opintotuki onnea

vieläkin opiskeleva

Hei kaikki natisijat

Olen varmasti ikuinen opiskelija.. Aloin opiskella, kun nämä nykyiset opintotuet tlulivat ja taivas aukeni.

Kun olin opintoiässä ei ollut opintotukia. vain kovakorkoista pankkilainaa sai jos oli takaajat.

Ensimmäisen kaksi vuotta opiskelin 27 vuotiaana

Perheessä sairas lapsi ja sairas aviomies.

Toisen kerran pidin kolmen vuoden opiskeluputken
41 -44 vuotiaana ja edelleen perheellisenä (mies eläkkeellä. SIUNATTU OPINTOTUKI...

Nyt olen 58 ja aion vielä opiskella jotain, koska olen tällä hetkellä työtön ja työmarkkinatuki ja varmaan hieman jopa pienemmäksi, kuin opintotuki asumistuki jne...

Provosoinko.......

Ottakaa kantaa

8

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin

      Ensinnäkin työmarkkinatuki on huomattavasti isompi mitä opintotuki. Onnea kun olet innostunut opiskeluun. Sinä et varmaan kuitenkaan maksavuokraa ym , vaan sinulla ehkä on jo oma asunto , autolainat maksettu , televisio ym..??Ollessasi nuori Suomesta sai jopa hyvänkin työpaikan ilman koulutusta , tällä hetkellä pelkillä ylioppilaan papereilla ei pääse edes kaupankassalle , joten opiskelu on huomattavasti "pakollisempaa" kuin ennen.

      • edelleen

        opintotki 260 - vero 20 = 240
        asuntotuki 200 = 200

        yhteensä 420


        työmarkkinatuki 460 - vero 90 = 360

        ei asuntotukea


      • ...
        edelleen kirjoitti:

        opintotki 260 - vero 20 = 240
        asuntotuki 200 = 200

        yhteensä 420


        työmarkkinatuki 460 - vero 90 = 360

        ei asuntotukea

        Minkä takia et saa yleistä asumistukea, jos kerran saat opiskelijan asumislisää? Eikä tuo opintotukilasku pidä paikkaansa, maksimituki on n. 404€ kuukaudessa.


      • -iiris-
        ... kirjoitti:

        Minkä takia et saa yleistä asumistukea, jos kerran saat opiskelijan asumislisää? Eikä tuo opintotukilasku pidä paikkaansa, maksimituki on n. 404€ kuukaudessa.

        niin, sori jo valmiiksi, jos olen väärässä.
        Tuohon opintotukilaskuun vain sen verran, että 404 ei mielestäni ole maksimitukimäärä: itse olen toisen asteen opiskelija ja saan tukea 259e/kk 177,14e/kk, joka mennee laskuoppini mukaan 404e:n yli..
        ei muuta.


      • niin
        -iiris- kirjoitti:

        niin, sori jo valmiiksi, jos olen väärässä.
        Tuohon opintotukilaskuun vain sen verran, että 404 ei mielestäni ole maksimitukimäärä: itse olen toisen asteen opiskelija ja saan tukea 259e/kk 177,14e/kk, joka mennee laskuoppini mukaan 404e:n yli..
        ei muuta.

        Vähensitkö verot?


      • Verottaja
        niin kirjoitti:

        Vähensitkö verot?

        Jos ei muuta tienaa kuin opintotuen niin ei tartte maksaa siitä veroja...


      • OPISKELUONNEA
        Verottaja kirjoitti:

        Jos ei muuta tienaa kuin opintotuen niin ei tartte maksaa siitä veroja...

        Niin että emmeköhän totea yhdessä, että oikeus opiskella ja vieläpä tuen kannssa on O N N E A......


      • mä vaan
        Verottaja kirjoitti:

        Jos ei muuta tienaa kuin opintotuen niin ei tartte maksaa siitä veroja...

        Jos opintotuki on vähintään 170euroa/kk, niin siitä menee 10% veroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1229
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      909
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      815
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      611
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      140
      589
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      547
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Kuolonkolari

      Onko menehtynyt rekan ja henkilöauton kolarissa lähestymiskiellon saanut henkilö.
      Sotkamo
      9
      456
    Aihe