Apua näyttösuunnitelmaan?

melkein valmis

Maanantaina pitäis palauttaa ja vielä muutama pallukka uupuu. Opiskelen koulunkäynnin ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi.

Tässä muutama pallukka, johon kaipailisin avausta:

• suunnittelee ja toteuttaa kehontuntemusta ja motoristen taitojen oppimista
edistävää liikunnallista toimintaa
• mahdollistaa vapaan, leikinomaisen ja luovan toiminnan
• ottaa ohjauksessa huomioon ryhmän kehityksen vaiheet sekä ryhmän sisäiset
roolit, suhteet ja viestinnän
• huomioi aktiivisesti keskustelun ja tunteiden merkityksen ohjaustilanteissa
• toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa
• soveltaa luovan toiminnan menetelmiä ohjauksessa
• soveltaa käytössä olevia lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan
opettamisen menetelmiä tukemisessa ja ohjauksessa.

11

4360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutama ajatus,

      Tässä on muutama mielipide, jos näistä jotain apua olisi....


      • suunnittelee ja toteuttaa kehontuntemusta ja motoristen taitojen oppimista
      edistävää liikunnallista toimintaa.

      - Esim karkeamotoriikkaan liittyy kävely, hyppeleminen ja juoksu. Pallon käsittely, heittäminen ja kiinniottaminen liittyy käden ja silmän koordinaatiokykyihin. Esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen ja kyykkyyn meneminen on tasapainon harjoitusta. Kyllä tälläiset asiat tulee huomioitua, kun pidät ihan perusliikuntatuokion johon sisältyy alkuverrettelyä, leikkejä ja ehkä jotain välineiden käyttöä, kuten koppeilua, keilaamista jne

      ottaa ohjauksessa huomioon ryhmän kehityksen vaiheet sekä ryhmän sisäiset
      roolit, suhteet ja viestinnän.

      -Tarkoittaa esimerkiksi sitä, että harjoitukset on ikätasolle sopivia, ei liian helppoja tai vaativia. Esimerkiksi liikunnasta löytyy varmaan tavoitteetkin eri ikäryhmille jostain opetussuunnitelmasta tms. Jos ajatellaan rooleja ryhmässä, niin joku lapsi saattaa olla "epäonnistuja" ei halua edes yrittää tai toinen voi olla "vetäytyjä". Tämä tarkoittaa sitä, että ohjaustilanteessa jotan lasta täytyy ehkä kovasti kannustaa ja toista taas rohkaista ja ettei jää syrjään toiminnasta. Kun olet pitkään yhdessä ryhmässä niin opit tuntemaan lapsia ja kuinka he toimivat ryhmässä. Sitten osaat huomioida sen ohjauksessakin.

      soveltaa käytössä olevia lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan
      opettamisen menetelmiä tukemisessa ja ohjauksessa

      -Avustajana et varmasti ohjaisi lapsia lukemaan, kirjoittamaan tai laskemaan omien tapojesi mukaisesti, vaan toimisit saman linjan mukaan kuten opettaja tekee ja kuten koulussa yleisesti tehdään. Varmaankin avustajana perehdyt opetustapoihin ja toimit opettajan ohjeiden mukaisesti kun ohjaat lapsia. Ei siitä mitään tulisi jos opettaja opettaisi yhden tavan ja sinä taas ohjatessasi neuvoisit lapsia laskemaan toisella tavalla. Tämä toteutuu kun perehdyt opettajan ohjauksessa asioihin ja sitten sovellat niitä ohjatessasi. Eli ohjauksesi on oltava yhdenmukaista opettajan opetuksen kanssa.

      soveltaa luovan toiminnan menetelmiä ohjauksessa

      -Mitä sinulle tulee tästä mieleen? Käsittäisin luovan toiminnan menetelmät esimerkiksi askarteluna, liikuntana, tanssina, satuina ja tarinoina. Esimerkiksi luoennointi ole ole luovan toiminnan menetelmä mielestäni.
      Luovuus liittyy sinänsä moniin asioihin, esim ohjaustyylisi voi olla hyvin kaavamaista ja rutinoitunutta, jolloin siitä puuttuu luovuus, mutta jos puhutaan toiminnasta, niin tätä varmaan haetaan.

    • yksi kohta,

      huomioi aktiivisesti keskustelun ja tunteiden merkityksen ohjaustilanteissa

      -Tunteilla on paljon merkitystä oppimisessa ja keskustelun avulla voit ohjausilanteessa lisätä motivaatiota. Sinun pitää huomioida, että lapsi saa kokemuksia osallistumisesta ja onnistumisesta. Kannustaminen ja myönteinen palaute on tärkeää, samoin turvallinen ilmapiiri ja luottamuksen saaminen. Tehtävien mielekkyyttä voi lisätä tarjoamalla esimerkiksi valinnanvaraa ja vaihtelevuutta. Mieti myös vaikka tapauskohtaisesti miten vähentäisit oppimista estäviä asioita, jos lapsi on vaikka levoton tai hermostunut? Jos et näissä asioissa onnistu, kun ohjaat, niin varmasti oppilaan innostus ja keskittymiskyky oppimiseen laskee.

