusteorian mukaan siihen tarvittaisiin ääretön määrä energiaa."


      • no joo
        Apo-Calypso kirjoitti:

        Muokataan alkuperäistä kysymystä hieman:

        Oletetnan, että meillä on liikkumaton piste A, ja siitä yhden valovuoden päässä toinen liikkumaton piste B.

        Täsmälleen pisteiden A ja B puolivälissä on kohti B:tä 0.5 c:n nopeudella liikkuva valonlähde S, joka lähettää sekä A:n ja B:n suuntaan täsmälleen samanaikaisesti valonsäteen.

        Kumassa pisteessä (A vai B) havaitaan S:n lähettämä valonsäde aikaisemmin?

        #Kumassa pisteessä (A vai B) havaitaan S:n lähettämä valonsäde aikaisemmin? #

        Riippuu siitäkin, missä kummassa pisteessä on elämää!


    • T 7

      Ilta Sanomissa taisi olla tästä juttu. Valtava musta aukko löydetty jonka massa on 17 miljardia aurinkoa. Kokoa on sen verran että valolta kestäisi mennä sen läpi 4 päivää. Nimi oli NGC 1277.

      Kuinka suuri on painovoima tämän kappaleen läheisyydessä? Maalla se on 9,81 ms2 voisiko se tämän kokoisessa kappaleessa ylittää c ms2 ? Siis saavuttaa sekunnissa valonnopeuden . Ainakin massaa on siihen. Kappaleen joka tippuu tuohon kohteeseen massallahan ei ole väliä. Kiihtyvyys on aina sama.

      • tieteenharrastaja

        Koettaisit nyt muistaa edes sen, mitä samassa ketjussa on jo kerrottu.

        "Siis saavuttaa sekunnissa valonnopeuden."

        Tuon suuren aukon tapahtumahorisontti on uutisen mukaan samalla etäisyydellä sen singulariteetista kuin Neptunus Auringosta, ja siinä kohtaa pakonopeus aukon lähistöltä saavuttaa valonnopeuden. Kiihtyvyyksiä ja nopeuksia ei noissa olosuhteissa enää lasketa tavallisella kaavalla, vaan relativistisista yhtälöistä, joiden mukaan valonnopeutta ei voida massallisilla kappaleilla saavuttaa missään ajassa:

        "..voisiko se tämän kokoisessa kappaleessa ylittää c ms2"

        Suure c ms2 on mieletön muutenkin kuin yksiköstään (oikea on m/s2), koska yrität tuossa rinnastaa nopeuden ja kiihtyvyyen.

        Tapahtumahorisontin sisälläkään musta aukko ei ole "kappale", vaan alue avaruutta ja sen keskellä singulariteetti. Millaisia ne ovat, ei voida tietää, mutta avaruus oletetaan jokseenkin normaaliksi, aukon aiheuttamien valtavien vetovoimien vaikutuksia lukuunottamatta.


    • txt()

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että valo saavuttaa molemmat pisteet samaan aikaan. Valolähde liikkeen vuoksi edessä oleva havainnoitsija näkee valon allonpituuden lyhyempänä kuin takana oleva havainnoitsija.

      Tähän perustuu myös punasiirtymä, joka osoittaa avaruuden laajenevan vieläpä kiihtyvällä tahdilla. Meistä poispäin liikkuvasta kohteesta tulevan valonsäteen aallonpituus on pitentynyt. Valonnopeus ei jousta, mutta aallonpituus joustaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe