opintotuki onnea

vieläkin opiskeleva

Hei kaikki natisijat

Olen varmasti ikuinen opiskelija.. Aloin opiskella, kun nämä nykyiset opintotuet tlulivat ja taivas aukeni.

Kun olin opintoiässä ei ollut opintotukia. vain kovakorkoista pankkilainaa sai jos oli takaajat.

Ensimmäisen kaksi vuotta opiskelin 27 vuotiaana

Perheessä sairas lapsi ja sairas aviomies.

Toisen kerran pidin kolmen vuoden opiskeluputken
41 -44 vuotiaana ja edelleen perheellisenä (mies eläkkeellä. SIUNATTU OPINTOTUKI...

Nyt olen 58 ja aion vielä opiskella jotain, koska olen tällä hetkellä työtön ja työmarkkinatuki ja varmaan hieman jopa pienemmäksi, kuin opintotuki asumistuki jne...

Provosoinko.......

Ottakaa kantaa

8

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin

Ensinnäkin työmarkkinatuki on huomattavasti isompi mitä opintotuki. Onnea kun olet innostunut opiskeluun. Sinä et varmaan kuitenkaan maksavuokraa ym , vaan sinulla ehkä on jo oma asunto , autolainat maksettu , televisio ym..??Ollessasi nuori Suomesta sai jopa hyvänkin työpaikan ilman koulutusta , tällä hetkellä pelkillä ylioppilaan papereilla ei pääse edes kaupankassalle , joten opiskelu on huomattavasti "pakollisempaa" kuin ennen.

• edelleen

opintotki 260 - vero 20 = 240
        asuntotuki 200 = 200

yhteensä 420

työmarkkinatuki 460 - vero 90 = 360

ei asuntotukea

• ...
        edelleen kirjoitti:

opintotki 260 - vero 20 = 240
        asuntotuki 200 = 200

yhteensä 420

työmarkkinatuki 460 - vero 90 = 360

ei asuntotukea

Minkä takia et saa yleistä asumistukea, jos kerran saat opiskelijan asumislisää? Eikä tuo opintotukilasku pidä paikkaansa, maksimituki on n. 404€ kuukaudessa.

• -iiris-
        ... kirjoitti:

Minkä takia et saa yleistä asumistukea, jos kerran saat opiskelijan asumislisää? Eikä tuo opintotukilasku pidä paikkaansa, maksimituki on n. 404€ kuukaudessa.

niin, sori jo valmiiksi, jos olen väärässä.
        Tuohon opintotukilaskuun vain sen verran, että 404 ei mielestäni ole maksimitukimäärä: itse olen toisen asteen opiskelija ja saan tukea 259e/kk 177,14e/kk, joka mennee laskuoppini mukaan 404e:n yli..
        ei muuta.

• niin
        -iiris- kirjoitti:

niin, sori jo valmiiksi, jos olen väärässä.
        Tuohon opintotukilaskuun vain sen verran, että 404 ei mielestäni ole maksimitukimäärä: itse olen toisen asteen opiskelija ja saan tukea 259e/kk 177,14e/kk, joka mennee laskuoppini mukaan 404e:n yli..
        ei muuta.

Vähensitkö verot?

• Verottaja
        niin kirjoitti:

Vähensitkö verot?

Jos ei muuta tienaa kuin opintotuen niin ei tartte maksaa siitä veroja...

• OPISKELUONNEA
        Verottaja kirjoitti:

Niin että emmeköhän totea yhdessä, että oikeus opiskella ja vieläpä tuen kannssa on O N N E A......

• mä vaan
        Verottaja kirjoitti:

Jos opintotuki on vähintään 170euroa/kk, niin siitä menee 10% veroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      96
      2335
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      22
      1814
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      124
      1582
    4. Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta

Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden
      Maailman menoa
      16
      1270
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      81
      1232
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      127
      1169
    7. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      135
      909
    8. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      817
    9. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      816
    10. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      43
      743
    Aihe