    • melkein valmis

      Kiitos tuhannesti! Avasit näitä asioita tosi selkeästi :)
      Tässä olisi vielä muutama, jos joku ehtisi availla:

      Tutkinnon suorittaja
      • hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen
      lainalaisuuksista
      • soveltaa ohjauksessaan pedagogista ja didaktista osaamista
      • perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti.

      Tutkinnon suorittaja tukee lasta, nuorta ja aikuista
      • omalla toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan tavoitteelliseen oppimiseen
      erilaisissa oppimistilanteissa
      • olemalla läsnä oleva turvallinen aikuinen
      • antamalla rakentavaa ja välitöntä palautetta välittömästi oppimistilanteissa
      • auttamalla ymmärtämään opittavaa asiaa havainnollistamalla ja konkretisoimalla asioita käyttämällä vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä.

      • muutama näkemys

        Tutkinnon suorittaja
        • hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen
        lainalaisuuksista
        • soveltaa ohjauksessaan pedagogista ja didaktista osaamista
        • perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti.

        -Nämä ovat laajoja asioita, joihin ei voi vastata yhdellä esimerkillä. Näyttösuunitelmasi kriteerit liittyvät näihin asioihin, jotka olet avannut käytännön esimerkeiksi. Voit esimerkiksi näyttöviikolla, kirjallisissa tehtävissä ja arviointikeskustelussa perustella miksi olet toiminut tietyllä tavalla ja miten näitä asioita on sovellettu käytäntöön. Jos ohjaat haastavasti käyttäytyviä lapsia, niin sinun on selvitettävä itsellesi se, miksi niiden kanssa toimitaan jollain tietyllä tavalla. Eli täytyy etsiä ne työskentelytapojen yhteydet teoriatietoon. Kaikkihan perustuu johonkin, ja esimerkit voivat olla käytännöllisiä. Kun etsit tietoa kyselemällä, kirjallisuudesta ja netistä, niin hoksaat perustelut tekemillesi asioille, jos ne joistain asioista on kateissa.

        -Jos ohjataan vaikkapa pieniä lapsia matematiikassa, niin havainnollistaminen ja konkretisoiminen voisi tarkoittaa esimerkkien antamista, yksinkertaisia piirroksia, palikoiden ja helmitaulun käyttöä. Palautteen antaminen on tärkeää, kerrotaan mikä on mennyt hyvin ja missä asioissa on kehitettävää, perustellen nämä. Turvallinen aikuinen on ymmärtäväinen, toimii vastuullisesti ja välittävä. Lapsi tai nuori voi sellaisen kanssa käsitellä, ikänsä mukaisesti, kouluun ja elämäänsä liittyviä juttuja. Ohjaus ei ole ajanvietettä, vaan suunnitelmallista toimintaa jolla on tavoitteet. Siksi on tiedettävä yleisen tason tavoitteet, joista syntyvät henkilökohtaiset tavoitteet, on mietittävä sisältöä, järjestystä, harjoituksia ym


    • melkein valmis

      Huomenna pitäisi palauttaa ja noi kohdat enää uupuisi :/

      • Kopioiden helppoa

        Nuo nyt oli helppoja, teitkö mitään itse? Mun mielestä sait liikaakin apuja. Muistan vaan kuinka itse väänsin ja poruakin väänsin omani kanssa, mutta sitkeesti taistelin, eikä korjauksia tarvinnut tehdä. Viime tinkaan jätit.


    • milja.p

      Minullakin nuo edellämainitut pallukat hieman hukassa. Voisiko joku availla niitä hieman tarkemmin?

    • Milja.p

      Tänään pitäisi palauttaa ja nämä 4 pallukkaa vielä uupuu:
      -toimii yhteistyössä opettajan kanssa tukien ja ohjaten lapsen kasvatusta, kehitystä ja oppimista oman vastuualueensa rajoissa
      -perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti
      -soveltaa ohjauksessasi pedagogista ja didaktista osaamista
      -hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen lainalaisuuksista

    • sini 89

      Mitä tarkoittaa didaktinen ja pedagoginen osaaminen? Korvat ollu auki.

      • kka opiskelija2013

        Didaktiikka etsii vastausta kysymykseen, millaista on hyvä opetus. Se tarkoittaa oppia opetuksesta. Ja pedagogiikka tarkoittaa oppia kasvatuksesta.
        Pedagogiikka on siis esim. montessori pedagogiikka.
        Millaiset on sinun menetelmät? Millaista on oma pedagoginen osaamisesi? Käytätkö ohjauksessa jotain kuvia, palikoita, esim matematiikassa?


      • kka opiskelija2013

        Niin miten havainnollistat ja konkretisoit? Helmitaulut ja kaikenlaiset palikat, ja piirtämiset kuuluu tähän.
        Itse käytin tietokoneen piirto-ohjelmaa apuna kun harjoiteltiin murtolukuja eikä oppilas hoksannut sanallisia tehtäviä. Piirsin hänelle murtolukukakkuja tietokoneelle ja hän teki lopulta sitä myös itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      95
      3761
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      45
      3103
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3017
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2825
    5. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2724
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2432
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2177
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      60
      2108
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1896
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1858
    Aihe